Hei, SAS har rotet vekk bagasjen min nå i kveld og jeg lurer hva slags rettigheter jeg har? Jeg fikk en voucher og de skal ringe meg når den dukker opp(tidligst i morgen) Jeg trenger en ny skallbukse; er dette tidspunktet å kjøpe den, for siden å få igjen på reiseforsikringen? PS: jeg er "hjemme" på ferie, men det trenger ingen andre å vite... Takk for hjelpen
Jeg ville ha ringt til forsikringsselskapet og spurt. Ikke sikkert at en skallbukse faller inn under "nødvendige artikler".
Du får kun dekket noe på utreise. Er du på vei mot hjemadresse tror jeg ikke du får igjenom noe krav.
Stemmer det som Are skriver. Forsinket bagasje gjelder kun på utreise, og da ofte med ca 5000,- Derimot på hjemreise så dekker forsikringen ingenting om bagasjen er forsinket. Blir den borte derimot er dette noe du må ta med flyselskapet.
Hva defineres egentlig som "hjemme"? Si man er fra Oslo, og fortsetter å være folkeregistrert der på foreldrenes adresse mens man studerer på NTNU eller noe annet langt unna. Så skal man hjem til jul. Da reiser man jo "bort" når man egentlig reiser "hjem" (til jul)?
Jepp, det er denne problemstillingen jeg står ovenfor... Samt forskjellig folkeregistrert adresse og forsikringsselskapets adresse... Vi får se hva som skjer!
Jeg hadde en gang veldig forsinket bagasje på vei "hjem" som student, til adressen jeg var folkeregistrert på, og jeg fikk greit dekket en jeans og en skjorte som jeg trengte til en anledning neste dag. Det var med Europeiske.
Da hadde du kanskje studentforsikringen. Der er det et skille mellom studieadresse og folkeregistrert. Du får mao. dekket forsinkelse begge veier. Til trådstarter så håper jeg du ikke kjøper ny skallbukse på de andre kundenes regning.
Merker jeg blir litt småirritert over dette... Er ikke meningen å henge ut trådstarter da det dessverre er mange, mange flere som utnytter slike situasjoner, men det er jo rett og slett forsikringssvindel. Det er å stjele penger. Fra både forsikringsselskapet og oss som er forsikret i samme selskap. Man kan godt argumentere for gråsoner for noen artikler, men sånt som skallbukse er provoserende lesing når du tilsynelatende ikke trenger den (har med i det hele tatt?). Kan legge til at noe av grunnen til at jeg skriver dette, er at f eks. DnB økte forsikringspremien for 2017 ikke bare pga. "normal"-justering, men også pga. økte utlegg til sine forsikringskunder.
Jaja, det er bare å roe reka her folkens, jeg stiller kun hypotetiske spørsmål og det kommer ikke til å gå utover forsikringspremien deres. Forøvrig har jeg turbekledning og utstyr for mange, mange tusen(som det blir med dagens priser) i den forsinka bagasjen, og alle rettigheter på min side
Mistes bagasjen din som inneholder artikler som du rent faktisk har behov for ved ankomst eller innenfor et så kort tidsrom etter ankomst at det er rimelig sikkert at bagasjen ikke kommer deg i hende før du trenger dem så kan du kreve det dekket. Som regel inntil 5000kr på de fleste forsikringer. Og merk at jeg ordlegger meg slik at du kan "kreve det dekket". Hva forsikringsselskapet rent faktisk gir deg er noe annet. Får du ikke dekket ditt krav kan du velge å ta saken videre selvsagt. Når det gjelder tidligere kommentarer om å spekulere i oppgjør så fester jeg faktisk min lit til at forsikringsselskapene selv luker bort urettmessige krav. Hvis folk mener seg berettiget så er de i sin fulle rett til å fremsette krav. Jeg stiller meg bak forslaget om å ringe forsikringsselskapet og fortelle hva som har skjedd og hva du trenger. Da får du veiledning i hva som er realistisk å få mehold i og slipper å bli skuffet i et eventuelt oppgjør senere.
Om DNB eller andre forsikringsselskap i Norge hevder dette, ja så er de på tynn is, og det enkleste du gjør er å bytte forsikringsselskap. De tjener mer penger på forsikringskundene sine enn noen gang tidligere, og denne trenden har vært tydelig i veldig mange år http://www.hegnar.no/Nyheter/Person...oekonom-mener-du-blir-flaadd-paa-forsikringen