Heathrow får sin 3 rullebane

Tråd i 'Nyheter' startet av Earl, 25. okt 2016.

1. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    BBC melder at den britiske regjeringen endelig har bestemt seg for at Heathrow får utvide og får lov å bygge den 3. rullebanen de har ønsket seg i flere år. Nå gjenstår det nok en avstemning i parlamentet, men når regjeringen nå er for så er nok mye avgjort.
    Gatwick er selvfølgelig skuffet, og vil anta opptil flere statsråder har måttet svelge noen kameler når denne avgjørelsen ble tatt. Utenriksministeren lovte jo at ingen slik utvidelse skulle skje den gang han var ordfører i London...

Med tanke på antall ganger jeg har opplevd kø både inn og ut av Heathrow så synes jeg dette er gode nyheter, men kan skjønne at de som bor der hvor rullebanen skal komme er mindre happy.

http://www.bbc.com/news/business-37760187

bor_i_en_koffert, kaijoar and geddi like this.
  2. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er gode og etterlengtede nyheter! En ny rullebane er imidlertid kostnadsberegnet til 187 milliarder. Det er noe av det drøyeste jeg har hørt.

Last edited: 25. okt 2016
    bor_i_en_koffert, geddi and mathiasfe like this.
  3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,890
    Bonuspoeng:
    113
    Spretter champers.

Ting tar tid på LHR, selv når jeg skal lande og ta av er det køen som er første møte med England. Mer britisk blir det ikke!

Prisen er avskrekkende, men når det er snakk om store arealer i et presset område er det som forventet.

4. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen er helt vill ja, men mesteparten av pengene går vel med til å betale ut alle som bor i den landsbyen de skal legge rullebanen over... den inneholder visstnok også noen gamle verneverdige bygg som muligens må flyttes og da blir ting fort dyrt.

5. bor_i_en_koffert

bor_i_en_koffert Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Tomteprisene i stor-London er vel litt høyere enn på Kløfta/Jessheim, skulle jeg tro.

6. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, brorparten av kostnadene går vel til ekspropriasjon og støyskjermingstiltak. Uansett er det en helt vill sum.

7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,613
    Bonuspoeng:
    183
    Når de først er igang med å bruke penger, kan noen foreslå at de kaster noen millioner på å hente inn folk som klarer å jobbe effektivt i sikkerhetskontrollen?

kaijoar and Are like this.
  8. bor_i_en_koffert

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor lander man aldri under bakken eller i flere etasjer?

Hilsen økonom, IKKE ingeniør.

anders82 liker dette
  9. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg skal skryte på meg noen spesialkompetanse eller ingeniørtittel så tror jeg at vanskene med å fly inn i en tunnell for å lande under bakken er en grunn til at man ikke bygger underjordiske rullebaner. Mistenker at en slik tunnellåpning måtte vært svært bred og dermed muligens gjort det mer krevende å lande flyet...
    For egen del hadde jeg mislikt å fly inn i noe mens man fortsatt er i luften, uvant ville det ihvertfall vært

Men er kanskje noe her som har en ingeniørgrad eller mer spesialkompetanse som kan gi oss mer fakta?

10. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,207
    Bonuspoeng:
    163
    Slik? :)

Earl liker dette
  11. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,412
    Bonuspoeng:
    93
    Prøv en "Aborted Landing" i tunnel og (for å sitere TV2) "Se hva som skjer".
    Hilsen Flymedisiner, ei heller ingeniør.

Stuttfeiten liker dette
  12. bor_i_en_koffert

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Ok. Da dropper vi tunnell, fordi den blir veldig stor og bred.....men hva med to etasjer?

Om den øverste er litt kortere og den underste har godt med vindtetting, så kan man jo avbryte en landing. :D (Ikke at jeg har lyst til å være med på akkurat den øvelsen)

Last edited: 25. okt 2016
  13. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,890
    Bonuspoeng:
    113
    Lande inn i en tunnel med full flaps, spoilers og hele pakka, oppskriften på et rent aerodynamisk helvete i det sekundet balja er på vei inn.

Når vi først er inne på tanken, noen mer kompetente og galere ingeniører enn meg må teste det ut.

14. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Fly+tunnel=total katastrofe. Ingen aerodynamiker, men bare tog inn i tunnel er en betydelig utfordring hva gjelder luft, så fly er ikke aktuelt.
    Men en morsom tanke. Noen burde simulert dette i et pc-program. Det kunne vært fett

15. bor_i_en_koffert

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Neste idé:
    Rullebane over, terminalbygning, parkering og lounge under?

Det virker som økonomisk katastrofe å BARE bruke landet én gang.

/koffert

kaijoar liker dette
  16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs vel om det ikke blir for mye belastning på taket..

Del denne siden