I dag starter høstens reise fra Torp til Taipei. Ruta går fra Torp til Cph i propelfly, før den går videre i kveld med en SAS *A350 til Shanghai. I Shanghai blir det 18t layover før vi flyr videre til Taipei. Der er det meldt 400mm regn neste 48t så spent på situasjonen der. I Shanghai er det også "nasjonal" uke med div. Parader så dette kan bli spennende! Har med meg en ny bonus nisse, som er førsteresende på biz. Sitter nå på Torp venter på checkin og krysser fingerene for at jeg får sjekket inn bagasjen hele veien! Kom nettop en lite lovende nyhet https://www.nrk.no/nyheter/kraftig-tyfon-pa-vei-mot-taiwan-1.17064713
Innsjekk var ikke så enkelt. Selv om alle reisemålene er visumfrie krevde systemene at vi viste til "innreise dokumentasjon" - etter litt diskusjon frem/tilbake så gikk det greit å vise " arrival documents" som var fylt ut digitalt. Bagasjen fikk vi også sjekket inn hele veien til Taipei uten problemer. Maskinen som skal ta oss fra TRF til CPH er nesten 40 min, den skulle landet her nå, men har fortsatt ikke tatt av fra CPH. Heldigvis nesten 10 timer i CPH så er ikke veldig stressa enda. Terminalen er nesten folketom
Fligth 1 unnagjort - mitt personlige høydepunkt! Propelfly!(atr72) fra trf til cph. Litt anderledes boarding pga.kabinen. SAS pluss var sist på flyet og satt bakerst i kabinen. Rad 15-18. Boardingen foregikk kun via bakdøra, bagasjen ble lastet inn foran. Lite spennende å melde om flighten. Landing i Køben på rullebane 12, så fikk en nydelig overfligth av sentrum på vei inn. Litt kjipt med bussgate, men sånn kan det gå. Nå er det 9t i Køben før vi flyr til PVG
God tur! Og vi får tru at propellfly frå Torp til Kongens by ikkje er turens høgdepunkt, men at det vert rikelig med høgdepunkt i lufta austover. Gjerne i flytande form
God tur! Hvor lenge blir dere i Taipei? Skal selv til Taipei on en uke så det blir spennende å følge med på
Hvilken destinasjon ville de ha dokumentasjon på? Skal ha 48 timer i Beijing om en måned, er det noe å fylle inn før man reiser?
Det er nok " til Kina må man ha visum" alarmen som går. som burde hete, til Kina må man ha visum med noen pass og lengre opphold. Jeg har ikke funnet noe elektronisk en kan ha klart, men det er altså viktig med riktig skjema ( som du finner på pultene etter fingeravtrykkregistreringen) og ikke skjema en noen ganger får ombord, som du kan fylle ut i køen mens du venter.
Taipei er en spennende by jeg gjerne vil besøke, sies det er veldig mye god street food der!! Ta gjerne med noen bilder av det med i reisebrevet!! God tur
Trying Stinky Tofu for the First Time in Taiwan (youtube.com) Har ikke sett videoen : Men litt Tofu må en nesten overleve i Taipei. Ellers vil jeg se at @geddi sine innlegg både i egne reisebrev og Seoul tråden er riktig så bra som utganspunkt for å oppleve veldig mye god mat i byen. @oddA ikke meningen å ta over tråden....
Skal jeg sjekke, både stinky tofufilm og geddi sine innlegg!! Nå står vel ikke stinky tofu høyest på lista, tenkte mer på three cup chicken Dog må alt smakes før man kan si man ikke liker det
Det eneste du trenger før du reiser er dokumentasjon på reisen videre. Hvis de er vanskelige ved innsjekk er det bare å henvise til UD sine reiseråd, og om computeren krever at det legges inn visum etc er det bare å be dem om å legge inn det som faktisk er din sluttdestinasjon. På flyet får du no utlevert et arrival card som kan fylles inn, men om du skal på visumfri transitt så trenger du ikke dette. Det du gjør er å gå til skranken som er skiltet med '24/144 hour transit visa', fyller ut skjemaet som ligger der, stiller deg i kø, gir pass, boardingkort/billett og skjema til hen i skranken, får klister i passet og deretter går videre til immigrasjon. I immigrasjonen vil de ha pass og del 1 av skjemaet du har fylt ut. Bor du på hotell vil hotellet gjøre oppholdsregistreringen for deg. Min erfaring er fra PEK, men vil tro prosessen er den samme på andre flyplasser også. Til Kina å være var det veldig mye enklere enn jeg hadde sett for meg.
Det regner og blåser mye i Taipei nå, og stort sett alt av museer etc er stengt. Mange kansellerte tog og fly. Men folk er rolige, butikker og restauranter er åpne så livet er ikke helt galt her.
Da ble det en liten pause i oppdateringene her. Etter 18 slitsomme timer i Shanghai var jeg helt utslitt da vi endelig kom oss til Taipei i går. Jeg sov nesten 18 timer i strekk da vi endelig landet . Bilder og mer info fra SAS og China Airlines kommer når jeg får summet meg litt! Som @Mac76 nevner over, er det aller meste i Taiwan stengt. Det inkluderer de fleste flyvninger. Før landing i Shanghai ble flyvningen vår videre kansellert. Vi landet derfor i Shanghai uten videre flyvning og uten visum. Vi kom oss gjennom passkontrollen med diverse ekstra avhør og fikk et 24-timers transittvisum. Da vi endelig kom oss til serviceskranken til Air China (som hadde neste leg), hadde de kansellert alle flyvninger frem til lørdag. Men siden SAS ikke er i Star Alliance, nektet de plent å hjelpe oss med noe som helst. SAS hadde ingen agenter i Shanghai som kunne hjelpe med annet enn innsjekking. Vi satt dermed fast i Shanghai og var superstresset. Jeg vurderte å bare booke oss en flyvning hjem igjen for egen regning, for det var ingen hjelp å få noe sted. I et siste desperat forsøk ringte jeg CT-telefonen. Der møtte jeg en nydelig stemme Josefine, som etter en lang bønn fra meg sa: "Slapp av, dette skal vi fikse. Jeg må ringe X og X, men vi skal løse dette". Etter 40 minutters venting fikk vi telefon tilbake, og plopp, nye flybilletter ble utstedt! Flyvningen var dagen etter, med StarTeam og China Airlines (ikke Air China). En drøm av en løsning som gikk utrolig enkelt! Nydelig å vite at de kan hjelpe til i en ganske håpløs situasjon!