Guttetur til Island

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fjordheim, 25. mai 2014.

  1. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Guttetur til Island hørtes gøy ut så jeg bestilte flybilletter hos SAS for en god pris, i underkant av 1500 spenn HAU-OSL-KEF t/r og sendte en melding om dette til mine nærmeste kamerater. 2 stk. meldte seg med så da slapp jeg å reise alene denne gangen også.


    2 av oss reiste fra HAU, tredjemann ankom OSL fra CPH (han bor i Syd-Sverige og da er det enklest).


    Siden kun norskesvensken hadde EBG status på det tidspunktet (nå har jeg det igjen selv også) så ble det ikke noe lounge visitt på oss denne morgenen på OSL, men øl ville man ha når man skal på miniferie, 4 dager, til Island. Så vi to fra HAU var godt inne i vår andre halvliter (eller var det 0,6 liters store øl) da vår venn ankom fra CPH.


    Min andre kamerat fra HAU stoppet sitt inntak av øl der og da siden han skulle være vår selvutnevnte sjåfør på denne turen. Det gjorde ikke vi to andre.


    Turen vestover med SAS var en sann fornøyelse på et mer eller mindre fullt fly, hvor vi fikk sett fra oven både Shetland (som jeg har vært noen ganger), Færøyene (som jeg ikke har besøkt, men skal) og ikke minst Vatnajoekull National Park (fantastisk syn fra oven).


    Vi landet fint på KEF, og det var vel eneste gangen vi hadde litt dårlig vær.


    Som alltid når jeg reiser med SAS så synes jeg at jeg fikk god service, selv på GO. Fikk meg et par GT’er så formen var fin når vi landet på KEF. En hyggelig Islending sto klar og ventet på oss i ankomsten og kjørte oss til der hvor vi fikk vår leiebil, en 4wd som jeg ikke husker navnet på (Dacia?). tror at den var satt sammen i Tsjekkia?


    Vi dro så direkte til hotellet vårt i Reykjavik; Hotell Holt, som er et familiedrevet hotell lokalisert ca.10 minutters gåtur fra hovedgaten i Reykjavik. Sentralt men veldig rolig strøk.


    Hva skal man si om hotellet? Vi var heldige og fikk nyrenoverte rom, stylish med alt man forventer inkludert velutstyrt minibar, kaffemaskin, pent og rent bad etc. Dog, lite, men det overlever man. Det beste med hotellet; fantastisk service rett og slett, fra de i resepsjonen, via dem i baren til den herlige restauranten; Gallery Restaurant. Her fikk jeg trolig servert den beste hummersuppen (for den saks skyld sjømatsuppe generelt) jeg noen gang har smakt. Jeg var skeptisk på forhånd p.g.a. de serverer den med en liten klatt sjokolademousse, men f…n hvor godt det var. Lammet til hovedrett var også godt, men suppen Woooh.


    Første dagen tråkka vi rundt i Reykjavik på jakt etter god mat og drikke. Islenderne er gode på begge deler de så det ble litt Gulløl og diverse god mat. Tidlig på kvelden var det klart for avgjørende oppgjør i fotball; Noregur V Island som jo ikke betød så mye for oss, men mye for Island siden de for første gang kunne kvalifisere, ikke til sluttspill, men til ekstra sjanse til sluttspill. Skal si det var livlig på den puben vi valgte den kvelden ja, med mange trivelige Islendinger (de er så hyggelige på den øya her).


    De neste dagene ble brukt til å besøke «must-do-tourist-things», dvs. Thingvallir og der hvor de tektoniske platene møtes (der likte jeg meg), Geysir (ok, da har man vært der, men de hadde god kjøttsuppe, og godt øl :) i kafeen), Gullfoss, som var litt imponerende samt noen fiskerlandsbyer osv.


    Ja og selvsagt The Blue Lagoon, jada turistfelle, men for en herlig turistfelle. Jeg skrev litt lenger opp at vi kun hadde dårlig vær når vi landet på KEF, ikke helt sant det, når vi besøkte lagunen så sluddet det, + - 0 grader. Hvor herlig er det ikke da å senke sitt legeme i nesten for varmt vann, bestille en øl i baren og bare nyte det, herlig rett og slett.


    Var også en tur innom diverse museer som gav et greit innblikk i historien, samt Halgrimskirkja m.m.


    Generelt sett veldig fornøyd med turen til Island, både med SAS, med hotellet og med Islendingenes vennlighet.
    ¨

    Returen med SAS var bra, og selv med 35 minutters connection så ble det ingen problem fordi det var teknisk problem med flyet til HAU, så vi måtte faktisk vente en times tid før vi fikk boarde.


    Vedlegger noen ilder samt litt film.




    Mvh
    Fjordheim
     

    Attached Files:

  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for titten! Skjønner at det er på tide med ett nytt besøk til Island
     
    Fjordheim liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig!!! Takk for rapport. Savner Island
     
    Fjordheim liker dette
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for rapporten. Forfriskende med video og å faktisk se fjesene bak tastaturet. :)

    Foreslår Icelandair på din neste USA-tur. Da får du gratis stopover på Island. Hører mye bra om deres Saga Class, kanskje de klarer å trylle frem en skuff. [​IMG] [​IMG]
     
    Fjordheim liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da har du ikke lest min TR fra USA tur med Icelandair Saga Class for å si det sånn ;)
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Joda. Da capo, da capo!
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    "Søøøøøsteeeer!!! Ildvaaaaaann!!!"

    Classic!
     
    Fjordheim and Fnate like this.
  8. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Offda, nå ødela du opplevelsen min :) (neida) og ikke minst han briten jeg pratet lenge med I baren på hotellet som hadde hatt sitt livs dykk og toucha de tektoniske platene fra hvert "continent" omtrent samtidig. Grunnen til at vi kom så godt overens var at vi jobber I samme bransje (subsea), og at han faktisk hadde jobbet for oss (small world). Derfor har vi holdt kontakten, og når jeg overbragte din informasjon så fikk jeg svar "no f... way, f....k you (that is me)", takk for informasjonen anyway. Men skal tilbake til Niceland uansett jeg da.
     
    SASlovah4evah liker dette
  9. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
     

Del denne siden