Fredrik skal fly 800 ganger på 180 dager

Tråd i 'Nyheter' startet av BendikHa, 05. april 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,226
    Likes mottatt:
    33,748
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det vel slik, har jeg oppfattet, at han er i arbeid, og gjør dette på fritiden.

    Hvis du skulle kjøpt cash f.eks Luftwaffe F OSL - FRA - HND t/r, så er normalprisen her rundt 160 laken for EN tur.

    Når du ikke har fritidsproblemer og har 60 laken å svi av, så kan jeg vanskelig se at det skulle la seg gjøre å fikse 5 F turer billigere.

    Formoder at han også er fri til å reise litt på sparket, og da er det jo ikke vanskelig å etterhvert ende opp med en t/r F reise på Lufthansa til hhv Tokyo, Seoul, Rio, Hong Kong og San Francisco innenfor de 60 laken og enda sitte igjen med litt. Med avgifter så snakker vi da rundt 15000 pr tur, ok, legg på flyplassparkering og drivstoff for 1000kr så er du på 16000 kr for en t/r LH på F...

    Skal man først være litt utenfor A4, så er det jo ikke dumt å gjøre det med stil :).

    Jeg skal innrømme at det ville vært helt uaktuelt for meg å kjøre shuttle SVG-BGO hver dag i et halvt år, men han får jo payback da, det er poenget mitt :).
     
    Last edited: 30. aug 2016
    wilhelm, Islending, kaijoar and 7 others like this.
  2. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Det er korrekt, jeg har 100% stilling i ett oljefirma her i Stavanger og jobber 7,5h hver dag.
    Men jeg må innrømme at jeg ikke har planer om lufthansa First Class. Aldri prøvd det, men jeg ser ikke helt vitsen. Sikkert bra & alt det der.
    Men jeg har andre ting og bruke mine poeng på. SAS Business Class holder lenge for meg. Trives selv veldig godt i SAS Plus på a330/340! :)
     
    RoadKing, kaijoar and Eddie47 like this.
  3. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke vitsen?

    Når man kan velge mellom 1class og biz for nærmest samme sum i poeng....

    Det er vell litt Ola Normann som er fornøyd med poteter... uten å ha smakt på noe annet?
     
    Are liker dette
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,225
    Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    koster jo 100K med C hos SAS og 190 i First til feks asia. Så er jo ganske mye dyrere ;)
     
    SAS-EBP, Petter B-C and kaijoar like this.
  5. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Hm, Fordi jeg har 600K på konto betyr det ikke at jeg skal bruke de " i hytt og pine" de går ikke ut på dato før om maaaaange år. (har vel kvalifisert til Diamond neste år også...!:D)
    Og for min del vil jeg heller ha 5år med 2x Business Class med SAS i året en 1 t/r Lufthansa First. ;)
     
    watchaddicted and RoadKing like this.
  6. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Nå brukte du selvsagt den største prisforskjellen å oppdrive. SAS som akkurat har satt prisen ned fra 140.000 points

    Et annet eksempel og bruk av CT:

    Biz koster da 90.000 for 2pax
    1class koster 120.000 for 2.

    Da er prisenforskjellen så liten at det er verdt å smake på noe annet enn poteter/forsøke noe nytt.

    Den andre tingen jeg fant rar var den åpenbare 1class er ikke noe for meg greia... Uten å ha forsøkt..

    Det jeg er HELT enig med deg i er at man selvsagt ønsker å få mest mulig glede ut av poengene sine. Og hvordan det løses må jo være opp til den enkelte....
     
    Xflipper liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,226
    Likes mottatt:
    33,748
    Bonuspoeng:
    293
    Det der regnestykket skjønte jeg ikke?

    Det er da dessuten naturlig å sammenligne med 100' og ikke 140', det er jo 100' som gjelder. Hva det var før er jo uten betydning for hva du må ut med i dag...
     
  8. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Du har rett i eksempelet ditt.
    Ved noen turer er det mye forskjell i biz contra 1class.

    Men om du ser i tabellen på star alliance spending points så ser du også:

    At flere reisemål har 90.000 i biz og 120.000 i first. Da er det ikke slik at jeg vurderer biz for å spare 30.000points.
     
    anders82 liker dette
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    5F>>>>>>>>>>>>>>>>>>6C. Ferdig snakka
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,226
    Likes mottatt:
    33,748
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, vi har forskjellig preferanser. Jeg vil gjerne fly langt og lengre enn langt når jeg flyr F, og for meg er forskjellen mellom SAS Biz (som absolutt er bra!) og Luftwaffe F verdt 90' poeng på CT evt halvparten reiser man alene.
     
    Shyneno and SAS-EBP like this.
  11. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    905
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg syns faktisk at SAS for dette stuntet og rekorden burde hoste opp Pandion til deg. Mye gratis reklamer stort sett bare positiv PR.

    Stå på @SAS-EBP !
     
  12. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk, setter veldig stor pris på at du synes det! :) Det hadde vært veldig kjekt hvis det kom ett nytt eurobonus kort. Og det hadde jeg satt veldig pris på!

    491 flights og 4 igjen for i dag! :)
     
    John in The Tower liker dette
  13. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er holdbarheten på poengene om du ikke blir EBP? Er vel grenser for hvor mange langturer det er mulig å ta etter skoletid?
     
    SAS-EBP liker dette
  14. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, Skoletid?:D Jeg har 5 ukers ferie som alle andre med fast jobb!:)
    Det er vel "evig" med EBD. Bør nok kunne bruke de opp på 5år hvis jeg blir "short on time".

    Edit, trodde det var 5år med EBD.
     
    Last edited: 31. aug 2016
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,946
    Likes mottatt:
    874,884
    Bonuspoeng:
    293
    Poengene går vel ikke ut så lenge man er EBD
     
    SAS-EBP liker dette
  16. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Ok @SAS-EBP Var bare nysgjerrig, når jeg vet selv hvor vanskelig det er å skvise inn "drømmeturer" i kalenderen selv med ferie!

    Når jeg så hva du hadde begitt deg ut på, skal jeg ærlig innrømme at jeg tenkte " for en idiot"! Dette helt til jeg ble konfrontert av min egen mor med hvor mange timer jeg satt med kjeks, saft og flyradio på verandaen og så på fly som landet på Fornebu :cool: Trekker tilbake de stygge tankene og ønsker lykke til!
     
    Norfindir, milehigh, Misterix and 4 others like this.
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,353
    Bonuspoeng:
    183
    Vel det er en del variabler som kan diskuteres.

    TP kostet ham ca 63400 kr. Nå koster det 71000.
    T/r med LH F er det 190K til nord-asia, så vi kan for enkelhets skyld være enige om 5 F turer, da disse vil koste 5x190K=950K, mens han tjener 800x1250 poeng inkl gullbonus = 1000 000 poeng. Da kan kanskje en av F turene bli litt lengre. Men det er enkelt å regne med 5 turer.
    Et kjapt søk på OSL-FRA-HND på LHs side gir priser på 60-80K nok t/r i forskjellige F-klasse. Reell maxverdi er da i mine øyne 300 K nok.
    Hvis vi for enkelhets skyld sier at han ikke bruker andre penger enn TP på opptjening blir besparelsen 300-63K = 237K. Forutsetter matpakke, gratis drikke, ingen flyplasstransport om han bor nære, og ingen parkeringskost om den er sponset. Ser bort fra bilutgiftene for at regnestykket også skal bli snillest mulig.

    Så er spørsmålet hvor mange timer han bruker? La oss si at all planlegging gjøres under reise så det kun blir tid fra ut døra hjemme til inn døra hjemme, og at dette er nær Sola. Selv med kort flytid, nær bolig, nær parkering, og kort turnaround anslår jeg total tid pr flygning til 1,5 timer. Dette kan sikkert korrigeres noe pluss minus, men med dette tallet gir det 800x1,5t = 1200 timer.

    I beste fall en timeslønn på 237 000/1200 = 197,50. Ikke aller verst da det er netto. Ser også bort fra muligheten til å gjøre andre jobber effektivt ala hjemme kontor på flyet, da det er veldig korte perioder med ro. Men det forutsetter jo at man med et så lavtlønnet arbeid faktisk ville svidd alle pengene på LH F.

    Et mer realistisk regnestykke er ift prisen av miles for å fly LH F 5x. Da har du selvsagt færre ledige seter, men med dette opplegget forutsettes jo stor grad av fritid og fleksibilitet uansett- og uttaket er jo uansett med SK awards. I tillegg slippes LH F awards generelt kun 14 dager før. I dag lanserte Lifemiles et av sine utallige salg hvor prisen er nede i 1.43 cpm. Det koster 230K miles t/r EU-Japan med LH F. Samt noe avgifter. Totalt 5x230K miles = 1 150 000 x 1.43 cent = 16445$ eller ca 137 000 nok. Vi runder av til 140K, og summen er kanskje til og med ørlitegrann høyere etter tax.
    Vi trekker fra TP kost på 63K rundet ned og har en ekstra kost ift til rekorden på kr 77K.
    Timelønnen blir da kr 64, eller 57,50 med dagens TP kost.
    Nå var det headline igjen i riksmedia at jobbsøker fant ny jobb på 5 minutter, men ellers skal du ikke plukke mye jordbær for å slå den timelønna:D
     
    Last edited: 01. sept 2016
    jtmath, Petter B-C, Are and 1 other person like this.
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,353
    Bonuspoeng:
    183
    Timelønna blir langt dårligere om man følger med litt i timen ift alternativ opptjening/kjøp av miles samt kreativ bruk. Jeg har flydd et større tosifret antall longhaul segmenter i LH F , og selvkost har i snitt vært godt under 1cpm, trolig vesentlig lavere. Både med US og LM. Mulighetene er der fortsatt med flere *A partnere.
    edit: skulle spesifiseres som LH F. Men det samme gjelder de fleste andre F aktører.
     
    Last edited: 01. sept 2016
    SAS-EBP liker dette
  19. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    286
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    299 flights igjen! 100 turer på 16 dager...:):)
    image.jpeg
     
    FastLane, Fredrik81, jayeff and 17 others like this.
  20. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,332
    Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer med 500!

    Snart er det bare oppløpssida igjen...
     
    SAS-EBP liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden