Herrejävlar.
I dag har jeg tatt svart belte i å reise med korte/små marginer.
Startet dagen med god tid. Jeg hadde 2 timer og 10 minutters ventetid mellom landing fra ARN og avgang TOS på OSL i dag. Dobbelt så mye som jeg pleier. Skulle følge crewet hele vegen. 07.00 stod jeg opp, jeg skulle ikke ta bussen før 08:50 så jeg fikk til og med tid til å rydde huset til jul (uten at noen skal bruke det, lol). Jaja. Gikk til og med i god tid til buss-stoppet, siden jeg har en stor sekk på ryggen og en tung koffert med meg. So far so good, sett bort fra at det snødde hester og kuer. Tromsø-byger. Står og venter i 15 minutter i friskt snøvær, sammen med 2 andre, men bussen kommer ikke på rute. 5 minutter går, 10 minutter går. 13 minutter går før den kommer. Og den kjører i ca 15 km/t fordi det "er så glatt" på vegene i følge busssjåføren. Så vi snegler oss til byen, en tur som skulle ta 21 minutter tar 45 minutter. Hele min 30 minutters buffer jeg hadde lagt inn mellom rutebuss og flybuss var nesten spist opp. Jaja. Rekker det jo allikevel? Tenke tenke, nistirre på klokka, kjenner stresset.
Bussen går en annen rute enn normalt. Den kjører ikke inn på resecentrum! FAKK. Plinger av på første og beste, 20 kilos sekk og 20 kilos koffert under arma og så er det bare å legge på jogg til flybussen. Flybusen går 09:33, jeg kjøpte billett 09:32 og var ombord 09:33. #timing. Men det er ikke bare rutebussen som går sakte. Flybussen går dritsakte. Motorvegen er speilglatt og tempoet dertil. Setter pris på sikkerhetsomtanken, men jo nærmere arlanda vi kom jo mer tid gikk. Kjente hjerterytmen øke igjen. Hva om jeg ikke rakk det? Jeg gikk av flybussen 30 minutter før oppsatt ruteavgang. Fasttrack er et gudegitt fenomen og det var ikke ei sjel der. Supertrivelige folk i fast track som slo av en prat og gjorde dagen bedre. #godservice.
Gate i dag var på F-piren, jaja, litt ekstra å gå, men var allikevel på gate 20 minutter før avgang, så jeg fikk tid til å gå på do og stå bittelitt og henge ved gate før boarding åpnet. Inn på flyet, kaptn sier 10 min før avgang at vi må vente på noe bag som skal av + deice. Skulle ta ca 10-15 minutter. Fair enough. Jauda. 10 minutter går. 15 minutter går. Nei vi ender med å få beskjed om 30-40 minutters ventetid på deice pga de voldsomme snømendgene som fører til ekstra stort forbruk av deice-væske. Så bilene må kjøre og fylle opp dobbelt så ofte som vanlig. Hurra! Men god stemning ombord, kaptn sier vi bare må bruke elektroniske duppeditter as we please, kabincrewet er raskt i gang med servering av kaffe, te og vann til alle som vil ha (ja, vann - til ALLE...) - og det er bare god stemning. 1 time og 20 minutter sein er vi endelig ferdig deicet og i lufta.
Mye mas om connection på veg mot OSL. Runde tre med forhøyet hjerterytme. Ble forsikret om at det sikkert gikk bra. Oslo har ingen snø, men tåke. Frysende tåke. Så det blir holding. Yes. Akkurat det jeg trengte. 10-15 minutters ytterligere forsinkelse. Mine 2 timer og 10 minutter var nå spist ned til knappe 30 minutter. Vi lander selvfølgelig på "innenriksbanen" og det går rolig for seg med taksetempo i dag pga tåka. Jeg har fått
gate 19G på min flight til Tromsø.... Det begynner å virke umulig. Vi stopper opp for kryssende trafikk, folk RØYSER SEG OPP!!!!! og begynner å ta ut baggasje, midt på en taksebane! WTF?!?! 4 strenge beskjeder om å PLEASE....SIT....DOWN! senere får vi takset videre og parkerer. Jeg sitter på framste rad så jeg er raskt ut, men to what use is that når OSL ikke klarer å få ut baggasjen. 15 minutter går. Priority kommer først, men den første baggen kommer jo så hinsides seint. Jeg har 15 minutter på meg på å sjekke inn baggasje, gå gjennom sikkerhetskontrollen og ut til gate 19G. Kan det gå? dunk-dunk-dunk-dunk.
I rulletrappa opp til avgangshallen får jeg melding fra SAS. "Du kan nå sjekke inn på flyet". Aha ja. Jeg var pælma av, det var ikke mer tid, antakeligvis gate closing i det jeg skulle sjekke inn baggasjen igjen. JEG KUNNE RUKKET DET hadde man ikke måttet hente ut baggasjen å gå gjennom den forp******* tolla. Tollverket kan ta seg en bolle. Jaja. Nå sitter jeg med en sandwich og en imsdal og frivillig beskuer gate 19, da de har størst dekning av stikk-kontakter. Ironisk nok har jeg fått gate 14 på neste flight, så jeg må gå hele vegen tilbake.
Sånn går nu dagan, i Tromsø er det i det minste CAVOK, og kaptein på flighten er en "tv-stjerne" (var på dagsrevyen her forleden dag
) så jeg føler meg iallefall helt trygg på at den flighten går bra.
Lar meg iallefall ikke vippe av pinnen hva gjelder dårlig tid, avgangstid og connection times lenger....
Ha en fin dag, hilsen fra gate 19A!
Vis alt...