God morgen, det er fredag!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av holmen, 05. juli 2024.

  1. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    På tide å bruke bonuspoeng til å flykte fra landet.
    IMG_5235.jpeg
     
    EndreD, Flymunda, Rscott and 2 others like this.
  2. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,027
    Likes mottatt:
    3,007
    Bonuspoeng:
    113
    Zoomer man godt inn her kan man faktisk se arbeidsplassen min som midlertidig står plassert på Askøy, nærmere bestemt hanøytangen:).

    Edit: Får vell også benytte anledningen til å ønske en god dag fra hanøytangen. Ikke verdens navle, men helt grei plass når solen skinner.
    Nå gjelder det bare å knekke helgen før WF tar meg hjem til Tønsberg på mandag.
     
    Last edited: 05. juli 2024
    EndreD, Flymunda, Rscott and 2 others like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,262
    Likes mottatt:
    8,766
    Bonuspoeng:
    183
    De har jammen ikke gjort det lett heller. Jeg skulle melde inn et hotellopphold jeg hadde booket med poeng utelukkende opptjent på jobbturer, men å faktisk verdisette det i kroner og øre en god del måneder senere var ikke like lett. Ingen helt konkrete råd å få fra payroll hos oss heller, så det ble nå satt en passe representativ verdi, og enten har staten vunnet på det eller så har jeg vunnet på det, men det tror jeg ingen egentlig helt vet.

    Lurer på hva metoden for å slippe er. Bruke det på tjenestereiser teller ikke, og meg bekjent er vel det eneste unntak fra at det skal bli beskattet?
     
    Rscott liker dette
  4. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    617
    Bonuspoeng:
    93
    "Metoden" i artikkelen er bare at arbeidsgiver kan gi skattefri gave opptil 5000 kr i året, så de kan gi deg deler av (fordelen du får av) bonuspoengene dine via denne gaven
     
    Last edited: 05. juli 2024
    trygveat liker dette
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok en grunn til at enkelte arbeidsplasser har sluttet med poengopptjening ja.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hva denne "metoden" er?
    Ikke at jeg trenger det, men det er alltid morsomt å vite hva såkalte "eksperter" kommer opp med.
     
  7. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    617
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skrev det to poster over :)
     
  8. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    12,128
    Bonuspoeng:
    183
    Ettermiddag frå flytoget, dårlig opplevelse med bolaget i dag på BGO-OSL.
    Hadde reservert 1C, når eg kjem ombord er det ei yngre jente og mor som vil ta mitt sete. Viser mitt boardingkort som står 1C og dei flyttar seg med kommentar at dei ikkje veit kor dei vil sitte. Kapteinen eller om det er styrmannen kjem ut og snakkar med dei, overhøyrer kaptein/styrmann sei at dei må sitte så langt fram som mogleg.
    Får plutseleg beskjed om at eg må flytte meg til 4C, seier at eg har 1C bekrefta + eg er diamant. Men aksepterer og flytte meg, etterkvart kjem det ein anna passasjer som har 4C, eg svarar at eg hat fått beskjed av personalet og flytte til 4C sidan kona til kapteinen har tatt mitt sete. Personen går høflig bakover for og sleppe folk ombord. Han spør kabinpersonalet og blir plassert i eit ana sete.

    Hadde eg blitt spurt på ein høflig måte om eg kunne flytte meg så mor/datter kunne sitte sammen hadde det vore noko heilt ana.

    Samtidig så er det jo slik at ein har sete sitt av ein grunn, og ofte alltid skal sitte i dette sete ved avgang og landing. Viss det skulle skje ei ulykke vil dei jo vite kven som sit kvar.

    1C står fortsatt i appen, så her er det bare kaptein/styrmann som har instruert personale.

    Ventar på at eg kan gi tilbakemelding i appen, det dukkar vel opp etterkvart.

    God helg til alle!
     
    Spielhaug, holmen, Eddie47 and 4 others like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,771
    Likes mottatt:
    32,382
    Bonuspoeng:
    183
    Hva ble det?
     
  10. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,771
    Likes mottatt:
    32,382
    Bonuspoeng:
    183
    Nesten ombord på SK1465 som noen av de siste, så ble vi stoppet med beskjed om flybytte. TWS

    Edit; Buss til erstatningsfly, rett ved A4. Ikke egen buss for diamant engang!
     
    Last edited: 05. juli 2024
    Sunnfjordingen and holmen like this.
  11. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    113
    God kveld. Rigger oss til for forestående tur til ATH med A3. Finleser regler nå og ser at A3 ikke gir vogn/bilsete, men bare "collapsable stroller". Alt annet jeg har reist med de siste årene har tatt prampacken som inneholder både vogn og bilsete, no questions asked, men de aktuelle selskapene har også regler som tilsier dette.

    Har noen erfaring med A3 og prampack for infant?

    Reiser på A3 Miles+Bonus, men er jo EBG. Funker det å flashe status SK*Gold for å få en ekstra bagasje (jmr prampacken), eller bør jeg kaste bort 1000 kroner på å klassifisere denne som sports equipment->parachute?
     
    Sunnfjordingen liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Du tenker på skattefri gave? Hm… Det viser bare hvor teit hele greia er. Misunnelsen er sterkere enn seksualdriften. Jeg begriper ikke hvordan de tenker de skal spore og ikke minst prissette det der.
     
    Preference liker dette
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Skatteverdi skal settes ut fra kontantpris ved bestillingstidspunkt, selvsagt vanskelig å bevise i ettertid så gjelder å ta skjermbilder om man vil gjøre ting etter boka. Det fiffige grepet som ble gjort for noen år siden var å flytte rapporteringsansvaret over på arbeidsgiver, med tilhørende plikt til å betale arbeidsgiveravgift av verdien, noe som har ført til nokså strenge regler i personalhåndbøker rundtom.
     
    RoadKing liker dette
  14. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Hotellnatt og kanskje SAS, hvem vet. Gleder meg til når det skal skrives feedback
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Sporingen gjenstår. Hvordan skal det oppdages?
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Mye forskjellig som er skattepliktig uten at det er direkte sporbart og Skatteetaten har vel sine metoder om de ønsker å statuere et eksempel. I Sverige var det f.eks. en sak hvor SAS ble pålagt å levere ut informasjon om alle EBD til Skatteverket. Et slikt datasett vil nok kunne danne et grunnlag for å gjøre noen antagelser om manglende fordelsbeskatning.
     
  17. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,565
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp... skatteforvaltningsloven sier at skatteetaten kan hente inn opplysninger til kontroller dersom de har grunn til å tro det unndras skatt. Skatteetaten gjorde tilsvarende med samtlige norske kryptobørser forrige måned, hvor de sende pålegg om utlevering av all historikk flere år tilbake i tid med det mål å oppdage ikke-oppgitte kryptoverdier.

    Hadde ikke overrasket meg om vi fikk se noe tilsvarende for bonuspoeng, selv om det slår meg som vanskeligere å skulle skille mellom privat og arbeidsrelatert bonusopptjening og -uttak.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Samtidig mener jeg å huske at SAS har avvist å levere ut data og at dataene var 3dje parts land?
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Saken endte med at forespurt informasjon ble utlevert:

    Detta innebär att domen har vunnit laga kraft och att SAS nu har överlämnat uppgifterna i enlighet med Skatteverkets ursprungliga begäran från 2018, vilket SAS har informerat berörda medlemmar om.

    https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ets-begaran-om-att-lamna-ut-medlemsuppgifter/
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke minnes å ha mottatt noen mail fra sas hvor de informerer om dette. Noen som har?
    Er ikke noe problem for meg, jeg har ikke jobbreiser omtrent. Men det er jo greit å vite.
     

Del denne siden