Gleder du deg til å fly FlyViking?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av thecoldfish, 07. aug 2016.

?

Gleder du deg til å fly Flyviking?

1. Ja, endelig en konkurrent til Widerøe som kan presse ned prisene!

26.0%
  2. Ja, hvis jeg får bonuspoeng i en av de store alliansene

26.0%
  3. Meh, flyr aldri nord for polarsirkelen

20.0%
  4. Er du gal, flyet er bygd i 1985!

28.0%
  1. thecoldfish

thecoldfish Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,444
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid litt spennende med ett nytt flyselskap i Norge. Så får vi bare håpe at det går bedre med FlyViking enn mange andre som har forsøkt seg gjennom årene.

thecoldfish liker dette
  3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter med å finne riktig valg i pollen.

For meg er FlyViking noe helt absurd som stammer fra en - beklager ordbruken - psykisk syk mann. Jeg har null forståelse for hvordan dette skal ha noen operativ kvalitet. En drittslengingskampanje mot Widerøe, som gjorde det eneste riktige man kan gjøre når man har en pilot som ikke er egnet til å ha ansvar for å frakte mennesker. Lot vedkommende gå. Når noen som - etter min mening - ikke er egnet til å ha kapteinsansvar, starter et eget flyselskap? Nope. Kommer til å sky det som pesten. Og heldigvis blir det VELDIG enkelt å unngå å fly med FlyViking pga det særpregede rutenettet.

4. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
  5. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    825
    Bonuspoeng:
    113
    "Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS."

Godt forarbeid fra FlyViking her eller? o_O

tommy777 and braathens safe like this.
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Perfekt, både DAT og FlyViking holdt seg langt unna mitt forblåste hjemsted!

Dermed kan jeg fortsatt være trygg på at piloten fortsatt kjenner innflyvningen like godt som egen bukselomme. Samt, samarbeidet mellom SAS og Widerøe er uvurderlig; husker fortsatt da bagasjen manuellt måtte sjekkes inn på nytt så fort vi landet i Trondheim.

braathens safe liker dette
  7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å virke bitter og sur, så er det ikke overraskende. Det er så pill råttent og useriøst hele opplegget at jeg oppriktig frykter for sikkerheten og den operasjonelle driften av det selskapet. Dette er en fyr som hadde profilbilde av et havarert Wideøre-fly på sin facebook-side over svært lang tid. Det er ikke vettig, det er ikke gjennomtenkt. Det er bare basert på bitterhet. Det blir så useriøst.

kaijoar and braathens safe like this.
  8. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig glad for at Widerøe vant. De gir oss de triveligste turene. Forloveden og vertinnen diskuterer strikkeoppskrifter, og jeg nyter bare rett og slett å fly!

9. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    3,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke tilgang til den medisinske journalen til mannen bak FlyViking, som @Ida har, men jeg håper de kommer seg i lufta og tror markedet vil kunne nyte godt av litt ekstra konkurranse for Widerøe på de mer attraktive kortbanerutene. :)

10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor har jeg påstått at jeg har det? Det er faktisk lov å gjøre seg tanker om hvorvidt noen er riktig spikra i hodet når de har bilder av havarerte fly hos et annet flyselskap på facebooksiden sin, når de selv forsøker å lage et flyselskap. Har du noen sinne hørt en CEO som oppfører seg sånn?

11. Herlov

Likes mottatt:
    3,523
    Bonuspoeng:
    113
    Bare en tørr spøk når du påstår at en mann er psykisk syk. :) Jeg har ikke vært inne på face og sjekket profilen hans. Jeg kjenner han bare fra noen overfladiske mediesaker og kan være enig i at han virker litt "spesiell".

mathiasfe liker dette
  12. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var coverbildet til Ola Giæver i lengre tid, og er tilgjengelig offentlig for alle som vil se per dags dato.

Dette er altså en mann som, når han møtes av kritikk fra sin (daværende) arbeidsgiver, velger å svare med å promotere et bilde av et havarert fly hvor menneskeliv kunne blitt skadet. Hovedbudskapet er "kaller dere meg en risiko? Hva med DENNE saken da?!?!". Denne saken er forøvrig undersøkt av SHT og konklusjonen er at flyet hadde krevende værforhold. I stedet velger Ola Giæver å fokusere på kapteinen som var en svært erfaren ex Fokker 50 og B737 pilot. Det hele er ekstremt dårlig airmanship, og er ikke verdt disse såkalte "billige billettene" han liksom skulle gitt folk (som han aldri kunne gitt på anbudsruter).

Screen Shot 2016-10-17 at 17.19.40.png

13. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Joda, FlyViking kunne gitt billige billetter også på anbudsrutene. SD setter kun makspriser, og så lenge man er under og ellers oppfyller kravene til frekvens og antall seter osv. så er dette helt OK. Om det er et interessant business case for FlyViking vet jeg imidlertid ikke.

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    1,054
    Bonuspoeng:
    93
    Synes egentlig at det er litt synd at Widerøe fikk alt, men slik er jo anbudskonkurransen ....

Det kunne vært litt sunt for luftfarts-Norge om andre hadde flydd på kortbanenettet også

Leknes liker dette
  15. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er jeg enig i, men samtidig så blir jeg nokså overrasket over hvor lite forberedte en del av tilbyderne synes å være i forhold til de krav som stilles til dem som anbudsgivere. Jeg vil tro at man kanskje burde hatt en pre-kvalifiseringsrunde for å slippe full runde, for her kunne man enkelt luket ut FlyViking før man startet den faktiske anbudsrunden.

kaijoar liker dette
  16. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Sagaen fortsetter. Når anbudsrutene endelig skulle deles ut, viser det seg at Ola Giæver og c/o har gjort forberedelser på høyde med hva jeg gjorde før jeg begynte på skoleprosjekter på ungdomsskolen. Mao ganske slett arbeid :p Ikke hadde de driftstillatelse, noe som er en ganske basic 1-0-1 ting å få på plass for et flyselskap.

Nuvel. "Han Ola" er jo for tiden i Canada og skulle hente dette flyet sitt, men det virker som at "han Ola" tror at det holder å være brei i kjeften, så skal liksom ting ordne seg? Men heldigvis er det strenge regler for drift, papirgodkjennelse, rutiner og andre lover og regler i luftfarten. Dette tar tid å sette seg inn i, noe det virker som "han Ola" ikke har gjort. I dag kan vi lese i Nordlys (PLUSS sak, så..sorry, no links) at han må bytte ut transponderene i flyene fordi de ikke er godkjente for bruk i EU. Dette er jo noe helt basic som jeg aldri har hørt en eneste operatør noen sinne har måttet gjøre før, så her er det ikke annet å konkludere med enn at noen ikke har gjort et grundig papirarbeid før de forsøkte å importere flyet inn til Norge. Flaut?

Oppå dette viser det seg også at det ikke bare er å invitere gud og hvermann (sorry @tommy777 - ser ut til at du hadde fått bomtur til calgary!) med på flyet heller, da det krever mye papirarbeid og godkjenning for alle som skal være ombord på en ikke-ordinær ruteflyvning. Så han kommer med en litt tåredryppende historie om slemme myndigheter som gjør at familien ikke får hoppe på flighten på Island. Det er jo han selv som ikke har lest reglementet...:rolleyes: Selv jeg med min begrensede erfaring fra operativ luftfart kjenner til hvor strengt det er med såkalte "ferry-flights" over atlantern, at Ola Giæver med sin livslange erfaring på feltet ikke har fått med seg dette er egentlig ganske overraskende. Men med tanke på hvor utrolig uprofesjonelt - eller enda mer spesifikt - hvor lite gjennomtenkt/lite forhåndsarbeid det virker å være lagt i hver eneste offentlige uttalelse.... Så er det kanskje ikke så overraskende.

På toppen av dette, så står det "Her står Giæver stuck i Canada, i mellomtiden stjeler Widerøe rutene FlyViking har lansert" :rolleyes: Han kan jo takke seg selv, som ikke setter seg inn i gjeldende operasjonelle prosedyrer, lover, regler og alt av papirarbeid som luftfartsbransjen faktisk er.

Jo lenger tid som går, og jo flere av disse humpene som oppstår på vegen, jo mer stiller jeg spørsmål til hvordan dette egentlig kommer til å gå når det først settes i verk. Flyene er såpass gamle (les, ikke alt handler om alder, men også med antall cycles (takeoff-landing) flyene har) at Widerøe har uttalt at de ikke er interessert i de. De ville koste for mye å holde i drift, i forhold til driftsstabilitet og krevende teknisk vedlikehold. Om ikke annet, så er jo dette litt som å ha "Hotel Cæsar" for flyinteresserte gående... :) Underholdnende, med litt drama, intriger og en særs kuriøs type som driver greia.

wilhelm, kaijoar, Upsaker and 2 others like this.
  17. Herlov

Likes mottatt:
    3,523
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg skrev på et annet forum, Ola Giæver minner meg om Donald Trump. Det er liksom han mot resten av verden. Ingenting er hans egen skyld i hans øyne, og alle forsøker å lage problemer for han. Alltid i opposisjon.

Last edited: 22. okt 2016
    kaijoar liker dette
  18. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,556
    Bonuspoeng:
    113
    Det å starte ett flyselskap på trass er kanskje ikke det beste utgantspunktet, men han er på langt nær den første flyselskaps CEOen som er heavvy ute med leppa. O'Leary malte dritt om konkurrentene sine på flyene, det samme gjorde Richard Branson. Og listen ender ikke der.

Nå har jeg heller ikke den medisinske journalen til Ola Giæver, men jeg vil påstå at Widerøe ikke har oppført seg særlig gracefult heller og håndtert en rekke av disse personalsakene alt for dårlig. De er heller ikke kjent for å være særlig bra på papirarbeide heller og de har sammen med SAS vært borti masse lurerier igjennom årene. Når det gjelder Ola's papirarbeide et kan vel kanskje hende at lisensene han trengte satt fast i byråkratiet og at det var grunnen til at anbudet ble avvist? Hva vet vi?

Når det er sagt, skal det litt til for å få nøklene til ett fly, det skal også litt til for å få til en fulltegnet emisjon på 50 mill.

Han har ansatt tidligere COO i Widerøe og har flere tidligere topper rundt seg. Han har litt kroner på bok. Det er ett godt utgangspunkt som 99.9% av alle som prøver å starte en bedrift av slikt kaliber ikke kommer seg til.

Inntil jeg har sett hvilke planer han har og hvor han skal fly, venter jeg med å uttale meg og ønsker han heller lykke til.

Petter B-C, shyneno, wilhelm and 2 others like this.
  19. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm, Tommy.. Jeg vet ikke helt jeg...

La Michael O'Leary og Richard Branson ut bilder av havarerte fly på deres linkedin/twitter/facebook/offentlige hjemmeside? Hvor de skrev "kaller dere meg en risiko, hva med denne fjøsnissen som er ansatt i *konkurrerende selskap*?"? Selv når offisielle havkoms har gått gjennom saken på en profesjonell måte, og funnet saksforløpet? En ting er hvis MOL sier: "British Airways er en bæsj! De er for dyre! Drittunger!". Sånn holder/holdt jo Kjos også på mot SAS. "Svensk Alt Samman! LOOOOL! LOOOSERS!!!". Dette er jo bare søt kjekling. Ingen av de har malt et havarert fly i en alvorlig ulykke på flyene sine. Det er her det går fra normalt til unormalt, for Ola Giæver. Det er ingen sosiale normer eller etiske grenser som følges. Folk kunne omkommet i ulykken.

Alle flyselskap har fuckups. Men de kommer seg da i gang på normal måte. De står ikke uforberedt på andre siden av jorda og må bruke millioner fordi de ikke har lest på kravene for utstyr i europeisk luftrom. Det har jeg aldri hørt om før. Ikke en gang for små selskaper som starter opp marginell drift.

Og selv om andre har hatt papirmølle-fuckups i midten av sine driftsperioder, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være en lakmustest for at denne below-average-E-minus-opptredenen til Ola Giæver skal gå bra? Det blir som å si at "jammen han Per strøyk også på oppkjøringsteorien en gang, og så kom han seg gjennom det! Jeg er rett rundt hjørnet altså!" når du har strøket 9 ganger fordi du ikke leser en dritt til prøven. Per leste til prøven, men var uheldig en gang. Sånt skjer.

Jeg synes du forenkler alt så meget, det er da uhyre mye mer dybde i alle tilfellene du nevner. For Flyvikings del virker det mer som det er "oi, er det regler for det og? det har vi ikke lest. shit.".

En ting er at det tar tid å få nøklene til et fly - men nøklene har han jo fått. Det som skjer nå er at flyet ikke kan flys til Europa, fordi det ikke er godkjent for det. Utstyret installert i flyet er ikke godkjent for flyvning i Europeisk luftrom.

Hadde det vært at lisensene lå fast i byråkratiet hadde han Ola Giæver aldri sagt "vi var bare noen dager unna å få alt i orden for lisensene" (dette er det som står i nordlys). Han hadde skreket så høyt at det gikk ekko mellom Lyngsalpene om han visste at det lå fast i myndighetenes hender - og at det derfor ikke ble tatt høyde for hos myndighetenes egen prosess. Den noe merkelige stillheten i vakumet etter anbudsrunden sier meg at Ola vet godt hva han har gjort feil denne gangen. Ellers er han ute raskere enn svint og kauker om hvordan verden er mot han, denne gangen er det stilt. Han vet han føkka opp.

Hvilke navn er dette, du refererer til? Det blir litt diffust for meg med "flere tidligere topper" :p Hvor har disse vært tidligere? Hadde vært interessant å vite.
    Siden det er så mye fram og tilbake, og folk som ikke ønsker å være innblandet i FlyViking noe mer som hopper av....er det vanskelig å finne oppdatert info om dette på nettet.

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    1,054
    Bonuspoeng:
    93
    Uavhengig av Viking så kunne det vært sunt om Widerøe hadde fått mer konkurranse på kortbanenettet.

epletyv, Henrik and RoadKing like this.

Del denne siden