Videre IST-CMN. Hadde planer om mer utfyllende "reisebrev"(ikke minst med bilder) på mandagstråden, men teknologien svikter meg litt. Jeg har nå bildene liggende på Ipad'en min, men den klarer ikke å koble seg opp til WiFi'en. Nå har jeg fått lap-topen til å koble seg opp. Litt lite intuitivt grensesnitt, men det ser ut som WiFi for biz er gratis. Så da får det bli et bidrag i klassen "norsk skriftlig". Vi har foretatt en "klassereise" fra gårsdagens GOT-IST med 737(ganske ny) med 2+2 kofig. Greie seter, selv om de ikke kan legges helt ned, og det ikke er helt enkelt å overtale mekanikken til å gi optimal setestilling. IST -CMN er 777-300 ER , 2-3-2. Massevis av plass, og lie-flat-seter, også med en diskret massasje-funksjon. Litt lite privat akitektur, men forlengelsen som gir "Otttoman" er i full bredde slik at de med skonummer "fiskekasse" også bør finne seg til rette. Samme (litt stusselige alkoholfrie) pre-takeoff-drinker, men fikk på forespørsel champagne /nøtter mens vi ventet på maten. Maten (jada, jeg har bilder!!!!¤#%!#%&!#¤) var pent presentert. Røykelaks til forrett (den var faktisk riktig så god) , og jeg (og min datter) valgte "Manti" -en tyrkisk ravioli med raust krydret kjøttkjerne og yoghurt til som hovedrett. Riktig så godt ( jeg safet og valgte "den franske" av vinutvalget - alternativet var "den tyrkiske"). Min bedre halvdel gjorde et dårligere valg, -kylling som var litt tørr. Biz klassen er 4 rader + service avd + 3 rader. Biz ble etter hvert fylt ganske godt opp, faktisk i den grad at det en stund var reneste stolleken. Service fra Crew er helt grei, selv om de mangler litt rutine har og der. Etter middag var det kaffe med tilbehør, d.v.s. Whiskey, Cognac eller Cointreau. Landet på en Hennessey VSOP,( ingen XO, her,nei) ... klarer ikke helt å bestemme meg for å de gjør den "rund" vha sukker, eller om det er fat. Men den ble i hvert fall skjenket med et volum - anslagsvis et par deciliter -som ville gitt en norsk bartender eller hotelldirektør hjerteattakk. Vi nærmer oss etter hvert Casablanca, og CC har servert middag etter folks sovemønster og forgodtbefinnende hele veien. Jeg kan oppsummere denne "nedturen" fra GOT-- IST-CMN som en opptur. Nå venter en liten uke med Casablanca, en ekskursjon til Marrakesh ( eller Fez) og så "opptur" tilbake med både layover og sightseeing i Istanbul. Turen (Som altså inkluderer 2 netter på høyst brukbare hoteller i IST) kostet noe slik som 5500 SKE per snute. Synes jeg/vi har fått god valuta for pengene.
Last edited: 13. nov 2017