Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    I denne tråden diskuterer vi Thai sitt Royal Orchid Plus program.

    Hvis du er medlem av dette programmet og har noen erfaringer med hvordan dette systemet fungerer for deg på både godt og vondt, setter vi pris på om du vil dele det med oss.

    Kjøyr debatt!;)
     
    flamme, Henning and Fnate like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    ina, AndersB, Bizflyer and 1 other person like this.
  3. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Følger opp Bizflyer her, er det noen som har erfaring med Thai's bonusprogram ? :)
     
    seppma liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  5. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Lite diskusjon her, er det ingen ROP folk her? ;)
     
  6. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Ser ut som at ROP ikke er i vinden blant oss Nordmenn. Men hvorfor betale masse for biz billetter hos Thai, når man får et enda bedre produkt for halv pris hos Qatar (eneste minuset er kanskje lengre totaltid siden man er i transit i Doha). Er jo svært vanskelig å få og beholde ROP Gold sammenlignet med Aegean Gold, så derfor har jeg sistnevnte og blir å beholde det, selv om de fleste ferieturer blir til nettopp Thailand da jeg nettopp har giftet meg med ei fra Bangkok :) Vil jeg reise comfy i biz hos star alliance så blir det Turkish for 12 000 til BKK.
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    ROP passer jo best for nordmenn som pendler med Thai t/r BKK og da helst på turistklasse.
    For biz billetter gir de jo alt for dårlig uttelling i forhold til å ta poengene på SAS Eurobonus.
    ROP gir 125% for biz, mens EB gir 200%. Behøver ikke doktorgrad i matte for å forstå at det er et enkelt valg....
     
  8. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, og det er nok der jeg passer inn da jeg pendler 6-7 ganger i året til Bangkok og betaler mine billetter selv. Jeg har ROP Gold og satser vel på å bruke poeng til oppgradering til business når jeg finner det passende.

    Å reise via gulfen er ikke noe for meg(har prøvd), jeg setter stor pris på å kunne reise direkte.
     
  9. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Thai sliter mye for tiden økonomisk, det er rart at de gamle traverne i Star Alliance er de dyreste, mens Turkish bare gir gass og selger Biz til BKK for nesten halv pris enn Thai. Thai har jo aldri business class promotions slik som mange andre har. Og med tanke på lønningsnivået i Thailand skulle jo det gi gode resultater, dog ei,
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    Kikket litt på ROP og regnet litt på det siden jeg er på siste året med EBG, jobber mest i Sørøst-Asia og liker godt TG´s produkt. For å oppnå ROP Gold må en altså ha 5 t/r OSL-BKK, men får da en (valg)fri oppgradering t/r på neste tur. Da sitter en med 60k poeng, som kan brukes til å oppgradere til C på poeng. Men bare klassene Y/B, som jo ligger rundt 12-13k om jeg ikke husker feil.

    Velger nok QR sitt program, selv om 3 oppgraderinger på TG frister, og jeg er en av dem som trives med Thai´s variable service både i M,C og F :)
     
    Arcticflyer liker dette
  11. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  12. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Det er ofte bare nødvendig med to langreiser i året for å oppfylle Thais vilkår for gull, spesielt om du er litt fleksibel med en av reisene. Hvis du for eksempel pleier å reise til jul og sommer, så er juledatoene kanskje spikret om man skal ha med julaften og nyttårsaften, men sommeren er kanskje mer tilfeldig. Noen år vil man dra tidlig, andre sent/midtsommer etc. Hvis man f.eks. reiser i juli en sommer og så til juni neste år, så vil man ha 3 langreiser på den rullerende bonusopptjeningen etter siste reise i juni om man reiser til jul også. OSL-BKK gir 5380 poeng, men reiser man en lokal strekning til, og Thai er blant de beste på lokale strekninger her og har mange korresponderende fly via BKK, så blir det fort 6-7000 poeng hver vei. Da må man bare reise litt hos Star Alliance-selskaper for å få 50 000 poeng rullerende. Vet ikke om du får 100 % miles fra andre Star Alliance-selskaper.

    Enig i at Thai er best for de som vil ha en bra økonomiklasse. Business er dyrt og ikke så mye bedre, virker som de konkurrerer dårlig med de arabiske selskapene på lokale sterkninger på business/first. Samtidig er det lav bonus på business (125 %) og first (150 %). På den annen side gir de 100 % poeng på de laveste kampanjepriser (de gir 25 % bonus for endel billigbilletter på V/W-klasse på kampanje som er minimalt rimeligere, avslaget er verdt mindre enn bonuspoengene om du kjøper reiser for dem). ANA gir for eksempel 30 % miles på tilsvarende tilbud, så må man betale hundrevis av dollar for å få 50 % og 70 %-klasse uten at man får noe særlig annet. Jeg har fått laveste kampanjeprisene med 100 % miles på de tre kvalifiserende langturene jeg har til gullkort. Jeg får også ganske ofte hele seterader jeg kan bruke til å sove på både på OSL-BKK og andre strekninger (som til Manila).

    Star alliance gull-fordeler med partner på flyplassen, 50 kilo baggasje, da vet man at har nok. Liker loungene på Suvarnabhumi godt, bra areale og servering, dusj og lette thairetter etc.

    Et lite skjær i gleden er at man ikke får fast track security på hjemflyplassen i Bangkok. Da må man opp i platina, som krever dobbelt så mange poeng, og bare business/first-reiser med Thai gjelder. Det får man til og med på SAS economy+-billetter på Gardermoen, og med Star gull.

    Selv om du kan få gull med 2 reiser i året får du bedre opptjening om du reiser 3-4 ganger. Hvis du får 50 000 poeng påfølgende år får du en ekstra business-oppgradering og forlengelse av gyldigheten til to nye år. Da får du i så fall i tillegg kunne få 1 business-billett til 65K poeng, 2 oppgraderinger fra økonomi til business og en økonomibillett til 70K poeng for 3-4 økonomi promo-flighter i året, pluss normalt litt andre star alliance-flighter.

    Siden bonusreiser og oppgraderinger gjelder opp til 8000 miles, så kan man lett få en ekstra bonusreise på samme klasse eller med oppgradering på opptil 2620 miles fra Bangkok om man tar ut bonus fra Oslo. Den radiusen inneholder mesteparten av interessante Asia, inkludert Kina, India, Korea etc. Om man hovedsaklig skal være i Chiang Mai kjøper man f.eks. billett separat til Chiang Mai (eller bruker en dyr bonusoppgradering), så kan man ta en uke eller helg et annet sted via Bangkok inkludert i bonusbilletten før eller etter Chiang Mai.
     
    Last edited: 21. juni 2015
    jtmath liker dette
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    Får ikke regnestykket ditt til å gå opp. 3 t/r OSL-BKK gir 32 400 poeng. Er et stykke igjen til gull da. Reiser du med LH og SK gir de nå dårlig opptjening på innenriks/europa i økonomi, så da er du over på longhaul med *A eller business/Plus for å få noe utbytte.
     
  14. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    BKK-OSL er 5380 miles hver vei, men hvis du skal videre et sted fra BKK, så er Thai en av de vanligste operatørene i Østen, og morgenflyene korresponderer når du tar flyet fra Norge. Bangkok er et bra sted å mellomlande om du liker å være i Thailand, bra og billige hoteller, sentralt etc. Hvis du skal videre til fjerne Østen eller Sørøstasia, så blir det fort 1-2000 miles til. Skal du til Seoul er det f.eks. 2286 miles, så da får du 45996 poeng for 3 turer. Så da må du fly en annen strekning med star alliance for 4004 poeng det året om du vil ha gull på den måten, f.eks. ta en avstikker via BKK et par ganger i perioden du vil tjene opp til gullkortet.

    Det er altså noen med to reiser i året dette ikke går for, og det er for folk som enten bare skal rett til BKK eller et lokalt område (500 poeng minimum per vei), og som ikke har interesse av å dra noen andre steder en gang i blant (visa runs om du er i Thailand, for eksempel), og som heller ikke har noen ekstra star alliance-poeng å bruke i stedet for å fly.
     
  15. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    For de som jobber i Thailand og har arbeidstillatelse der ser det ut som om Thai har en bra kort-avtale med blant annet Citibank. Da får du for eksempel 1 mil per 20 bath på både det billigste og det dyrere kortet deres med visa, ikke amex, som så mange steder ikke tar. Det dyrere kortet koster 10000 bath i året, og har blant annet fast track til gullkort med 22 000 poeng på ett år om du bruker det for 1 mill bath. Bruker du Citibank-kortet for 1 million bath pluss at du flyr f.eks. 2xOSL-BBK t/r + 1 t/r innenlands med Thai vil du få ROP gull og 22 520 + 10 500 poeng fra Thai, 15 000 for påmelding og 50 000 poeng for bruk fra Citibank. Om du fornyer kortet får du 25 000 poeng til, altså 123 520 poeng etter ett år. Det koster 130K/70K for bonus t/r business/økonomi på opptil 8000 miles, men i 2015 får du en oppgradering for halv pris, 35K/65K. Da kunne man for eksempel så og si dekket en businessreise til 65K og oppgradert en økonomireise til 70K poeng med gullkortet og dermed fått to 8000 miles-reiser på businessclass t/r for f.eks. to promo økonomibilletter OSL-BBK t/r på Q-klasse pluss en hvilket som helst strekning på Q med Thai.

    Hadde vært interessant å se hvilke av disse kortene er tilgjengelig for de uten arbeidstillatelse i Thailand, Thai Airways har ganske mange samarbeidspartnere rundt 1:20 og 1:25 bath/miles. Kunne godt tenkt meg et som jeg fikk fler bonuspoeng for og slapp å stresse med å få brukt de fleste steder som amex. Bangkok Bank virker å ikke kreve arbeidstillatelse, men de krever fast bolig. De gir 1 mile for 20/25 bath for platiunum visa som koster 3 og 4000 bath i året. Noen sier veien å gå er å dra rundt i turistområder, mens andre sier Kasikorn er liberale. Det virker i alle fall som om det er opp til banksjefen. Hvis det er få turister har de ofte ikke engelsk personale. Men for de filialene som har det virker det som en felles interesse om det er et vanlig visakort man får så bra med miles på, og de får en kunde som bruker og betaler for kortet.
     
    Last edited: 23. juni 2015
    Insomnia4u liker dette
  16. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Bruker det å ta lang tid før kontoen blir oppdatert etter man har re-kvalifisert seg til ROP*G?
     
  17. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    En av de store fordelene med TG ROP, om du er ROP Gold eller Platinum, og som ikke er nevnt i guiden, er den såkalte "Birthday Gift Award" med 50% rabatt på bonus-reiser. For 2015 se linken til BangkokBob ovenfor.

    Dette er ikke et engangstilbud. De siste årene, med unntak for ett år der en fikk en oppgraderingsvoucher, har en som ROP Gold/Platinum kunnet ta ut en (Platinum 2), bonus-reise(r) med TG til 50% rabatt per år. Utnytter du dette til din fordel, så er effekten den samme som om det var 200% opptjening i økonomi, 250% i business og 300% i første-klasse. Begrensningen ligger i at alle strekningene i bonus-reisen må være med TG da det ikke er noen rabatt for bonus-reiser som inkluderer flyvninger med andre selskap i *A.

    Merk at dette er en fordel som fort kan forsvinne eller endres. Den fornyes normalt ved årsslutt, og det er alltid noe spenning knyttet til hvorvidt den vil komme tilbake neste år. De spesielt interesserte anbefales å søke mer informasjon på nettet.

    En annen fordel med ROP sammenlignet med EuroBonus, er at det tillates Stopover i BKK både på vei ut og hjem på bonus-reiser. En stor fordel om du har behov/ønske for det eller synes det blir litt vel langt å reise til eksempelvis AKL eller SYD med kun ett stopp på max 24 timer. Tilgjengeligheten på bonus-seter i business-klasse med TG (eksempelvis direkte-flyvningene mellom OSL og BKK) er også bedre for ROP Gold enn for EBG/EBD (dette har riktig nok bedret seg noe i det siste).

    Er reisemønsteret og behovet ditt slik at du kan utnytte fordelene med TG ROP, så er det et ganske godt program. Hva som totalt sett er det beste, både med hensyn til valg av program og flyselskap/reiserute, må den enkelte avgjøre selv.
     
    BacktoBangkok liker dette
  18. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Apropos TG ROP Birthday Gift Award så har alle mine TG ROP bonus-reiser vært med denne 50% rabatten. Dette inkluderer eksempelvis bonus-reiser i business fra OSL til steder som DPS, SYD og MEL. Ta kontakt med Ingrid, ROP ansvarlig på TG kontoret i Oslo, med forslag til avganger/reiserute så hjelper hun deg. Det gjelder også om du ønsker å benytte deg av GUP/PUP'en (Gold/Platinum Upgrade). TG kontoret i Oslo har alltid vært svært behjelpelig og hjelpsom de gangene jeg har vært i kontakt med noen der.

    Betegnelsen Birthday Gift Award skyldes at denne 50% rabatten opprinnelig var knyttet til din fødselsdag. For å få rabatten måtte slike bonusreiser påbegynnes tidligst måneden før din fødselsdag og senest måneden etter. Dette ble endret for noen år siden og den eneste begrensningen i dag er at reisen må påbegynnes innen årets utgang.
     
  19. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Nå sitter jeg spent og venter på min første oppgradering til ROP *G etter å ha bikket 50K miles på under et år. :) Dette gjorde jeg på måten jeg beskrev tidligere, altså med to TG-turer OSL-BKK-> i året, alle med laveste pris på Q-klasse (som bare er noen hundrelapper dyrere enn aller laveste pris). Dette ble til tre poenggivende turer, siden jeg reiste sent den ene sommeren, og tidlig den neste. Jeg reiser videre en strekning med Thai fra Suvarnabhumi, så til sammen ble dette 42K poeng på 3 turer. De siste 8000 milene fikk jeg på andre mindre reiser i perioden. Du trenger altså ikke nødvendigvis ha en jobb som sender deg over hele verden på business eller bruke masse penger på reiser for å få gullkort hos Thai.

    Interessant info om at 50 % avslag på bonusreise har pleid å være årlig, Soldag. Det gjør jo bare de allerede gode kortavtalene til Thai dobbelt så bra (1 mile per 20. eller 25. bath med vanlig visakort, ikke amex). Kasikorn og Bangkok Bank krever visst ikke fast bosted/arbeidstillatelse i Thailand for å få kort endel steder (de stedene med mange utlendinger). Enda bedre hadde det vært om man kunne fått tatt ut cash i butikkene også, da kunne det fort blitt veldig billige reiser på business for de som greier å dra kortet for 1 mill bath i året, og det burde ikke være uoppnåelig for de med en god inntekt.
     
  20. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har benyttet meg av 50% miles tilbudet og drar avgårde i dag :cool: Tar det på businessklasse og det kostet meg 65 000 miles + ca 3800 NOK i skatter og avgifter for OSL-BKK T/R.

    Jeg har også fått god service av Thai Airways kontoret i Oslo ifm diverse henvendelser jeg har hatt der.
     

Del denne siden