Forsinket bagasje og "Priority"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 25. juli 2021.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg reiste i SAS Plus i går fra Europa og til OSL, og så til TRD.
    Alle bagasjene hadde priority lapp på seg. Når vi kom til TRD i går kom det bare 2 av 4 bagasjer mens de andre ble i OSL. Forklaringen var at flyet var for lite og det var ikke plass til alt.

    1. Det kom ca. 15 kofferter til TRD, de fleste var ikke "priority". Er ikke det mening at priority skal komme først? da tenker jeg at de ville bli sendt først også hvis det ikke er alle som skal til destinasjonen.

    2. I bagasjen var det en del dyre vin. Som jeg regner med at pga dette ble sittende og kokte hele dagen i sterk sol som var i går på Gardermoen. Er dette noe man kan klage på?

    3. Bagasjene kom sent forrige kveld og jeg fikk epost om at de blir levert i morgen. Kan jeg hente de selv på flyplassen? Det går ikke an å ringe de på søndag...
     
    themichael and ArthurDent like this.
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    OSL tar ikke hensyn til Priority tags når det hanteres av SAS Ground Handling. Har spurt flere ganger med folk som jobber der og det er for lite volum til at det gjør noen forskjell? Forstå det den som kan.
     
  3. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    SAS burde faktisk ikke få lov til å reklamere for prioritert bagasje i markedsføringen sin. Skulle ønske at type TV2 hjelper deg, forbrukertilsynet etc hadde laget en sak av dette.

    Stiller meg også skeptisk til at de ikke har fjernet reklame for servering om bord, lounge tilgang etc under Corona.
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk ikke bagasjen på fredag. Ble ringt opp i går formiddag og da hadde de funnet bagen (han hadde tastet inn feil bagnummer manuelt på OSL som forsinket prosessen). Ble fortalt at den skulle leveres med en gang og ville kjøre fra OSL innen kort tid – bra service tenkte jeg, sikkert pga. status.

    Timene gikk og bagen kom ikke, så ble jeg ringt opp i går kveld og da se de plutselig at den ville bli levert søndag ettermiddag. De kunne ikke si noe annet enn etter 12:30 en gang og ut resten av dagen.

    Dette er jo ved hjemkomst, så til tross for at vi mangler essensielle ting som må kjøpes inn får vi hverken dekket noe av SAS eller forsikringen.

    Utrolig lite fornøyd med servicen.
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    925
    Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder spørsmål to om vinen: Det dekkes ikke. At du velger å ta sjansen på å ta med matvarer eller noe annet som kan forringes i bagasjen er ditt ansvar, ikke flyselskapet. Du kan prøve deg på reiseforsikringen men jeg tror ikke du kommer langt.
     
    tobeornot999, ArthurDent and NoLimit like this.
  6. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Det skjønner jeg, men jeg velger å ta ansvar for at matvarene kan stå i bagasjen den tiden som selve reise tar, om det blir mye mer enn det pga deres feil så er det deres ansvar tenker jeg.
    Og om jeg kunne hadde jeg bare tatt det med på flyet.
     
    ArthurDent liker dette
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,420
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med det er flasker det er snakk om her?
    F2916928-4255-4B47-895E-E77325744D5C.jpeg
     
    ArthurDent liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du står på flyplassen og kikker på de som jobber rundt flyet, så vil du se at bagasjetraller og kofferter har lite tid utendørs. Det går ganske smack-smack under en turnaround på et fly. På wide-body går alt i containere. Cargoområdet på flyet er trykksatt og har temperaturkontroll (ofte ganske kaldt om ikke sensetiv last).
     
  9. BogZog

    BogZog Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Dagens lille innsats mhp Priority tag. (Ikke at jeg har tro på forbedring.)
    ------------------------

    To: [email protected]
    Subject: Tag priority?

    What is the reason that SAS priority tagged luggage always gets last on the conveyor belt? I thought I just was being unlucky but in several frequent flyers forum it seem to be the rule. This is specially the experience at Værnes airport Trondheim.

    When contacting Avinor they refer to SAS for an explanation.

    rgds

    -------------------------

    Hello

    Thank you for your email and for your feedback.

    We constantly want to develop and improve and all input from our passengers is very valuable to us.
    So I am sorry that our priority baggage do not work as it should be.

    Due to your feedback, I have today been in contact with the responsible department to convey your experience.

    We will take the matter further internally and take appropriate action.

    Thanks again for your feedback, I hope we meet you up in the air again soon!

    Best regards

    Traveler Consultant
    SAS Customer Service
    SAS
    Scandinavian Airlines System
    SE - 195 87 Stockholm, Sweden
    Visit: Frösundaviks Allé 1
    flysas.com, Facebook, Twitter, Youtube
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ..
    …så skjer det ingenting!!
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    20,975
    Bonuspoeng:
    183
    Du verden, gull mailen kan svare noe annet en be folk ringe inn.
    Jeg trodde de kun svarte copy&paste ;)
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,208
    Bonuspoeng:
    113
    Det svaret er copy&paste. Prøv å bytte ut «priority baggage» med hva som helst annet man kunne tenke å klage på: manglende øl, dårlig lukt på do, flyvertinnen smilte ikke, vingene falt av rett etter takeoff, etc, etc…
    Svaret er bokstavelig talt klippet rett ut av Complaint Management 101.
     
    tobeornot999, themichael, Mbj and 4 others like this.
  13. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    694
    Likes mottatt:
    1,665
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å bortforklare priority bag eller andre ting, men det fins mange grunner til at det kan gå skeis under en reise. I en drømmeverden for oss som jobber med bagasje så skulle vi gjerne ha klart det 100%, men det er mange parametere som legger det målet i grus.

    De fleste bagasjeanlegget (binger) har ikke nok plass til å ha en egen binge/tralle til prio bagasje. Ergo havner den med lokal bagasje som igjen gjør at det havner i samme lasterom som lokal og da gjerne i en god miks. Og da blir det miks på vei ut til passasjerene. Der jeg jobber er området til bagasjenanlegget det samme som det var for mange år siden, og ikke mulig å gjøre større. Og da blir arbeidsforholdene litt vanskelige. Var vist ikke beregnet mange reisende i fremtiden når bagasjeanlegget sto ferdig på 90-tallet(?).

    Når priority ligger i eget lasterom (som er drømmen), da kommer bagasjen i en egen tralle som da gjerne kommer først inn. Det er målet. Prio skal ligge enten i egen lasterom eller nærmest luka, men om det skjer rundt omkring er neimen ikke sikkert. Men hvis 150 bag skal ut av lasterommene og 150 skal inn igjen, og alle bag skal scannes (hos oss hvert fall) og alt skal gjøres på godt under 25 min så blir det litt knapt med tid for å sortere prio, spesielt ute ved flyet. Og så slenge inn mye frakt i konteksten, så går tiden.

    Så kan man spørre seg om billettprisen går utover kontrakten til bakketjenester som igjen gjør at antall personer per fly er i knappeste laget. Men lar den ligge. Kan uansett si etter 12-13 år i bransjen, ting blir ikke bedre enn det var.

    Hadde vi kunne vist hvordan bagasjeanleggene er, arbeidshverdagen er, krav som settes fra selskapene, når ting skal gjøres under turnaround, prosedyrer, så kanskje det hadde blitt litt forståelse hvorfor det kan gå litt dårlig. Kan jo si at Norge er et veldig billig land for flyselskapene å ha handling, kontra alle andre land.

    Dette var bare litt innspill, don’t shoot the messenger.
     
    milehigh, Insomnia4u, jonss and 23 others like this.
  14. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for innsikt i hverdagen deres!

    Nå vet jeg ikke hvor du jobber, og jeg har kun erfaring med OSL i Norge. Men jeg synes det er ganske merkelig at det skal gå så mye tregere på OSL enn alle andre steder.

    Et av stedene jeg har mest erfaring med er LHR. LHR er en ganske mye større flyplass enn OSL, men der opplever jeg for det meste at prioritert bagasje kommer først, og jeg har sjeldent måttet vente mer enn 5-10 minutter på å få bagasjen.

    På OSL er det unntaket heller enn regelen at all priority bagasjen faktisk kommer først. Og jeg har aldri opplevd å ikke måtte vente (med mindre jeg har somla fælt på taxfree). For et par uker siden tok det over en time å få bagasjen etter landing.

    Så da er det altså (forenklet) fordi flyselskapene ikke gidder betale for skikkelig håndtering i Norge som er årsaken til dette?
     
    Last edited: 31. okt 2021
  15. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    694
    Likes mottatt:
    1,665
    Bonuspoeng:
    93
    Litt forenklet kan vi si at selskapene underbyr hverandre slik at det selskapene sitter igjen med ikke alltid er mye. Noen selskap må ha kontrakter, mens andre tenker litt mer på hva slags pris som er fornuftig å ha. I tillegg har det vært tilfeller hvor selskap har funnet smutthull med tanke på ansettelsesforhold. Dette er nok retta opp i senere tid, da det var litt for dårlig kontroll.

    Kan jo si at når en kontrakt for et selskap blir forhandlet sentralt, så ser de ikke helt på hele bilde med tanke på peak struktur. Sånn at en kontrakten totalt sett kan gi en bedriften positivt regnskap, men at stasjoner kan gå i minus på samme kontrakt grunnet mye samtidighet.

    Er en grunn til at Sas ga noen stasjoner 3 års kontrakt, mens andre stasjoner fikk 5 års kontrakt. Alt handler om penger og da i form av kostnader og da sette selskap og tjenester opp mot hverandre.

    Hvis alt blir fulgt med tanke på prosedyrer, så skal prio ligger slik at det kjappest mulig kommer ut til pax ved ankomst. I en drømmeverden så hadde vi på en TRD-OSL hatt følgende traller: 1 til prio, 1 til lokal, 1 til transfer og 1 til short connection. Men slik kommer det neppe til å bli. Det kan hende at det gjøres slik på OSL, eller at de sorterer ut prio f.eks. Og så må man forholde seg til størrelsen på flyplassen man er ved. Hva som gjøres på OSL, LHR eller andre store stasjoner vet jeg ikke, men det er store forskjeller på lagstrukturen ut ifra størrelsen på flyplassen.

    Det er ønskelig å levere prio bag først, men da må det faktisk gjøres rett fra den stasjonen flyet kommer fra. Mottaksstasjoner for ofte tyn for noe avgangsstasjon har gjort feil. Kommer prio på ankomstbåndet helt random, ja da lå prio random i lasterommet.
     
    jonss, Kristian, tobeornot999 and 5 others like this.
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også, med flere hundre LHR reiser fordelt over 10 år. Baggasjen der, på enorm flyplass, kommer fort, og ofte (men langt fra alltid) med prio først. Avgang var alltid OSL.

    Alltid et mareritt å komme tilbake til OSL. Jeg skylder ikke på verken baggasje-handlers eller transport båndet for baggasje (for jeg aner ikke hvor probelemet ligger).

    Men det tar alltid lang tid, og baggasjen kommer inn på det mest remote baggasjebåndet (9 eller 10), og er gjerne en halvtime venting selv etter at passkontroll og lang gåing er unnagjort - før første baggasje kommer. Har aldri noensinne erfart at prioritert baggasje kommer før annen bsggasje, eller at det går raskt generelt på OSL.

    Til og med TOS-OSL nylig innebar 24 minutter venting ved baggasje båndet før første bag, men det er jo en annen historie - og kan ha vært tilfeldig. Innenlands har jeg normalt aldri annet enn håndbagasje.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bekrefte @tobeornot999 , at det er tregt også når opprinnelsen er innenlands. Har erfaring med flygninger fra EVE til OSL og TRD til OSL. Det er OSL som er problemet, ikke opprinnelsen.
     
    Wiolenze and tobeornot999 like this.
  18. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    Mager «trøst», men det gjør ingen forskjell med HON-priority kontra vanlig priority. Antar ca 80% av bagasjen kom før min på ankomst OSL fredag.

    Har fortsatt inntrykk av at alle land er bedre enn OSL på dette. I 2008/2009 ukependlet jeg til Madrid, Stoltenberg Sr var leder for Røde Kors(tror det var det ja). SAS hadde direkteflight, Sr hadde fast 1C. Men sin Pandiumstatus, det virket ikke som om han sjekket engang, han bare tok den første kofferten som kom på bandet. Det funket all 4-5 gangene vi var på samme flight.
     
    milehigh, jonss, RoadKing and 2 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det samme jeg tenkte.

    Siste setningen din er nok antagelig en veldig god oppsummering.
     
    RoadKing liker dette
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,420
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Hei alle sammen. Låner denne tråden og stiller et spørsmål vedr. forsinket baggasje. Jeg reiste søndag fra Oslo til Bangkok via WAW og FRA. Uheldigvis er en av mine to kofferter fremdeles på WAW. Jeg har airtag i mine kofferter, og jeg ser at den savnede kofferten fortsatt er på WAW. Jeg prøvde å ringe Thai Airways baggasjetjeneste uten å kunne komme gjennom og sendt mail til LOT sin baggasjetjeneste med bilde av kofferten min, bagtag-nummer og PIR-referanse uten å få tilbakemelding. På hjemmesiden til worldtracer har statusen hele tiden vært «Tracing continues. Please check back later.» Er det noe annet jeg kan gjøre for å få litt mer fortgang i leteaksjon?
     

Del denne siden