Det hadde vel knapt en sjans, i utgangspunktet. Alltid trist når menneskers drømmer blir knust, men det var vel ikke mange som var positive til dette prosjektet. Man skal vel egentlig aldri starte opp noe som helst, uten kapital nok, og vilje til, å gå med underskudd noen år.
Det var vel ikke helt uventet. Ryddig hvis FlyViking faktisk ikke er konkurs, men styrer mot en kontrollert avvikling. Hatten av for det.
Er vel ikke overraskende at en forretningsmodell bygget på hat mot tidligere arbeidsgiver ikke fungerer optimalt.
Jeg har siden dag en vært veldig skeptisk til FlyViking og forretningsmodellen, men må si at jeg syntes dette var veldig synd. FlyViking har gitt et bedre rutetilbud flere steder, og jeg undres om noe av Widerøes ruteutvidelser i Nord-Norge (f.eks. at de startet opp i Bardufoss etter Ola Giævers innlegg om at han vurderte å starte opp der) skjedde litt som konsekvens av konkurransen de fikk.
Konkurranse er flott, men i denne bransjen er marginene langt lavere enn i det meste, så hadde satt noen milioner i noe annet enn et nytt flyselskap.
Dette kommer dessverre ikke som noe sjokk, FV gikk inn kommersielt på et marked som ikke er egnet for den typen drift. Det er begrenset hvor stort behovet er å komme seg til Tromsø fra et tettsted med bare ti tusen innbygger. Det er leit for de ansatte som må lete etter en ny jobb, men det er skyggesiden av å ha en eier som er lite annet enn en løs kanon som tror han er hevet over grunnleggende bedriftsøkonomi. Det hjelper heller ikke å løst sitere Friedrich Nietzsche uten intellektuell substans...
Det var da litt kjipt! Ankom OSL i går og reklameplakatene til Fly Viking rullerte på display rundt omkring. Jeg og Junior står ved bagasjebåndet (mens konemor flyr litt rundt omkring) så sier Junior plutselig at; Jeg har lyst til å teste Fly Viking til Ørland. Ok tenker jeg! det kan vi sikkert få til en annen gang. Men den planen forsvant ganske kjapt når de allerede stenger 12.Jan.
Leste tidligere i dag at de skal forsøke å opprettholde akkurat den ruten så det burde være muligheter for deg og junior å få til turen om det stemmer.
Men ikke med FlyViking, det blir med et annet selskap i så tilfelle. Som det står i forsideartikkelen:
Den raskeste måten å bli millionær på? Å begynne som milliardær og starte et flyselskap. Sitat Richard Branson. Ellers er jeg enig i at dette er trist. Vet forøvrig om en (som de sier i Bergen) som fikk multiorgasme av nyheten.