Har man gullstatus når turen er registrert på et annet selskap?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av InCognito, 01. mai 2015.

1. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Hvis jeg har gullstatus med Aegean, men velger å kreditere min neste tur til en annen Star Alliance-partner, f.eks. SAS, vil jeg fortsatt ha gullfordelen? Eller må poengene krediteres programmet hvor jeg har gullstatus?
    Og hvordan er det hvis jeg bruker EuroBonus-poeng på en tur med SAS, vil jeg fortsatt ha gullstatus på turen hvis kortet er hos Aegean?

2. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    1) Om du vil ha poeng på SAS-kortet er det vanskelig å få statusen med på kjøpet fra Aegan. Du kan vise kortet for lounge etc, men du vil ikke ligge inne med *G etter hva jeg erfarer, ettersom svært få skiller mellom opptjeningskort og statuskort i en og samme bestilling.

2) På bonustur med SAS kan du legge inn Aegan-kortet i bookingen.

3. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Reiser man med SAS er det jo veldig enkelt å endre bonuskort i appen. Kan endres fram til innsjekk stenger.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal være mulig å legge inn forskjellig kort for status og opptjening.
    Det er dog ikke alle som kjenner til denne funksjonen så om man ønsker å få gjort dette må man være 100% sikker på at vedkommende som utfører dette vet hva de gjør..

5. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nytt for meg!
    Kan du fortelle meg hvordan dette gjøres ved bestilling?
    Kan man gjøre det på nett eller må man ringe?

6. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Man må vel ha mer enn grunnkurs i Altea/Amadeus for å få det til.. ?!? :)

7. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen på at agenten i andre enden vet hvordan man skal legge inn to bonuskort på riktig måte. Det er dømt til å gå galt. Vis gullkortet i loungen og gi slipp på prioriteten ved irrops.

8. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, bør ha ekstremt videregående kurs samt 10+ år på baken, samt interesse for å finne smarte løsninger. Ikke alle selskaper støtter det heller. MOW fikk lagt det til for meg en gang, men det funket ikke hos LH. Dvs. statusen var ikke synlig for dem.

Og detaljene (fra Qatars Amadeus-manual):

9. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg venter fortsatt på svar ang status match med Turkish, som virker greiere å vedlikeholde gullstatus hos enn Aegean for min del. Problemet er at jeg skal reise i morgen.
    Regner med det ikke er noe håp for at jeg kan fly med Aegean-kortet i morgen, for så å bytte til kreditering hos Turkish hvis jeg får svar fra dem i løpet av et par uker?

10. Travelmate

Travelmate Guest

Hei, etter 15 år med jobbing i Amadeus ville jeg ikke vært trygg på at en SR FQTS vil nå gjennom til alle selskaper på en måte som gjør at status blir gjenkjent. Så jeg tror man bare må innse at det ikke er mulig å få maks ut av to kort på en tur. Selv reiser jeg ofte med mitt EBS og tar loungen med
    Aegean gull, enn så lenge.

11. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Empirisk forskning viser at jeg er 100% sikker på at det ikke går gjennom :D

Travelmate liker dette
  12. travellers4fun

travellers4fun Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    28
  13. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde det for AndersB for en tid siden og fikk det ikke til. Antageligvis er det et 'ikke-standard input' som kun er tilgjengelig mot betaling. SAS skryter av at de kun har satset på hyllevare, så det kan være årsaken.

Mistenker at Amadeus gjør som SITA gjorde da jeg jobbet der. Nyutviklinger ble betalt av det selskapet som ønsket det. Andre selskaper kunne kjøpe seg inn. Etter et visst antall år ble det inkludert i 'standard' men man må likevel be om å få det aktivert.

.

14. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en tur jeg har tatt over (navneendring) som nå står oppført med EBG. Det hadde vært veldig deilig å beholde EBG-statusen på billetten, men samtidig må jeg jo få poengene på egen konto.

Har hørt tidligere at folk som har tatt over billett fra blant annet EBP har nytt godt av Pandion-fordelene, men samtidig opptjent poeng selv. Er det noen som vet om det er noe spesielt man må gjøre for å få til dette?

Del denne siden