Forbrukerrådet vil ha bonus-forbud på kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Naalaiveggen, 20. juli 2018.

1. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Synd at ikke politikerne bare kan vedta gjeldsregisteret. I det lange løp er det til det beste for alle parter. Forbrukerne som ikke har vett og vil løpe konkurs, utlånerne som lider av økende personlige konkurser, samt et politisk og sosialt problem for myndighetene.

Om noen år, når renten har steget og antallet personlige konkurser er sky-high vil man spørre seg hvorfor man ikke så det komme, og hvorfor man ikke gjorde noe. Så vil politikerne peke på hverandre og si "gjeldsveksten kom i din periode", "nei, mest i din" osv.

Redd for at vi står foran en bombe i norsk økonomi. Men slike trege fremtidige sjokk er ikke lett å selge inn hos hverken forbrukere, utlånere eller politikere.

Baldrick, ElinPelin, kaijoar and 2 others like this.
  2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,976
    Bonuspoeng:
    293
  3. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for oppdateringene.

Et interessant poeng fra Pursuing Points var at om man har god kontroll på kredittgjeld, holder utnyttelsesgraden lav, og betaler alt hver mnd, vil det kunne lønne seg å ha flere kort, slik at kredittutnyttelsesgraden blir desto lavere. Noen som vet hvordan det tenkes å gjøres her? Vil det bli maks kreditt, eller vil også utnyttelsesgrad blir en faktor i en eventuell ny kredittscoreberegning?

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,976
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med det blir opp til finansforetakene (som i dag) og vurdere resultatet av en slik «sjekk». Selvfølgelig blir det intressant å se resultatet der du har et personlig jobb-kort med 500k i limit, og du ligger på 1-200k reiseregninger i måneden...

5. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Føler jeg blir litt sjalu nå.
    Har nesten aldri passert 100k på mine reiseregninger, og det når jeg flyr biz og bor på hotell til ca. 3000kr natten.

200k er ihvertfall et like hakk opp fra det jeg er vandt med. :p:p

6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,976
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sa ikke jeg hadde dette, sa «..der du...» :) Mest som en kommentar der de fleste i dag har et personlig jobb-kredittkort.

Det var bedre i de glade 90-årene da da du fikk et jobb-kredittkort i hånda når du skulle ut å reise. ;). Fly FBU-KRS og så taxi Kjevik til Grimstad....

Last edited: 22. juli 2018
    Ursa liker dette
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Oj, er det så enkelt å bli kvitt FRP i regjering?
    Da skal jeg huske av der neste gang!

8. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet vi kommer litt off-topci nå, men kom på at mitt firmakort er jeg ikke ansvarlig for. Det var noen regel endringer for noen år siden, så nå er ikke ansatte (i mitt firma) lenger personlig ansvarlig for kortene.

jgroneng liker dette
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mistenker at du er en av de som skrive mange reiseregninger i året..
    Trikset er å samle opp mye før du skriver.. I alle fall 6+mnd.. Så er det alltid julaften når det betales ut :)

jgroneng, Ursa and kiev like this.
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de er bekymret for usikret gjeld, så bør de sette et rentetak, på f.eks 10%.

Tror aldri jeg har sett en luksusfellenepisode hvor deltakeren er bonusjeger. Tror tvert i mot at bonusjegere er de mest ansvarlige (og sånn sett de dårligste kundene hos kredittkortselskapene).

Travellingalf, Maggie, Mbj and 6 others like this.
  11. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Enig. Tror ihvertfall ikke en blir langvarig bonusjeger om man misligholder kreditten.

Swaggertarian liker dette
  12. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men prokrastineringstrikset har sine ulemper. Et kvartal med reiser tar gjerne et par-tre dager å skrive reiseregninger for. Skrive inn bilag er IKKE så morsomt som selve reisen. Dessuten er statens reiseregulativ utland blitt barbert såpass mye etterhvert, at det uansett ikke er allverden igjen første juledag.

... bortsett fra poeng da!

Are and Ursa like this.
  13. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Jeg svarte på et utsagn fra jgroneng om et reise rekning kan være på 1-200k pr. mnd.

Jeg svarte litt off-topic, med at jeg var sjalu på de som hadde reise rekninger på opp imot 200k pr. mnd. Da de sikkert flyr bedre og har bedre hotell enn meg.

Hvordan jeg skal bli mindre sjalu eller fly bedre ved å spare på reiserekningene mine forstår jeg ikke.

Forklar gjerne.

14. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @sam11net - Jeg tror du er på villsport når du tror det er bonusopptjening som gir gjeldskriser. Er du en god bonusjeger er du godt oppdatert og strukturert. Dette er egenskaper en gjeldsslave på ingen måte innehar. Snarere tvert imot. De har ikke sjanse til å organisere og strukturere seg selv.

Fjerne bonusopptjening på kredittkort vil heldigvis ikke bøte på problemet. Et gjeldsregister derimot, det er løsning. Da vil de bli stoppet lenge før det går helt over styr.

Maggie liker dette
  15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Her er jeg enig.
    Det er alt for enkelt å få forbrukslån og kredittkort, også for folk som ikke burde ha det. Det er selvfølgelig disse kundene bankene tjener mest penger på, da de betaler renter i evigheten. Vi som betaler regningen når den kommer, og har kortene for å tjene bonuspoeng er nok ikke like gode kunder. (Selvfølgelig unntak fra regelen her også)

Utfordringen ligger i at dersom denne forskriften går gjennom, vil bankene miste de kundene de ikke tjener penger på (oss), men fortsatt ha de som ikke klarer å betale for seg.

Det er helt andre virkemidler som må til, ikke fjerning av bonusopptjening på kredittkortene. Jeg kan ikke dette godt nok til å vite hva disse tiltakene skal være, men gjeldsregister og krav til de som deler ut kredittkort kan være skritt i riktig retning.

ElinPelin liker dette
  16. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror ikke dette kommer til å bli noe av. Det er vel bare forbrukerrådet som foreslår dette? Eller er det noen politiske aktørene som også har fremmet dette?

Tror myndighetene nå setter sin lit til gjeldsregisteret i første omgang, og vil se effekten av det før de begynner å tukle for mye med produktene.

17. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Litt off topic kanskje, men personlig er jeg glad for at vi har et parlamentarisk system i Norge som gjør at et mindretallsparti i en mindretallsregjering ikke kan diktere politikken som føres her på berget, uansett om partiet er Frp eller SV (eller noe annet for den saks skyld)

LNAND liker dette
  18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det var bare en liten artighet fra min side.

19. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror du også er på villspor, og da er nok det grunnen til at vi to møttes på samme forum. :p

Jeg har aldri sagt at noen her på dette forum eller en "bonusjeger" som du kaller det, er kredittslave eller kommer til å bli det.

Du må lære deg at verden er ikke sort og hvit, gutten min.
    Bonuspoeng er endel av et stort propaganda program for at folk skal få seg kredittkort. Og som jeg tidligere har skrevet her, så er det de som ikke klarer å stå imot dette propaganda maskineriet, som må betale for våre bonuspoeng til slutt.

Om du synes de som "går i fella" fortjener det, er helt opp til deg.

Jeg er enig med deg at å fjerne bonusopptjening ikke vil fikse problemet at folk får kreditt gjeld, men tror motsetning til deg, at færre vil. Enn at det har null effekt.

20. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig med hersketeknikker som bruk av "gutten min" :-D

Baldrick, NoLimit, kaaai and 14 others like this.

Del denne siden