Flyelskapet har smadret min helt nye koffert. Hva gjør jeg?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av bor_i_en_koffert, 21. nov 2016.

  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Jeg tenkte jeg skulle lage en "hvordan gjør man"-tråd, slik at den senere kan følges av andre i lignende situasjoner. Vi behøver altså derfor ikke diskutere hvilke flyselskaper som er mest uforsiktig med baggasjen i denne tråden.

    Jeg har kjøpt meg en sort lekkerbisken fra Rimowa. Den er en topas stealth med fire hjul og sånn digital bagtag som foreløpig bare Lufthansa er kompatibel med.

    På siste tur fikk den ordentlig juling av flyselskapet. Ettersom flyet også var forsinket, og jeg hadde et møte å rekke, var jeg ikke veldig nøye med å inspisere alle detaljene på kofferten før jeg var hjemme, men det kan oppsummeres:

    Riper og oppskrapinger på alle hjørner. Et hjørne ser ut som det er beskutt med hagle.
    Baksiden ser ut som om kofferten er blitt slept bortover asfalten....langt.
    Tre solide bulker, og hjørnet over låsingen har fått seg en så solid bulk at hele lokket har blitt klemt inn over kanten og inn på innsiden av bunnen, slik at låsingen står i spenn. Det ene hengselet er bøyd . Strengt tatt ser det ut som om kofferten har levd lenger enn meg...men den har altså bare deltatt i én flyreise (med layover) med prioritytag hele veien.

    Jeg har naturligvis fotografert det hele.

    Føler det er litt uheldig, ettersom det samme flyselskapet måtte kjøpe helt ny barnevogn til meg i vinter, da de hadde smadret den.....og den var også av de litt dyrere typene.

    Hvordan går jeg frem?

    Hilsen Koffert.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er nesten fristende å si at du skulle sendt den igjen på bagdrop og så klage ved mottak på returen.....
     
  3. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg tenkte tanken, men nå skal jeg holde meg ved teltet i flere uker.
     
  4. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Patina er jo status, men du fikk den kanskje litt vel brått. Kanskje bagasjekasteren ikke liker jålekofferter?

    Spørs om du får noe for kosmetiske mangler, men fungerer den ikke er det jo en annen sak.
     
    The_Dude and Travellingalf like this.
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Min opplevelse er at du får lite igjen om du ikke melder skaden umiddelbart. Har du forlatt flyplassen "kan skaden ha oppstått andre steder".

    Hadde lignende sak. Fant skader først etter jeg var kommet hjem, da var det ingenting å hente fra selskapet.
     
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    En mulighet er jo å kjøpe ett surt eple, bite i det og så kjøpe ny koffert. Har gitt opp å få noe igjen for kofferter som blir skadet eller ødelagt på turen, kommer ingen vei. Får heller kompensere litt ekstra neste gang den er 2 timer eller mer forsinket
     
  7. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Vel for snart nøyaktig to år siden ankom vi HNL for den faste juleferien. Vår fullsize Rimowa Topas var skeiv, kunne ikke låses i tillegg skikkelig beaten up.

    Hentet den topp UA damen og viste henne det og hun smilte bredt: "Nei, ikke repair, ny akkurat lik koffert !! ".

    Men det ville ta et par måneder sendt til Norge.. Jeg smilte og lo og sa noe om norsk toll og Rimowa :confused::mad:.

    Men please lever den til vårt faste hotell. Vi er tilbake om 3.5 mnd. Så gjort, hotellet sa ok og da vi kom i påsken, splitter my Topas i kartong fra UA ( made in Canada varienten ).

    I tllegg ga hun oss på utlån en Rimowa "plastikk" ( husker ikke hvilken modell ) til å ha innholdet i.. Kun litt beaten up. Men måtte levere den tilbake for UA's fremtidig bruk.

    Selvfølgelig leverte jeg den etter et par dager. Kjøpte en Ricardo på tilbud på Macy*s . Topp billig koffert, kjøpt noen tidligere.:)
     
    milehigh and RoadKing like this.
  8. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Fremdrift så langt:

    Snakket med 815 22 062, og fikk beskjed om å sende epost med boardingkort og fotografier av skadet baggasje til [email protected].

    Etter noen minutter fikk jeg mail tilbake med referansenummer (saksnummer) og spørsmål om min private postadresse.

    Jeg besvarte mailen med min private postadresse og mottok etter nye få minutter skademelding og URL til Bagsupport, der jeg deretter innrapporterte skaden.

    Hos www.register.bagsupport.net har jeg registrert skaden, lastet opp skademeldingen fra sas, lagt inn skadedetaljer og lastet opp kjøpskvittering og et foto av skade. Jeg var litt skuffet over å ikke få lov til å laste opp mer enn ett bilde, men jeg tenkte å ettersende fotografier pr epost.

    /koffert.
     
    Sonictravel and drsyk like this.
  9. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    !!! STOPP PRESSEN !!!

    Oppdatering: Mail fra Bagsupport mottatt:

    Jeg fikk tilbud om full utbetaling eller ny koffert. Om jeg velger ny koffert, så må den leveres av Samsonite på Steen & Strøm i oslobygda.

    Jeg kan eventuelt velge en koffert fra Hartmann eller Tumi, som angivelig er i samme segment som Rimowa.

    Er jeg interessert i en koffert fra Hartmann eller Tumi?

    Hilsen Koffert.
     
    milehigh and RoadKing like this.
  10. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det er jeg ikke.
     
    Are liker dette
  11. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Sist det skjedde meg, fikk jeg en voucher til bagsupport.net. Veldig enkelt og greit å bestille fra, bedre enn å stresse rundt på Steen&Strøm! Men tror ikke de hadde Rimowa der :/
     
  12. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hva har du fløyet med? Og du har såklart registrert det hos ground service før du forlot flyplassen? Kjenner meg ikke igjen her med *A ihvertfall - alltid fått oppgjør fra dem, evt. reiseforsikring (DnB Best).
     
  13. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt var jeg allerede svært forsinket, og avhengig av å løpe til flybussen, så jeg fikk ikke inspisert kofferten før jeg var hjemme. Det var også først da jeg faktisk skulle åpne låsen at jeg oppdaget at skaden(e) var mer alvorlige enn bare av kosmetisk art.

    Flyselskapet var heldigvis SAS, jeg fløy en kombinasjon av business og plus og er EBG.

    Jeg er iallefall så langt topp fornøyd.

    Hilsen Koffert.
     
    Xflipper liker dette
  14. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,518
    Bonuspoeng:
    183
    SK(3) og LH(1) når jeg har hatt skadet koffert.
     
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en nesten ny Samsung Paradiver (en sånn en) som etter en flytur med SAS hadde fått knekt en av de "sidestøttene" inni som gjør den til litt mer koffert sammenligned med å bare være en bag. Ikke noe krise, men i og med at den var ny tenkte jeg at det hadde vært kjekt å få det reparert. Dro tilbake til flyplassen et par dager etter med baggen for å høre, uten noen store forhåpninger. Fikk så beskjed om at jeg kunne få ny, så da dro jeg rett til bagasjebutikken og fikk ny på dagen. Den gamle "kunne de ta å kaste for meg", alternativt så kunne jeg gjøre det selv. Valgte naturligvis sistnevnte - den er jo fortsatt brukbar selv om den har fått en liten skade. Syntes det er utrolig at jeg ble tilbudt ny (spurte spesifikt om reparasjon, men det var ikke mulig sa de). Klager jo ikke, sitter her med to stykker nå...
     
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sa meg også villig til å akseptere reparasjon.

    Med en forkjærlighet for engelske veteranfirehjulstrekkere har jeg litt erfaring med å rette aluminium, så jeg er veldig fornøyd med utfallet; behold kofferten og få en ny.

    /koffert.
     
    Henrik liker dette
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Topas stealth som innsjekket bagasje?? På grunn av at den er en spraylakkert alu, ser den naturlig nok ut som ett dass etter første innsjekk. Anbefales ikke. Jeg kjører kun den vanlige alu.

    Når det er sagt er det utrolig viktig å rapportere ting før man forlater flyplassen
     
    milehigh liker dette
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår hva du mener. Men jeg tror din lås og ramme ville blitt like ødelagt, selv om ikke alle sårene ville synes like godt.

    Personlig synes jeg alu-utgaven ser for dyr ut. Min koffert kan (nesten) passere som en vanlig koffert. .... men når jeg ser hvor mange sår jeg (Jeg har lett for å identifisere meg med min koffert) får av en t/r LAX, så ser jeg også hvor hensiktsmessig det er å velge en som ikke er lakkert.

    Godt jeg har svart lakk i boden.
     
  19. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Sas har i mellomtiden bekreftet at de kasjer inn kofferten min, basert på kjøpskvitteringen fra 30.okt.2016.

    Selve utbetalingen skal ta opptil 5 dager, og det er nå gått snart en uke, så jeg forventer at pengene er på konto ila morgendagen.

    Tommel opp så langt.

    /koffert
     
    milehigh and RoadKing like this.
  20. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Hei

    Henter opp denne. Fikk skadet en koffert på LH til CUN for noen uker siden. Rapporterte skaden på flyplassen, og har referansenummer osv. Problemet oppstår når jeg skal lage "claim". Ingen linker på LH sin side hva gjelder krav om ødelagt bagasje virker. Er det noen som har noen tips?
     

Del denne siden