Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble hvert fall ikke flere poeng da jeg fikk sitte foran på vei hjem for fjorten dager siden, den står som SAS GO i poengoversikten med orginal opptjening.

    K
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,824
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Nå kommer det en test av denne funksjonen i appen. Jeg tolker det som alle diamanter kan prøve.

    As a traveler testing this new feature, you’ll be one of a select group of EuroBonus members who will be able to try out the solution before the official launch.

    The testing period is between 13 & 26 May, so if you have an SAS flight booked during this time, you can test the Beta version of the new feature. All you need to do is update the SAS App (by downloading it again) after 13 May. And change a flight, of course!

    Sound interesting?

    Good to know:
    • You can change a flight from when check-in opens up until 80 minutes before departure.
    • Changing a flight only applies to flights on the same day and applies to all travelers in your booking.
    • If you change your flight, you’ll lose all added extras e.g. pre-selected seats or meals.
     
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man kan endre allerede når innsjekk åpner så er jo dette enda bedre. Får se om det lar seg prøve de neste dagene.

    K
     
    Henrik liker dette
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,158
    Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Check-in er vel 24t+ før så kanskje en snikforbedring av fordelen. Dette er definitivt en grunn til å bli diamant, nesten litt Janne Carlsson SAS over det hele, men kun for utvalgte.

    80 min er også en rimelig begrensing.
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    951
    Likes mottatt:
    2,159
    Bonuspoeng:
    93
    Gjorde meg noen erfaringer i forrige uke som jeg vil dele om denne fordelen.

    Jeg hadde en reise fra Europa via CPH og OSL før jeg skulle til TRD. Vi kom inn på CPH ca 20 min før rutetid, rett ved et fly til OSL som skulle gå om ti minutter. Hele flyet var boardet minus en passasjer da jeg kom løpende gav dem mitt Pandion-kort. Jeg hadde da en «Sas Plus Pro»-billett som skal være full fleks. Gate-personalet tastet litt og fikk ikke til å endre billetten men måtte ringe noen andre på backoffice. Mens han snakket i telefonen kom siste passasjer, men de holdt flyet mens de fikk backoffice til å endre billetten og jeg fikk gå ombord før dørene lukkes og flyet gikk på rutetid.

    Når vi da kom til OSL så var situasjonen lignende. Der var det sent innkommet fly til TRD som gjorde at jeg kunne rekke akkurat det flyet istedet for en time senere. Etter å ha løpt fra E8 til A24 (Cityjet), så kom jeg ned akkurat i det boarding begynner. Jeg gateagent om å få være med og det er masse plasser i Plus. Igjen forteller jeg at jeg er Pandion i en fullflex-billett, men nok en gang får ikke han endret på billetten. Han ringer så opp nummer til backoffice og blir satt i telefonkø. Da legger han bare på og sier at «sorry, de har kø, du kan ikke være med dette flyet».

    Jeg står da der i 15 minutter mens han styrer med å få passasjerer som har glemt å hente bagasjen sin for ny innsjekk fra en ombooking fra utland, samt en infant uten billett. Deretter melder han boarding complete og sier ikke mer. På det tidspunkt spør jeg om det virkelig er slik at de ikke får endret og sjekket inn diamanter og Pandion i gaten. Han sier bare at «ikke på din billett». Min kommentar på hele denne seansen er bare å spørre om han mente det var riktig prioritering å la passasjerer som ikke har sjekket inn bagasjen sin få forrang foran Pandion og faktisk få være med flyet allikevel. Får selvsagt ikke noe svar på det. Jeg takket allikevel for forsøket.

    Gikk så til loungen hvor den mer erfarne personen der oppe blir forferdet over håndteringen. Der ble det ordnet ombooking til neste fly på 2 minutter mens boardingpasset ble beholdt for «intern gjennomgang» av rutinene. Men i samtalene der oppe så sier vedkommende at det er den faktiske billettklassen som gjelder og at selv om det er Sas plus pro så er det allikevel ikke full fleks på alle avganger. Altså, har man feks klasse «Cj» så må det være flere «Cj» seter igjen på flyet hvis gateagenten skal få booket dette om. Det er kun «Cc» som er reell fullflex billett og kan endres av alle tydeligvis.

    Sånn her mener jeg at det ikke kan være dersom de skal gi disse fordelene og jeg må si det helt sinnsykt at ikke Pandion har en hemmelig «kode» slik at sånt her løser seg uten spørsmål i det hele tatt. Jeg har faktisk aldri opplevd lignende som denne agenten på Cityjet-avgangen til TRD.

    Har tenkt å gi tilbakemelding til Pandion-mailen og be om kompensasjon i form av poeng, men først og fremst for å få dem til å ta bort disse sperrene som det ser ut til at gateagentene har.
     
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    2,706
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår argumentet til SAS når de skriver at diamant-fordelen kun kan håndheves på servicepunkter som innsjekk, servicedesk og lounge. Poenget er at de i gate skal få holde på med sitt den korte tiden de har på å boarde et fly, men de burde likevel blitt utstyrt med fullmakt for å kunne endre på billetter om behovet skulle dukke opp. Nå er jeg bare diamant, men som Pandion mener jeg dere burde bli tatt på med silkehansker og omtrent fått viljen for alt som bes om. Lojalitetsprogrammet burde ha som formål å skape lojalitet, og det får man når man ser at selskapet strekker seg litt ekstra for å please kunden.

    For noen år siden kom vi til Gardermoen mer enn et døgn forsinket pga irrops med LH. Vi var passe trøtte og leie etter to netter mer eller mindre uten søvn. På OSL så jeg at det gikk et fly ganske med engang og tok turen bort til gate for å høre om det var mulig å komme med. Spurte så fint jeg bare kunne, dette var før diamantfordelen var en ting, selv var jeg ‘kun’ EBG. Dragen i gate syntes åpenbart at dette ikke passet hennes planer om minst mulig arbeid og det umiddelbare svaret var ‘nå har jeg lullet programmet på pcen’. Jeg ba på mine knær igjen, hvorpå noe motvillig valgte å prøve å gjøre noe med det. Med sur mine ringte hun til cockpit for å høre om de hadde tid til at hun restartet boarding og booket om to pax. Det virket som hun håpte på et ‘nei’. Svaret fikk meg derimot til å få veldig tro på både SAS og menneskeheten, for fra cockpit lød det ‘Vi har 10 min til push, så det må vi få til. Det er jo tross alt passasjerene vi lever av’. Litt tasting senere og nok en syrlig beskjed fra dragen om at ‘nå var dere heldige’ så var vi to godt fornøyde kunder på vei hjem.

    Det er vel dessverre slik i serviceyrker at ikke alle passer inn, men man burde passe nok inn til å vite at man i set minste skal strekke seg for selskapets beste kunder (Pandion). Det koster ofte lite å prøve.
     
  7. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    365
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Nylig erfaring: kommer til OSL 19.00. 18.30 til TRD er 1 time forsinket, avgang nå 1935. Har billett på 2030. Loungen kunne ikke endre, da flyet var helt fullt. Tok sjansen, gikk i gate, spurte pent da gate closing. Ble bedt om å vente litt, etter få minutter var det bare å oppdatere appen (de visste hvem jeg var, tydeligvis...) og jeg fikk det nest siste setet på 1935. Til og med ledig i Plus!
     
    OyvindN, Flymunda, RoadKing and 3 others like this.
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,255
    Likes mottatt:
    4,482
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er trolig to forskjellige caser som dragen har blandet sammen.
    Det er riktig at gate ikke skal endre klasse Cj i normale tilfeller. Det er bare Cc som de SKAL behandle uansett. Det som er litt spesielt, er at Cc-klassen ikke kan kjøpes for penger på web eller app, men må bookes via TravelPass.
    Det er imidlertid opptil flere ting som overstyrer denne regelen, og Pandion står helt klart øverst på den listen. De som fikk behandling i gate er nok også tildels på unntakslisten. Synes du bør gå videre med klagemål, en slik behandling er ikke bra. Om det er Janteloven eller annet som har slått ut i hodet på vedkommende er ikke godt å vite, men uansett bør det være en reaksjon.
     
  9. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    53
    Som innsjekks og gate agent, så er jeg veldig nysgjerrig på hva som stoppa muligheten for ombooking - ved mindre gate agenten har prøvd å ombooke via reservation systemet som ikke er nødvendig - man kan fint ombooke via altea, som også er prosedyren. Altea (innsjekk & boarding programmet) bryr seg fint lite om hvordan billett man har, den ser kun på hvilken kabin du skal inn i (M eller C).
    Selv om flyet et smekk fullt så er det mulig å ombooke, men da ved å sette deg på standby.

    Eneste gangen jeg har fått motstand av systemet med ombookinger er faktisk med travelpass da systemet reagerer på biletttypen, men alltid løst det med noen få tastetrykk.

    Veldig rar oppførsel mot pandion.
     
    graphite, Olelink, Kjetil L and 10 others like this.
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Første test:
    En flight i morgen som lar seg sjekke inn. Ingen nye features som jeg kan se. Når jeg prøvde "rebook" fra menyen var det som før med prisforskjellen som forventet. Etter innsjekk får jeg feilmelding på "rebook".

    K
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,824
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Har du slettet appen og lastet den ned på nytt?
     
    democomputer liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,824
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Testet med en reise her også, fant ikke knappen. Her er et screenshot av hvordan det skal se ut.

    image002.png
     
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Slettet ikke, men oppdaterte til siste versjon.

    K
     
  14. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen knapp hos meg heller for en reise i dag, Android appversjon 5.21.0 (12.05.2024). Har ikke slettet appen, men oppdatert til siste versjon. Har riktignok ikke mottatt noen e-post eller melding om denne betafunksjonen, så mulig jeg uansett ikke er one of a select group of EuroBonus members.
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,472
    Likes mottatt:
    21,810
    Bonuspoeng:
    183
    Slettet og lastet ned på nytt på iphone, sitter og venter på et fly på LHR, men ingen ny knapp i appen.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,824
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Funker nå. Snakket med de tidligere i uka så de fikk endret det fra -24 timer til -30 timer.

    IMG_6217.jpeg
     
    EndreD, NoLimit, Flymunda and 9 others like this.
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Da var jeg kanskje for tidlig ute, sjekket inn 32+ timer før avgang.
    Får prøve igjen neste uke.

    K
     
  18. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    914
    Likes mottatt:
    301
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle gjerne hatt den funksjonen i dag så jeg kunne endret for i morgen tidlig, men ikke fått noe her. Vet dere når servicesenteret stenger på lørdager på Gardermoen? Skal overnatte der, flight i 10-tiden hadde vært bedre enn 7.15.
     
  19. geirh

    geirh Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Ser denne beta-perioden skulle vare til 26. mai. Noen som skal sjekke inn på et fly i dag og ser hvordan det ser ut nå? Funksjon forsvunnet? Fortsatt "beta"? Offisiell lansering? Har billett på et tidlig fly til helgen som jeg gjerne vil skyve noen timer på - ikke så aktuelt å dra til flyplassen, men meget praktisk om det kan fikses i appen dagen før.
     
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,251
    Likes mottatt:
    5,473
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke sett denne funksjonen på noen av mine siste fem flighter siste uken.

    K
     

Del denne siden