Forbrukerrådet vil ha bonus-forbud på kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Naalaiveggen, 20. juli 2018.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Det er få ting i verden jeg misliker mer enn «gutten min»...

Baldrick, furlong, DanH and 1 other person like this.
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Blir man utsatt for hersketeknikk så kan man jo bare snu litt på det .
    Gutten min --> "hør nå gamlefar"
    :)

3. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Rolig nå sailor boy... :p

furlong liker dette
  4. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Lille venn

kalleballer liker dette
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    @currahee tar fram popcorn og gleder seg til følge med på bitchfighten som brygger opp mellom småpikene på forum:oops:

6. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Nytter ikke å komme med popcorn en time etter forestillingen er ferdig. :p:p

7. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @sam11net

Les gjennom mitt innlegg én gang til, så kan du se om du forstod egenskapene som skiller noen med gjeldsproblemer og en typisk bonusjeger.

Dersom du fortsatt mener at dette byr på problemer så tror jeg du må gå tilbake til Herr. Moxnes og koke opp en ny plan :)

vegardg and Mavo like this.
  8. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom du leser gjennom mitt innlegg en gang til, så kan du se at jeg snakker ikke om bonusjegere. Gjennom hele denne tråden har jeg aldri snakket om "oss" eller bonusjegere.
    At du ønsker å dreie diskusjonen over til det er selvfølgelig helt greit, men da må du ikke sitere meg.

....men hvor i helsikken er currahee med popcorn :p:p

9. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,162
    Bonuspoeng:
    163
    Men du tror fremdeles at de som ikke klarer å betale regningene sine er de som skaffet seg kort på grunn av bonuspoeng?

10. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Vil på det sterkeste anbefale å bruke denne mot partner/ektefelle/samboer.

Jeg får alltid umiddelbar respons fra min make dersom jeg benytter meg av denne frasen. Kan ikke bety annet enn at hun setter pris på det. :rolleyes:

Travellingalf, DanH, Are and 2 others like this.
  11. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Det har jeg aldri sagt. Til deg eller til andre.
    Hvorfor formulerer du deg så ledende, som om det er noe jeg skulle ha sagt?

Denne artikkelen handler om bonusprogrammer, og der ingår bonuspoeng.

Jeg tror at dersom regjeringen, (denne, eller fremtidige) ville fjerne alle former for bonusprogram på kredittkort, så tror jeg færre vil ta opp kreditt, og dermed også færre får dyr kreditt gjeld. Du kan alltid gå litt dypere og spekulere, at dersom kun bonuspoeng ble fjernet. Jeg tror fremdeles at det ville hjulpet, men ikke på nær så mye, som om alle bonusprogram på kredittkort ble fjernet.

Last edited: 24. juli 2018
  12. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Gjør bonuspoeng, trumfpoeng, cashpoints, cashback og rabatter at flere bruker kredittkort? JA
    Gjør det at flere bruker kredittkort at flere mister kontrollen på økonomien? JA
    Vil et forbud på bonusopptjening på kredittkort hjelpe? JA
    Ønsker jeg et forbud? NEI

Arvid1410, Xflipper and sam11net like this.
  13. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Word!

14. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,162
    Bonuspoeng:
    163
    Men du sier jo at færre ville tatt opp kreditt hadde det ikke vært for bonusprogram. Beklager at jeg formulerte meg upresist; Jeg ser ingen forskjell på bonusPOENG og bonusPROGRAM. Jeg tror ikke et sekund på at det er de som skaffer seg kort på grunn bonusPROGRAM som er de som havner i økonomisk uføre. Men du må gjerne mene det for min del, og pek meg gjerne i retning hvor jeg kan lese mer om det.

15. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår vi er uenige, og det er viktig vi ikke gir oss nå.

16. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,162
    Bonuspoeng:
    163
    Da må du gjerne vise til belegget ditt for å påstå at bonusprogram er årsaken og problemet til kredittveksten, lille venn.

17. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Og vonar den som skal føre saken, for å behalde bonuspoenga, for alle IF-ere hjå finansdepartementet, klarer å få fram poenga sinne betre en å diskutere hersketeknikker mellom oss alle kjære, små, venner, konemødre, frøkner, juniorer, gutter, småpiker, gamlefedre og broilere.

For min eigen del, så trur eg eit gjeldsregister er heilt på sin plass og vonar dette kan både begrense forbrukslånsveksten og samstundes kanskje få ei meir fornuftig rente på diverse kort og lån. (Men eg er litt usikker på kva det har å seie for meg, som har per def for høg kreditt tilgjengeleg på min temabasserte portefølge)

DanH, Baldrick, jgroneng and 2 others like this.
  18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke bli overrasket dersom dette (forbud mot bonus på kredittkort) fort blir koblet sammen med forslaget til Regjeringen om at arbeidsgiver skal rapportere fordelen som inntekt. Det kan da hende at vi igjen får fullstendig forbud.

Ingen arbeidsgivere kommer til å klare rapporteringskravet som feks ikke hvor stor fordelen er for arbeidstakere som har brukt Shell MC for å tanke firmaets bil på regning og så fått trumfpoeng som de brukte på EB poeng til en flytur i privat øyemed. Da blir det lettere å forby hvis en kan unnskylde seg med at noen ikke klarer å betjene kredittkortgjelden.

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Og enda mer komplisert.
    Jeg får kilometergodtgjørelse om jeg kjører til Gardermoen istedenfor å ta tog. Til og med ekstra om jeg har med en eller flere kolleger.

Blir min regning avvist om jeg ikke kan dokumentere at jeg har betalt drivstoff og parkering med debetkort?
    Det er mange obskure situasjoner her..
    Og tenk om bilen er kjøpt med kredittkort! Den kan ikke brukes i arbeidssammenheng! :D:D

20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,976
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, den kan være kjøpt med kredittkort. Men ikke hvilket som helst kort :)

Del denne siden