Guide: Flying Blue

Tråd i 'Flying blue' startet av Jørgen, 06. jan 2014.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    FLYING BLUE
    Vi vil i denne tråden forsøke å lage en best mulig oversikt og guide til bonusprogrammet Flying Blue! Vi vil gjøre vårt ytterste for at informasjonen du finner her er oppdatert og korrekt.

    Artikkelen på hovedsiden og informasjonen du finner her på forumet vil bli kontinuerlig oppdatert og vi håper at alle brukere med innspill på forbedringer, feil eller generelle kommentarer poster de i denne tråden.

    Artikkel på hovedsiden: LINK

    Reisebrev:

    - Gamle KLM World Business Class - Snart historie ...
    - KLM World Business Class (NEV-type)
    - KLM Business Class Europa
     
    Last edited: 07. jan 2014
    Avixlo and tommy777 like this.
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    KLM og Air France (AF) deler bonusprogram og dette heter altså Flying Blue, senere omtalt som FB.

    KLM/AF er medlemmer av SkyTeam-alliansen som også innebefatter flyselskaper som:
    - Aeroflot
    - Alitalia
    - China Airlines
    - Delta
    - Kenya Airways
    - m.fl.

    Om du har medlemskap i FB vil dette også kunne gi deg fordeler om du reiser med noen av de andre selskapene i alliansen (mer om dette senere). Se en komplett oversikt over medlemmer på www.skyteam.com.

    [​IMG]

    GENERELT OM FLYING BLUE
    - Flying Blue opererer med kvalifiseringsperiode fra 1. januar til 31. desember for alle medlemmer.
    - Poengene kalles "miles" og er gyldige "for alltid" så lenge det ikke er mer enn 20 måneder siden siste kvalifiserende flygning. Det vil si at du må minst ta en poenggivende flygning med et av selskapene i SkyTeam pr. 20 mnd for at poengene ikke skal utløpe/forsvinne.
    - Flying Blue opererer med fire nivåer: Ivory (standard medlemskap), Silver, Gold og Platinum.

    POENG FOR BRUK - MILES
    FB omtaler sine bonuspoeng som "miles". Man skiller mellom "Level Miles (LM)" og "Award Miles (AM)". Litt i likhet med Eurobonus vil alle Miles man tjener være tilgjengelige for reisebestilling (bonusreiser) og oppgradering. Flying Blue opererer med at alle Miles du opptjener vil legges inn på kontoen din som "Award Miles", mens antall "Level Miles" samtidig føres opp som en egen saldo. Hvert år vil saldoen av Level Miles i utgangspunktet nullstilles.

    Eksempel: Du reiser fra Oslo til Amsterdam med en billett som gir 100% opptjening. Du vil da få kreditert kontoen din med 750 Award Miles, hvorav 750 av disse også er såkalte Level Miles. Det vil si at du har 750 poeng for bruk, samtidig som din saldo Level Miles er 750.

    Eksempel 2: Du reiser fra Oslo til Amsterdam med en billett som gir 100% opptjening og har Sølvkort hos FB. Sølvkort gir 50% ekstra Award Miles (mer om dette senere). Du vil da få kreditert kontoen din med 750 + 375 = 1125 Award Miles, hvorav 750 er Level Miles. Det vil si at du vil få 1125 poeng for bruk, men din saldo Level Miles vil kun øke med 750.

    [​IMG]

    Hvor mange poeng opptjener du?

    Flying Blue har flere nivåer av opptjening av miles basert på billettklasse og det er verdt å merke seg at de billigste billettklassene ofte kun gir 25% opptjening. Flying Blue opererer også med billetter som gir 50 og 75 prosent opptjening. Dette er, etter vårt skjønn, et av de absolutt største ankepunktene mot Flying Blue som program. Om man eksempelvis kjøper en billett fra Oslo til Amsterdam på kampanje kan man risikere å sitte igjen med skarve 187 Award Miles/Level Miles for denne reisen, eller 374 for en tur/retur-billett. Eurobonus gir til sammenligning 100% opptjening på alle billetter i SAS GO (økonomiklasse). Flying Blue er derfor et program som krever at du reiser relativt mye med dyrere billetter/fullflex-billetter for å opptjene nok miles til å ta ut gode bonusturer.

    For billetter i Business Class er opptjeningen også variabel, fra 125% og opp til 250% for de dyreste billettene. Billetter i First Class / La Premiere gir 300% opptjening. I tillegg kommer eventuell bonusopptjening for elitenivåene (mer om dette lengre ned).

    Du kan bruke kalkulatoren til Flying Blue for å regne ut hvor mange Miles du opptjener. Husk at du må se hvilken billettklasse/bookingklasse du reiser i, ettersom det varierer hvor mange poeng du får avhengig av dette. Du finner kalkulatoren her: LINK

    Carried over Level Miles
    FB har innført såkalte "Carried over Level Miles" for de med sølvkort eller høyere. Det vil si at du får eventuelle Level Miles du har opptjent over nivået du innehar med deg til neste kalenderår. Altså: Sølvkort krever 25.000 Level Miles, mens Gull krever 40.000. Om du på et kalenderår har opptjent 30.000 Level Miles vil du få med deg 5000 Level Miles inn i neste opptjeningsår, og dermed gjøre det lettere å beholde medlemsnivået ditt, eventuelt nå et høyere nivå. Du må ha foretatt minst én kvalifiserende flygning inneværende år for at dette skal gjelde. Dette er en virkelig bra fordel med FB kontra mange andre bonusprogrammer.

    NIVÅER
    Som nevnt innledningsvis er FB delt inn i fire nivåer; Ivory (standard medlemskap), Silver, Gold og Platinum. Kravene for (personer bosatt utenfor Frankrike/Monaco) å oppnå de forskjellige medlemskapene er som følger (pr. år):

    Silver: 25.000 Level Miles eller 15 kvalifiserende flygninger
    Gold: 40.000 Level Miles eller 30 kvalifiserende flygninger
    Platinum: 70.000 Level Miles eller 60 kvalifiserende flygninger

    Du vil få tildelt aktuelt medlemsnivå med en gang du har nok Level Miles eller flygninger og beholder nivået ut inneværende år, samt hele påfølgende år.

    Vi vil under gjennomgå de viktigste fordelene med de forskjellige nivåene for oss som er bosatt i Skandinavia. Les alt om nivåer og fordeler hos Flying Blue: LINK

    Ivory:
    - Mulighet for å opptjene og bruke Miles for både flygninger og oppgraderinger
    - 1 stk gratis bagasje på Europeiske flygninger (KLM har innført betaling fra første bagasje for ikke-medlemmer)
    - Rabatter hos enkelte partnere (bla. leiebil)

    Silver:
    - Elite Bonus 50% (du får 50% ekstra Miles (Award Miles) godskrevet til din konto for hver flygning).
    - Carry over Level Miles (les mer ovenfor).
    - Bedre tilgjengelighet på bonusbilletter i Business Class
    - Egne innsjekkingsskranker på de fleste flyplasser
    - 1 ekstra bagasje uten ekstra kostnad
    - SkyPriority (prioritet på innsjekk, bag drop og boarding). I tillegg prioritet ved immigrasjon og sikkerhetskontroll på Schipol (Amsterdam).
    - Prioritet på venteliste/standby
    - 25% rabatt på Economy Comfort hos KLM/Delta

    Gold:
    - Elite Bonus 75%
    - SkyPriority inkl. immigrasjon og sikkerhetskontroll på alle flyplasser som tilbyr dette
    - Adgang til lounger og mulighet for å ta med en gjest
    - Garantert sete i Economy på langdistanseflygninger
    - 50% rabatt på Economy Comfort hos KLM/Delta
    - Gratis "Seat Plus" på flygninger med Air France

    Platinum:
    - Elite Bonus 100%
    - "Platinum for Life" etter 10 sammenhengende år som Platinum-kunde
    - Gratis Economy Comfort hos KLM/Delta

    [​IMG]
     
    Last edited: 07. jan 2014
    Xaantiam, drsyk, flying_all and 4 others like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    SKYTEAM ELITE / ELITE PLUS
    I likhet med Star Alliance har også SkyTeam elitenivåer som går på tvers av de forskjellige flyselskapenes bonusprogram. Disse omtales som SkyTeam Elite og SkyTeam Elite Plus. For FB vil sølvkort gi SkyTeam Elite-status, mens gull- og platinumkort vil gi status som SkyTeam Elite Plus.

    Fordeler som SkyTeam Elite er blant annet:
    - én stk ekstra bagasje / 10 kg ekstra bagasje.
    - priortert innsjekk, sikkerhetskontroll, immigrasjon, boarding etc.
    - prioritet på venteliste
    - mulighet for å velge enkelte seter/preferred seating

    Fordeler som SkyTeam Elite Plus er i tillegg:
    - gratis tilgang til lounger (+ gjest)
    - garantert plass ved bestilling 24 timer før avgang
    - priority-tag på bagasje
    - én stk ekstra bagasje / 20 kg ekstra bagasje

    BRUK AV POENG
    I likhet med de aller fleste bonusprogrammer kan poeng benyttes til både bestilling av reiser og oppgradering av eksisterende bestillinger (vilkår gjelder). FB har fått kritikk for høye avgifter/fuel surcharge (YQ) også på egne flygninger. Dette gjør at man ofte må betale ganske mye i slike ekstrakostnader når man ønsker å benytte sine hardt opptjente miles. En fordel man finner hos KLM/AF er at man kan finne bonusreiser som er litt dyrere enn vanlig, men hvor tilgjengeligheten er høyere. AF/KLM er kjent for å være notorisk dyre på enveisbilletter, men på poengreiser får du faktisk enveisreiser til 50% av t/r-kostnaden. Vurder likevel sterkt om du vil bruke poengene dine på "vanlige" reiser i økonomiklasse. Her kan det lønne seg å betale billetten på vanlig måte, med mindre du ikke har interesse for å fly langdistanseflygninger.

    Classic Award / Flex Award
    Flying Blue opererer med to typer bonusbilletter, hhv. Classic og Flex. Om flyet er utsolgt for Classic Award seter kan du booke Flex Award sete for en høyere pris. Tilgjengeligheten på bonusseter (både Classic og Flex) hos FB oppleves som ganske god sammenlignet med mange andre selskaper. Dette gjelder alle billettklasser, utenom Første klasse (La Premiere), hvor det virker det som om det kun er Flex Award seter som er mulig å bestille. Prisen for disse billettene blir derfor svært svært høye. Flex Award seter kan bookes så lenge det er ledige seter på flyet og man vil derfor nokså ofte finne bonusbilletter, så lenge man er villig til å bruke ekstra poeng.

    Priseksempler ved bruk av bonuspoeng (tilfeldig dato i juni):
    Economy: Paris - New York t/r. 67.500 miles + ca. 1500,- i avgifter/skatter.
    Economy: Paris - Shanghai t/r. 112.000 miles + ca. 1400,- i avgifter/skatter.
    Business: Paris - Shanghai t/r. 200.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.
    Business: Paris - New York t/r. 135.000 miles + ca. 3800,- i avgifter/skatter.
    La Premiere: Paris - New York t/r. 325.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.
    La Premiere: Paris - Hong Kong t/r. 520.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.

    BEST BRUK AV POENG?
    For best bruk av poengene bør du se på to ting. Det første er såkalte "Promo Awards". Et kjapt søk viser at det nå tilbys 25% rabatt på destinasjoner som Boston og Vancouver i økonomi, samt 50% poengrabatt i World Business Class til Toronto og Montreal. Det vil si at en t/r Montreal/Toronto koster deg 62.500 miles i WBC (+ avgifter). Som hos andre flyselskaper er det selvsagt begrenset antall ledige seter til disse prisene, men her er det muligheter for å gjøre en god deal om man er tidlig ute. Legg merke til at YQ-avgiften ofte er en del høyere i WBC enn økonomiklasse.

    [​IMG]

    Det andre du bør vurdere å bruke poeng på er: Oppgradering til en høyere klasse på langdistanseflygninger. Det er for kort tid siden åpnet opp for å oppgradere med flere billettklasser enn tidligere, samtidig som man differensierte hvor mange poeng som kreves basert på dette. Det koster for eksempel fra 15.000 (billettklasse Y) til 45.000 (billettklasse L & Q) miles for å oppgradere til World Business Class på en flygning fra Paris/Amsterdam til New York. Med utrullingen av bla. KLMs nye WBC vil dette være god bruk av poengene om tilgjengeligheten er tilstede (gjenstår å se hvordan dette blir med en ny WBC med lavere antall seter). KLM (muligens også AF) er ganske langt fremme når det gjelder bruk av teknologi ombord, så purser har med seg en iPad hvor hun/han får opp din status og om billetten din kan oppgraderes med poeng. Er det ledig kan du altså i verste/beste fall oppgradere etter at du har kommet ombord. Det anbefales dog å forsøke å få oppgradert seg tidligere i prosessen, enten via nettsidene eller sosiale medier/kundeservice. Da har du både større sjanse for å lykkes, samt at du får tilgang til fordelene som Business Class gir på flyplassen.

    Hva bør du ikke bruke poeng på?
    Det anbefales absolutt ikke å benytte poeng for å kjøpe oppgradering til Economy Comfort, ekstra bagasje eller inngang til lounger. Det samme gjelder Europe Business Class, med mindre du har gode grunner for å ønske fordelene det gir deg på f.eks. flyplassen. Opplevelsen ombord er ikke verdt kostnaden! Alle disse tingene koster etter min mening mye mer enn det smaker og hardt opptjente poeng vil raskt få bein å gå på!

    [​IMG]

    MER INFO / KONKLUSJON?:
    Hva vil vi konkludere med angående Flying Blue som bonusprogram? Flying Blue har både positive og negative sider ved seg. De gir Sølvkort/Gullkort ved lavere antall miles enn eksempelvis SAS Eurobonus, men til gjengjeld får du svært lite miles på billige billetter. Fordelene, spesielt som sølvmedlem, er relativt sett bedre sammenlignet med Eurobonus Silver. Overføring av Level Miles til neste år og Elite Bonus er også veldig bra fordeler med programmet. Fordelene med status er generelt veldig gode, spesielt på hovedflyplasser i Frankrike/Amsterdam. Sølvnivået til Flying Blue er ganske bra sammenlignet med bla. Eurobonus. Du får mer med FB Silver enn EB Silver etter min mening og får du sølvkort får du stort sett de fleste fordeler du "trenger", med unntak av loungetilgang.

    På den annen side er opptjening av miles på billige billetter en skikkelig akilleshæl. Man kan risikere å fly mange flygninger og sitte igjen med svært lite miles for bruk om man flyr på billige billetter. Sånn sett er kanskje Flying Blue et bedre program for de som reiser på fullflex/fullprisbilletter. Noen vil hevde at man får mer igjen ved å velge Delta sitt bonusprogram om man reiser mest på billige billetter. Det kan være verdt å sjekke ut hva som er best for ditt reisemønster. Les mer om denne diskusjonen på vårt forum: LINK

    Flying Blue/KLM har dessverre en dårlig nettside. Informasjon om vilkår, billettklasser og andre ting som faktisk er viktige for opptjening av poeng/bruk av poeng er vanskelig/umulig å finne. Dette gjør det krevende å finne ut hvilken billettklasse man har. Et tips her er å bruke Twitter/Facebook for å få hjelp. De er ofte raske til å svare.

    NB! Resurs Bank tilbyr nå et kredittkort tilknyttet Flying Blue som gjør at du kan opptjene poeng ved bruk av kortet. Les mer om dette her: LINK

    NB! Det gjøres oppmerksom på at dette er en veiledende guide og fullstendig informasjon og vilkår finnes på de offisielle nettsidene til Flying Blue. Vilkår kan ha blitt endret uten at det er oppdatert i denne artikkelen!
     
    Last edited: 07. jan 2014
    Xaantiam, Michel, drsyk and 5 others like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takk såkalte du ha!
     
    LN-FHU liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Du glemte å skrive at navigeringen på nettsiden til FB/KLM/AF er utrolig lite brukervennlig kontra endel(alle andre)flyselskap.....;)(synes nå jeg iallefall)
     
    Jørgen liker dette
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Kjapt spm her. Kan jeg på noen måte legge til FB nr mitt for en reservasjon som allerede er gjort, FØR jeg møter opp på flyplassen? Fant kun online checkin på siden deres, vil gjerne gjøre det før den åpner slik at det ikke går i glemmeboken i en ellers travel hverdag :)
     
  7. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg ikke… nei, det er jeg ganske sikker på. Jeg hadde bestilt en reise med Blubiz poeng og fikk ikke skrevet inn FB nummeret mitt da jeg bestilte. Jeg prøvde finne noe sted å taste det inn, men fant ikke noe. Da jeg kom til flyplassen gjorde de det ved innsjekk og jeg mener de sa at det var kun de som kunne gjøre det, men jeg er ikke 100% sikker her.

    Xxx.
     
  8. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fant det etter mye om og men. Fikk lagt inn via Min reise, men ikke den linken som er på forsiden. Rare greier. Uansett fikset! :)
     
  9. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, det er jo greit å vite! :) Tusen takk for tilbakemelding da! :)

    Xxx.
     
  10. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Kvadruppel opptjening med Flying Blue på Hilton frem til 31. mai.
    Registrering og detaljer her.
     
  11. Kvassheim

    Kvassheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Har fått i oppgave å bestille reise for enn større gruppe og da lurer jeg på om jeg på noe vis får bonuspoengene til hele gjengen? Såvidt jeg vet har ingen andre ett flying blue medlemsskap.
    Og hvordan er dette viss jeg skulle bestille tur for familien?(kone og egne barn)
     
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hei Kvassheim!

    Det er dessverre ingen mulighet for deg å få poeng for andre enn deg selv. Flying Blue har heller ikke noen form for familiemedlemskap eller mulighet for å gi bort miles (med unntak av muligheten for å kjøpe award miles til deg selv eller andre)..

    Om du skal bestille for en stor gruppe vil du nok heller måtte sitte igjen med oppgaven å melde alle inn i FB, slik at alle får med seg en stk. gratis bagasje ;)
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Alternativet er muligens om Flying blue har et businessprogram alla British Airways On Business eller SAS Credits og du har et firma. Da kan du muligens samle "credits" for hele bølingen.

    For ikke snakke om hvis du legger ut regningen med ditt Flying Blue kredittkort :)
     
  14. eriklindoe

    eriklindoe Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Får man Ivory kort tilsendt eller må man bare huske nummeret sitt?
     
  15. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk Awardwallet.com, så slipper du å huske noen slike nummere. Finnes og som mobil-app ;)
     
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Man får kort tilsendt (mulig man må ha en aktivitet først).

    Uansett ingen problem så lenge man husker medlemsnummeret sitt/har det lagret på mobilen og dobbeltsjekker at det ligger inne via klm.no/airfrance.no eller ved innsjekk.
     
  17. eriklindoe

    eriklindoe Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Takk, for svar :)
    Men jeg har bestilt en tur til Paris (før jeg meldte meg inn i Flying Blue) hvor jeg skal fly med Air France hjem, men på reservasjonen står det at det ikke er inkludert bagasje, men som flying blue medlem skal man vel få dette gratis? Er det noen måte å etterregistrere flying blue kort så man får med gratis bagasje, eller kan man gjøre dette på flyplassen?
     
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Gå inn via airfrance.com og finn reisen din via "Manage my trip/My reservation". Logg inn med reisereferansen og etternavn. Der kan du legge til "Frequent Flyer" på passasjerer.

    Om det mot formodning ikke skulle fungere anbefaler jeg KLM sin profil på Twitter. En direktemelding dit bruker å fikse ting kjapt.

    Om alt feiler kan fikse det under innsjekk :)
     
  19. Travelmate

    Travelmate Guest

    Sjekk ut KLMs Bluebiz. Da får du "credits" for alle bookinger som har Bluebizkoden.
     
  20. Travelmate

    Travelmate Guest

    Mine viktigste grunner til å samle poengene med Flying Blue (bortsett fra at KL/AF har de beste rutene der jeg flyr) er:
    * 100% ekstra miles på platinum. Poengene bare renner inn når er på langtur (jeg flyr bare business ut av Europa) og legger inn to leg i Europa hver vei.
    * Carry over miles. Fantastisk ordning at overskytende level miles tas med videre når jeg sikter mot platinum for life. Å gå inn i 2015 og allerede være ferdig med opptjeningen for 2015 og over halve 2016 er en fin følelse.
    * Alltid gratis economy comfort i Europa med KLM (alltid strøm på reisen, beste seteavstand i økonomiklasse i Europa og setet kan legges ekstra ned) sånn at jeg kan fly billig og komfortabelt i Europa.
    * Ekstra tilgjengelighet på bonusseter i business rett før avgang.
    * 'Sky Priority' fungerer utrolig godt over hele verden, og det er mye mer helhetlig enn det jeg opplever når jeg reiser med mitt gullkort i Star Alliance når jeg ikke flyr led selskapet jeg har gullkortet hos.
    Sikkert mye som kan bli bedre, men disse punktene er i alle fall supre for meg. Ser at Flying Blue også gjorde det godt i siste Freddie Awards.
     
    Michel, drsyk, Avixlo and 5 others like this.

Del denne siden