Går SAS konkurs...??

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 29. april 2019.

1. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Faktisk, når de roter det til for vanlige folk på en slik elendig måte, så ja.

Snacky

2. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,671
    Bonuspoeng:
    93
    Ooops!
    Har booket bonusreise med familien OSL-BKK-AKL og MEL-SIN-BKK-OSL. Alle billettene starter med 117 - da er det bare å håpe at det ikke blir noe slinger i valsen med SAS. USA-reisen om halvannen uke er det kanskje litt verre med...

3. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Til info så er det styret i selskapet som setter toppsjefens lønn. Jeg vil tro at denne økningen kommer av en incentivordning basert på resultatene han har fått til. Siden han har klart å snu skuta så er det jo ikke urimelig at Styret ønsket å belønne dette. På samme måte ville de også gi bonus til alle ansatte. Med de høye lønningene til pilotene tilsvarte det vel bare 1% mens det for CC var 2-3% (avhengig av tillegg). Dette ville ha kommet på toppen av lønnsoppgjøret.

Du kan forøvrig også være helt sikker på at sjefen på ingen måte har noen kjent arbeidsdag heller og jobber nok enda flere helger på rad. Er det noen som ikke vet når de må jobbe og ofte må kansellere ferier pga kriser på jobb så er det toppsjefer.

36% til en person er også mindre enn 13% til over 1200 personer. Signaleffekten til kabinforeningene om pilotene får 13% er umiddelbar og de vil også kreve høye tillegg. Siden det dreier seg om enda flere folk så vil konkursen være et faktum hvis de streiker.

Jeg har imidlertid sympati for de streikende men å fastholde på begge de to kravene like hardt syns jeg er uforsvarlig. Hva med å dele opp økningen over 2-3 år med 4% i år og deretter 4-5% påfølgende, gitt at selskapet fortsatt går bra? En slik løsning ville Sas akseptert ganske raskt nå vil jeg tro.

Avixlo, Storbaba, Jan Fredrik and 5 others like this.
  4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    På hvilken måte mener du den danske og svenske statskassen støtter SAS?

kaijoar liker dette
  5. lMartin

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Det bel droppet, men usikker på om det hadde noe med å gjøre at Roald stakk. Husker ikke om planene ble droppet før eller etter at han sluttet heller.

RoadKing liker dette
  6. lMartin

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    På hvilken måte kommer dette noen som helst til gode? Bortsett fra Norwegian da, som får tilnærmet monopol på det norske innenriksmarkedet.

furlong and kaijoar like this.
  7. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå synes jeg du roter langt nedi kassen som heter ubegrunnede kommentarer.
    Nå vet jeg ikke hva slags verktøy de har i Danmark og Sverige, men klarer ikke helt å se at denne streiken faller inn under kravene som legges til grunn for en tvungen lønnsnemd her i Norge iallfall.

lMartin liker dette
  8. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg liker på ingen måte Norwegian, men jeg håper da ikke at de går konkurs :eek:

At du ønsker 11 000 mennesker ut i arbeidsledighet sier mye om deg som person.

lMartin liker dette
  9. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Nå tror jeg det er veldig, veldig liten sannsynlighet for at streiken går såpass langt at det slår SAS konkurs.

I tillegg er vel SAS til pølsepris, en ganske attraktiv oppkjøpskandidat, før det går så langt som til konkurs.

Shyneno liker dette
  10. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Passasjerene selvsagt. Det er bedre å muligens (forbigående) måtte betale litt mer for reisen enn å ikke få reist i det hele tatt. Og, du tror ikke en annen (lavpris)aktør umiddelbart ville inntatt det lukrative norske markedet? Tenk deg litt om a' ...

Et flyselskap som ene og alene setter sine egne ting foran passasjerenes, bør ikke ha livets rett. Dette burde de ha gjort opp seg imellom på kammerset, uten å ødelegge hverdager og ferier til folk flest an mass. Potensielt millioner av reiser vil effektivt bli forpurret av denne meningsløse interne konflikten. Streik er et passé virkemiddel, spesielt når det KUN går utover uskyldig tredjepart, noe det utvilsomt gjør i dette tilfellet.

Snacky

11. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det gjør ikke det. Tror du ikke disse "stakkars" 11000 personene ville kunne (som envher annen) forholdsvis enkelt klart å skaffe seg en ny jobb? Og, tror du ikke en annen (lavpris)aktør umiddelbart ville inntatt det lukrative norske markedet, og dermed plukket opp de fleste av disse "stakkarne"?

12. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Jo sier jeg. Det at du ønsker at 11000 mennesker skal miste jobben sin med begrunnelse at "noen plukker disse stakkarene opp" sier mye om deg som person :(

Ferdig snakka snacky

larssas, kaijoar, Jan Fredrik and 3 others like this.
  13. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Midt oppi dette kaoset, så må jeg faktisk rose SAS litt her også.

Jeg sendte I går inn 3 separate klager / krav om kompensasjon for ekstra utgifter til erstatnings flybilletter med Widerøe.

Må innrømme at jeg regnet med at det ville gå uker & måneder før jeg hørte noe tilbake, særlig med tanke på volumet som kundeservice nå må håndtere.

Stor var min overraskelse da jeg allerede etter bare noen timer mottok 3 brev tilbake med følgende info:

Thank you for contacting SAS.

I would like to extend my sincerest apologies to you for being affected by the pilot strike. I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

I understand your request for compensation. However, in accordance with EU regulation 261/2004, compensation is not payable. I have however reimbursed the extra transportation cost of XXXX NOK, your SAS ticket will be refunded as well. The money should reach your account within 7 working day

Avixlo, Storbaba, Sonictravel and 3 others like this.
  14. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor de tar det fra kan jo man undres, jeg har fulgt med i det siste og det er veldig mange avganger som er utsolgt. OSL-BGO i dag feks. Og med de prisene DY har hatt den siste tiden vil jeg tenke det gir klingende mynt i kassen.

upload_2019-4-30_9-55-21.png

FlamtheAvGeek liker dette
  15. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Må vi krise maksimerer, NAV står klare til tilby arbeidsledighet trygd, og et pr prosent kommer krypende til doktoren for sykemelding pga psykisk ubalanse i denne arbeides konflikten. NAV passer på de stakkars pilotene, om de ønsker å bli arbeidsledige...

Topp sjefene har mest sannsynlig en innbakt bonus ordning basert på profitt og overskudd. Dette kommer ifra høyere makter i styret, styret kan vedta å endre dette.

Pilotene bør aksepterer en prosentvis økning på rundt 2-3 % i året og toppsjefene bør aksepterer lønnsøkning stopp. Få til en turnus som går rundt.

Jeg vil anta pilotene har villaer til minst 10-15 mill hver, hytter og båter, sommer hus og gud vet hva... hvor lenge kan de gå arbeids ledige? Lykke til sier jeg bare, nå må de våkne opp!

Glemt olje krisen og topp ingeniørene som sleit i perioder? Forsatt sikkert noen som sliter den dag i dag.

Bare jeg rekker Berlin flyet den 11.mai er jeg fornøyd, nå er jeg møkk lei både pilotene og ledelsen at de ikke kan vokse opp og tenke på helheten, dvs. OSS som velger å fly og støtte SAS...

Xflipper liker dette
  16. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Kun firmaflyet altså luftambulansen pilotene har ikke lov å streike...

Shyneno and OttoL like this.
  17. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Deg om det, og "begrunnelsen" du viser til for stå for din egen regning. Vi har forskjellige meninger, men VI er ikke "ferdig snakka" på noen som helst slags måte. Hvem f.... tror du at du er? (du trenger ikke svare mer)

Snacky

18. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Ingenting er som anekdotiske bevis og stråmenn:rolleyes: Har lenge lest saker fra flysmart, men nå blir det bare kjedelig.

Eneste som jeg reagerer på er flex-billettene til Norwegian, men de har jo et såpass dust system i utgangspunktet så da er det forståaelig at de tar vekk disse billettene.

FlamtheAvGeek liker dette
  19. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,726
    Bonuspoeng:
    113
    Må si meg enig. Å ønske at så mange personer plutselig skal miste sitt livsgrunnlag virker temmelig usympatisk. Selv om mange innen kort tid skulle bli plukket opp av andre, eller få seg ny jobb, vil dette skape enorm usikkerhet og en vanskelig tid for veldig mange, barnefamilier inkludert. Ikke veldig ålreit å "håpe på"..
    Det virker litt som uttalelsene bygger på en bakenforliggende forakt for SAS/ledelsen, og det er en grei sak, men å dra inn et håp om at så mange mennesker skal miste jobben, virker mildt sagt lite gjennomtenkt.. Det er vel egentlig en uttalelse et troll verdig.

20. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Minner om at det er lov å tenke seg om et par ganger før man poster kommentarer her.

Shyneno, Liza, Hanen and 11 others like this.

Del denne siden