Forumets lengste reisebrev? En nordmann i Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rapolo, 03. sept 2024.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    93
    I går startet to nye kapitler for mitt vedkommende. Det viktigst, og kanskje mest interessante er selvfølgelig at SAS nå er i SkyLaget. Det andre er at jeg nå er stasjonert i Abidjan, Elfenbenskysten i forbindelse med jobb.

    God timing med ny opptjeningsperiode 1.9 og overgang til ST da utreisen gikk med KL/AF på OSL-AMS-CDG-ABJ. KLM ville dog ikke slippe meg inn i varmen på første dag og kansellerte OSL-AMS. Planen var å fly til AMS og ta natten der, for så å dra videre i rimelig tid neste morgen. Nå ble det i midlertid en natt på Radisson Red på OSL og 06:30-flyet med AF rett til CDG.

    Tanken er å skrive litt om livet her nede, både i det daglige, men også det jeg finner på av reiser i regionen. Det blir nok litt sporadisk og planen er å ende dette reisebrevet en gang på våren/sommeren 2026.

    IMG_7529.jpeg

    Første møte med AF og ST lugget litt. Jeg prøvde self check-in, men det var ikke mulig grunnet innreisekrav. Maskinen ville heller ikke annerkjent de tre kolliene jeg kunne ha med som følge av biz-billett og EBD-status. I skranken var det ingen kø for SkyP (Sky Priority) og agenten kunne bekrefte at EBD-nummeret lå inne på bookingen. I dagens digitale verden brukte ikke agenten priority-tag på bagasjen da det står ‘priority’ på selve bagtagen. Det skulle vise seg at afrikanerne ikke hiver slike bagger i prioritet-vognen når de losser flyet.

    Det var ikke mye tid før boarding, men jeg tok en tur oppom i SAS-loungen. Air Fance står fortsatt i oversikten på OSL-loungen, men jeg sjekket ikke om man fortsatt har tilgang dit med AF Biz.

    IMG_7531.jpeg

    Også i SAS-loungen har det skjedd ting. De hsr visstnok endret datasystem for slusene og har skiltet statuskunder og Plus/biz-kunder til hver sin sluse. Jeg satte meg på de første bordene og hørte at loungepersonellet ble like overrasket hver gang det gikk fint da folk skulle scanne seg inn.

    IMG_7533.jpeg IMG_7534.jpeg

    AF har en klassisk euro-biz med blokkert midtsete og er ikke så voldsomt spennende sammenlignet med LH-gruppen etc.

    IMG_7535.jpeg IMG_7536.jpeg

    Jeg sovnet ved takeoff, men fikk servert frokost da jeg var klar for det. Maten var helt middels minus. Croissant’en var god, men trekant-snitter med ost når ikke veldig langt opp.

    IMG_7537.jpeg IMG_7539.jpeg

    Crewet var derimot veldig trivelige og slo av en prat med mange passasjerer på en veldig naturlig måte. Min nabo på 1A ble til stadighet pratet til med navn og da pilotene skulle talle for turen takket de ikke bare ‘alle passasjerer og en ekstra takk til være FB-kunder’, nei her takket de også franskmannen ved min side med navn over høytaleranlegget. Sikkert en FB Ultimate da.

    I henhold til opprinnelig rute hadde jeg knappe 1:05 i transport på CDG og var allerede klar for å spørre hvilke joggesko som anbefales for slikt. Heldigvis slapp jeg det scenarioet, for nå var det 5 timer å slå ihjel.

    Nå er ert lenge siden jeg har vært på CDG og jeg har aldri mellomlandet der med AF, så jeg var litt i villrede på hvilken lounge jeg skulle gå for. Det første jeg så var skilt til T2F og Air France Salon, så jeg prøvde lykken.

    Det morsomme (les forvirrende) var at da jeg senere skulle videre fra K-gate og lette dermed etter hvor jeg skulle gå til terminal K, for F-gatene er jo på terminal 2F, lærte at gatene K, L & M selvsagt går fra terminal 2E, Det er ikke alt man skal forstå.

    IMG_7540.jpeg

    Men før det var det til venstre opp rulletrappen til 2F, rundt hjørnet og bort til Air France-loungen på 2F. Jeg hadde ikke noen spesielle forventninger, men det burde jeg så absolutt hatt.

    IMG_7542.jpeg

    Det går nok en del tid før SAS er med i alle oversikter.
     
    Spielhaug, MarkSS, Flymunda and 32 others like this.
  2. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende tur og gratulerer med utpostering. Håper du kommer deg litt rundt, spent på hva Vest-Afrika har å by på. Sao Tomè og Principe er jo noe jeg har sett meg ut, men litt frykt for kombinasjonen av småbarn og malaria har gjort at jeg har sett videre.
     
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,922
    Likes mottatt:
    29,223
    Bonuspoeng:
    183
    God tur/ opphold, kult med oppdateringer fra områder en ikke hører så altfor mye om!

    Tipper du hadde returflighten med KLM flyet vi skulle hatt AMS-OSL, av en eller annen grunn driver de å avlyser disse over en lav sko for tiden :mad:
     
    Rapolo liker dette
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    93
    Bonjour, bienvenue, lød det fra damen i resepsjonen i loungen, før jeg scannet boardingkortet og var inne.Air France ser ut til å organisere loungene som en enhet uten å skille på om man flyr biz eller kommer inn på grunn av status. Total har de 6 lounger lounger på CDG, hvorav 5 'vanlige' og en La Première-lounge. Standardloungene er lokalisert på 2E K-gates, 2E L-gates, 2E M-gates, 2F og 2G. Jeg sjekket bare ut 2F og 2E(K) av disse var 2F den gjeveste. De andre tre får besøkes ved en annen anledning.

    IMG_7547.jpeg

    IMG_7549.jpeg

    IMG_7550.jpeg

    Det første som slo meg i 2F-loungen er at den er romslig og luftig. Atmosfæren er veldig fin og føles veldig stilfull. Loungen strekker seg over to etasjer man har god utsikt utover det som skjer på flyplassen med glassfasade i stort sett hele loungen. Det er flust av forskjellige sittesoner for alle formål, ikke minst var det bra med plass denne mandag morgen rundt 09:00.

    IMG_7546.jpeg IMG_7548.jpeg IMG_7551.jpeg

    Det var minst tre serveringssoner for mat i førsteetasje og minst en serveringssone i overetasjen. I tillegg var det kjøleskap utplassert flere steder, samt flere (vin)barer med lett snacks. I tillegg til dette hadde de en betjent disk som ikke var åpen så tidlig, men så ut til å åpne rundt lunsj. Her laget de dagens varmrett, samt at de serverte drinker. Litt usikker på formålet med denne og det var ikke mye trafikk, ei heller informasjon her.

    IMG_7552.jpeg

    IMG_7561.jpeg

    Av mat var det mye forskjellig. Tidlig var det typisk fransk frokost, altså bakvarer, frukt og youghurt. Det var også salatbar. Senere var det også ferdiglagde baguetter, brød med pålegg, salatbar og varmretter. Jeg telte fire(?) forskjellige varmretter, hvorav sjømat-risottoen var helt fantastisk. Definitivt det beste jeg har spist på en flyplass, og helt i toppen av mat jeg har spist generelt.

    IMG_7554.jpeg IMG_7555.jpeg IMG_7556.jpeg IMG_7559.jpeg

    Drikkeutvalget var også bra. Alt av alkoholfritt serveres på flaske/boks. Ingen dispenserbrus her i gården. Kanskje viktigst av alt er at franskmennene er stolte av det de lager selv og druer med alkohol og bobler var utelukkende Champagne. På et tidspunkt gikk det faktisk rundt i loungen med en champagne-vogn og serverte champagne og en liten snack til de som ønsket det. NEIPA'en de hadde på boks var for øvrig meget bra.

    IMG_7553.jpeg

    Den helliger gral på CDG. Loungen har en bakdør inn og jeg kan koden til hun ene vaskedamen som gikk gjennom da jeg stod der.


    IMG_7564.jpeg

    Av andre tjenester har loungen nap rooms. Dette er ikke egne rom, men et avlukke med gardiner og liggestoler hvor man kan ta seg en hvil. Loungen har også dusjer. Air France har et samarbeid med Clarins som leverer produkter til deres amenity kit. Dette samarbeidet er også tatt med inn i loungen, hvor de har et eget spa. Man kan booke behandlinger etter eget ønsker, men det er også mulig å få en 20 minutters gratis ansiktsbehandling. Sistnevnte gjøres etter førstemann til mølla-prinsippet, og jeg vil tro det er litt ventetid. Jeg fant ikke ut av at det var et slikt tilbud før kort tid før jeg skulle dra og sjekket ikke hvor lang køen var.

    IMG_7565.jpeg IMG_7566.jpeg

    I god tid til boarding satte jeg kursen mot gate K48, som naturlig nok går fra terminal 2E. Jeg gikk to ganger opp og ned trappen for før jeg innså at jeg skulle til terminal 2E og at det ikke finnes noen terminal 2K. I veikrysset i underetasjen i 2F stod det en skjerm som indikerte tiden det tar fra 2F til de forskjellige terminalene. På det meste viste skjermen 64 minutter, mens det var 13 minutter for mitt vedkommende.

    IMG_7573.jpeg IMG_7574.jpeg IMG_7578.jpeg

    Fremme på 2E(K) var det fortsatt litt tid til boarding, så jeg tok turen innom loungen her også. Dette var en mye mindre lounge og med inngang på -1 får man fort kjellerfølelsen. Serveringen så ut til å være noe enklere også.
     
    Last edited: 03. sept 2024
    Spielhaug, Henrik, Flymunda and 23 others like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,572
    Likes mottatt:
    24,342
    Bonuspoeng:
    183
    Dette høyrest ut som det er nokre hakk over LH sine Biz/*AG loungar på FRA ja.
     
    Spielhaug liker dette
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, dette er et annet nivå i mine øyne. Jeg vil kalle det to hakk opp. Det er ikke mange lounger i Europa jeg har besøkt som er bedre enn denne. Det er litt mer schwung over over franske stil og mat enn tysk. At timer på Senator-loungen på FRA byttes ut med timer på AF-loungen på 2F på CDG er helt kurrant for min del. Jeg velger å si at STs bærebjelke i Europa er bedre enn *As bærebjelke.Når det gjelder å komme seg fra 2F til 2E(K) på CDG er det ikke noe vere enn fra A til B/Z på FRA.
     
    Kalsnes, mathiasfe, LaDuden and 4 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,147
    Likes mottatt:
    36,617
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for spennende reise/levebrev.


    Og takk for fin vurdering av lounge og transfer muligheter på CDG.


    Synd det er litt vanskeligere med F der : selv om vi nå har dørlåskoden tilgjengelig :)
     
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,082
    Likes mottatt:
    14,755
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fyldig beskrivelse av CDG T2. Kjekt å være mentalt forberedt før man gir seg i kast med fransk logikk.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,008
    Likes mottatt:
    33,204
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for super beskrivelse! Ser virkelig flott ut.
    Men...

    Støttes, dog spørs det hvor mye tid man får til lounge når distanse til gates er på en time og det er særskilt ulogisk skilting som gjør at man tar noen trapper opp og ned. :)
     
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    93
    Nå må vi bare få tak i kortet hennes.

    Det er egentlig bare på 2E det har tullet det til. På terminal 2A, 2B, 2C, 2D, 2F og 2G har de henholdsvis A, B, C, D, F og G-gates.
    På 2E har de K, L, M-gates.

    De har også en rar greie med å ikke starte med gate 1, 2, 3 og så videre. På A, B, C og D ser det ut som de fortsetter å telle fra den foregående, men med et lite gap mellom hver del-terminal.

    Dette er vel også en ting man blir vant med. Og når det gjelder tid til gate så tar boarding ofte så lang til på long-haul at om man går for å være der når boarding starter, har man likevel god tid selv om man bruker lengre tid enn forespeilet. Flyet til ABJ boardet i nesten 1 time.

    [​IMG]
     
    Henrik, Earl, Flymunda and 6 others like this.
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    93
    På vei til gaten så jeg en usedvanlig disiplinert gjeng som hadde stilt seg opp i lang, lang kø bak skilt med sine respektive boardinggrupper. Selv er jeg av typen som går ombord til slutt om jeg ikke kan gå ombord først. Jeg slo ihjel tiden med ventemusikken til SAS' CT-telefon, uten å komme gjennom. Etterhvert som køen forsvant så jeg at det stadig stod folk i skranken og ventet. Et tydelig/nydelig) tegn på et overbooket fly. Jeg gikk bort og spurte personalet om flyet var overbooket og om de trengte noen til å stå av, og det gjorde de. De var dog raske med å påpeke at jeg fløy i biz og at jeg ikke skulle trenge å stå av. Ingen problem å dra i morgen, sa jeg, gitt at jeg får et nytt sete i biz. Madammen trykket kjapt på pcen, men sa at de ikke hadde ledige seter i biz på morgendagens to flighter (til tross for at man kunne booke 2 seter i biz på KLM.no mens jeg stod der). Som et siste desperat forsøk spurte jeg om det eventuelt hadde ledig i La Premiére, men også her var det fullt. Dermed ble det å komme seg inn på bussen for verdens lengste busstur.

    IMG_7581.jpeg

    Etter gode 10 minutter på buss var vi fremme med flyet. En 773 utstyrt med fire klasser, og boarding gjennom dør nummer to. Bienvenue! Sa de ombord. Og jeg har jobbet nok med fransken til å komme med et vettugt svar til det, men ikke så mye mer. Førsteinntrykket av kabinen er at den er stor. De 58 biz-setene er fordelt på to kabiner med henholdsvis 16 og 42 seter i hver. Det var ikke fritt for bagasjehyller i midten, men de virket ikke til å ta like mye plass som enkelte andre flys tilsvarende bagasjehyller.

    IMG_7582.jpeg

    Som SPE+ fikk jeg valgt seter i forkant, men bulkhead er blokkert til FBG/P/U frem til 72 timer før avgang. Jeg fikk endret fra 5A til 9A, men dette flyet har ikke den nye kabinen med de fantastiske bulkhead-setene. Ei heller har disse dører. AF har Safran Cirrus II på disse maskinene. Dette er et sete som går igjen hos en rekke selskap i ulike varianter.

    upload_2024-9-4_17-43-6.png

    I setet lå det klar slipers, pledd, pute, kleshenger og amenity-kit med produkter fra Clarins. Selv tror jeg at jeg er en fan av alternerende seter fremfor omvendte fiskebensseter, men dette AF-setet var virkelig bra. Det mest positive er størrelsen på fotbrønnen. Jeg trodde gjerne at jeg hadde en uvanlig stor fotbrønn siden jeg satt på bulkhead, men etter en liten spasertur i kabinen ser det ut til at dette er tilfelle med alle setene. Det jeg ikke liker med en del seter, feks Aviancas er at 'poden' rundt setet er liten og ikke dekker så godt. Her har AF på et vis sørget for at man føler at setet også er veldig privat. Dette inntrykket hjelpes nok også av at jeg ikke hadde 'naboer' på rad 9.


    IMG_7589.jpeg

    IMG_7585.jpeg

    IMG_7588.jpeg

    Det er bra med bordplass og i skapet hvor headsetet henger er det god lagringsplass til både bok, iPad, pass og mobil. Selve bordet er ganske stort, stødig og er lett å ta inn og ut. Setet er også utformet slik at man kan komme seg inn og ut av setet selv om man har full servering foran seg.

    IMG_7590.jpeg

    Crewet på denne flighten var superhyggelig, kanskje det beste crewet jeg noen gang har hatt på en fligt. Det var en miks av kvinner og menn, ynger og eldre, men alle var elegante, profesjonelle, i godt humør, og tok seg alltid tiden til det lille ekstra. Det er noe med det å be om noe mer å drikke og få en 'Ja, og trenger du noe mer' med et smil heller enn et 'okei da' og et surt fjes som om at man har gjort noe galt.

    IMG_7587.jpeg

    Før takeoff kom de, som seg hør og bør, rundt med PDP'er, og when in Rome, ble det et glass champagne. De kom også rundt med menyen (se i meny-tråden for full meny), men tok ikke bestilling av hovedrett før vi var i luften.

    Her har vi nok ulike preferanser, men på en dagflight som denne med kun et måltid er jeg i grunn veldig tilfreds med en langsom matservering. Det er nok av flyselskap som haster avgårde med forret, hovedrett og dessert på dagflighter i et tempo som gjør at man knapt rekker å be om ny drikke mellom serveringene. Air France er heldigvis på den riktige siden og mat- og drikkeserveringen gikk i helt perfekt tempo.

    IMG_7591.jpeg

    Første runde var det varme håndkledet, ikke av den varmeste sorten, men varmt nok. Deretter kom de rundt med drikkevognen samtidig som man fikk servert en amuse bouche og en liten eske med noe snacks med slat- og ostesmak. Jeg hadde ikke lest ordentlig i menyen og basert på fargen så amuse bouche'en ut som noe med pistasj, og ble dermed noe skuffet da det ikke var det. Det smakte likevel bra.

    IMG_7592.jpeg

    Det kanskje eneste minuset med serveringen var da forreten kom og alt ble servert på brett. Dessverre er dette regelen heller enn unntaket nå om dagen. I brødkurven lå det selvsagt varme minibaguetter og jeg gikk for en av disse. Crew kom også med en pepperkvern om man ville ha litt ferskkvernet pepper på maten. Det er slike små ting, i tillegg til at de feks rettet den lille olje/balsamico-flasken til stående posisjon da den 'veltet', som løfter opplevelsen det lille ekstra.

    IMG_7594.jpeg

    Salaten var plain salat, men de to andre forrettene var interessante smaker. Varianten med sjømat er kanskje noe sær for de som ikke like hva som helst. Brødet var også meget bra.

    IMG_7595.jpeg

    IMG_7596.jpeg

    Til hovedrett gikk jeg for ravioli med sjømat. igjen er nok dette en rett som kan bli litt sær, men jeg vil tro at de som velger denne i utgangspunktet er glad i sjømat. Selv likte jeg det godt, men som man ser så er de franske porsjonene ikke størst i verden. Til dessert var det en crunchy sjokoladekake og valg av tre forskjellige is, hvor jeg gikk for bringebærsorbet. Som noen kanskje har fått med seg er jeg glad i is, men har også litt krav til kvaliteten. Igjen leverer AF varene og isen var virkelig bra, det samme med kaken.

    IMG_7599.jpeg

    Ettersom posjonene var som de var spurte jeg også om det var mulig å få de to andre variantene med is, sjokolade og vanilje. Dette var selvsagt ingen problem, og disse var også meget bra. Til slutt ble jeg mett, men ikke stappmett. For de av dere som ikke er småspiste er det ikke noe problem å gå mett fra loungen, som nevnt har nydelig mat.

    IMG_7597.png IMG_7598.png

    Det er wifi ombord, men så vidt jeg kunne forstå var det ikke gratis for oss i biz. Man kan velge fra en gratisvariant for meldingsapper, til den største pakken som lover at man kan streame hele flighten gjennom. Sistnevnte koster €38 EUR, som var over min betalingsvillighet.

    IMG_7586.jpeg

    IMG_7593.jpeg

    Skjermene i dette setet må foldes ut av seteryggen foran. Responsen er bra, men utvalget var noe enkelt/uvanlig spør du meg. Om det var for å blidgjøre sine nye, norske venner vites ikke, men de hadde blant annet den norske serien Dummedag (Dumbsday) med norsk tale.

    IMG_7609.jpeg

    Gjennom flyvningen var det mulig å gå i 'baren', en glorifisert hylle med mange drikke- og snacksalternativer. Det meste av snack var i gaten salt, og den ene sjokoladen de hadde var i mørkeste laget for min gane. Ville man ha drikke som ikke stod fremme var det bare å spørre etter det, med et smil i retur.

    IMG_7610.jpeg

    Jeg var ikke ute etter å sove på turen, men jeg måtte i det minste slå ned setet til seng for å kjenne på fasilitetene. Inntrykket er at dette setet må være veldig behagelig å sove i. Det er veldig god plass til beina og man kan ligge litt som man vil uten å tenke så mye på å ikke komme borti vegger og tak. Når det gjelder justeringsmulighetene på setet i sittende posisjon er det bedre seter på markedet. Setet har feks ikke 'fotdel' som kan heises opp, og man kan ikke justere seteryggen individuelt.

    Alt i alt vil jeg konkludere med at Air France er et veldig positivt innslag i våre nye liv og jeg ser frem til å fly med dem igjen. Rent flymessig er dette et meget bra produkt. Jeg vil rangere det bak ANA The Room og TK sin 787, men over det meste annet. Det mest positive er at man kan ta et steg opp på hardproduct om man får den nye kabinen og da spesielt bulkhead på disse, da tror jeg ikke det står tilbake for noen biz-produkt. Jeg vil tro disse bulkhead-setene vil gi den samme surrealistiske opplevelsen som The Room, gitt den store plassen man har i setet og det faktumet at man kan lukke igjen døren. Tar man også med bakkeproduktet med loungen på 2F blir det enda bedre.

    Det er bare å glede seg til alle som skal tilbringe timesvis i AF Biz til til land langt der borte, samt innenriksflyvninger til CAY.
     
    Last edited: 04. sept 2024
    Kalsnes, Spielhaug, Flymunda and 17 others like this.

Del denne siden