Florida : Road trip med litt mat og dyreliv. Også SAS til Miami.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 26. mai 2018.

  1. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Now we’re talking; koronarkitt!
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    En tidlig start måtte til for å møte opp til kl 07 ved en boardwalk, et stykke inn i sumplandet. Altså en gangvei konstruert innover i det en får kalle jungel ellers skog med skilt og forklaringer både på dyreliv og planter. Ting skal være tilgjengelig. En kan vel sammenlikne det med gangveien rundt Songsvann, for de som er oslokjente men med vesentlig mer eksotisk dyreliv. Vi så 2 aligatorer i umiddelbar nærhet når vi gikk turen senere på dagen.
    _DSC5524.jpg
    Men først var det oppmøte for kanotur. Med Clint.
    Han er sønnen til Jenny ( som driver Jennys Ecotours)
    , tidligere ansatt i nasjonalparken som nå driver egen kajakk utleie med guidede turer. Vi satset på morgenturen, og fikk ikke helt soloppgang, på grunn av skyene. Men vi startet turen i grålysingen og padlet av gårde mot dag.
    _DSC5534.jpg _DSC5541.jpg
    Fugler og et unikt og annerledes ekosystem står på menyen. Vi er 7 personer i 6 kajakker og det er rolig stemning mens vi glir gjennom kanaler, små vann og forbi øyer av siv. Gjennom trange smug der mangrovene har dekket vannet og det knapt er plass til en kajakk. Vi får høre og lære om naturen og dyrene som lever her og utfordringene mennesket skaper når vi introduserer nye dyrearter som spiser seg gjennom den opprinelige faunaen.
    _DSC5575.jpg _DSC5601.jpg _DSC5629.jpg _DSC5637.jpg _DSC5653.jpg _DSC5659.jpg _DSC5670.jpg
     
    drsyk, Lnbre, Upsaker and 9 others like this.
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Som det heter seg i en (eld)gammel revy(?)tekst:
    Der skulle en ha vøri, Karl!

    Takk for at herren deler :)

    EDIT: Sitatet kommer fra et dikt av Hans Børli, som Erik Bye har framført som 'Tømmerkoievise'. Tvangstankene mine krevde å få det på det rene..
     
    Last edited: 03. juni 2018
    Eddie47 liker dette
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ekkoet frå latteren min gjalla i bergveggene rundt meg av denne formuleringa. Fantastisk! Og sikkert ikke så langt fra sannheten som man kunne ønske..
     
    Eddie47 liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,680
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har både jobbet og "bodd" i Orlando i perioder på begynnelsen av 2000 tallet. I tillegg var vi der flere ganger på ferie da ungene var små.

    Orlando er for meg et gedigent veikryss(!) med mellom en og to millioner hotellsenger.
    Det har egentlig ikke noe sentrum, men alle kan finne noe å ta seg til. Mange store butikksentre og outletbutikker, parker av alle slag... ikke minst mye Disney.
    Det er et must å gå i alle Disney parkene hvis man har barn med, er det bare voksne ville jeg nøyd meg med Epcot.

    SeaWorld var etter min og ungenes mening den beste parken, levende dyr og kjekke ting å ta seg til. Ikke minst var det lærerikt.

    Ellers tenker jeg at NASA på Cape Canaverel er vel verdt et besøk både for store og små.
     
    drsyk liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Cape Canaveral står øverst på listen for besøket neste vår. Takk for god oppsummering. Fint at noen skriver litt om de delene jeg ikke kan dekke :)
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Synes jeg oppsummerte NordAmerikas forhold til mat ganske greit der jeg :)
    Jevnt over er jeg forøvrig imponert over at USA kan ha et så mangfoldig mattilbud, med så stor forskjell i kvalitet og pris. I like!
     
    Kristian liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    For å få litt variasjon stikker vi også innom Gatorpark, en av veldig mange aktører som kjører alligatorshow med dasking av alligatormunn og en kort og artig og støyende kjøretur med gjennom siv og kanaler. Ironisk nok så vi rikelig med aligatorer på denne turen, mens vi ikke fant noen på kajakktur. Vet ikke om det er snobbete å si det. Men jeg er glad for å kunne gjøre begge deler.

    Men tilbake til Clint. Etter at han har fått oss trygt på land sender han oss inn på flere småveier ut fra US 41. Og vi har flaks. Ikke langt fra bilen står tre hvithalede hjort og gresser. De titter på oss, men lar oss se tilbake og ta bilder uten å bli forstyrret. Grusveien går innover i skogen, og etter en god stund står det en bil parkert. Vi kjører sakte opp. Han har stoppet for å se selv, og ut av skogen mellom oss kommer en svartbjørn som løper over veien. Det blir ikke rare titten, men den er nå rett foran oss.
    Alt i alt en spennende dag altså.
    _DSC5670.jpg
     
    Lnbre, Kvalvaag, Eddie47 and 4 others like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Vel fremme i Miami sjekker vi inn på Freehand, et hipstertett hostel, ikke helt sentralt passert på South Beach. I Miami sleit jeg med å finne rom som både passet budsjett og som gav noe mer en et middelklasse kjedehotell kan stille opp med. Freehand er nok litt for lytt for min smak, og festen pågår i bakgården med bar pool og restaurant. Men kanskje ikke helt ideelt etter en lang dag i et varmt klima. Stilig sted om du er ute etter uteliv. Men sånn som denne turen utviklet seg med lange dager hadde vi nok heller trengt et stille rom i en litt mer anonymt bygg. Igjen takk for mange gode tips til hoteller i Florida/Miamitråden på forum.
    IMG_3355.jpg
    Så kommer vi til feriens store blunder. I Port Charlotte ble det stående igjen flere par sko. Selv står jeg stødig på en helt gjennomsnittlig størrelse 49. Litt overraskende for de fleste er tilgangen på annet en barnesko dårlig i Norge. Denne åpenbare feilen fra skobutikkene i Norge medfører uansett at det blir skokjøp når jeg først finner akkurat de skoene jeg vil ha, og ikke bare en sko som passer. Uansett. Skoene var på vestkysten og vi på østkysten ( Av Florida). Så det var bare å sette seg i bilen. Mulig det ikke var så klokt, men når vi først var på veien så stakk vi innom Orlando. Der ligger Uniqlo som heller ikke er så tilgjengelig i Norge. Så kan jo de som vil se på kartet og konstatere at det ble nok en lang dag i bil.
    IMG_3288.jpg

    Det ble tid til en liten " samples" menue på et BBQ sted inne i sumpen et sted.

    IMG_3305.jpg
     
    Last edited: 05. juni 2018
    drsyk, Edin, Upsaker and 7 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Med en ekstra dag i bilen, og skiftende vær ble det ikke så mye tid i Miami som planlagt. Vi fikk ikke helt følelsen av verken byen eller stemningen på South Beach. Parkeringsmessig stod vi uten tilbud på hotellsiden og brukte appen til parkmobile som må lastes ned med amerikansk App Store. Ikke billig og ikke praktisk men bedre en å legge på automater i tide og utide.

    Ellers spiste vi lunch og ruslet rundt i Wynwood og innom et tap room med ikke halvdårlig øl.Ellers hadde vi planer om litt forskjellig som litt skyting på og utafor blink og fallskjermhopping for de som ikke vil dø litt innvendig sånn som jeg gjorde i Namibia for noen år siden.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Men vi fikk oss en tur ut og konstaterer at Miami leverer når det gjelder uteliv, selv på en natt til mandag. Søndagskvelden ble brukt på Hotell Fountainbleu med drinker og så litt mat på Hakkasan.
    IMG_3358.jpg IMG_3367.jpg

    Definitivt et sted jeg vil si at det er kult å ha vært. Mer en at de forsvarer prisen på mat siden. Dinner for eksempel i Oslo leverer vel så bra. Slettes ikke dårlig mat, og proff service. Men det er egentlig lett forfinet standard Kantonesiske restaurantretter som en kan spise til 10% av kostnaden andre steder.
    IMG_3357.jpg
    Der de imidlertid leverte superbt var på drinker. Konsistent smakfulle, balanserte og innovative drinker. Det hjalp også veldig at bartenderen på slutten av kvelden ordnet til en liten improvisert whisky smaking fra den Japanske hyllen i en svært vellassortert bar. Der traff jeg på en bartender med samme preferanser som meg selv på whisky og som hadde kunnskap og glede av produktene han gav oss smaksprøver på. Mette fulle og lykkelige lå derfor utelivet åpent en kort Lyft tur sørover.
    IMG_3374.jpg IMG_3373.jpg
     
    drsyk, Edin, Johnnie_Walker and 11 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Siste post på programmet i en av Miami cubanske bydeler var Miami Irongym.

    Så hvis du er ute etter muskler i Miami er kanskje dette stedet å gå. Det er også verdt å nevne at de fleste Elixia sentrene i Norge ikke har containere for sprøytespisser på toalettene. Men så var dette gymmet noe helt annet en coreball og crossfitt timene på Elixia også da.
    IMG_3393.jpg
     
    drsyk, Markal, Upsaker and 4 others like this.
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,302
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner jeg er maks misunnelig nå ja. Skulle gjerne prøvd ut flere Hakkasan i flere verdensdeler :)

    Ling Ling i Oslo er også absolutt verdt et besøk...
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke vært på Ling Ling i Oslo, men ut fra det Hakkasan leverte og det jeg har lest av tester vil jeg tro at de leverer god men ikke nyskapende Kantonbaserte retter med lokal tilpassing.
    Selv synes jeg Oslo har et fantastisk mattilbud for tiden. Og er glad i den røkte/syltede trenden som farer over alle casual fine dining steder med tasting meny.
    Så i Oslo vil jeg heller sende folk på sånt som Brutus eller Pjoltergeist ( som alle burde besøke før de legges ned ).
    Når det er sagt. Hakkasan klarte å få frem høytiden. Den innsmektende lounge musikken smøk seg gjennom ørene og mellom sorte vegger, kraftige farger og en smak av luksus.
    Servicen var super, fra ankomst til vår servitør og gjennom hele opplevelsen av baren til slutt.
     
    Last edited: 06. juni 2018
    Stuttfeiten and jgroneng like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Miami gikk altså turen innom MIA for et raskt bilbytte. Mercedesen er nå testet litt mer ut og fikk mer liv etter at den ble satt i sports modus og fikk vindemperen over baksetet. Men forelsket er jeg ikke. Nettene blir brukt på et lite resort to kvartaler fra Duval Street som er utelivsstripa her ute. En av dagene ble brukt med Fury og litt lek ute på vannet. Stort og proft organisert og masse underholdning i en gruppe kinesiske jenter på flashpacker tur med mye lyd og høy selfifaktor.

    Jeg likte paraseilingen godt. Vi ba om og fikk bli både våte og en heisatur. Også var det overlevbart skummelt sammenliknet med et fallskjermhopp. Vannscooter var wow, heftig med en del bølger på vannet. Var for feig i starten og turte ikke holde høy nok hastighet. Ellers er Key West stilig. Det er akkurat så vakkert her ute som bildene sier, og akkurat sånn passe turistifisert blant mye lokale folk. Ikke høysesong og det er deilig, men mer en varmt nok med 30 på dagen 27 på natten og tendenser til solbrenthet med høy faktor på solkremen og skyer.
    IMG_3418.jpg IMG_3423.jpg IMG_3424.jpg IMG_3428.jpg
     
    drsyk, Stuttfeiten, Upsaker and 4 others like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk, Stuttfeiten, Upsaker and 4 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,849
    Bonuspoeng:
    293
    Siste natten før avreise ble brukt i utkanten av Miami på et Hamptons Inn som ville ta en lav sum bonuspoeng. Faktisk et helt standard hotell, midt inne i et område av standardkjøpesentre og kjederestauranter. Her spiste vi fritert fisk i enorme mengder på Red Lobster. Jeg dro på Wallmart og plukket med meg alt for mange bokser med øl og cider til kjelleren og kjøleskapet. Og litt andre essentials.

    Turen hjemover ser ut til å bli rolige den også. Leiebilen ble levert uten dikkedarer, to nye kofferter gjorde sitt til at det ble litt å slepe på, fra leiebilesenteret. Reisefølget ville ikke være bagasjevakt og slippes av ved innsjekk, så da ble det gåtur i stedet. Ved innsjekk som var uten kø for vår del traff vi et hyggelig norsk par som hadde brukt deler fars fødselspermisjon i Florida, så de slo oss med enda noen kofferter. Det er skrevet mye om flyplassen. Vi gikk mot LATAM loungen ute i J gatene. En imponerende lang kø og nekt på å gå rett i *A Gullkøen gjorde sitt til at før vi var igjennom sikkerhet var det rett og slett på tide å gå til gate. Reisfølget grep et tørt rundstykke og jeg fikk besøkt porselensfasilitetene, uten at noe av deg jeg så var noe å skrive hjem om. Neste gang vil jeg heller prøve ut restaurantene med PriorityPass rabatt. IMG_3451.jpg IMG_3452.jpg IMG_3453.jpg IMG_3455.jpg

    Innsjekk startet til tiden, minutter etter at vi kom oss til gate. Full kabin foran. Og noen få seter bakover i flyet. Helnorsk og svært effektivt crew om bord. Og god service. Ellers var serviceopplegget som kjent. Men med nytt utvalg av mat for min del. Reisefølget var greit fornøyd med oksekjøtt til forrett. Jeg svært fornøyd med hummerhalen som hadde godt med mango og litt grønt til. Hovedretten var et mørt og smakfullt men kokt stykke oksekjøtt. Som kunne deles med skje. Men som hadde tendenser til trevler dessverre. Asparges og lilla potet og en mørk Merlot saus. Funket fint for min del. Nitro isen var god, men ikke så smakfull som den som lastes fra Skandinavia. Osten var smakløs. Så ble det noen timer på øyet, eller forsøksvis på øyet. Før det fristet mer med kaffe og film. Nettilgangen har vært der hele veien, i starten treg men så raskere, etter som folk legger fra seg telefonene. Men jeg må logge meg på igjen. Heller ikke denne veien kan jeg logge inn med PNR, så det blir voucher. Jeg fikk aldri kopiert teksten, men jeg vet den er nevnt i en tråd her inne et sted. Så får de som trenger den lete litt. The Greatest Showmann, synges ut på skjermen og jeg ser det kommer kaffe og frokost nedover midtgangen. Greit det, må vel være våken og ikke alt for gretten noen timer til før jeg kan finne litt søvn i egen seng i formiddag.
    IMG_3469.jpg IMG_3470.jpg IMG_3471.jpg IMG_3472.jpg IMG_3473.jpg IMG_3474.jpg IMG_3475.jpg IMG_3476.jpg IMG_3477.jpg IMG_3479.jpg IMG_3480.jpg IMG_3481.jpg IMG_3483.jpg

    Ps: takk for at dere ble med helt ned og tittet på den fantastisk artige poteten.... (Currahee humor)
     
    Rscott, drsyk, Lnbre and 8 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Super story @ccurrahee , Key West er svindyrt, men en fantastisk plass. Tror jeg må ta med frua på en langweekend der snart, og da må vi fram i kabinen, ihvertfall om det ikke vanker oppgradering i sommer, for jeg må få smakt på sesongens Mikkeller som de har der fremme.
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,174
    Likes mottatt:
    869,680
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg måtte også ha hjelp av voucher begge veier. Til IAD leste mannen opp koden, på tilbakeveien tok han telefonen og tastet inn ....
     
    ccurrahee liker dette

Del denne siden