Fra Oslo til Bangkok via Beijing med Hainan Airlines på økonomi

Tråd i 'Reisebrev' startet av vikfand, 13. april 2025.

1. vikfand

vikfand Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    3
    Prøvde nylig å ta turen til Thailand med Hainan Airlines. Hainan er nye i Norge, og tilbyr en direkterute til Beijing med mulighet for transfer til noen andre destinasjoner. Så vidt jeg vet er dette det eneste selskapet som tar raskeste rute til Øst-Asia over Russland nå for tiden, og siden de hadde greie priser er det grunnen til at jeg valgte å prøve Hainan denne gangen.

Bestillingen av billetter gikk helt greit på nettsiden deres. Jeg gikk mye frem og tilbake med å begynne en booking og deretter avslutte. Tror jeg fikk prisen jeg ville ha ved å bruke en link fra Google Flights. Det skulle hope seg opp noen problem etter bestilling.

Det var ikke mulig å melde seg opp til fordelsprogrammet. Man måtte fylle inn et skjema der man skulle få en kode på SMS, men dette gikk ikke for meg. Det var også ganske vanskelig å finne ut hvordan man sjekker inn online, velger sete osv. Det hendte man ble sendt til en kinesisk nettside. Men jeg fikk bekreftelse på epost og var fornøyd med det.

Akkurat 14 dager før avreise fikk jeg en litt kryptisk melding om at flighten hadde blitt kansellert og at jeg måtte følge en link for å kreve refusjon eller få endret tidspunkt. Jeg prøvde å finne min booking på nettsidene deres, og det så ut som at min billett var kansellert, men at flyet fortsatt skulle gå. Jeg brukte chat-support, og der fikk jeg bekreftelse på at min booking var kansellert, og at jeg måtte ringe for å få kommet videre.

Jeg ringte til et kinesisk nummer, men klarte ikke forstå hvilket tall man skulle trykke på for å få engelsk. Det var visst 4 og ikke 1, to tall som kan høres like ut med en kinesisk aksent. Etter en del venting kom jeg frem til et menneske, og fikk booket om til neste flight som var 2 dager senere. Heldigvis reiser jeg alene, og det passet helt greit for meg å utsette avgangen 2 dager denne gangen. Men å bli kansellert 14 dager før en så lang reise er fort noe man ikke kunne funnet seg i hvis omstendighetene var annerledes.

14 dager er forresten fristen ifølge EU-regler man har rett til en erstatning dersom noe slikt skjer. Så det var nok ikke tilfeldig at de sendte varselet i aller siste liten før de måtte gi meg 600 euro.

På avreisedagen gikk det helt greit på Gardermoen. Innsjekking av bagasje var med norske ansatte og uten noe styr. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte innom transfer-desken i Beijing, for de ga meg ikke noe boardingpass for neste flight fra Beijing til Bangkok.

Flyet var en noe gammel Airbus 373-800. Det var askebeger (som ikke var i bruk) ved siden av toalettet. Men setene og underholdningen var helt grei. OK utvalg av filmer og serier, men ikke så bra som f eks Qatar. De hadde vanlig "flight-tracker" fra Thales og Geofusion, men ingen live kameraer. Jeg satte bare på et kinesisk matprogram uten lyd og så litt på flight-tracker, mens jeg hørte på podkaster fra telefonen.

Så vidt jeg kunne se var det ca 50-50 med kinesere og nordmenn på flyet. Kabinansatte var kinesiske damer med en elegant, lys, tradisjonell, kinesisk drakt. De snakket greit engelsk, men man må spisse ørene litt for å forstå aksenten. Man fikk pute og pledd samt ørepropper, øyemaske, tannbørste og tannkrem. Så vidt jeg kunne se var flyet fullt.

Setene var satt opp i 2-4-2, altså 2 seter ved vinduet. Jeg satt på andreplass fra vinduet og hadde tilgang til midtgangen. Det var ikke spesielt lite beinplass og 9 timer OSL-PEK gikk helt greit. Det var stort sett overskyet, og jeg fikk ikke sett noe av Russland, Mongolia eller Kina fra luften.

Man fikk et ark med matmeny, men de hadde ikke den ene retten (biff), så jeg tok noe annet. Varmmaten var ikke særlig god, men tilbehøret var helt greit. Ekte Tine meierismør, godt brød, Tine jogurt, søt spekeskinke og litt annet. Vi fikk først kun mat, og etter at vi hadde spist opp fikk vi drikke. Jeg tok rødvin og cola. Det ble pepsi fra en 1,5-liters flaske og en rødvin som var grei nok for meg. Vi ble tilbydd en ny runde med drikke, og man kunne be om så mye drikke man ville underveis. Øl var enten Carlsberg (eller var det Heineken?) eller et kinesisk merke (ikke Tsingtao).

Avstigning gikk effektivt, men det ble litt styr etterhvert. Det var ikke særlig godt skiltet til transfer-desken og mange passasjerer gikk litt feil. Det var bare en betjent til å utstede neste boardingpass, og det var kø og tok lang tid. Vi måtte også gjennom en ny sikkerhetssjekk, der det bare var en betjent som sjekket boardingpass og pass før sikkerheten til hundrevis av reisende. I sikkerhetssjekken ble også alle gjennomsøkt manuelt og grundig med metalldetektorer. De ansatte personifiserte det beste av kinesisk flittighet, men det tok fortsatt lang tid og det var en del kø.

På Beijing flyplass ventet jeg på en lounge jeg hadde tilgang til med Priority Pass. Den var ikke mye å skryte av, men den hadde grei kaffe med fersk melk, brus og Gordon's gin til å lage GT, samt øl og en dårlig rødvin.

Flighten ble først forsinka litt over en time og deretter en time til - det skulle egentlig være ca 4 timer layover. Begynte å bli passe trøtt og litt nervøs for jeg ikke skulle rekke neste fly jeg hadde booka på egenhånd fra Bangkok til Phuket. Det endte med at de bytta ut flyet, så det hadde vel noe med sikkerhet å gjøre, selv om den offisielle grunnen de ga var været.

På Boeing 737-800 satt jeg nesten helt forrerst mellom to andre. Det var ikke særlig komfortabelt, og det var ingen skjerm med underholdning. Her var kanskje varmmaten litt bedre enn fra Norge, men tilbehøret ikke helt topp. Prøvde kokosnøttvann som drikke, men denne var ikke spesielt god for meg som er vant til en bedre en fra Thailand. Fikk duppe av i underkant av en time. Jeg hadde ingen problemer med typisk kinesisk "trengsel" eller dårlig køkultur under reisen.

Alt i alt så vil jeg oppsummere reisen med det jeg overhørte noen andre nordmenn som satt litt bak meg sa: "Kanskje vi ikke tar denne Kina-ruten neste gang, men vi koser oss og har det hyggelig, og dette blir bra!".

PS:
    Jeg gikk i all hast ut av flyet da vi landa i Bangkok og rushet til passkontrollen og bagasjebåndet. Det skulle et mirakel til for at jeg skulle rekke å sjekke inn på neste flighten med Air Asia til Phuket, og kanskje større makter grep inn. For denne flighten ble også forsinka litt over 3 timer. Jeg var trøtt og kunne trengt en dusj, men heldigvis rakk jeg flyet og tapte ikke noe økonomisk.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,449
    Bonuspoeng:
    293
    God tur. Har vurdert flyselskapet, men blir skeptisk etter å ha lest dette.

3. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    16,361
    Bonuspoeng:
    183
    Bra rapport, fint å få høre fra en med hands-on erfaring. Blir nok ikke Hainan på oss. Ha et fint opphold i Thailand!

Del denne siden