Gode tips til en CT-tur i Business til varmere strøk i november/desember?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Travellingalf, 31. aug 2016.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Som tittelen på dette innlegget antyder så har jeg store planer om å ta med meg min bedre halvdel og dattera vår (infant) på en tur til varmere strøk i vinter. Avreise fra Ålesund, ev. Oslo, og utreise ca 18. november med retur ca 1. desember. Vi snakker altså Companion Ticket, Star Alliance og nok poeng på lur til både Business og First om det skulle være mulig.

    Jeg har jo undersøkt litt selv og finner bl.a. muligheter til Bali og Thailand, men da er det veldig ofte med Thai fra Norden som utgangspunkt og da med ett "dårlig" business-produkt (hardware). Det finnes også noen muligheter med Thai via London eller Paris og da med A380´en, men da snakker vi plutselig om 35-40 timer reisetid hver vei og det er litt i overkant for ei lita jente på under året.
    Vi kunne egentlig tenke oss å fly til Singapore på poeng og så ta det derfra selv, men alternativene dit er ikke mange rundt nevnte datoer. Turkish er en mulighet, men da med usikkerheten på standard på Business mellom Oslo og Istanbul og i tillegg ser det ut til å være gammelt materiale mellom Istanbul og Singapore også.

    Vi er åpne for andre reisemål også, som Karibien, men da helst uten å reise via USA. Har også sjekket Seychellene, men har ikke funnet noe i Business dit i november eller desember. Sør-Amerika er ikke ett alternativ denne gangen og Sør-Afrika har jeg allerede besøkt ett par ganger.
    Hva med Mexico? Er det noen alternativer dit, gjerne direkte fra Europa med Star Alliance, uten å gå veien om Mexico City?

    En kombo av f.eks. Singapore og Bali ville ha vært midt i blinken, selv om jeg selv har vært begge steder flere ganger, men det ser ut til å stoppe på tilgjengeligheten. Vi kan godt ta en del stopp underveis, men helst ikke altfor mange og ikke altfor lange.

    På forhånd takk for tips og råd!
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Gjør det enkelt. Spar CT til deg og sjefen, dra til gran canaria med barn. Enkelt og greit.
    Hvis det ikke frister er Miami et godt utgangspunkt for karibien.
     
    Travellingalf liker dette
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Om man mener att business med Thai til Bangkok er et dårlig produkt, er vel det mer et "first world problem"

    Dere har ca 14 dager til rådighet og ønsker å reise langt ja da hadde jeg ville prioritert kortest reisevei.

    AES-OSL-BKK-HKT t/r da har dere business hele veien bortsett fra/til Vigra...
     
    Travellingalf liker dette
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Maldiverne med TK er jo et alternativ som har mye ledig award i C fra OSL.
    Syns det er kjedelig at alle fly fra IST går sent på natta, men det er kanskje bare meg? Fløy for ikke lenge siden OSL-IST med A320 med deres 3+3(blocked midtsete) og 2+2 i biz. Og må si at det var bedre med 2+2. men for bare 4 timer er det ikke en deal breaker om du er uheldig og havner på 3+3. God mat gjør opp for mye ;)
     
    Travellingalf liker dette
  5. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,560
    Likes mottatt:
    4,288
    Bonuspoeng:
    113
    Hiver meg på forslaget til @BangkokBob.
    Dog evt stoppe i BKK og dra til Hua Hin, veldig barne vennlig.
    Thai direkte OSL-BKK biz synes jeg er et super produkt!
    Og med et lite barn ville jeg nok prioritert å gjøre det så enkelt som mulig
     
    Travellingalf liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Condor har direktefly fra FRA til Cancún, men man kan vel ikke bruke EB på Condor?
    Ellers flyr vel både Luftwaffe og Austrian på Seychellene eller Maldivene? Mener sogar å ha sett at Luftwaffe planla rute til Mauritius?
     
    Travellingalf liker dette
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Av det meir eksotiske (for)slaget:

    AES-CPH-LHR-BOG-CTG på SK og AV (B787 på strekket LHR-BOG).
    7 dagar i Cartagena (Colombia).
    Dei siste 7 dagane kan du eventuelt ta ein tur til San Andres Island (ADZ), går fleire direkteruter frå Cartagena.
     
    Travellingalf and Chrisbgg like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, dessverre.

    Hva med Costa Rica?
    Det koster samme som USA og med litt (mye?) flaks kan du kombinere med sas business.
     
    Travellingalf and Blaa like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Har akkurat booket OSL-FRA-BKK-HKT med CT, og TG mellom FRA-BKK. Selv om du sjekker for eksempel Seatguru med flight nr så kommer det opp 777-300 på alle flights fra OSL/ARN/CPH/FRA til BKK. Men disse opereres med 777-300ER som er en oppgradert cabin med 180grader flatbed.Det vises også hvis du sjekker flightradar på maskinene som flyr, og det kommer også fram når du gjør bookingen via TLL siden du da velger sete og det er bare 4 seter i bredden isteden for 6-7 som det er på 777-300. Anbefaler da sete E-F om dere vil sitte sammen siden de har bordene mot midtgangen mens D-G har bordet mellom setene. Så er det bare å booke Deluxe Suite på Hilton i Phuket så burde også fruen bli fornøyd. God tur:)
     
    Last edited: 01. sept 2016
    Travellingalf liker dette
  10. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    LH flyr vel også FRA-CUN med 340-300, men tror det er kun på lørdager.
     
    Travellingalf liker dette
  11. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Som @sexten er inne på, gir Avianca en del muligheter. Du kommer deg til Bogota fra BCN, MAD eller LHR, og fra Bogota kommer du deg direkte til masse destinasjoner i Mellom-Amerika, Karibien og selvsagt også Colombia (San Andres står frem som veldig aktuelt i forhold til hva du ønsker)
    Så lenge du kommer deg på dreamlineren til Avianca, er produktet meget bra. Reverse herringbone seter, jeg fløy dem selv på CT i januar og var godt fornøyd. Men du må unngå deres A330, der det er angled seats, og de er veldig utslitte.
    Aviancas business på narrow bodies er også veldig bra. Noe helt annet enn her i Europa, med 2-2 i bredden og gode, brede seter.
    I tillegg er availability stort sett wide open i biz:)
    Lykke til!
     
    Travellingalf liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Dæven, er det nytt? Vi var der ifjor sommer og reiste via Houston, som jeg gjerne skulle sluppet...
     
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, du har helt rett i det. Det jeg tenkte på var at slik jeg hadde forstått det så har ikke direkterutene med Thai fra Norden til Bangkok lie-flat seter og det vil vi gjerne ha når man først skal såpass langt og svi av en CT.
    Men nå ser jeg jo det @Wiolenze skriver over her og da faller jo det argumentet bort. Men er det da bare ruten fra FRA som har lie-flat eller er det alle sammen?

    Uansett, takk for alle innspill så langt! Skal se litt nærmere på hva dere har svart etterhvert, men akkurat nå er jeg fungerende sykepleier her i huset med begge jentene mine nede for telling. Ikke er det mye hjelp å få fra katta heller...
     
  14. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel ett lite år siden LH startet med ukentlig avgang FRA-CUN. Har reist til CUN via Miami og Houston, men tatt DE rett hjem. Er jo ingen tvil om at det å omgå å reise via USA klart er å foretrekke
     
    Travellingalf and RoadKing like this.
  15. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Har sjekket OSL/ARN/CPH/OSL og alle de går med 777-300ER som har flatbed. Virker som om de uten flatbed brukes på innenriks og kortere ruter i Asia. Merk at det er 20 777-300 i TG sin flåte, hvor 14 av de er 777-300ER med oppgradert cabin, mens seatguru viser alle som 777-300 når du søker på flightnr
     
    Travellingalf liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det var iallefall lie flat da jeg og fruen reiste til Auckland via BKK for et par år siden. Det var derimot ikke lie flat fra BKK til AKL og fra MEL til BKK.
     
    Travellingalf liker dette
  17. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Synes at det er fint at de utvikler www.staralliance.com stadig til å bli bedre. Nå kan du se alle *A-avganger fra route mappet dems til hele verden her:

    http://star-alliance.innosked.com/

    dessverre er det ekstremt lite fra Oslo faktisk. Interkontinentalt ser jeg kun Miami, New York og Bangkok.

    Fra ARN er det naturligvis mye mer: Addis Ababa, Phuket, Bangkok + SAS til Kina og USA.

    Fra CPH: stort sett bare SAS og Bangkok med Thai. Japan er fremdeles varmt i november da jeg var der i fjor. I november blomstrer kirsebærtrærne :)

    Fra LHR i tillegg til de tidligere destinasjonene: Johannesburg, Bogota, India, Egypt, Sør-Korea

    Fra FRA i tillegg til de tidligere destinasjonene: Argentina, Brasil, Panama, Mexico, Cancun, Cape Town, Mauritius, masse vest-Afrika, Casablanca, Maldivene

    Fra Frankfurt løsna det skikkelig opp. Begynner å skjønne hvorfor folk elsker Lufthansa :)

    Hmmmm for meg virker det som Star Alliance sin akilleshæl fra Europa er Karibien, hvor jeg finner så godt som ingenting. Synes også det var skikkelig lite fra Skandinavia, kan dette stemme eller?

    edit: Hmmmmm wow mye spennende ut fra Wien med Austrian :) Havana, Mauritius, Sri Lanka og Maldivene. Imponert! Med Swiss er det Dar-es-Salaam eller Sao Paolo som jeg kan se som er en slags feriesteder utenom Middelhavet. Med LOT til Beirut eller Tel-Aviv går vel an, men Tbilisi eller Yerevan tror jeg er mest spennende fra LOT.
     
    Last edited: 01. sept 2016
    Angie, Kjakan, Wiolenze and 5 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen tusen takk folkens! Dere er ett oppkomme av gode idéer! Nå gjenstår det "bare" å bestemme seg og ikke minst å få booket!

    Edit:
    Hua Hin virker som ett bra alternativ @Schlandy
    Kan du og/eller andre anbefale noen gode hoteller der? Jeg er bl.a Hilton Diamond, CC Concierge, IHG Gold Ambassador, Ritz-Carlton Silver og Hyatt Platinum om det skulle bety noe.
     
    RoadKing and Satyv like this.
  20. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Har hørt gode ord om Hilton hotellet i Hua Hin. Men liker dere strandliv så har Phuket mye finere strender ;)
     

Del denne siden