Høsttur til Nosy Be i Madagaskar

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lnbre, 26. okt 2023.

  1. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,890
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen!
    Nosy Be har stått på lista over aktuelle destinasjonar og vart ikkje mindre aktuelt no. Har også sett på moglegheita for ein liten avstikkar til Mairitius med stopp på Reunion.
     
    Lnbre liker dette
  2. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    7,046
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for glimrende reisebrev, med flotte bilder!
     
    Lnbre liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,211
    Bonuspoeng:
    293
    Meget trivelig tur å være med på :)
     
    Lnbre liker dette
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,923
    Likes mottatt:
    29,230
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flott reisebrev, har nå fått nok en destinasjon opp på horisonten for fremtidige utflukter :)
     
    Lnbre liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    Lnbre liker dette
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,293
    Likes mottatt:
    17,727
    Bonuspoeng:
    293
    Supert reisebrev :)
     
    Lnbre liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for super rapport.

    Prisnivået på dykk er ikke noe å si på, så henger et sammen med resten av økonomien er et ikke krise på noen måte.

    Hvor søkte dere e-visa til Etiopia?
     
    Lnbre liker dette
  8. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    93
    Fant lenke for å søke e-visa til Etiopia gjennom norsk UD sine nettsider. Lenke her.
     
    paron liker dette
  9. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ta med et par episoder som eventuelt andre som skal reise i disse områdene kan være forberedt på. Calling nevnte bla en episode på flyplassen der han endte med å måtte betale ekstra til "felleskassen" i immigration.
    For vår del så var det rimelig kaotisk i ankomstområdet i Nosy Be og vi måtte innom flere folk for å få visum, kontrollert betaling og så stempel i passet, men tror vi ble "reddet" av å ha nøyaktig beløp. Og så prøvde vi å ikke virke usikre.
    Det var også greit og betryggende å bli hentet på flyplassen. Vi så også noen som ble hentet ute på selve tarmac og ble geleidet gjennom passkontrollen.
    Under oppholdet opplevde vi ingen ubehageligheter, kun enkelte tiggeepisoder. Men ved utreise var det en mann og dame i sikkerhetskontrollen som lavmælt ba om "tips". Det var litt ubehagelig. Men vi var ikke alene i køen og jeg sa "unnskyld, jeg hørte ikke". Da sa han litt høyere "har du tips til oss?" og tok fram hånden. Jeg svarte enda høyere "nei, jeg har ikke cash igjen, kun kredittkort". Da virket det som de ble usikre og vinket oss videre.

    Ved ankomst i Addis Abeba var det rimelig kaotisk ved taxiene. Vi ble raskt omringet av flere sjåfører og de påsto alle at det var fast pris og ville koste 3000 birr (600kr) å bli kjørt tur/retur til restauranten. Det visste vi var alt for mye, men de rikket seg ikke på beløpet. Men da jeg tilbød dollar ble tonen en annen.
    Vi ble enig om 25 USD t/r. Sikkert alt for mye det også, men ikke mer enn jeg kunne leve godt med. Vi ble kjørt dit av en hyggelig fyr, avtalte hentetidspunkt. Og ikke minst, jeg slapp å betale før vi var fraktet tilbake til flyplassen. Den tryggheten i seg selv var verdt prisen, syntes jeg.
    På turen tilbake til Bole-flyplassen ble vi stoppet av militære/politi. Sjåføren vår virket urolig, så måtte alle ut av bilen. Bil og bagasjerom ble sjekket og vi menn, men ikke samboeren min, ble kroppsvisitert. Jeg fryktet at de ville ha bestikkelser, men vi slapp heldigvis med skrekken.
     
    Last edited: 04. nov 2023
    Kristian, jgroneng, Teknolai and 5 others like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293
    Et tips til andre som skal til Madagaskar og Nosy Be, da vi reiste dit fikk/kjøpte vi visum på Madagaskars Generalkonsulat i Drammen.
     
    Last edited: 04. nov 2023
  11. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for strålende reisebrev! Særlig takk for gode beskrivelser av dykkingen!
     
    Lnbre liker dette
  12. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    1,049
    Likes mottatt:
    9,590
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen. Så kult at dere også synes Nosy Be var verdt å bruke en CT på. Positivt at dere slapp med skrekken gjennom immigrasjonen. De 4 timene i C mellom ADD og NOS syntes jeg også var veldig behagelig.

    Hvis jeg skal tilbake så vil jeg nok en gang bo på et lite hotell (helst i bungalow) hvor det ikke er mange andre turister. Lokobe kan jeg gjerne også dra tilbake til. Det er litt spesielt å ramle over slanger og andre dyr på de stiene.

    Hvordan gjorde dere det med kontanter i forhold til tipsing osv.? Jeg vekslet fra Euro til Ar fra noen lokale utenfor flyplassen, og deretter et besøk i minibank (masse sedler). Det blir litt tungvint når det kun finnes et par minibanker på øya og det meste må betales med kontanter utenfor de store resort-hotellene.
     
    Lnbre liker dette
  13. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, jeg ville også valgt et lite hotell hvis vi drar dit igjen, noe jeg ikke utelukker. Men i så fall helst i kombinasjon med hovedøya og/eller et annet land i Afrika.
    Ifht penger, så ja, det er litt komplisert når nærmeste minibank er minst 45 minutter unna med tuk-tuk, så det droppet vi. Vi tok bare ut litt i lokal valuta. De vekslet vi på flyplassen, trolig til dårlig kurs. Hadde dessuten med euro hjemmefra. Det kunne brukes nesten over alt. Men generelt brukte vi lite kontanter. Hotellet tok kredittkort. Og dykkesenteret godtok bankoverføring.
    Turen til Lokobe booket vi på forhånd med Viator og betalte med kort. Litt dyrere, men jeg har god erfaring med de. I tillegg gir det eurobonuspoeng.
     
    Calling liker dette
  14. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    1,634
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et fint reisebrev! Madagaskar er undervurdert. Var der selv i 2008, men på jobb. Dermed fikk jeg ikke opplevd så mye som dere med strandliv, men reiser gjerne tilbake!

    (Fikk dykket da!)
     
    Lnbre liker dette

Del denne siden