Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

1. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Da har også Flying Blue innført en lignende fordel, men kun for Ultimate:
    https://www.flyingblue.com/en/programme/more-info/tier-benefits

More information

As a Flying Blue Ultimate member, you may change your flight (to an earlier or later departure) free of charge on the day of departure. This benefit only applies on flights marketed and operated by Air France or KLM.

Rebooking is done via the Ultimate Assistant and certain conditions apply:

• You can request a change on the day of departure until 60 minutes before the originally scheduled departure of the new flight. Subject to availability in the original cabin

• Free same day changes only apply at segment level, one direction at a time, and cannot be used to change your itinerary. For example, if original itinerary contains CDG-AMS-JFK, this benefit cannot be used to change to a CDG-JFK direct flight.

• A flight change only applies to flights on the same calendar day and will apply to all travellers in your booking

• If you change your flight, added extras e.g. pre-selected seats or meals, cannot be guaranteed on your new flight

• Change of flight is not possible if you already have checked in a bag

• Original ticketing rules will apply once the scheduled departure time has elapsed

Hvorvidt det er en test, for å vurdere å gi det til Platinum eller forblir ekslusivt vil tiden vise. Håper på førstnevnte med tanken på fremtidig sammenslåing/koordinering mellom Flying Blue og Eurobonus.

2. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,298
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Plus Pro billetter kan (om jeg har fått det riktig med meg) også bookes om samme dag. Gjelder denne fordelen også SAS Plus Bonus/SAS Business Bonus når ingen av de reisende er EBD?

3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,665
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, bare Plus Pro.

themichael liker dette
  4. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,702
    Bonuspoeng:
    183
    På vei hjem fra langtur var eneste tilgjengelige bonusbilletter med 7 timer layover på ARN. Med fire alternativer før så gamblet jeg på at det lot seg ordne på dagen.

Fløy TK til ARN.

Muligheter for endring dukket ikke opp i app, og chat sa at jeg måtte ta det på flyplassen. (Hadde første leg på utreise med SAS, der dukket mulighet for endring opp i app.)

Service point på ARN fikk oss alle fire med på første flight 40 min etter ankomst, som vel er under MCT. (Med kommentaren: Vi får håpe bagasjen rekker dette også...)

Happy med tidlig hjemtur, og vi slapp tilogmed å ta med bagasjen hjem fra OSL, den kommer med Bring:)

K

Staralliance, Cumulus, EndreD and 5 others like this.
  5. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle fly TRD-BGO i går. Var fint vær, så ønsket å bytte til senere fly.
    Fikk opp to alternativer i appen, men når jeg klikket inn på det som var aktuelt å bytte til fikk jeg, etter litt betenkningstid, opp feilmeldingen "No seats available".
    Det var åpenbart seter tilgjengelig, og hvis flyet er helt fullt pleier det vel ikke å kunne velges i appen i det hele tatt?

Flyet jeg ønsket å velge til gikk TRD-BGO-SVG. Ombord hørte jeg noe mumling fra folk som skulle helt til Stavanger om at de ikke hadde fått tildelt seter på siste etappe BGO-SVG. Vet ikke om det var fordi flyet var overfullt på denne strekningen, eller om det bare var teknisk krøll.
    Kan dette være grunnen til at jeg ikke fikk booket om i appen? Er vel samme flightnummer osv hele veien. Andre som har opplevd liknende problemer med å booke om til disse flyene?

For min del ble det uansett en gladhistorie. Hadde jeg fått booket om som planlagt så hadde jeg helt sikkert bare gjort det uten å tenke mer på det. Siden det ikke funket så jeg på hva slags billett jeg hadde og hva som var tilgjengelig - endte opp med å avbestille tre dyre Plus Pro-billetter og i stedet kjøpe tre nye billetter for bonuspoeng på det flyet jeg ønsket å ta (jepp, var bonusbilletter tilgjengelig fem timer før avreise samtidig som appen sa "no seats available".)
    Så moralen for SAS sin del er vel gjerne at det kan koste penger å ikke ha orden i systemene sine.

6. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    53
    Kun hvis det finnes ledige bonusseter på flighten du skal bytte til (+ endringsgebyr):

Ticket rules
    All segments on SK operated flights:
    • Can be cancelled up to departure against a cancellation fee
    • Can be rebooked up to departure against a rebooking fee
    • Rebooking of return flight after outbound travelled allowed against a rebooking fee
    • Refund of return flight after outbound travelled allowed against a cancellation fee
    https://www.sassalesinfo.com/eurobonus/spending-points/spending-general-rules-airlines

themichael liker dette
  7. Jojo

Jojo Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Er det andre som opplever at ombookingsknappen kommer og går litt tilfeldig?

Jeg reiste tur/retur OSL-TRD forrige helg, og for utreisen fungerte alt smertefritt. Knappen dukket opp dagen i forveien, nye avganger ble synlig fortløpende etter hvert som de var innenfor 30t, og ytterligere ombooking var fortsatt tilgjengelig etter jeg først hadde byttet èn gang.

På hjemreisen derimot var det mer problematisk. Selv om jeg sjekket inn og hadde opprinnelig sen avgang, så kom aldri ombookingsknappen opp. Forsøkte å kontakte chat, men der ble jeg bare fortalt denne skrønen:
    "Jag har kikat på det och det finns tyvärr inga bonusbiljetter ledige på det här flyget. Ändring till ett annat flyg på samma dag är begränsat inom samma biljett typ dessvärre, så har du en SAS Award kan du bara ändra till en annan Award, vanlig betalbiljett till betalbiljett".

Prøvde forklare at det ikke kunne stemme, ref. min utreise dagen før, men fikk bare flere tyvärr i retur. Etter et par timer dukket imidlertid plutselig knappen opp, og jeg byttet til ønsket avgang umiddelbart. Det var bra, for etter dette forsvant knappen igjen og kom aldri tilbake. SAS.no kunne fortelle at det var ledig Plus-billetter på alle avgangene, og første avgang hadde også ledige bonusbilletter, så det kan ikke ha vært problem med tilgjengeligheten.

Lurer på om det bare var tilfeldig hikke i systemene, eller om det ligger noe annet bak? :confused:

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,676
    Bonuspoeng:
    113
    Får jo ofte sjekket inn i app tidlig dagen før avgang, dvs. mer enn 24t før, men min erfaring er at knapp for ombooking ikke dukker opp før det faktisk er under 24t til første avgang. Og om det er flere flygninger i bestilling får man ikke endret de senere flygningene før det er 24t til de igjen.

Har bare erfart å ikke få endret når det faktisk var helt utsolgt på ønsket alternativ avgang, men da var fortsatt knappen der, bare at det ikke var noen alternativ å velge.

Ved trøbbel tror jeg det kun er på flyplassen du kan få hjelp med dette. Jeg bruker å spørre i lounge, ellers i gate om det ikke er lounge eller jeg ikke rekker dit. Har hatt hell et par ganger med å få endret til tidligere fly med kortere transfer enn MCT på OSL som derfor ikke lot seg endre til i app.

democomputer liker dette
  9. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en SAS Flight OSL-MAN 4 pax med lang mellomlanding i CPH. Om det er ledig kan jeg endre til direktefly eller hvertfall fly med mindre ventetid i appen 24 t før? hva er reglene?

10. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Etter hva jeg har forstått kan man ikke endre til direkteavganger.

11. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Den er grei. Men har jeg mulighet til å endre første eller andre leg?

12. Staralliance

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det har du.

Fra SAS internettside:
    Som Diamant-medlem har du muligheten til å endre flyreisen din (til en tidligere eller senere avgang) uten ekstra kostnad på avreisedagen. Denne fordelen gjelder for alle SAS-flyvninger, uavhengig av billetttype.

Endringer gjøres via SAS-appen, og gratisendringer gjelder kun per strekning. De kan ikke brukes til å endre hele reiseruten din. Standardbillettregler vil gjelde når den planlagte avgangstiden har passert.

Godt å vite:

• Du kan endre flyvningen din fra når innsjekkingen åpner og frem til 80 minutter før avgang.

• Endringer av flyvninger gjelder kun for flyvninger samme dag, og gjelder for samtlige reisende i bestillingen din.

• Hvis du endrer flyvningen din, mister du alle tilleggstjenester, f.eks. forhåndsvalgte seter og måltider.

• Endringer er ikke mulig hvis du allerede har sjekket inn bagasjen din.

13. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg turte ikke å endre via app her om dagen, da vi var to personer i bestillingen, og det kom ikke opp noe om den andre passasjeren.
    Jeg sprang til SAS-lounge for å endre.

Kan noen bekrefte at om jeg endrer via app, så blir alle passasjerene endret, uavhengig av deres status? (jeg er diamant)

14. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,846
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bare endre på flyplassen. Nytter ikke over telefon eller appen.

Hadde samme problem for en stund tilbake. Noen SAS ansatte nektet å ombooke meg mens andre gjorde jobben sin. Mitt råd bruk flyplassen.

15. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Hva mener du med "nytter ikke"? Fungerer ikke i hele tatt, eller flytter bare den ene personen?

16. Staralliance

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har endret flyvning i appn som diamant, og da ble begge flyttet samtidig. Begge var selvsagt på samme bookingsreferanse.

lohelle, WingmanWizard and Nordlands like this.
  17. alexfins

alexfins Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har fått til å endre til neste dag? Feks CPH-OSL fra 16:00 til 07:00 neste dag?

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,215
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått endret fra neste dag til siste fly dagen før, men det gjorde jeg i transfersenteret på CPH. Appen viser bare samme dag.

alexfins and mrt like this.
  19. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,960
    Bonuspoeng:
    183
    Har et gøy case.

Flyr fra JNB en søndag morgen kl. 08:20. Første SAS-flyvning er mandag kl. 16:10, solide 34 timer senere. Lander på ARN 06:40, og er null prosent gira på å tilbringe hele dagen der... Perfekt sjanse til å utnytte diamantfordelene, med andre ord.

Aktuelle avganger å bytte til er primært 07:45 og 09:20, førstnevnte er kanskje litt tight når vi kommer fra non-Schengen. Senere flyvninger er 12:15, 14:25 og 15:10. Reiser med innsjekket bagasje.

SAS sier "We display options departing within 30 hours from the current time in the app".

Siden jeg har booket en lang rute, så vil jeg når innsjekk åpner ikke ha noen aktuelle valg.
    Regner med jeg da må booke om nærmere faktisk avgangstid (og før jeg sjekker inn bagasjen), så si at det kan jeg gjøre i 06:30-tiden søndag morgen. Da bør jeg få 30-timersvinduet fra "ombookingsøyeblikket", og gitt tilgjengelighet kunne booke om til 07:45, 09:20 og 12:15-flyene, ikke sant? Regner med at når bagasjen er sjekket inn hos ET så låses det.

Og bonusspørsmål: kan man booke om uten å ha gjort OCI? Tror ikke jeg får gjort det når første flyvning er med ET, så om man faktisk må være sjekket inn før man får booke om, så ryker ihvertfall planen min.

20. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    93
    Eg sat i Bangkok på onsdag og booka om CPH-BGO når det var 30 timar igjen til avgang med Biz Pro billettar. Valget dukka opp på slaget 30 timar før flyet vi skulle ha tatt hadde avgangstid. Så om du er booka på eit fly som går 1610 frå ARN på måndag så vil vel ombookingsmuligheitene dukke opp 1010 på søndag. Gjekk forøvrig fint utan å ha sjekka inn, men det var SK heile vegen BKK-CPH-BGO.

Insomnia4u, Henrik and RoadKing like this.

Del denne siden