Helgetur til Toronto med AC, første IC siden februar 2020

Tråd i 'Reisebrev' startet av indahla, 30. sept 2021.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Gøy å lese reisebrev fra en by som enn så lenge har klatret opp til å bli min favorittby. Vurderer en tur bort ditt til neste år allerede. Var veldig fornøyd sist gang og kan love deg at Toronto er bedre med fint vær! (https://insideflyer.no/forums/threa...eise-til-toronto-canada-reisebrev-nr-4.13583/) Spennende reiserute du har og du får ha en flott tur hjem igjen til Norge.

    Hvordan var det forresten å landet YYZ med Air France? De lander vel på terminal 1 og har hørt det er tragisk, men den opplevelsen satt ikke jeg med da jeg landet på terminal 3 sommeren 2019 (Delta & KLM), så for neste planlegging skal jeg se om jeg skal teste terminal 1 (med EBD) eller om jeg skal gå for terminal 3 igjen.
     
    Sunnfjordingen and indahla like this.
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Grattis med seier!
    Jeg rakk dessverre ikke å se ferdig Liverpool-kampen. Dro rett før målene :(
     
  3. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo en tur/retur reise, må jeg ikke sjekke inn på ny? Og hva med bagasje?
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fløy med Air Canada (men det var kanskje det du mente?). Landet på T1, ja. Tenkte ikke noe spesielt over det. Ingen problemer akkurat med det :)
     
    Avixlo liker dette
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Sagaen med bagasjen fortsetter ..

    Da jeg dro fra flyplassen i Toronto (på vei bort) fikk jeg beskjed om forsøke å hente ut kofferten når jeg kom tilbake til Montreal. Hun jeg snakket med mente den var der.
    Fremme i Montreal kontaktet jeg AC-desken og ble bedt om å gå til bagasjeområdet og få hjelp der. Snakket med en hyggelig fyr som søkte og søkte men kunne ikke finne bagasjen. Han mente den aldri var overlevert fra LOT til AC på LHR. Og konkluderte iallfall med at den ikke var på YUL og dermed måtte jeg bare dra videre uten bagasje.
    Fordi jeg hadde blitt sendt ut til bagasjeområdet (og ikke hadde fått sjekket inn lengre enn til YUL på YYZ måtte jeg både sjekke inn og igjennom nye sikkerhetskontroll. Det siste fikk relativt greit (tipper 10-15 min, ingen FT) men innsjekk tok over 1 time. Jeg ble først bedt om å bruke en automat. Den ville ikke hjelpe meg. Så da måtte jeg til en innsjekkingsskranke. Prio-skranken hadde ca. 20 stk. i kø men kun _1_ som satt i skranken. Det tok utrolig lang tid.
    Så vidt jeg vet landet vi på tiden på YUL (16:43) og jeg var fremme ved gaten 18:30. Uten å ha brukt noe tid på annet enn bagasjen, innsjekk og sikkerhetskontrollen. Rakk ikke innom loungen engang :mad:

    Jeg har iallfall lært at jeg kun skal reise med håndbagasje fremover. Har jo egentlig alltid gjort det, men ikke denne gang :(

    Sitter i det minste nå i 1A på B777-300 nå og venter på avgang om 6 minutter :)
     
    Last edited: 08. okt 2021
    Calling, cooolcatz, Avixlo and 16 others like this.
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Mener å huske at det er connecting flight counter på airside på Haneda. Jeg har sjekket inn på en ny reise på en connecting flight counter på Narita, altså en tur/retur-reise Oslo-Narita og en tur/retur-reise fra Narita-Taipei. Bagasjen sjekket jeg inn hele veien fra Oslo til Taipei selv om det er to forskjellige billetter/PNR. Så jeg vil nesten tro det faktisk er mulig å sende bagasjen din JFK-HND-JFK. Men trenger du innsjekket bagasje hvis du bare er i Tokyo tre timer? Kanskje like grei å oppbevare bagasjen et sted i New York? Om du vil inn i landet og sjekke inn på landside, er det selvsagt greit. Men personlig vil jeg forsøke å få mest mulig tid i lounge siden det bare er tre timer til flight tilbake til JFK. Da er en tur innom landside ikke nødvendigvis det mest optimale man kan gjøre. Faktisk vil jeg undersøke om ANA på JFK kan sjekke inn og skrive ut boarding pass for HND-JFK.
     
    Insomnia4u liker dette
  7. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar:)

    Grunnen til bagasje er at jeg skal være i USA 4-5 dager etter jeg kommer tilbake fra Haneda. Mulig det går med en kun håndbagasje, men hadde vært kjekt med en litt større koffert. Må jeg kjøpe inn feriegave til både sambo og diverse kids:eek:;)
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    AC844 YUL - FRA

    B777-300ER, sete 1A

    Stikkord: søvn!

    Det hadde vært en lang dag i Toronto (startet ca. kl. 05 lokal tid) så da flyet skulle gå kl. 19:10 og jeg hadde gått hele dagen + passe irritert over all tiden jeg hadde brukt på bagasjen på YUL var jeg bare kjørt. Satt meg til med iPad’en men måtte legge den bort etter 10-15 minutter fordi hodet falt ned igjen og igjen. Sovnet før avgang og våknet etter ca. 1 time. De skulle akkurat til å begynne med servering så det passet bra. De var kjappe med maten så alle tre retter var raskt unnagjort. God smak. Jeg glemte dessverre bilde av menyen men hovedretten var et valg mellom torsk og kylling. Jeg valgte fisken.

    Etter mat gjorde jeg klart setet for soving og sovnet etter 5 min. Våknet rett før landing og var faktisk ikke i gang med å komme meg opp før fast setebeltet-skilte var slått på.

    Hadde ikke så mye kontakt med crew på denne flyvningen men det lille jeg pratet med de var hyggelig.

    9460F467-58A1-4383-9E4D-D32E30804A1B.jpeg 14D0769C-BBB0-43CD-979C-BFCA16E040FE.jpeg D18F1B59-BDAB-4187-BCEA-42D80264BF35.jpeg
     
    Calling, CKe, mathiasfe and 19 others like this.
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    På plass på 1D mot OSL

    E64EC174-74F8-4F50-849F-A248E0C857C2.jpeg
     
    Calling, CKe, Avixlo and 12 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    God tur hjemover ;)

    Ikke si i tollen at du reiser på hyppige småturer med stor bagasje som du ikke har oversikt over:)
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for turen, har erfart bortkommen baggasje på vei til MXP, har erfart fartdumper selv pga IDIOT bagasje innsjekking på IST, og satt vel og ventet på LH sjekking i ca. 5-6 timer før kom inn på IST lougen, annen anledning fruen glemt Covid sertifikat, mistet flyet FCO, og gud vet hva! Men er glad på dine vegne at det ordnet seg til slutt :)

    Herr @indahla jeg må få lov å påpeke at jeg savner bobler, hvor er de?:rolleyes:

    Velkommen hjem, og takk for reisen!
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    indahla liker dette
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en flott tur!
    Det må være noe med bagasje og Air Canada ... vi opplevde at en koffert ble stående igjen i København i flere dager atter at vi var kommet til Cancun ...
     
    indahla liker dette
  14. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen, mister!
     
    indahla liker dette
  15. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turen:)
     
    indahla liker dette
  16. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,165
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for veldig bra tripreport!
    Skal forsøke å lage noe lignende selv når jeg stikker til YUL selv om få dager, med koffert...
     
    indahla, RoadKing and drsyk like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
    Som sagt før, så merker jeg at jeg må ut og fly langt snart.
     
    indahla liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble ett glass på flyet LHR-YUL. Blir så trøtt av champagne :oops:
    Da jeg hadde «RTW»-turen i 2019 tok jeg to glass på EWR før jeg skulle fly til ZRH. Sovna jo etter 2 sek på flyet ..
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Siste update ang. bagasjen:
    Snakket med en agent på OSL. Han kunne se at kofferten var kommet tilbake til WAW og var der nå. Han la inn en request for å få den sendt til OSL. Også kjører de den ut etterhvert. Lurer på om den noen gang var i Canada eller om den snudde på LHR ..?
     
    Avixlo, Earl, Kristian and 1 other person like this.
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan du vel noen ganger se på nye bagtags og andre dokumenter som er festet på kofferten når du får den tilbake.
     
    bombusfervidus liker dette

Del denne siden