God morgen, en fin morgen til å filosofere litt.
På lørdag benyttet jeg anledningen med stenging av FM nettet til å bruke telefonen som radio og hørte dermed på et opptak av Ukeslutt på P1.
Det var interessant, et av temaene var nemlig oss. En (som jeg formoder frekventerer forumet) fortalte villig vekk om MR (hva det betyr) og hvorfor det er så kult å reise omvei til f.eks Gdansk.Vedkommende var velartikulert og hadde fin radiostemme så jeg syns han representerte oss vel og fikk oss til å framstå som gode normale borgere heller enn de gærningene som ektefellene til noen av oss (undertegnede inkludert) mener vi er
.
Foranledningen til dette innslaget er jeg usikker på, men et av "bannerne" var det at nordmenn i gjennomsnitt flyr 8 ganger rundt jorden i sin levetid, mens verdensgjennonsmittet er 4...
Journalisten har da selvsagt greid å hoste opp en eller annen obskur professor innenfor en eller annen spesiell forskningsretning som uttaler i denne sammenheng at "nordmenn burde tenker mer på sine barn og barnebarn".
Jeg innrømmer glatt at jeg har slagside så det rekker, både i forhold til reising og bruk av fossilt brennstoff. Men hør videre hva professoren forteller:
"Han forstår at nordmenn må reise for å treffe sine kjære, men man må gjøre noen valg, han selv har f.eks en onkel i Australia som han er veldig glad i, likevel, av hensyn til miljøet og de kommende generasjoner, avstår han fra å fly dit. Naturlig nok er alternative reisemetoder veldig tidkrevende, så hans gest til fellesskapet er å vente til han blir pensjonist og har tid til å ta båten".
Nyttige idioter...
En ting er at det er søkt å argumentere i forhold til en "kjær onkel", han har sikkert et godt forhold til sin onkel, men jeg kan tenke meg en del andre grunner som sikkert hadde fått ham på et fly til Australia...
En annen ting er hans "alternative" reisemåte, kan vanskelig tenke meg noe som forurenser mer enn en båt. Elektriske båter tror jeg ikke vi vil se på flere tiår enda, og når de kommer, skal batteriene fylles med kullkraft?
Endelig, denne professoren, som bor og virker i England, bor faktisk i et land som har en helt annen infrastruktur og er mye mer kompakt. Du kjører enkelt og greit fra Wales til Skottland på relativt kort tid, du kan ta både tog og buss på samme strekning. I motsetning til hvis du skal fra Bodø til Oslo, eller si Tromsø til Trondheim. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner.
Ikke minst sitter jeg og brummer for meg selv, hvorfor, hvorfor er det slik at dette landet er fullt av tullinger som tror at Norge alene skal redde verden?
Joda, vi her til fjells kan slutte å fly. Og nøyaktig hvor mange flyruter legges ned av den grunn? Antagelig alle her på steinrøysa, men ellers i verden? Nope, nix, nada. Konsekvensen er bare at kongeriket Norge går dukken, og det uten at vi har påvirket Co2 nivået nevneverdig.
Hadde det enda bare vært disse tullingene, men ukritisk journalistikk gjør dette til et større problem, fordi folk flest (alle ikke tullinger) leser / hører disse overskriftene og når meningsmålingsinstituttene kommer med sine skreddersydde spørsmål (type: "Hvis du kan gå over bekken uten å bli våt så vil du helst det, ikke sant" og derav resonnere at folk flest ikke vil bli våt i bekken) og sier "vil du at dine barn og barnebarn skal kveles eller vil du ha flyreiser" så har man oppslutning så det rekker.
Når vi og har politikere uten ryggrad som bare ser meningsmålinger uten å tenke fakta, så blir jo resultatet deretter.
Slik sett syns jeg det var interessant med motdemonstrasjonen i Barcelona, noe under en halv million tok til gatene for å holde Catalonia i Spania. Meget interessant, og det viser det som vi ofte også ser her til lands, at det som kan oppfattes som en folkemening faktisk er et mindretallstyranni som bruker media til å framstå større enn de er.
Nuvel, det var dagens utblåsning, så skal jeg prøve å lande en CT i løpet av dagen, og det gjør jeg i trygg forvissning om at den CO2'n mine flyturer genererer er å pisse i havet sammenlignet med båt, bil og militær aktivitetet rundt omkring i verden.
Ha en utmerket dag
Vis alt...