Galskap? Dagstur: Algeciras - Ceuta - Tanger - Tarifa - Algeciras – Ferger, taxier og buss

Tråd i 'Reisemål' startet av Jan Fredrik, 28. des 2015.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal til Marbella i februar, muligens alene, muligens med en venn eller to.

    I den forbindelse har jeg lyst til å ta en dagstur, og jeg leker litt med ulike alternativer.

    Opprinnelig tenkte jeg på Faro (Portugal) og Gibraltar. Men jeg har vært på Gibraltar. Og Faro er en lang kjøretur (9 timer t/r), og jeg har også vært i Portugal tidligere.

    Et land som er veldig nærme, som jeg derimot ikke har vært, er Marokko. Derfor begynte jeg å leke med tanken på en dagstur med bil ned til Tarifa (1 time), for så å ta ferge over til Tanger.

    Jeg er imidlertid også veldig fascinert av eksklaver, og har blant annet lest mye om Melila og Ceuta (spanske eksklaver som kun grenser til Marokko). Regner med at det ikke er helt trygt siden Marokko krever disse to landområdene. Har dog lest litt og ser ikke ut til at det er skummelt. Grenseovergangen virker imidlertid noe vanskelig, og det har vært sammenstøt med drap til følge. Dog kun én gang, for to år siden.

    Det frister imidlertid lite å ta ferge til Ceuta, tilbake til Spania, og så til Tanger. Og jeg vil heller ikke bruke to dager på dette. Så jeg vurderer å passere denne grensen likevel. Det er dog ikke den eneste problemstillingen.

    Den midlertidige planen jeg har lagt nå:
    • Kjører fra Marbella til Algeciras (rett ved Gibraltar) kl. 9:15, fremme ca. 9:55.
    • Tar ferge til Ceuta kl. 10:30, fremme 11:30. Går litt rundt i byen, kanskje spise litt
    • Så ta en taxi opp til grensen (er visst skummelt å gå opp pga. et område kalt El Príncipe)
    • Etter at jeg har kommet gjennom grensen tar jeg taxi ned til Fnideq, den nærmeste byen
    • Derfra tar jeg en buss til Tanger, muligens via Tetouan (tar 1,5-3 timer) – Har dog ikke funnet ut når denne går?
    • Når jeg kommer frem til Tanger ser jeg meg rundt og tar en matbit til
    • Deretter tar jeg fergen fra Tanger sentrum til Tarifa enten kl. 20:00 eller 22:00
    • Kommer frem 22:00 eller 23:59, og tar så en taxi opp til Algeciras hvor leiebilen står
    • Kjører tilbake til Marbella
    Noen som har gjort noe lignende? Eller krysset Ceuta/Marokko-grensen? Evnt. bare tatt en av fergene? Eller kanskje buss mellom Tanger og Teuoan/Fnideq?

    Hva tenker dere? Hadde du gjort noe sånt?

    Er litt usikker på om jeg skal begi meg ut på dette, i hvert fall om jeg er alene…
     
    Are liker dette
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tatt ferga fra Spania til Tangér og også krysset grensa mellom Marokko og Ceuta, men det er 13-14 år siden og jeg husker ikke så mye av det bortsett fra at det gikk veldig greit.. Dog er det nok mye mer "trøkk" på grenseovergangene der nå kan jeg tenke meg, enn det var den gangen. Selv om Europa var populært da også..
     
    Jan Fredrik liker dette
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar!

    Hvor dro du videre etter å ha krysset grensen?

    Og hvor i Spania tok du fergen fra? Algeciras eller Tarifa?
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Ganske sikker på at jeg dro fra Algeciras til Tangér.. Møtte noen venner der som på den tiden bodde i Ceuta. Vi kjørte ned til Essaouira og Marrakech, og deretter opp til Ceuta. Jeg tok vel ferja tilbake til Algeciras etterpå.

    Fløy vel til og fra Malaga tror jeg og tok buss derfra til Algeciras.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Høres ut som en konge plan!
    Hadde nok ikke gjort det alene dog..
     
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har tatt grand taxis (delte taxier) i Marokko.

    Er det trygt å ta? Om man betaler for begge setene foran? Evnt. hele taxien?

    Sliter med å finne busstider mellom Fnideq og Tanger... Og de går visst uansett veldig sjelden.
     

Del denne siden