Jeg kom tilfeldigvis til å se at mitt fysiske EB-kort utløp 8/17, uten at jeg har fått tilsendt nytt. Nå har jeg riktignok SAS-brandet kredittkort med oppdatert utløpsdato, som jeg saktens et par ganger har kunnet bruke der hvor de krever fysisk kort (Luxembourg for eksempel). Det kan nesten virke som om SAS selv mener at brandet kredittkort er medlemskort godt nok, ettersom de ikke synes å sende nytt medlemskort automatisk og på bestillingssidene oppgir at "Hvis du har et medlemskort som er kombinert med et betalingskort fra en av våre partnere, American Express, Diners eller Mastercard, kan du bestille et ekstra EuroBonus medlemskort (uten betalingsfunksjon).". Men er SAS-brandet kredittkort nok for å komme seg inn i *A-loungene på LHR? Jeg har en vag erindring av å måtte ha veivet med SAS-kortet i Luftwaffe-loungen dersteds (SK*G på boarding pass var ikke tilstrekkelig), og ble brått usikker på om Luftwaffe-opplært britisk personal uten videre tar et SAS-brandet kredittkort for god fisk. Jeg har naturligvis nettopp bestilt et 'vanlig' EB-kort, men tviler på at dette ankommer innen neste uke. Bør jeg frykte å bli avvist i det som er av *A-lounger der?
Jeg har aldri brukt noe annet enn co-brandet kredittkort, og aldri blitt avvist. Den eneste gangen jeg kan huske det var et bittelite problem var når jeg hadde Diners og skulle inn i Senator loungen på ZRH. Såvidt jeg husker hadde Diners-kortene issue date i tillegg til utløpsdato, og dragen lurte på om kortet var utløpt. Jeg viste den egentlige utløpsdatoen, og kom inn uten problemer. Hos LH på LHR behøver du ikke kort i det hele tatt såfremt det ligger i billetten.
Jeg har også kun cobrandet kredittkort. Har ikke mottatt rent eb kort på flere år. Aldri hatt noen problemer med tilgang til lounge. Nå står som regel status på boardingkort uansett så blir sjelden etterspurt noe kort.
Hvis du skal få bonuspoeng på mat og drikke på f.eks. Asylet i Oslo (sånn for eksempel på Fly&Øl) så må en dra det fysiske EB-kortet før du drar betalingskort.
Kjøpte koffert på Morris, og då var det ikkje mogleg å få poeng uten å dra det fysiske kortet fyrst. Korkje SAS Amex eller MC fekk det til, så då vart det 400 poeng i tap(Og det var eit impulskjøp av carryon frå Samsonite på 70% til poden)
Den kan du heller ikke bruke på butikker og restauranter (som nevnt over). Jeg har også opplevd flere ganger å bli avkrevd «rent» EB-kort ved loungetilgang, men det er riktignok en stund siden sist. Men ja, vil man ha ett slikt kort så det bestilles separat og det blir ikke automatisk fornyet.