Helgetur til Auckland

Tråd i 'Reisebrev' startet av Mbj, 15. juli 2016.

  1. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    :eek: Du er den første jeg har møtt som har skjønt greia med to puter!! :D
     
    LineE, Outback_Oggy and Shyneno like this.
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Faktisk en av de viktigste grunnene til å booke oppgradert hotellrom - putehimmel. Noen steder finnes det til og med en egen putemeny, så jeg mistenker at vi er flere :) Tre puter er jo bare helt ultimat - men fire blir for mye :D
     
    Mbj liker dette
  3. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for at du tagget rapporten din fra sydtyskland. Gikk under radaren min i fjor høst. Meget velskrevet og underholdende.
     
    Mbj liker dette
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Opplevde det samme i fjor. Lærdommen er å ta SAS på første leg'et om man ønsker litt ekstra poeng - og dra via LHR om man ønsker enda flere... :)
     
    Mbj liker dette
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig med dere!

    Sover alltid med to puter...en under hodet og en til å holde rundt, min "andre kone" :)
     
    Mbj liker dette
  6. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Bedre sent enn aldri? Her kommer siste rest av turen min!

    Femte flight del 1; Changi lounge og fly, sete og kabin.
    SIN - FRA
    SQ26
    23:55 - 06:40, 12 t 45 min
    A380
    Sete: 11A

    Jeg var litt mer sliten på hjemturen enn på turen til, så ble litt mindre bilder dessverre.

    Jeg hadde noen timer på Changi, så fikk god tid til å teste ut SilverKris loungen til SQ. Som dere kan se av kartet, er denne ganske så stor:

    20160718_222727.jpg

    Og det var bra, for der var det mye folk! Det gikk greit å finne et sted å sitte for en enslig person, men var en del som måtte lete litt om man var to eller flere. Jeg tok derfor ikke så mye bilder, da det var umulig å ta bilder uten at det ble med masse folk.

    Loungen har dusj, som var fint å benytte seg av imellom to såpass lange turer. Den var derimot knøtt liten, såvidt jeg fikk den lille kofferten min opp fra gulvet. Det er ikke noe skikkelig skille mellom dusjen og vasken, så gulvet blir vått! Det var også dårlig med ventilasjon, så innen jeg hadde fått kledd på meg igjen var jeg mer klam enn jeg var før jeg dusjet. :( Jeg ville nok vurdert om den dusjen var verdt det til en eventuell neste gang.

    20160718_221753.jpg

    Matutvalget var relativt bra med stort utvalg, men ikke så fryktelig mye spennende. Det så mer spennende ut enn det smakte. Som sagt var det mye folk, så jeg tok ikke så mye bilder, men om dere er interessert i å se nærmere på lounge og mat, fins det masse youtube videoer, blant annet denne:



    De hadde ihvertfall ordentlig champagne i denne loungen, og også Tiger på tap.

    20160718_214917.jpg


    Helt greit sted å tilbringe noen timer, var mange som lå rundt i sofaer og sov.

    Jeg tok meg også en tur ut i resten av terminalen, for de som er glade i å shoppe dyre ting er nok Changi et fint sted. Jeg var også innom sommerfuglhagen, men det var mørkt ute, så jeg så ingen sommerfugler. De hadde nok lagt seg.

    Sikkerhetssjekk og passkontroll gikk igjen veldig fint, ikke nødvendig å være veldig tidlig ute her.

    På flygningen til SIN hadde jeg som tidligere beskrevet sete 96K, helt bakerst i flyet. Denne gangen hadde jeg sete 11A, helt forrerst i flyet. Det er en liten kabin helt fremre, med bare 5 rader.

    20160718_232044.jpg

    Setene er de samme som tidligere, men opplevelsen ble litt annerledes siden jeg satt helt fremme i snuten. For det første, ingen vinduer.

    20160718_232351.jpg
    Det er ogå litt smalere på grunn av innsnevringen på skroget i front, så det er mindre plass ved siden av skjermen. Også benken til føttene er litt smalere. Setet føles nok også litt trangere på grunn av dette, selv om setebredden i seg selv er lik.
    20160718_232054.jpg

    Jeg er derimot ganske sikker på at lengden faktisk er lengre i dette setet! Er sikker på at jeg ved å strekke meg litt kunne legge tærne på kanten under benken i forrige setet, det klarte jeg ikke her. Så dette er nok bra for lange personer.

    20160718_232505.jpg

    20160719_003942.jpg

    I 11A får man også fort en dokø ved siden av seg, dette slipper man om man får 11K.

    20160718_232405.jpg

    Ellers tror jeg dette må være det romsligste flytoalettet jeg noen gang har vært borti! Det ser kanskje ikke så imponerende ut på bildet, men det her var veldig bra.

    20160719_075617.jpg
    Jeg fikk en veldig høy mann i setet bak meg, og jeg hadde aldri trodd sparking i setet kom til å bli et problem i slike seter... Men det ble det altså. Man merker også veldig godt når folk benytter seteryggen for å dra seg opp fra setet. Jeg merket ikke noe til det på forrige flight, hvor jeg også hadde noen bak meg, så er nok litt personavhengig hvor mye man styrer baki der. Men greit å være obs på om man er spesielt var på slike ting. Jeg var bare veldig glad vi hadde slike seter vi hadde, fyren gikk barbent på toalettet, veldig glad jeg slapp å ha de føttene på armlenet mitt etterpå, som jeg sikkert ville hatt i øko. Ugh. :confused:
     
    LineE, AndersWE, Petter B-C and 5 others like this.
  7. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Femte flight del 2; mat (bra mat!)
    SIN - FRA
    SQ26
    23:55 - 06:40, 12 t 45 min
    A380
    Sete: 11A

    Jeg var som nevnt ganske skuffet over maten på forrige flight, men her ble det noe helt annet.

    Jeg hadde booket kokken til begge måltider, menyen ex-SIN er stor! SQ er visstnok kjent for sin Lobster Thermidor, så da måtte jeg selvfølglig forsøke meg på denne. For de som bestilte fra menyen, hadde de følgende valg:

    20160718_233334.jpg 20160718_233405.jpg 20160718_233422.jpg

    Forrett og dessert kan man ikke bestille på forhånd.

    På denne turen ble det va en eller annen grunn ikke satay, det var byttet ut med nøtter (ikke varme).

    20160719_005155.jpg

    Forretten var kongekrabbe. Da den kom på bordet ble jeg litt skeptisk, det så først ut som en crabstick som lå på toppen. Men det var det ikke, det var skikkelig kongekrabbe! Den lå på en seng av en krabbesalat, med masse masse krabbe i. Kjempegodt!

    20160719_011854.jpg

    Til hovedrett hadde jeg
    Classic Lobster Thermidor
    Lobster tail sautéed in butter, flambéed in brandy, sprinkled with cheese, and served with creamy mushroom sauce, garlic and spicy mustard, and buttered asparagus.
    For tredje gang fikk jeg servert sprø asparges. Bare det i seg selv er jo helt fantastisk på fly. Jeg tenkte at denne retten sikkert var overhypet, men den var fantastisk god. Risen var litt Meh... men alt det andre var supert! Dette slo lammeretten jeg hadde på utreise, så vil anbefale denne på det varmeste.

    20160719_013106.jpg

    Dessertene kom samtidig denne gangen, noe som var greit da det var sent og de fleste ville sove. Det var en helt grei cappucino "creme brulée", jeg ville kalt det pudding. Men osten var god.

    20160719_014822.jpg

    To og en halv time før vi landet, ble frokostserveringen igangsatt. Vi begynte med juice og frukt.

    20160719_103927.jpg
    Til forrett valgte jeg igjen en yoghurt. Og så var det ferske bakervarer. Denne gangen var croissanten faktisk ganske sprø!

    20160719_104659.jpg 20160719_104955.jpg

    Til hovedrett hadde jeg på forhånd valgt
    Warm Waffle with Strawberry Coulis
    Warm waffle with strawberry coulis, fresh berries and mascarpone cheese

    20160719_105803.jpg


    Denne var også veldig god, om du liker sånt vil jeg anbefale denne. Alt i alt var jeg glad jeg hadde bestilt på forhånd, da jeg ikke synes den faste menyen så så veldig spennende ut. Tror det var en del som hadde gjort det. Var noen burgere rundt meg til frokost, var også ei som hadde spart hummeren til frokost, så det er også en mulighet.

    Ellers var turen ganske lite begivenhetsrik, jeg sov en del, utover når det var turbulens eller han bak meg lekte turbulens.
     
    LineE, AndersWE, Petter B-C and 7 others like this.
  8. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Sjette flight, + lounge i FRA
    FRA - OSL
    SQ2130/LH860
    09:50 - 11:45, 1 t 55 min
    A321
    Sete: 3D

    Vel fremme i FRA ble det en del gåing, og man må igjennom passkontroll og sikkerhetssjekk. Begge deler gikk greit, passet ble sjekket i maskin, og det var hurtigkø igjennom sikkerhetskontrollen for biz. Jeg hadde ikke satt meg så godt inn i loungene i forkant, og gikk utifra at det ikke var så mange å velge mellom. Gikk derfor inn i første og "beste", og der var det FULLT. Ekstremt mye folk, var flere som ikke fikk sitte. Kan det ha vært A13 loungen mon tro? Mattilbudet var veldig standard, sammenlignbart med det jeg fikk på SAS loungen på OSL før avreise.

    Også her hadde de dusjer som jeg ønsket å teste. Og her var det fantastisk! På Changi var dusjene inne i samme rom som toalettene, og det var åpent hele tiden. I FRA måtte man skrive seg inn på en liste, og de låste opp et ledig bad for deg. Jeg tror selve dusjen alene var like stor som hele rommet man hadde tilgjengelig på Changi. Det var også toalett inne på selve dusjrommet. God plass!

    20160719_081733.jpg
    20160719_081719.jpg

    Massevis av plass å legge bagasjen på, til og med en sånn koffertkrakk man får på hotell.

    20160719_081705.jpg
    Siden loungen var full og bråkete, dro jeg tidlig og tuslet av gårde mot gaten. Det var et langt stykke, og jeg tok meg godt med tid. Da jeg kom like ved, så jeg at det var enda en mulig lounge! Den var mye mye finere, og MYE roligere, max halvfull. Dette var ved A26. Så moralen er, sjekk ut loungetilbudet før man drar på tur!

    Jeg fikk bare tid til å se meg kjapt rundt her, men da vet jeg ihvertfall det til neste gang.

    Jeg var som vanlig tidlig ute, og stilte meg opp ved gate litt før flyet skulle gå. Da var det en ganske stor folkemengde spredt utover hele området. Etterhvert som tid for boarding kom og gikk, trakk denne mengden seg sammen så omtrent femti mann sto oppå hverandre. De boardet barn først, og cluet her er tydeligvis å late som du er sammen med en barnefamilie, så kommer du om bord først. Tenåringer er visstnok også barn. Hvis du derimot spør om du kan komme om bord, eller du forsøker å gå om bord uten en barnefamilie umiddelbart fremfor deg blir du sendt tilbake i køen. Når de boardet biz og LH FF's, ble det kaos, usikker på hvor bra den priority boardingen endte opp med å funke. Jeg sto nå langt fremme så kom meg greit om bord som en av de første etter "barnefamiliene".

    Her var det samme som sist, men bare tre rader på biz. To FA, ei var blid som en sol, mens hun andre tror jeg hadde spist ti sitroner før hun kom ombord. Maten var ok.

    20160719_104859.jpg

    Og da tror jeg ikke det var så mye mer å rapportere. :)



    OPPSUMMERING:

    Alt i alt en behagelig måte å få seg gullkort på! Dette er absolutt noe jeg kunne ha gjort igjen, men kunne nok kanskje forlenget oppholdet noe, om man har tid til det.

    Det har blitt litt forskjellige seter i løpet av turen, og favoritten ble: *Trommevirvel*

    96K!

    Veldig privat og rolig, og kaldt og deilig (for oss som liker sånt). På den flighten følte jeg at jeg omtrent hadde flyet for meg selv, var en og annen som gikk forbi på vei til toalettet. Men dette avhenger selvsagt av at man ikke får en infant i setet ved siden av seg. Neste gang kommer jeg nok til å booke et annet sete til å begynne med, og så heller følge med og se om siste rad er ledig, og så spørre om å få sitte der på flyet, slik jeg gjorde nå. Det eneste som manglet var den ekstra madrassen til NZ, og den mer moderne looken og IFE'en til SQ sin oppgraderte biz. Jeg vil nok ihvertfall uansett gå for et bulkhead sete, da det ser mer romslig ut, og man kan strekke litt mer på seg underveis.

    Matmessig synes jeg alt var bra på longhaul flightene utenom flighten fra AKL til SIN. Mulig det er den new zealandske cateringen som ikke var helt på topp? Maten ombord på NZ var super, og kunne absolutt måle seg med SQ i mine øyne.

    Gleder meg til å lese om dere andre som skal på tur!
     
    LineE, AndersWE, Kjakan and 10 others like this.
  9. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en glitrende rapport - både fra flightene, oppholdet i Auckland og alt annet. :)
     
    Mbj liker dette
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Og dermed fikk du både bilder og rapport fra dusjene i FRA som du ønsket @Edvard :)
     
    Mbj liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,200
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for ein glimrande rapport :)
     
    Mbj liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende :)
     
    Mbj liker dette
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk !! Takk for at du deler... SQ og NZ-biz står på lista :)
     
    Mbj liker dette
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, og tusen takk.
    Dette var morsom ferie-lektyre.
    Jeg skal som nevnt samme vei i august.

    #fox
     
    Mbj liker dette
  15. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Føyer meg inn i rekka her: Veldig bra! :) Tok det lang tid å få poengene?
     
    Mbj liker dette
  16. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! :)

    Nei det tok bare noen dager. Alle poengene ned var på plass før hjemreise. Siste flighten tok litt lengre tid, men tror ikke det var mer enn en uke.

    Fikk for øvrig 750 poeng for også den siste flighten FRA-OSL.
     
  17. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Fabelaktig flott rapport! Får lyst til å prøve alt sammen :)
     
    Mbj liker dette
  18. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    flott rapport, ble mega frista til dette.
    er det lov å spørre hva biletten lå på, og om dette er et tilbud som dukker opp av og til?
     
    Mbj liker dette
  19. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takker!

    Såvidt jeg har forstått dukket det vel opp i fjor sommer, og igjen i år, så jeg satser på at det blir en årlig greie. Det kommer dessverre sent (sent i mai i år), så er dessverre vanskelig å plage en stund på forhånd. Du kan lese mer om det og se priser i denne lenken.
     
    Outback_Oggy, Shyneno and Schlandy like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for en kanon rapport! Hvis du skulle gjort det på nytt, hvilke routinger og selskaper ville du helst brukt?
     
    Mbj liker dette

Del denne siden