Forsikring ved forsinket fly.

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av bolli, 03. juli 2017.

  1. bolli

    bolli Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Har nettopp mistet min connection flight pga forsinket fly til Osl, hva slags rettigheter har jeg når det er værmessige forhold som gjør til at min første flight ikke kommer seg avgårde til avtalt tid, slik at jeg ikke rekke min neste? dekker normalt sett reiseforsikringen utlegg for ny billett?
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Dette går vel inn under Forsinket transportmiddel/Innhenting av reiserute? I vilkårene til Gjensidige står iallfall følgende:
    upload_2017-7-3_8-30-58.png
     
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det også stor forskjell på gjennomgående billett og 2 uavhengige billetter! Er det gjennomgående er det flyselskapet som skal sørge for at du kommer fram... Dersom du har kjøpt 2 uavhengige billetter krever de fleste forsikringer en viss minimum "Connection time" mellom ankomst og ny avgang for at de trer i kraft...
     
    OttoL liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Viktig å skille mellom sammenhengende billetter og ikke ja.
    Reiseforsikring krever som regel minst to timer mellom flights om det skal dekkes ved separate billetter. Alternativt forsinkelse på over 1.5 time, avhengig av selskapet.
     
    fly4fun liker dette
  5. bolli

    bolli Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Tok en tlf til forsikringsselskapet og det ser ut til at det skulle gå greit å få refundert utlegg for ny billett. kravet var min 2 timer mellom flyturene.
     
  6. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom man skulle miste starten på en langtur grunnet forsinket "posisjoneringsfly", hva vil i så fall skje? Hele billetten blir vel kansellert dersom man ikke møter opp til avgang. Vil man få erstattet hele reisen? Og vil man få erstattet samme booking-klasse?
     
  7. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Du vil få erstattet reisen og det det kostet deg for billetter. I forhold til om du får dekket samme booking klasse til 500% mer av kjøpesummen om du må kjøpe nye billetter samme dag, det kommer an på forsikringsselskapet :)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Man har noe som heter innhenting av reise og et maksbeløp.
    Man skulle tro at innenfor dette beløpet bryr de seg ikke nevneverdig hvordan du flyr. Ikke gitt at det er økonomibilletter igjen om du booker ny reise på dagen..
     
  9. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde en forsinkelse forrige uke som førte til at jeg ikke ankom endelig destinasjon før dagen etter (siste tog og buss var gått), og måtte derfor overnatte på hotell på flyplassen. SAS it, avd. India sier at de ikke vil kompensere meg for dette. Bør jeg klage videre på SAS eller gå rett på reiseforsikringen?
     
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Reiseforsikring.
    Flyselskap har ansvar for å frakte deg fra flyplass til flyplass.
    Utover det står du på egen hånd, og det er mulig at forsikring ikke dekker heller med mindre det også finnes noe form for "rimelig" buffer
     
    Thomas123 liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk refundert taxi-utgifter fra SAS da siste flyet til OSL fra CPH var forsinket, så jeg ikke rakk siste flytoget. Måtte da ta taxi helt hjem. Kanskje ikke 100% sammenlignbart, men dog.
     
    Leon and Thomas123 like this.
  12. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Anbefaler deg å lese følgende for dine rettigheter etter EU-forordning 261/2004:
    https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

    Du kan prøve deg på reiseforsikringen, det går isåfall under punktet forsinkelse/innhenting av reiserute. Etter visse krav dekkes nødvendig overnatting og evt. ekstrautgifter til innhenting av forhåndsbetalt videretransport.

    Betingelsen er som regel at forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk feil eller trafikkuhell som rammer transportmidlet forsikrede reiser med/skal reise med. Andre krav kan være at det er beregnet minst X antall timer ved bytte av transportmiddel eller at forsinkelsen er X antall timer.
     
    Thomas123 liker dette
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,255
    Likes mottatt:
    21,992
    Bonuspoeng:
    183
    Hva om man flyr til Miami. Dagen etter ankomst har man en cruiseavgang. (24t+) Billetten er bonusbilletter med poeng. Kan man i teorien hente inn et cruise? Fks fly fra Miami til Bahamas og gå ombord der?
    Noen som har vært borte i den problemstillingen?
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Vil nok gå inn under innhenting av forhåndsbetalt reiserute på forsikringen. Dog forstår jeg ikke helt hva DNB mener når de skriver "Innhenting av reisen dekkes dersom transportøren ikke klarer å innhente fastlagt reiserute innen 24 timer."
     

Del denne siden