Har nettopp mistet min connection flight pga forsinket fly til Osl, hva slags rettigheter har jeg når det er værmessige forhold som gjør til at min første flight ikke kommer seg avgårde til avtalt tid, slik at jeg ikke rekke min neste? dekker normalt sett reiseforsikringen utlegg for ny billett?
Dette går vel inn under Forsinket transportmiddel/Innhenting av reiserute? I vilkårene til Gjensidige står iallfall følgende:
Her er det også stor forskjell på gjennomgående billett og 2 uavhengige billetter! Er det gjennomgående er det flyselskapet som skal sørge for at du kommer fram... Dersom du har kjøpt 2 uavhengige billetter krever de fleste forsikringer en viss minimum "Connection time" mellom ankomst og ny avgang for at de trer i kraft...
Viktig å skille mellom sammenhengende billetter og ikke ja. Reiseforsikring krever som regel minst to timer mellom flights om det skal dekkes ved separate billetter. Alternativt forsinkelse på over 1.5 time, avhengig av selskapet.
Tok en tlf til forsikringsselskapet og det ser ut til at det skulle gå greit å få refundert utlegg for ny billett. kravet var min 2 timer mellom flyturene.
Dersom man skulle miste starten på en langtur grunnet forsinket "posisjoneringsfly", hva vil i så fall skje? Hele billetten blir vel kansellert dersom man ikke møter opp til avgang. Vil man få erstattet hele reisen? Og vil man få erstattet samme booking-klasse?
Du vil få erstattet reisen og det det kostet deg for billetter. I forhold til om du får dekket samme booking klasse til 500% mer av kjøpesummen om du må kjøpe nye billetter samme dag, det kommer an på forsikringsselskapet
Man har noe som heter innhenting av reise og et maksbeløp. Man skulle tro at innenfor dette beløpet bryr de seg ikke nevneverdig hvordan du flyr. Ikke gitt at det er økonomibilletter igjen om du booker ny reise på dagen..
Jeg hadde en forsinkelse forrige uke som førte til at jeg ikke ankom endelig destinasjon før dagen etter (siste tog og buss var gått), og måtte derfor overnatte på hotell på flyplassen. SAS it, avd. India sier at de ikke vil kompensere meg for dette. Bør jeg klage videre på SAS eller gå rett på reiseforsikringen?
Reiseforsikring. Flyselskap har ansvar for å frakte deg fra flyplass til flyplass. Utover det står du på egen hånd, og det er mulig at forsikring ikke dekker heller med mindre det også finnes noe form for "rimelig" buffer
Jeg fikk refundert taxi-utgifter fra SAS da siste flyet til OSL fra CPH var forsinket, så jeg ikke rakk siste flytoget. Måtte da ta taxi helt hjem. Kanskje ikke 100% sammenlignbart, men dog.
Anbefaler deg å lese følgende for dine rettigheter etter EU-forordning 261/2004: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/ Du kan prøve deg på reiseforsikringen, det går isåfall under punktet forsinkelse/innhenting av reiserute. Etter visse krav dekkes nødvendig overnatting og evt. ekstrautgifter til innhenting av forhåndsbetalt videretransport. Betingelsen er som regel at forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk feil eller trafikkuhell som rammer transportmidlet forsikrede reiser med/skal reise med. Andre krav kan være at det er beregnet minst X antall timer ved bytte av transportmiddel eller at forsinkelsen er X antall timer.
Hva om man flyr til Miami. Dagen etter ankomst har man en cruiseavgang. (24t+) Billetten er bonusbilletter med poeng. Kan man i teorien hente inn et cruise? Fks fly fra Miami til Bahamas og gå ombord der? Noen som har vært borte i den problemstillingen?
Vil nok gå inn under innhenting av forhåndsbetalt reiserute på forsikringen. Dog forstår jeg ikke helt hva DNB mener når de skriver "Innhenting av reisen dekkes dersom transportøren ikke klarer å innhente fastlagt reiserute innen 24 timer."