Fly SAS eller Norwegian fast? OSL-TOS

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Linnk, 27. nov 2019.

?

SAS eller Norwegian

Poll closed 30. nov 2019.
  1. Sas

    24 vote(s)
    88.9%
  2. Norwegian

    3 vote(s)
    11.1%
  1. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.
    Først vil jeg bare starte med å takke for all fantastisk informasjon dere deler på denne siden! Jeg kjenner det klør i fingrene etter å sette meg bedre inn i måten å opparbeide meg bonus på. Men først trenger jeg noen gode råd til å starte med.

    Jeg flyr 3 ganger i mnd t/r Oslo-Tromsø da jeg jobber i nord. Jeg har det siste året kun flydd Norwegian hvor da arbeidsgiver har dekket flybillett. Jeg skal fra 01. Des dekke reise selv mot kompensasjon. Men nå er jeg litt usikker på om jeg bør kjøre på med SAS eller holde meg til Norwegian. Jeg tenker å følge med på salg etc. Men velger å ta utgangspunkt i billigbilletter slik prisene ligger på nå. SAS=1998 kr t/r vs Norwegian=1658 t/r.

    Hva vil lønne seg for meg? Jeg har Norwegian kredittkort idag, men vurderer å anskaffe noe annet for å betale flybilletter o.l med. Jeg ønsker å opparbeide meg godt med poenger, ha fast track, sete reservasjon. Jeg har opparbeidet alle rewarder med Norwegian idag.

    Jeg tar imot alt av tips På forhånd takk!
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    med 3 t/r i i måneden så vil du komme på over 45 flyvninger i året og da kvalifisere til EBG hos SAS.
    Om du vet når du skal reise i ett helt år fremover kan du handle billetter når det er på tilbud hos SAS gjennom feks Friends & Family tilbudet og slikt.

    Så er det bare å se på forumet her hvordan du kan innhente masse poenger ved å bruke riktig kredittkort o.l, og da kommer du deg til slutt på noen fine ferieturer utenlands med Star Alliance noe du ikke får gjort med Norwegian Rewards :)
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vanskelig å gi en fasit, men det første spørsmålet tilbake til deg er hvordan flyr du når du ikke flyr i jobb?

    Som @paramberg sier, 45 flyvninger på et (medlems-)år = gullstatus hos SAS, med fasttrack og lounge-tilgang. 6 fly per måned er da gull etter 8 måneder for din del. Hvis du flyr i SAS Plus vil du tjene 750 poeng per flyvning OSL-TOS, så det vil si 4500 poeng per måned, og gullstatus etter 10 måneder. Hvis du har SAS Mastercard Premium får du 1000 statuspoeng hver måned du bruker kortet, og isåfall gull etter 8 måneder på poeng. SAS selger også periodebillett/klippekort, men det er i SAS plus så det er ikke sikkert det lønner seg. Da får du vel gullstatus med en gang og slipper å vente.

    Spørsmålet er om du i fremtiden vil fly mer med norwegian (tjene opp cashpoints) eller sas (tjene opp eurobonus). Begge deler er helt ålreite måter å spare opp bonus på.

    På generell basis vil jeg si at norwegian cashpoints er fint for den sporadiske bonussamleren som ikke flyr så mye. Enkelt å forholde seg til, enkelt å ta ut gevinsten ved behov.

    Eurobonus er for den avanserte med opptjeningsmuligheter på alt fra trumf til diverse restauranter, men det kan være litt mer jobb å ta ut gevinsten.
     
    Last edited: 28. nov 2019
    Finnks and Avixlo like this.
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde samme "problemstilling" selv for noen år tilbake men da til og fra Bodø. Gikk da for SAS og gjorde alt av bestillinger på salg laaaang frem i tid på salg. Skulle jeg gjort det samme igjen hadde jeg helt klart gått for SAS uten tvil!
     
    braathens safe and SAJblue like this.
  5. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for et utfyllende svar Utenom jobb flyr jeg ikke ofte. Men når jeg flyr sikter jeg meg inn mot det jeg måtte finne til en rimelig pris. Det har blitt noen Norwegian flyvninger i år for å bruke litt cashpoints ja. Som du sier er Norwegian enkelt å forholde seg til. Kanskje jeg skal starte der for å så lese meg litt opp mot lønnsomheten av eurobonus. Jeg har koblet trumf og div opp mot eurobonus allerede.
     
    Last edited: 27. nov 2019
  6. Sjark

    Sjark Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    43
    Nei nei nei. Ikke finn på å sløse bort en sånn mulighet til å fly med beina hevet mens du sipper Dom og spiser russisk kaviar (les Eurobonus) med noen usle cashpoints for et billigere sydenfly. Du er tydeligvis fristet av det søte liv siden du har rotet deg inn hit, så ikke la de som prøver å si at det enkle er ofte det beste villede deg. Det er kanskje lettere å forholde seg til Æ og Cashpoints, men det beste du kan håpe på da er to knyttnever med bedre beinplass og gratis brus. F er der du vil, og når du er nærme nok vet du at O er F, og ikke tilgjengelig annet enn hos TG, SQ, LH og NH.
     
    Finnks, OyvindN, Arvid1410 and 6 others like this.
  7. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Største forskjellen mellom Norwegian og SAS/Star Alliance er rutenettverk i verden. Klarer man å bruke Cashpoint til Australia, når du kan med trumf/eurobonus?

    Jeg har bestemt meg med #focus2019 (som Norwegian bruker), det er å droppe Norwegian for godt. Nå bruker jeg bare SAS/ *A fremover, med gode trumf opptjening og andre inntekter til eurobonus. Fikk god tilbud fra dem med tilgang på lounge/fasttrack, ekstra baggasje ved no hassle og samt kampanjer på billetter. Eneste jeg angrer på, at jeg skulle ha gjort det mye lengre før.

    Men, opp til deg å fly med Low cost carrier (navnet virker selvironisk, hvis regelen ikke følges) eller ha god tilgang på destinasjoner på tvers av verden.

    Enig med posten over, at det er ulønnsomt å ha begge parallelt aktivt.
     
    braathens safe liker dette
  8. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Haha! I hear ya, i hear ya! Bare siden jeg skrev det siste har jeg allerede engasjert meg nok til å lande på SAS.. Men jeg har litt tid da jeg har Norwegian billetter til midten av Jan å fly først. Etter det gunner jeg på med SAS.. Nerding er min passion, så jeg skal virkelig sette meg inn i dette og ta til meg all kunnskap For å si det sånn, jeg skal ligge å sove på et fly en gang
     
    Last edited: 28. nov 2019
  9. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Som jeg skrev til Sjark her.. Jeg har nok bestemt meg for å gunne på med SAS selv. Selvom tidspunktet for flyvningene blir litt dumme vs Norwegian. Jeg synes dette virker ufattelig spennende og jeg tar i mot alle tips som kommer min vei Jeg føler litt på å måtte begynne på nytt for å oppnå fordeler som fasttrack etc nå som jeg endelig har alle fordeler med Norw. Men 8 mnd går vel fort Takk for svar btw!
     
    Storbaba, braathens safe and Gribb like this.
  10. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Da er amex elite kort og sas eb mc bestilt;) Elite kortet nedgraderes til premium etter å ha mottatt poengene mest sannsynlig. Fra Jan kjører jeg på med kun sas flyvninger til Tromsø. Trumf bonus hadde jeg allerede på fast overføring til eb, men jeg har nå fikset det slik at jeg får mamma sine trumf poeng overført til min eb i tillegg :D Jeg skal fortsette å nerde på denne siden for å bli klokere! Jeg kjenner jeg allerede er bitt av basillen! Takk til dere som har kommet med gode råd :rolleyes:
     
    Baldrick, OyvindN and Skarven like this.
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Når er opptjeningsperioden din? Om du bestiller Amex Elite Nå, vil du få poengene i desember. Og da får du ikke neste batch med basispoeng før neste desember. Som vil være dumt om du har opptjening fra jan-des. Om du går for gullkort på poeng.

    C
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Tenk deg om før du nedgraderer Amex, hvis alle hadde gjort det ville tilbudet blitt borte.
     
  13. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    323
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er vel fort litt som dop da. Man begynner å diskret justere sitt adferdsmønster her og der og prøver å rettferdiggjøre det på ymse måter, mens man egentlig vil ha en ekstra tellende flyvning eller litt mere poeng.
    Personlig synes jo jeg det er spennende å prøve å finne kule EB-uttellinger. Men det hadde sannsynligvis lønnet seg å gi fullstendig blaffen i bonus, bruke samme mengde tid og mentale ressurser på innteksbringende arbeid og hvile, og heller kjøpe på salg den langflyvningen med seng.
     
    shadow and jgroneng like this.
  14. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    True story! For meg handler det om å gjøre noen enkle grep mtp flyvingen min nordover, som igjen gir meg goder på sikt. Jeg trenger samtidig en ny hobby som ikke går på helsa løs, så da tenker jeg at dette kan være noe å bruke tiden sin på ;) Igår kjøpte jeg 7 flybilletter til Tromsø på black friday tilbud og er da godt innenfor budsjett ifht hva arbeidsgiver kompenserer mtp reise. Ja, jeg får nok noen utgifter jeg kunne spart meg for mtp kredittkort etc.. Men gleden nå med å faktisk pendle så langt til jobb kjente jeg ble større. En liten ekstra gulrot på en måte:)
     
    Arvid1410 liker dette
  15. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Det er notert :)
     
    Xflipper liker dette
  16. Linnk

    Linnk Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Igår fant jeg ut at jeg var litt kjapp i avtrekkeren. Jeg har avbestilt amex kortet og skal bestille det på nytt i slutten av desember slik at jeg har det i Januar. Jeg har opprettet en ny gmail konto for bedre kontroll mtp reise og skal i den sammenheng opprette en ny eurobonus konto med opptjeningsperiode jan-jan. Da avslutter jeg den gamle kontoen og overfører de stusselige 15000 poengene jeg har til den nye. Sas har vært behjelpelig med å overføre poeng før da jeg også satt med to kontoer. Kanskje ikke helt innafor. Men så lenge jeg ikke har noen status osv så tenker jeg de ikke bryr seg så veldig ;) Og fra Jan begynner jeg å fly med sas nordover fast.
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    En kan argumentere for at å løpe mellom loungene på London Heathrow (4 stykker av dem) for å teste dem alle er god trim og bra for helsa. Hadde det ikke vært for den fantastiske baren og maten i United-loungen..
     
    Last edited: 30. nov 2019
    Kristian, anders82 and OyvindN like this.
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Vær obs på at de kan finne på å overføre den nye over til den gamle kontoen og perioden din.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Evt opprette ny konto, og koble den gamle på med family pooling.
     
    Upsaker liker dette
  20. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det å spørre om sas vs Norwegian her, er vel ca samme som å ringe eplehuset og spørre om man skal gå for iphone eller Samsung.
     
    Gribb, Kristian, Linnk and 4 others like this.

Del denne siden