Fant ingen tråd om Guatemala, så starter like godt en ny. Ser på en ankomst 0500 og kan velge mellom videre avreise 1100 eller 2300. Er Guatemala, nærmere området rundt GUE flyplass, et sted det er verdt å tilbringe dagen, eller er det like greit å gå for kortest mulig stopp på veien til Costa Rica? Dersom verdt å bruke en dag her, hva finner man da på?
Antigua er en times kjøretur fra flyplasen og er en flott og tradisjonsrik liten by omringet av vulkaner, en av dem ganske så aktiv. Dersom dere har 12+ timer ville jeg absolutt vurdert å tilbringe dagen der. Mye flott arkitektur, god og billig mat, digg kaffe, svære kaffeplantasjer i områdene rundt og dere rekker sikkert også en tur opp til et utkikkspunkt som jeg legger ved et bilde fra her. Guatemala City er ikke et spesielt hyggelig sted for turister og vi ble frarådet av reisebyrået vårt å ta en natt der da vi var i Guatemala fjor sommer. Så om dere skal ut av flyplassen ville jeg bare tatt turen rett til Antigua.
Takk for tips! Hadde i utgangspunktet lagt opp til et døgn i Panama på utreisen, men kanskje det da heller blir Guatemala og Antigua? Dette skal definitivt vurderes!
Vært i både Antigua, Gua city og tikal. Jeg hadde sagt: ta flyet opp til tikal, tilbringe 1 natt der også fly videre. Tikal MÅ oppleves!!! Antigua er ikke så VELDIG kult, men absolutt bedre enn Gua city. Synes nå jeg (Avianca flyr flere ganger om dagen opp til Flores som er 1 time unna Tikal pyramidene. Sykt fint område og spennende).
Vi hadde flere netter i Guatemala city (nå i mai 2018), dags tur til Antigua og tur til Tikal. Gua city var helt greit, mye bra mat og kultur. Men ikke noe spess å se for folk som har reist en del eller er eventyrlystne (vært i nesten 100 land). Ble fort kjedelig. Som sagt vurder tikal om du har mulighet for å sove over en natt ellers tar du Antigua. Får du tid til begge deler så har du fått med deg det viktigste i Guatemala!!
Tikal kan absolutt anbefales om man flyr via Flores. Det er jeg helt enig i. Men blir jo et stykke om det er Guatemala City som er det realistiske alternativet. Tikal > Antigua, men jeg likte meg veldig godt i sistnevnte.
Tikal ser ut for å være en drøy etappe, ja, så den fikser vi ikke denne gangen. Men forsøker å booke om utrisen i morgen, til: SK1455 OSL-CPH 1000-1110 SK943 CPH-ORD 1540-1810 AV579 ORD-GUA 0030-0500 AV618 GUA-SJO 2035-2215 ...der vi legger dagen til Antigua. Ser veldig fint ut Og så er vi enn så lenge igjen ok posisjonert for LH F med F7 på FRA-ORD
Vi flydde opp på kvelden, la oss inn på resorten som er nabo til tikal parken, sto opp tidlig tidlig og hadde hele dagen der, sjekket ut av hotellet i 5-6 tiden på kvelden og var da tilbake i Guatemala city på kvelden. Det er fullt mulig å få til på 24 timer men du trenger da nærmere 48 timer totalt inkl fly begge veier og logistikk Antigua: pass på å ha god til tilbake til flyplassen, vi brukte dobbel så lang tid tilbake og havnet i en evigvarende rush på nedover bakken mot Gua city