Zoomer man godt inn her kan man faktisk se arbeidsplassen min som midlertidig står plassert på Askøy, nærmere bestemt hanøytangen. Edit: Får vell også benytte anledningen til å ønske en god dag fra hanøytangen. Ikke verdens navle, men helt grei plass når solen skinner. Nå gjelder det bare å knekke helgen før WF tar meg hjem til Tønsberg på mandag.
De har jammen ikke gjort det lett heller. Jeg skulle melde inn et hotellopphold jeg hadde booket med poeng utelukkende opptjent på jobbturer, men å faktisk verdisette det i kroner og øre en god del måneder senere var ikke like lett. Ingen helt konkrete råd å få fra payroll hos oss heller, så det ble nå satt en passe representativ verdi, og enten har staten vunnet på det eller så har jeg vunnet på det, men det tror jeg ingen egentlig helt vet. Lurer på hva metoden for å slippe er. Bruke det på tjenestereiser teller ikke, og meg bekjent er vel det eneste unntak fra at det skal bli beskattet?
"Metoden" i artikkelen er bare at arbeidsgiver kan gi skattefri gave opptil 5000 kr i året, så de kan gi deg deler av (fordelen du får av) bonuspoengene dine via denne gaven
Noen som vet hva denne "metoden" er? Ikke at jeg trenger det, men det er alltid morsomt å vite hva såkalte "eksperter" kommer opp med.
Ettermiddag frå flytoget, dårlig opplevelse med bolaget i dag på BGO-OSL. Hadde reservert 1C, når eg kjem ombord er det ei yngre jente og mor som vil ta mitt sete. Viser mitt boardingkort som står 1C og dei flyttar seg med kommentar at dei ikkje veit kor dei vil sitte. Kapteinen eller om det er styrmannen kjem ut og snakkar med dei, overhøyrer kaptein/styrmann sei at dei må sitte så langt fram som mogleg. Får plutseleg beskjed om at eg må flytte meg til 4C, seier at eg har 1C bekrefta + eg er diamant. Men aksepterer og flytte meg, etterkvart kjem det ein anna passasjer som har 4C, eg svarar at eg hat fått beskjed av personalet og flytte til 4C sidan kona til kapteinen har tatt mitt sete. Personen går høflig bakover for og sleppe folk ombord. Han spør kabinpersonalet og blir plassert i eit ana sete. Hadde eg blitt spurt på ein høflig måte om eg kunne flytte meg så mor/datter kunne sitte sammen hadde det vore noko heilt ana. Samtidig så er det jo slik at ein har sete sitt av ein grunn, og ofte alltid skal sitte i dette sete ved avgang og landing. Viss det skulle skje ei ulykke vil dei jo vite kven som sit kvar. 1C står fortsatt i appen, så her er det bare kaptein/styrmann som har instruert personale. Ventar på at eg kan gi tilbakemelding i appen, det dukkar vel opp etterkvart. God helg til alle!
Nesten ombord på SK1465 som noen av de siste, så ble vi stoppet med beskjed om flybytte. TWS Edit; Buss til erstatningsfly, rett ved A4. Ikke egen buss for diamant engang!
God kveld. Rigger oss til for forestående tur til ATH med A3. Finleser regler nå og ser at A3 ikke gir vogn/bilsete, men bare "collapsable stroller". Alt annet jeg har reist med de siste årene har tatt prampacken som inneholder både vogn og bilsete, no questions asked, men de aktuelle selskapene har også regler som tilsier dette. Har noen erfaring med A3 og prampack for infant? Reiser på A3 Miles+Bonus, men er jo EBG. Funker det å flashe status SK*Gold for å få en ekstra bagasje (jmr prampacken), eller bør jeg kaste bort 1000 kroner på å klassifisere denne som sports equipment->parachute?
Du tenker på skattefri gave? Hm… Det viser bare hvor teit hele greia er. Misunnelsen er sterkere enn seksualdriften. Jeg begriper ikke hvordan de tenker de skal spore og ikke minst prissette det der.
Skatteverdi skal settes ut fra kontantpris ved bestillingstidspunkt, selvsagt vanskelig å bevise i ettertid så gjelder å ta skjermbilder om man vil gjøre ting etter boka. Det fiffige grepet som ble gjort for noen år siden var å flytte rapporteringsansvaret over på arbeidsgiver, med tilhørende plikt til å betale arbeidsgiveravgift av verdien, noe som har ført til nokså strenge regler i personalhåndbøker rundtom.
Mye forskjellig som er skattepliktig uten at det er direkte sporbart og Skatteetaten har vel sine metoder om de ønsker å statuere et eksempel. I Sverige var det f.eks. en sak hvor SAS ble pålagt å levere ut informasjon om alle EBD til Skatteverket. Et slikt datasett vil nok kunne danne et grunnlag for å gjøre noen antagelser om manglende fordelsbeskatning.
Jepp... skatteforvaltningsloven sier at skatteetaten kan hente inn opplysninger til kontroller dersom de har grunn til å tro det unndras skatt. Skatteetaten gjorde tilsvarende med samtlige norske kryptobørser forrige måned, hvor de sende pålegg om utlevering av all historikk flere år tilbake i tid med det mål å oppdage ikke-oppgitte kryptoverdier. Hadde ikke overrasket meg om vi fikk se noe tilsvarende for bonuspoeng, selv om det slår meg som vanskeligere å skulle skille mellom privat og arbeidsrelatert bonusopptjening og -uttak.
Saken endte med at forespurt informasjon ble utlevert: Detta innebär att domen har vunnit laga kraft och att SAS nu har överlämnat uppgifterna i enlighet med Skatteverkets ursprungliga begäran från 2018, vilket SAS har informerat berörda medlemmar om. https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ets-begaran-om-att-lamna-ut-medlemsuppgifter/
Jeg kan ikke minnes å ha mottatt noen mail fra sas hvor de informerer om dette. Noen som har? Er ikke noe problem for meg, jeg har ikke jobbreiser omtrent. Men det er jo greit å vite.