Jeg skal til London på onsdag, og har fått litt endringer iløpet av dagen så jeg nå har mulighet til å reise avgårde tidligere enn opprinnelig planlagt. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å få være med på flyet som går 17:10 fremfor 20:15. Har forstått det slik at endel andre EBD har fått lov til dette, så tenkte jeg skulle ankomme flyplass tidlig og spørre veldig pent. Men hvor spør dere? Innsjekk, lounge, gate? Ser mange har hatt hell ved gate, men er det isåfall uproblematisk å returnere til lounge etter passkontroll ved evt avslag? Ifølge expertflyer ser det per nå ut til å være ledige seter i økonomi på den ønskede avgangen, om jeg tolker det riktig: C9 D9 Z9 R9 J5 Y0 S0 B0 P0 A0 E9 M8 H4 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G6 N0
Uten plusbillett tror jeg det kan være vanskelig.. Om kveldsflyet er overbooked så går det nok, ellers må du nok opp med lommeboka.
Den eneste gangen jeg har spurt, var med Plus Saver, og da spurte jeg i skranken under innenriksloungen. Da var det ingen problem å få det endret. De har vel en liknende skranke på utenlandsdelen. Uansett så skader det ikke å prøve flere plasser.
Jeg har spurt i gate og i innsjekk / bagdrop. Sjansene er nok minimale, men for et par uker siden var det faktisk en veldig hyggelig kar i gullinnsjekk som forbarmet seg over samboeren min (EBG) som reiste på absolutt billigste go-billett. Det hjalp kanskje at jeg var på samme fly med fullflex og er diamant. Det krevde to telefoner til høyere makter, men jammen kom vi ikke tidligere avgårde til Bergen begge to - for han i innsjekket og jeg ble enige om at der nok ble dårlig stemning hvis jeg byttet fly og lot samboer sitte igjen to ekstra timer på osl. Jeg erindrer også at jeg har spurt for egen del i serviceskranken, men der var det som oftest nei eller host opp mellomlegget og vel så det.
Jeg har klart det en gang med minusbillett. Da var jeg 6-8 timer tidlig ute og sa jeg hadde booket feil.. Trodde jeg hadde plus-billett, men viste seg at jeg ikke hadde det.. Gikk heldigvis. Ved et annet tilfelle skulle jeg og to andre til Stockholm. EBD+EBD+EBG, ingen bønn da, selv om det ble meldt forsinkelse på vårt fly og det var mye ledig på det vi gjerne ville være med på..
Jeg har kun positive erfaringer med å være med et tidligere fly. Jeg har ved flere anledninger dukket opp ved gate med gullkortet og spurt pent om det var ledige plasser og har alltid fått være med et tidigere fly, selv med GO-billett.
Har også gjort dette med vanlige Economy (Go-billetter) før. Min erfaring er at det er størst sannsynlighet å få ja ved gate. Det har hendt flere ganger at innsjekk har sagt nei, men vet gate har det ikke vært noe problem.
Go billetter: - bare om SAS har noe å tjene på det. Fks. din flight er fullbooket, og ikke den du ønsker (også formidlet av SAS personell) Plus Saver - har hatt god erfaring med å få booke om til tidligere flighter uten belastning (gate med kun håndbagasje)
Takk for alle svar! Ser det er noen som får det til, så er jo en sjanse, jeg har ikke så mye annet å bruke de timene til så da gir jeg det et forsøk. Regner med at det ikke er noe problem å gå tilbake til lounge etter passkontroll om det ikke skulle gå gjennom ved gate?
Jeg har prøvd dette noen ganger med economy billett og kun en gang, pga. tåke/mulige forsinkelser, kom jeg med. Da hadde vi masse innsjekket bagasje og spurte før vi sjekket inn. Ellers har jeg ikke klart det når jeg har hatt håndbagasje og spurt ved gate. Med SAS plus-saver har det aldri væt noe problem, bortsett fra en gang da flyet jeg ville med var smekkfullt. Har funnet ut at plus-saver er det greiste for meg innenlands, med mindre det er veldig stor prisforskjell. Xxx.
3 ledige plasser, fikk mulighet til å bli med tidligere for 2500 kroner. Ikke så veldig aktuelt, så da blir det lang lounging istedet. Pizza og eplekake i lounge i dag!