Går SAS konkurs...??

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 29. april 2019.

  1. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror ikke at de vil kjøre det så langt, det er bare ren og skjær idioti og jeg tror det blir tvunget lønnsnemnd før det skjer. Men jeg tror de er villig til og gå såpass langt at 2019 blir et veldig dårlig økonomisk år for SAS.
     
    Shyneno liker dette
  2. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Såfremt billettene er på SAS sitt billettnummer 117 så blir de slettet.
    Har man da betalt med kredittkort så kan man kreve pengene tilbake... Har man betalt med debetkort så får man ingenting.

    Spiller ingen rolle, det er SAS som eier selskapet 100%, så ved en eventuell konkurs er det da opp til kreditorene om de prøver å selge det eller realisere verdiene på en annen måte. Det gikk jo ikke akkurat så bra med AirBerlin sitt bonusprogram, TopBonus, som i utgangspunktet ble startet igang som et nytt selskap, men nå er konkurs.
     
    Last edited: 30. april 2019
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det bærer ikke logikk i min verden. Om reisebyrået går konken så har jo jeg en fullt betalt billett.

    Transportleddet har fått oppgjør og vet at jeg kommer. Da burde det være dem revnende likegyldig om selger gikk nord og ned.

    Har du noe dokumentasjon for denne påstanden?
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg satt i USA og skulle hjem med United (på 117-billetter) i 2012, når SAS var timer fra konkurs. Da var den klare beskjeden at hvis SAS ble slått konkurs så var alle billetter "issued" på billettkode 117 ugyldige.

    Avisoppslag fra 2012:
    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Jo7Rb/Dette-har-du-krav-pa-om-SAS-gar-konkurs
     
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93

    Og i tillegg til, dersom man betaler med paypal, har man reklamasjonsrett 180 dager etter at tjeneste ble utført. Det vil si at paypal gir refusjon når produktet ikke kommer seg fram uansett grunnet
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det står ingenting i artikkelen om at betalte billetter på United (eller andre) ville være ugyldige. Det refereres bare til SAS’ flygninger.

    Hvis det virkelig er slik, så må det være enda et av disse sære forretningsideene som flybransjen har, som f.eks at du ikke har hjemreisen om du ikke benytter utreisen.
     
  7. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom SAS går konkurs, kommer Norwegian til å ha monopol i markedet og prisen holdes høyt oppe. Håper på at Lufthansa eller annen *A partnere tar over.

    Dersom SK er fucked up, høyst sannsynligvis kan Nordica/Lot ta over basen, siden de har baser i Tallinn og Warszawa allerede.

    Faktisk, jeg kommer til å få trøbbel med å skaffe ny billetter. Siden alle billettene bestilt fremover er bare SK, ingen på DY eller annen og jeg har trang studentbudsjett. På den andre siden, det virker utenkelig at SAS kan gå i vasken.

    Kanskje det finnes noen millionær/milliarder som har samvittighet å investere den skandinaviske ikonet tilbake.

    Er det tenkelig at SAS virkelig skal forsvinne fra markedet for godt?
     
  8. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror det er lite sannsynlig at de skandinaviske myndighetene på eiersiden vil sitte og se på at investeringen deres, skattebetalernes penger, bare går i vasken slik. SAS' brand, organisasjon og markedsposisjon i Norden vil jeg tro har store verdi. Faren er vel i all hovedsak at SAS' salgsinntekter i dag uteblir og kostnader løper løpsk - ikke nødvendigvis at den framtidige kontantstrømmen etter at streiken avblåses blir rammet så hardt at selskapets verdi i eventuelle kjøperes Excel-regneark blir så lav at det ikke er verdt å kjøpe.
     
  9. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Det er slik ved alle konkurser i flybransjen. har du en billett OSL-LHR med SAS utstedt på 117 dokument, så er billetten ugyldig ved en konkurs.
    Har du en billett OSL-LHR med SAS utstedt på en TG codeshare 217 dokument, så er billetten gyldig og kan ombookes.
    Årsaken er at ved en billett utstedt på 117 så sitter pengene hos Sas, og operating carrier vil ikke få betalt
     
    ChrisTW liker dette
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Norske stat eier ikke noe av SAS i dag. Den danske og svenske staten eier ca 14% hver.

    (Oljefondet eier vel en liten % mener jeg å huske)
     
  11. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Håper du SAS går konkurs?
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke noen annen mulighet enn at samferdselsministeren tyr til tvungen lønnsnemnd, for konsekvensene i forhold til konkurranse på innenriks i at Norwegian får monopol vil tilsi at dette bør skje. Pilotene bruker argumentet med at Norwegians piloter har bedre ordninger enn de har og stemmer den påstanden så et pilotene villige til å streike SAS fullstendig konkurs for å heller jobbe i Norwegian. På grunn av dette så bør samferdselsdepartementet gripe inn med tvungen lønnsnemnd, det finnes ingen annen løsning på denne knipa dessverre :(
     
  13. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
  14. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    ElinPelin, kaijoar and RoadKing like this.
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis ikke samferdselsdepartementet griper inn så er SAS F***d!!! :eek::confused::(
     
    drsyk liker dette
  16. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    SAS kommer aldri til å gå konkurs - de bare trykker sugerøret sitt enda dypere ned i den svenske og danske statskasse. Det er fantastisk at Norge tok til vett og solgte seg ut av dette makkverket.
     
    Shyneno liker dette
  17. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,369
    Likes mottatt:
    16,098
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en nordisk streik. Da kan ikke en norsk minister bare bestemme at den skal ta slutt.
     
    Shyneno liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok ikke streiken dekker noe av det følgende:
     
    ElinPelin and EndreD like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Jøsses. Så SAS sitter altså på betalingen for vår imaginære tur med JohnDoe Airline som finner sted 30 februar neste år helt til reisen gjennomføres?
    Den bransjen der er pinadø syk.
     
    furlong liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan gripes inn isolert i Norge. Kommer norske piloter tilbake så vil det jo hjelpe selskapet og ikke minst kundene.
    Det er vel dog rimelig at myndighetene i de forskjellige land vil koordinere en eventuell inngripen.
     

Del denne siden