Fottur til Macchu Picchu og en svipptur til Galapagos

Tråd i 'Reisebrev' startet av thool, 06. april 2019.

  1. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant nok ligger cusco høyere oppe enn mye av den vanlige Inca Trail. 3500 i cusco vs 2500 på machu pichu. Det var overraskende for min del. Ble utslitt av å gå 5 trappetrinn første dagen...
    Høyeste punktet på den vanlige turen mener jeg er "Dead Womans Pass" på rundt 4000 meter. Turen starter på 2500 og slutter på ca 2500.
    Den vanlige turen var greit bedagelig for en normalt trent nordmann (eneste utfordringa var kortpustet grunnet høyden) så den turen du skal på ser helt fantastisk ut.

    Gleder meg til å følge videre :)
     
    thool liker dette
  2. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Kjappe tips fra en som har gått både Inkatrail og Kilimanjaro og har erfart høydesyke. På den ene turen ble jeg alvorlig syk og klok av skade kjente jeg bare mindre ubehag på runde to.

    Drikk MYE vann. Opp Kilimanjaro drakk jeg mellom 7-8 liter hver dag. Siden vannet smaker høgg som følge av de kjemikaler som renser vannet, vil jeg anbefale deg å ha med smakstilsetning av noe slag. Selv brukte jeg brusetabletter fra High 5, tar liten plass og en tube på 20 tabletter holder til ti liter vann. Disse ble svært ettertraktet av resten av gruppen og folk var villige til å betale meg for disse tablettene.

    Ha med paracet og det kan også brukes preventivt mot høydesyke.

    Kjøp noe ingefærgodis eller ekstrakt fra en helsekostbutikk. Dette er kvalmereduserende og fungerer godt i høyden.
     
    KRS, Upsaker, Henrik and 9 others like this.
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; Hva er det ikke dette forumet kan svare på? :) Fantastisk!
     
    jgroneng, Henrik, rkvalvaa and 3 others like this.
  4. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for dette! Jeg skal skaffe brustabletter om det finnes (går ut døren straks). Ellers er alt er på listen bortsett fra ingefærgodis. Jeg er litt skeptisk til å maskere symptomer som kvalme og oppkast ettersom det jo er alvorlige tegn på høydesyke. Paraceten er med men den kommer jeg nok også til å bruke sparsommelig. Vi forsøker å ta så få sjangser som mulig. Mye vann og mye søvn er viktig. Melatonin er også med for å sikre så kort jetlag som mulig. Forhåpentligvis så går det greit. Jeg skal rapportere detaljert underveis eller eventuelt når vi er tilbake.
     
    KRS liker dette
  5. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 1 så langt:

    Medisin/tannlege/ernæringsstudentene er nå ferdig utlært om B-vitaminmetabolisme og vi satt kort tid etter kursen mot OSL. Det ble litt kluss med innsjekk ettersom vi ikke hadde utreisebillett tilknyttet vår booking, men det ordnet seg (det gjør det tidvis). Nå er bobleglass nummer fire inntatt, og vi er klare for første leg!

    På LHR antar jeg det er Silverkris vi bør gå for?


    9EEB6E94-BE70-4464-BF57-58BB2F78B273.jpeg
     
    geddi, KRS, Upsaker and 9 others like this.
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    A1849C6F-4742-43E1-B9B0-2B48AB7B7700.jpeg Vi gikk for SilverKris!
     
    geddi, KRS, Upsaker and 14 others like this.
  7. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    God tur!
     
    thool liker dette
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som en fantastisk tur som definitivt er på min bucket list.

    Det er muligens for sent, men Diamox er et legemiddel som hjelper mot høydesyke. Egentlig et legemiddel mot grønn stær (forhøyet trykk i øyet), men har "hyggelige" bivirkninger som altså hjelper mot høydesyke. Mulig du klarer å få det i utlandet også, ellers er reiseklinikken i Oslo behjelpelig med resept på sånt. Fastlegen derimot blånekta :rolleyes:.
    Ellers er trikset å drikke masse, som også andre har vært inne på. Det er et lite helvete både å få i seg så mye drikke som nødvendig, men også fordi den samme mengden med væske også skal ut igjen o_O
     
    thool liker dette
  9. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Angående Diamox så er inntrykket mitt at leger ikke ønsker å skrive dette ut fordi de mener det maskerer høydesyke. Men det stemmer vel ikke helt, det speeder bare opp akklimatiseringsprosessen noe. Men være fastleger var også helt fastlåst på å nekte oss dette. Det er nok uansett ikke veldig lurt å teste ut nye medisiner i fjellet mtp allergi osv.

    Angående hydrering så må målet være å opprettholde hydreringsstatus tenker jeg. 1-1.5 l ekstra burde holde, overdriver man vil jo også dette kunne være problematisk.

    Vi krysser fingrene for at det går bra, selv om det unektelig blir heftig i Cusco bare de første dagene, for ikke å snakke om i fjellet.
     
    Last edited: 10. april 2019
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det er noe som heter off label use... Fastlegen din må ha gått ut på dato eller er svært "firkanta" Har skrevet til et par adrenalin junkies som reiser på backpacker tripp i høydene x antall ggr. pr år uten at noen har arrestert resept blokken min(e resept idag)
     
    snus_mumrikken liker dette
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, man tester selvfølgelig ikke nye medisiner i fjellet. Jeg testet et par tabletter hjemme for å se om jeg tålte dem... Noen påsto at man skal drikke en liter vann ekstra pr dag pr. 1000 høydemeter. Høres voldsomt ut for min del....

    Min gode gamle fastlege ja. Han var en artig skrue. Samme pokker hva man kom med så hadde han noe som var enda verre (hadde en kompis som hadde samme fastlegen og han opplevde akkurat det samme) :rolleyes:. Han utstyrte meg uten problemer med et lite reiseapotek, men på Diamox blånekta'n gitt. Han hadde nok ikke vært borti akkurat den typen off label use. Men som sagt hos Reiseklinikken på St.Olavs plass var det: "Ja selvfølgelig" med en gang
     
    jonss and drsyk like this.
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    [QUOTE="Arvid2063, post: 276099, member: 4240"

    Min gode gamle fastlege ja. Han var en artig skrue. Men som sagt hos Reiseklinikken på St.Olavs plass var det: "Ja selvfølgelig" med en gang[/QUOTE]

    God det ordnet seg, vi får ikke ta mer av spalteplassen for å diskuterer fastleger på gammal årgang og medisiner på off label før blir arrestert :rolleyes:

    GOD reise til både deg @Arvid2063 og @thool
     
    thool liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    LHR-BOG

    *Med forbehold om at bildene kommer i motsatt rekkefølge*

    Inntrykket av Avianca Biz er generelt sett godt. Setene er gode men ikke på SAS-nivå. Litt kjedelig å dra som par på reverse herringbone konfig men det gikk i og for seg greit nok. Vi skal se hverandre nok de neste ukene uansett. Setene kan selvsagt legges helt ned og for meg på 1.84 og 102 kg fikk jeg akkurat plass både i lengden og i bredden. Jeg ser ikke på film på fly, så IFE kan jeg ikke si noe om, men i følge partneren var det bra nok utvalg til å holde seg underholdt gjennom 10t og 40min. Det var ikke WiFi på flyet.


    Mat

    Forrett: Hummer, kamskjell og litt salat. Hummeren var i overkant tørr, og skrek etter noe å fukte den med. Som for eksempel noe så enkelt som smør. Smakløs og seig, men kamskjellene var gode.


    Middag: And med kirsebærsaus. Meget bra og smakfull. Servert med en god og mild Malbec som passet anden ypperlig, uten å dominere smaksbildet. Fruen fikk ikke tilbud om and og biffen hun fikk servert var grei i følge henne. Maten ble servert ca timen etter avgang, noe som passet fint når neste på programmet bare er å legge seg til å sove. Noe tørr bunn på pasjonsfruktostekaken jeg fikk til dessert. Men smakfull og smakte ikke damlebånd, slik flydesserter gjerne gjør. Fikk mer rødvin å sove på da jeg ba om det. Frokost ble servert ca 1t og 45 min før landing. Jeg gikk for omelett, bacon og hash browns(?). Fikk servert en fæl appelsinjus og en ganske god kaffe til.


    Komfort

    Som sagt gode seter men en del turbulens over dammen, var akkurat nok til at det ble skikkelig plagsomt når vi skulle sove. Vi fikk rundt 4-5 timer på øyet, som må regnes som adekvat.


    Service

    Helt på det jevne. Ble tiltalt med navn, som er hyggelig, men fikk ingenting ekstra med mindre vi ba om det. Crewet var likevel smilende og hjalp oss dersom vi hadde spørsmål eller behov, som står litt i kontrast til det jeg har lest om Avianca sitt biz-produkt annetsteds.

    Nå sitter vi på en ikke spesielt inponerende lounge i Bogota og venter på siste flight.


    1E4865BC-FDEC-4881-8B17-1AF8A61B1EFB.jpeg 4420D614-D040-47F5-85FE-6C4E1FA384E6.jpeg B8C1BEF5-E5D7-43B0-ABE2-2706E372307D.jpeg F6685903-DF9C-4FB8-BEFD-75F02C7D40FB.jpeg 192B70C7-8573-4901-884A-4A0A24D0D5F5.jpeg 335736A4-BF67-4B8B-BF4B-BE32FC7B9EEB.jpeg A2091183-CCB7-443C-B090-83CB12962E82.jpeg
     

    Attached Files:

    KRS, Upsaker, snus_mumrikken and 11 others like this.
  14. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    God det ordnet seg, vi får ikke ta mer av spalteplassen for å diskuterer fastleger på gammal årgang og medisiner på off label før blir arrestert :rolleyes:

    GOD reise til både deg @Arvid2063 og @thool[/QUOTE]
    Tja, så lenge man har relevant innhold og bidrar til trådens innhold i innleggene så håper jeg jo at man skal slippe å bli arrestert :oops:

    Forøvrig takk for ønske om god reise, men min reise er altså avsluttet for et antall år siden, men det er jo en god reise ned memory lane å skrive reisebrev
     
    thool and drsyk like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke tru det du skrev i i siste avsnitt. Er det aldersgrense for reisebrev.

    Kommer vel et til før eller siden, håper jeg, livet er for kort til å bare sitte "hjemme":)
     
  16. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    BOG - CUZ og Dag 1 i Cuzco

    Allerede da vi satt oss ned på loungen på BOG kjente vi begge at noen fysiologiske ting var i gjerde av at vi nå plutselig befant oss på 2600 moh. Vi tenkte at, faen, Cuzco og Salkantay er det vel bare å glemme om vi ikke kan traske opp trappene til loungen en gang uten å få usedvanlig tung pust. Hos meg har Lucifer (tannlegen) nettopp herjet med en infisert jeksel som må rotfylles når jeg kommer tilbake. Det økte trykket gjorde at jeg kjente at noen hadde vært inne og grislet der. Mildt sagt.

    Men nok om det.

    Litt smånervøse kom vi oss på flighten fra BOG til CUZ. En litt slitt Airbus skulle ta oss opp i Andesfjellene. Vi var ganske trøtte begge to og var klar for noen timer på øyet. Vi fant oss godt til rette i seter som minner veldig om United Domestic First. Det tok litt tid å få maten men denne kom etter hvert og vi fikk hivd i oss omelettporsjon nummer to på kort tid. Ellers ikke så mye å si om flyvningen. Den var behagelig, og vi sovnet etter hvert begge to.

    Etter en spektakulær innflyvning og landing gikk det fort å komme seg av flyplassen og vi satt kursen mot hotellet i en taxi som vi sannsynligvis overbetalte moderat for. Men det gjorde ingenting. Taxisjåføren var helt fantastisk, og oppførte seg som en tourguide og kom med haugevis av tips. Det vil si, jeg snakker ikke et kløyvet ord spansk, mens fruen snakker «un poquito», og hun var superfornøyd. Han tok oss til hotellet vårt som ligger i San Blas, noen høydemeter over selve Plaza de Armas. Vi takket pent og tipset godt. For en mann.

    Selv om vi begge var klare for leggetid allerede ved lunsjtider tvang vi oss ut i Cuzcos gater. Vi gikk litt lenger opp i San Blas-nabolaget, og tuslet etter hvert ned mot sentrum. Vi har vært på Machu Picchu museumet, og testet Pisco Sour på Museo de Pisco. Trøtte og slitne, gikk denne rett i fletten, og vi var i merkbart bedre humør da vi forlot det hyggelige spritmuseumet som slett ikke er et museum. Vi tok turen videre til Cafe D’wasi som ble anbefalt som eneste akseptable kaffested i byen tidligere i tråden her, og det må jeg si, det levde virkelig opp til forventningene. Kaffen var meget god, og det samme var pasjonsfruktostekaken. Jeg vet jeg ga Avianca sin utgave skryt over her, men den kunne ikke måle seg med det den hyggelig Peruvianeren serverte oss på D’wasi!

    Da himmelens sluser etter hvert åpnet seg stakk vi innom markedet på San Pedro, et sjarmerende og relativt stort marked med mye lokale innslag selv om en del nå er myntet på turister utifra det jeg har lest om hvordan det var før. Derfra dro vi tilbake mot Plaza de Armas for å sjekke ut katedralene. Vi tok en ny kaffe på veien, det trengtes virkelig, ettersom vi begge begynte å bli tunge i øyenlokkene.

    Etter en god middag bestående av alpakkabiff og en overraskende god og fyldig Peruviansk Malbec fra 2018, har vi etter hvert funnet veien tilbake til hotellet. Høyden har vi faktisk vendt oss til relativt kjapt, og er ikke i nærheten av like ubehagelig som den var umiddelbart etter landing i Bogota.

    Nå er det tid for en dobbel dose med melatonin, og deretter, puten. I morgen venter ytterligere utforsking av denne flotte byen.


    87187876-9A12-4E99-8F64-2EE65AD39DA7.jpeg 6300373C-A15E-4CD3-97AB-4001ED4120E9.jpeg 969BA74A-4F96-4E04-B499-0CE041FF82C2.jpeg 6C9BFCE0-2DFF-4E6C-82F5-D456824F2F95.jpeg 4C178F78-C0D0-4751-9B52-68C13644E10D.jpeg 245D8999-DE92-48D6-8C26-29B178177A32.jpeg E161C5FD-94EC-40D4-96BD-45E55017065B.jpeg 895E194F-66AF-47AB-9D5C-849B7BEA46EC.jpeg C5EC5BB5-CD4A-4427-A426-87E0DF326299.jpeg B816EC6A-9ADF-49CD-AD9F-3267DC5BFEEB.jpeg 1CE1765C-DB79-456B-89CF-97545D2C3BE2.jpeg 0D1CB9D2-A80F-4A71-B20F-0791FF349BA6.jpeg
     
    geddi, KRS, Upsaker and 27 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev. Det er vel Hong Kong trådens medlemmer som er overtente for tiden. Men jeg kjenner på det selv, når jeg får se supre bilder og noterer reisetips som skal brukes til høsten. Gleder meg til å være med videre og høre om hva som er bra, og hva som ikke er det:)
     
    furlong and thool like this.
  18. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    thool liker dette
  19. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var skikkelig bra. Var innom i dag også og stikker nok innom i morgen.

    Høydesyken går det fint med. Spaserte opp til Sachsayhuman i dag som ligger på rundt 3600 moh i dag, og det var helt uproblematisk. Så dette skal nok gå fint.

    Takk, vi skal sjekke ut walking tours i morgen!
     
  20. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 2 i Cuzco

    Etter en den obligatoriske, første kjipe natten i en tidssone langt borte, inntok vi frokost fra samme sted som vi spiste middag i går kveld. Vi ville ha peruviansk, vi fikk amerikansk. Ikke helt det samme men vi ble mette på brød og eggerøre.

    Etterpå bestemte vi oss for å se hvordan det sto til med erytropoiesen, og satt kursen mot inkaruinene som ligger over byen. Fra vårt hotell i San Blas som ligger på ca 3400 moh, er det 200 høydemeter opp til Sacsayhuaman, og vi ville fort kjenne om det ble for ambisiøst, ettersom gåturen opp tid er relativt bratt. Dette ville gi oss en noenlunde pekepinn på hvor rævva turen i Salkantay faktisk kan komme til å gå. Men til tross for vår uforbeholdne pessimisme gikk 30-40 minutters turen opp til ruinene helt uten problemer. Lettelse.

    Vi tilbrakte rundt to timer vandrende rundt i denne fascinerende arkeologiske labyrinten som på flere steder også gir en fabelaktig utsikt over byen. Uten videre peiling må jeg innrømme at steinhoggeriet til inkaene var høyst imponerende. Utrolig flott og jeg gleder meg enda mer til å se Machu Picchu.

    Etter noen timer her oppe og en hyggelig spasertur ned igjen i sentrum var det tid for kaffe, igjen på D’wasi selvsagt (etter tips fra @oddA ) og deretter lunsj. Vi har hørt mye bra om cevichen her, og leitet frem byens angivelig beste. Fruen gikk for en klassisk med noe hvit fisk, reker, skalldyr og søtpotet. Jeg gikk for gateversjonen og fikk noe fritert blekksprut i tillegg servert i en litt spicy saus. Vi elsker begge ceviche, så dette var midt i blinken. Den heter Ceviche bar og ligger rett ved Plaza de Armas.

    Etter en liten powernap bar det ut igjen. Jeg ville teste noe litt skitnere til kvelds og vi rotet oss bort i et småshabby hostelnabolag der vi satt oss ned på en langt mindre hygienisk, men sjarmerende, restaurant. Jeg fikk bestilt meg to empanadas, en med kjøtt, en med kylling, og en 0.6 l lokal øl. Himmelsk på en dag som var ganske så varm. Det kostet meg 22 gærninger, eller ca en 50-lapp. Jeg er glad i fine dining, men latin-amerikansk gatemat henger nesten like høyt. Fantastico.

    Dagen ble avsluttet med et par pisco sours. Jeg krysser fingrene for en bedre natt før en rolig dagen før dagen venter i morgen.

    07AE51E2-5785-4E13-8933-1DB3C4D98364.jpeg 67EF427C-6734-4826-9C34-5BBB208DB028.jpeg 2F0C7819-E42D-48A4-B728-AD1A18AF8629.jpeg 256067FE-C7E2-4572-8395-760D42719072.jpeg 52E179D0-8037-45EC-9A8B-9F629EA5FF41.jpeg 21F30B51-2C74-47C2-9543-6E85FB8164E7.jpeg 538201EC-D36A-4C9A-92C3-378BE6BD9781.jpeg 5A087254-FA11-4CE1-B1C0-0990294CABAA.jpeg DD1AC266-7B54-48D8-A3FC-B53DE979FB2C.jpeg F03CB73B-26D5-4769-A722-24C848481EB2.jpeg D3B88CDA-314A-4218-BC13-8AF705EB7293.jpeg A3097FD3-943D-488F-B387-574DFE562B79.jpeg 9BE1B1A7-B1A4-4B25-AADB-1B33C2E9681D.jpeg 2B4038C0-F450-422E-9AB7-5779FA2ABBA0.jpeg
     
    snus_mumrikken, KRS, OyvindN and 23 others like this.

Del denne siden