Fra excel-ark til ferdig reise

Tråd i 'Reisebrev' startet av m.normann, 06. aug 2015.

  1. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Det er ennå én måned til avreise, men tenkte å dele noen betraktninger på hvordan årets ferie ble satt sammen og bestilt. Som dere vil se har jeg kanskje gjort det litt mer innviklet enn strengt tatt nødvendig. Dette er også min første tur utenlands med SAS på en god del år, så om bord er det en del endringer jeg «gleder» meg til å se. Dette blir en trip report med tiden, skal ikke kjede dere med en dagbok, heller komme med noen observasjoner underveis.

    Vi liker å ha en lang ferie i løpet av året, sol og varme er et must da vi tross alt bor nærmere Nordpolen enn Middelhavet eller andre varme strøk. Gi meg sol, en øl i ny og ne, litt vann og noe tidsfordriv (bøker, musikk osv.) så er jeg en happy camper. «Kulturelle innslag» kan vi ta på andre småturer/langhelger.

    PLANLEGGING
    Min far er økonom av den gamle skolen; analyserende, nøysom og effektiv. Da jeg var yngre skulle jeg absolutt ikke bli som han, økonomijobb var kjedelig, spontanitet var tingen og koste hva det koste vil (har aldri sløst, men så lenge jeg har vært fornøyd så har det ikke gjort noe å betale litt mer selv om man kunne gjort cirka tilsvarende rimeligere). Så her sitter jeg da som siviløkonom og jobber som controller, og tok meg selv i at jeg hadde lagd excel-ark der reiseruter, reisetid og poengopptjening var lagt inn – kost/nytte-analysen var klar til å gjennomføres. Vent litt! Hva skjedde? Hvordan ble jeg min far? Det var nesten jeg booket første og beste LH F til Honolulu bare for å gjøre opprør.

    Turen går ikke lenger enn til Middelhavet, Rhodos sånn helt nøyaktig, en av Norges topp 5 charterdestinasjoner. Nå skal det sies at jeg har ikke noe imot charter, jeg ser verdien i det for de som er på jakt etter noe effektivt og enkelt - A til B, ferdig snakka. Vi var der i fjor med nettopp det, da gjennom Ving, samme hotell faktisk, men dette er ikke det typiske charterhotellet man ellers ser. De selger godt på egenhånd, og supplerer med salg via charter. Jeg hadde tatt utgangspunkt i hva turen ville koste Alta-Oslo, overnatting Gardermoen, chartertur, hjem igjen, mat og drikke på ferien siden vi ikke er noe fan av all inclusive (skulle ønske hotellet hadde tilbydd en drinks inclusive-pakke). Sammenligningsgrunnlaget lå inne, ferskt i minne fra i fjor.

    Nå skal det nevnes at denne planleggingen holdt jeg på med i mars, jeg hadde begynt lesinga her i januar og meldte meg inn i februar. Tidligere nevnte pappa reiste mye hele 90-tallet, og var EBG over flere år og jeg var selv gull etter førstegangstjenesten som følge av mange hjemreiser i full flex på forsvarets regning (SVG-FBU/OSL-ALF t/r ga jo småpene 4800 poeng i gamledager). Så jeg øynet et håp om å komme tilbake til fordums «storhet» med denne ferien samt en Bergen-tur som kick off.

    1. forsøk, ALF-RHO t/r hos sas.no – no go!
    2. forsøk, ALF-RHO t/r hos wideroe.no med multidestinasjonssøk – no go!
    3. forsøk, ALF-ATH t/r hos sas.no – reisetid på 18 timer via Brussel – no go!

    Sånn gikk det over flere flyselskap og diverse t/r-rutinger, fant fort ut at det var mange alternativ på Oslo til Athen, men det krevde at vi dro fra Alta dagen før, men det gjør ingenting. Fikk lagt inn de diverse t/r-alternativene i excel før jeg begynte å se på segmentbooking. Kom da opp med; ALF-OSL 9/9 (SK Go), OSL-CPH-ATH 10/9 (SK Plus), ATH-RHO-ATH 10/9 og 24/9 (A3 Eco flex) og ATH-CPH-OSL-ALF 24/9 (SK Plus). Fire mulige bookinger med komfortable connection-tider i Athen siden det ville bli forskjellige PNR. Vi er begge EBB pr i dag, så nytten av å booke Plus var større enn kosten (igjen, arven etter pappa slår inn). Så da var alternativet der, SK/A3 og hotell var nå priset og lå +12-13% i pris over tilknytning + charter. Hmmm, skal man forbli charterkonge, for nå var kost høyere enn nytte?

    SELVE REISEN
    Hotellet heter La Marquise Luxury Hotel Resort (jada, det er noe kleint ved å ha Luxury i hotellnavnet, men men) og ligger mellom Kallithea og Faliraki. Det ligger på et stort område med to og tre etasjers hotellbygg og en hovedbygning. I tillegg har de en egen strandparsell som ligger 500 meter fra resepsjonen, hotellet har golfbiler som kjører ned til stranda ved behov. Rommene er fra normale dobbeltrom på ca 30 m2 til suiter, bungalower, frittstående villaer med privat hage opp til Presidential Suite på 200 m2. Vi har valgt oss bungalow med privat basseng, det er strengt tatt et stort dobbeltrom på 46 m2 med et eget basseng på kanskje 8-10 m2 og en hage delt med 4-7 andre.

    Bung_inside_view.jpeg

    Det beste med disse rommene er at de ligger i en egen avdeling kun for voksne innerst på eiendommen. Området inneholder dobbeltrom, suiter, bungalowene og villaene, det er to fellesbasseng og en pool bar – så man har det mest nødvendige i umiddelbar nærhet. På hotellet finnes det tre a la carte-restauranter, én buffetrestaurant (frokost, samt lunch og middag for all inclusive) og fire barer. Samt spa, treningsrom og forskjellige badstuer.

    Jeg nevnte all inclusive (AI) sånn aller snarest litt lenger opp. Jeg har aldri vært noe fan av buffetmat dag inn og dag ut. Frokost går bra, men mat som er holdt halvvarm og blitt dvask til lunch og middag frister ikke. Så i min research oppdaget jeg noe gledelig, alle executive rom på all inclusive kan bytte alle middager i buffet til a la carte! Vår romtype er nettopp executive, sammen med noen suiter, villaer og presidential suite. Dermed var egentlig all tvil visket bort for min del. Frøkna derimot var ikke overbevist at dette stemte, dermed var det litt mailing fram og tilbake med hotellets Executive Guest Relations Manager som da bekreftet at alle middager kunne flyttes til a la carte. Fram med excel-arket, dette må tas med i beslutningsgrunnlaget. Og joda, AI koster mindre enn mat og drikke-budsjettet vårt og i fjor spiste vi 11 av 14 dager på hotellet. Nå begynte det å bli interessant igjen.

    Når man i tillegg tar i betraktning Thomas Cook sine A330, som er stappet med 405 seter, så er det potensielt trangt om bord. Så med mine 192cm er jeg avhengig å være tidlig ute å få enten (nød)utgang eller bulkhead for å ha noe benplass, frøkna vil ha vindu så da utgår alle midtrader og hun liker heller ikke å sitte på nødutgang. Da var det kun fremst i kabinen som var mulig, der flykroppen svinger inn. Dette var jeg ikke klar over da jeg aldri har hatt vindussete, kun midtgang så langt fram på TC. Veggen svinger såpass at setet er smalere og veggen bøyer seg godt inn mot skuldra (f**k!). Benplassen derimot var det ingenting å si på. Det var så ille trangt at hun spurte crew om det var greit at hun satt på gulvet, men nei – no go! Hun snek seg til det likevel.

    Mer research, CPH-ATH går med A320, ok benplass etter det jeg klarte å se, dette overlever jeg i 3 timer. Siste konferanse med samboerfrøkna, kjøre på eller gjøre det safe? Skal, skal ikke? Vi får jo sølvkort, og en kickstart hvis vi skal gå for gull i år. GO FOR IT!

    Hotell først, hadde mailet med bookingsjefen der og det var få ledige bungalower i vår periode. Så fly, A3 først, prisen hadde gått opp noen euro fra da jeg begynte å lete, best å sikre seg. Så SK til slutt, ferien var i boks.

    Ruta ble som følger:
    9/9 ALF-OSL (Go)
    9-10/9 Thon Hotel Oslo Airport (personalpris)
    10/9 OSL-CPH-ATH-RHO (Plus)
    10-24/9 La Marquise
    24/9 RHO-ATH-CPH-OSL-ALF (Plus)
    Bung_outside_view.jpeg

    Som sagt ble det lagt inn romslig med tid i Athen begge veier siden vi ikke har gjennomgående billetter. Midt i juli dukket det opp en liten snag med A3, ruta vår RHO-ATH som skulle lande 10.30 i Athen ble lagt ned og vi ble flyttet til en senere flight som skulle lande samtidig som maskina til CPH skulle dra. Alternativet var en fantastisk tidlig flight, som utgikk da vi ikke er morgenmennesker. Enden på visa ble at bookingen fra Athen til Alta ble utsatt et døgn (fikk enda 70,- tilbake fra SAS siden ruta dagen etter var rimeligere) og vi tar en dag i Athen på vei hjem.

    Forresten, «hevn» for denne grundige planleggingen av turen, og utløp for litt spontanitet fikk jeg i mai med VIP Go-salget. Da trålet jeg Dallas Cowboys sitt sesongprogram for se hvilke byer som passet med en eventuell reise, og endte opp med å bestille tur til Washington D.C., de har bortekamp mot Washington Redskins i desember.

    Sølvkortet er altså i boks etter ferien, og jeg er oppe i 16 segmenter etter D.C.-turen med opptjening som går fra august til juli. Blir nok en liten evaluering om gull er verdt å gå for. Det kommer flere turer i denne perioden, garantert, men hvor nært man kommer er det store spørsmålet.
     
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe spontan tur dette nei ;)
    Må innrømme at det ser jo aldeles strålende ut ;)
     
    m.normann liker dette
  3. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Alldeles ikke, men vi visste bare hvor vi ville reise, ikke hvordan. Det er jo selvfølgelig bonusfeber som satte grillene i hodet mitt og fikk meg til å tenke rutefly og poeng. ;) Det er en flott eiendom med dyktige ansatte, så som en ferieresort er den fantastisk. :)
     
    tommy777 and Ruby like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    haha konge :D

    Forøvrig er det ingenting som er mer behagelig enn Excel-ark med gode analyser :)
     
    m.normann liker dette
  5. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    I jobbsammenheng er det veldig behagelig, hadde bare aldri trodd jeg skulle bruke det på fritidssysler. Ser selvfølgelig nytten nå og skal utvide reisearket mitt. :)
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig interessant. Her skal det følges med!

    Takk for at du deler
     
  7. Edvino

    Edvino Flyvende pastamonster

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Bra jeg ikke er den eneste som "plutselig" sitter i excel og drodler. #Miljøskadet
     
  8. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    planleggingen er jo halve moroa, andre halvparten er selve reisen :)
     
  9. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Ble mye drodling på meg at jeg måtte dele inn i faner med forskjellige kategorier, bestilte, sannsynlige, usannsynlige og drømmereiser! ;)
    Helt enig. Planlegging er gøy, og det er noe jeg er god på.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe viktig med planlegging. Jeg har derimot hatt en lei tendens til å bestille først og tenke etterpå de siste gangene. Finansministeren har ikke vært like imponert over det, og jeg tror ærlig talt at hun faktisk hadde satt pris på et opplegg som du kjørte her. Mulig det må til når neste års ferieturer skal bestilles!
     
    m.normann liker dette
  11. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe, min finansminister har óg ekstramandat som fornuftminister, så da har hun to stemmer mot mitt mandat som plan- og utviklingsminister.
     
    rkvalvaa liker dette

Del denne siden