Jeg fikk i dag epost fra SAS om flight change og dermed mulighet til å endre eller kansellere uten gebyr. Det er fint tenkte jeg fordi jeg hadde uansett tenkt til å bestille endring i dag. Men så får jeg beskjed fra SAS om at jeg må betale gebyr fordi endringen min gjaldt utreise og ikke hjemreise. Det var altså hjemreisen som hadde flight change. Jeg har for så vidt forståelse for det - men - det er jo mulig å kansellere uten gebyr og dermed booke samme reisen på nytt. Da slipper man gebyret. Hva tenker forumet, er det riktig av SAS å belaste meg for endringsgebyr? (Som nevnt hadde jeg tenkt å endre uansett og jeg er happy med å få en biz-tur for noen få tusenlapper og betale gebyr på 750 kr, så jeg klager ikke men nysgjerrig på hva folk tenker er både moralsk og juridisk riktig her)
Hvor stor var endringen? er det en vesentlig endring kan du jo argumentere for at du ønsker lenger eller kortere tid på reisemålet. Ellers er det ikke meg bekjent noe spesifikt regelverk rundt dette, men de gangene jeg har opplevd dette har jeg både kunne endret utreise og hjemreise uavhengig av hvilke av disse det har vært schedule change på. Forsøkt agentrullett?
Jeg hadde en endring på 10 minutter på utreise på et leg, kunne både endre og kansellere kostnadfrist / få alle avgifter og gebyrer tilbakebetalt. Valgte det siste.
Ser ut til at jeg har fått gebyr på 150 kr. Litt usikker på hvordan de har kommet frem til det men skal ikke klage.
Nytt datapunkt ved kansellering: I mail om schedule change fra SAS mottatt 01.03.2024 står det nå spesifisert at rett til full refusjon inntrer ved 61 minutters endring av avgangstid. Jeg har ikke sett denne formuleringen tidligere.
Endret til å inkludere en SAS-leg, hadde ikke det tidligere. Men kun en flight innen Skandinavia, har SA videre til Asia.
OK, det forklarer 150kr - endringsgebyr når det er *A flyselskaper involvert er alltid 150kr 750kr er rene SAS longhaul booking