Hertz Gold Reward og Five Star, hvor mye er det verdt...

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadKing, 14. juni 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    I begynnelsen av mai bestilte jeg bil gjennom Hertz ifb med en tur til Romania.

    Valgte å forhåndsbetale på web siden fordi jeg har dårlig erfaring med støtte for AmEx der nede og vil gjerne ha poengene.

    Støtte for AmEx hos utleieren var da også fraværende, så til de grader at de påstod bilen ikke var betalt, og jeg hadde valget mellom å dra mastercard kortet, eller å bli uten bil.

    Ikke var engelsken til utleieren mye å skryte av heller, og når min rumensk ikke er noe sikkerstikk, så...

    Det gikk som det måtte gå, noen uker etter oppholdet var bilen belastet to ganger.

    Klager til hertz.no, som sender saken videre internasjonalt (US), som sender den videre til Romania, osv.

    Etter nye uker får jeg svar fra hertz.no om at i følge den lokale agenten er jeg ikke belastet to ganger, men har betalt for tilleggstjenester. Og det har jeg selvsagt ikke gjort.

    Bestillingen ble gjort på hertz.no og jeg er jo Five Star i Norge så jeg regner jo da med at jeg skal få litt hjelp. Men nei da, det er ikke Hertz norge sitt ansvar overhodet. De toer sine hender og sier lykke på ferden.

    Så, da lærte jeg det, at den statusen var ikke mye verdt. Nå kom den jo billig (gjennom Amex Plat) og sånn sett er den enkel å kaste på dynga.

    Det er også en erfaring å ikke betale på forhånd, så får det heller være at man mister noen hundre poeng.

    Men i lys av våre diskusjoner om hva statusen vår er verdt hos SAS, BA, Luftwaffe etc. Så er det iallefall min erfaring, at de selger meg ikke et produkt som blir belastet to ganger og henviser meg til å rydde opp selv. Så status med et flyselskap er mer verdt.

    Det jeg lurer på nå, er hvilket av kredittkortselskapene jeg vil ha mest lykke med å klage dette inn hos. Er det AmEx eller er det Mastercard (handelsbanken). Noen som har erfaring?
     
    CrotchRocket liker dette
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Min generelle betraktning er at det eneste som er verdt noe er status hos flyselskap og ansiennitet i OBOS.

    Status hos hotellkjeder osv. har jeg sluttet å bry meg om...
     
    Are and RoadKing like this.
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke erfaring med hvor du skal klage, men min Hertz Gold erfaring sammenfaller med din. Ubrukelig.
     
    RoadKing liker dette
  4. Sebastian

    Sebastian Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Mulig en reklamasjon på transaksjonen på Mastercard, med dokumentasjon fra AmEx på at leien er betalt kan føre frem.

    Evt om den er bestilt gjennom hertz.no er det forbrukerrådet eller forbruker europa kan ta saken.
     
    RoadKing liker dette
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilfirma har blitt en kilde til irritasjon. Alt var ikke nødvendigvis bedre før, men billeie var mye bedre før.
    PS: Før er 80 og 90 tallet.
     
    RoadKing liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Prøver MC først tenker jeg.
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Har alltid vært godt fornøyd med Hertz Gold jeg. Betaler aldri på forhånd. Flere steder får man ikke gold-service om man betaler på forhånd. Er mest Tyskland jeg leier bil i. Setter pris på at jeg kan gå rett til gold-parkeringsplassen, finne nøkkelen i bilen og levere kontrakten og vise førerkort ved utkjøring.

    Men det er jo når prompen treffer vifta at slike selskaper får bevist om de har en kundeservice som er noe man kan verdsette. Hittil har jeg heldigvis ikke hatt noen problemer på veien.

    Sixt Platinum derimot er jo ikke verd plastkortet det er trykket på......
     
    RoadKing liker dette
  8. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Ser dessverre ikke ut til at gullkort gjør immun mot rumenske svindlere.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring med Hertz, Sixt og Avis tilsier generelt følgende: aldri betal på forhånd med mindre det er absolutt påkrevd. Risikoen for doble belastninger av denne type, ansvarsfordeling- og fraskrivelse, og andre komplikasjoner multipliseres til det hinsidige, samtidig som det gjerne oppstår komplikasjoner med avbestilling og endring når man har betalt på forhånd. Kort sagt: unngå, unngå.

    Med det sagt, så synes jeg Hertz Five Star Gold har vært verdt sin ringe vekt i gull de gangene jeg har brukt det, selv om jeg var rimelig frustrert da jeg kunne vandre fritt blant kjøretøyene på gullparkeringen på Hertz LAX med verdens strengeste ordre fra øverstkommanderende om å velge en romslig, overdimensjonert SUV ettersom vi skulle kjøre langt pokker i vold noen dager senere. En liten del av meg døde da jeg måtte vandre forbi noen av de cabrioletene mens jeg tenkte hvordan det ville være å kjøre langs US-1 i en sådan. Men i et annet liv, så kan man jo tenke seg at det hadde hatt sin verdi med den statusen ettersom det gjorde det mulig å velge brukbart kjøretøy til prisen for en simpel mellomklassebil.
     
    RoadKing liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Har reist en del dit, og det er heldigvis første gang jeg har opplevd det, så helt svart er det nå ikke.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ser den :), men sola der borte kan være lumsk og en lang dag i en cab kan gi ubehagelige følger :).
    Dessuten, det er veeeldig lite bagasjeplass i de der, egner seg best til korte weekendturer ;)
    Rett skal være rett, jeg har fått noen fine oppgraderinger jeg og.
     
    Last edited: 15. juni 2016
  12. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    @RoadKing .......Denne saken skal jeg se på for deg. Skal gjøre mitt beste for å rydde opp.
    Jeg har en fra Romania som jobber hos meg og skal bruke han som siste utvei til å ringe direkte til stasjonen. Men først tar vi the basics med kvitteringer osv.
    Send meg en PM med kopi av leiekontrakten så tar jeg det derfra :)
     
    FastLane, Are, Kjakan and 7 others like this.
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Selvsagt skal man ikke generalisere, og det var heller ikke meningen. Bare så kjipt at det ble utfallet for deg denne gangen.
     
    RoadKing liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig raust av deg @Aussie74 , skal sende deg info snarest.
     
    Aussie74 liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Da jeg pendlet på USA på 2000 tallet, så hadde jeg også stor glede av å kunne gå rett til bilen, fantastisk praktisk. Synd at dette ikke blir utstrakt i europa.
     

Del denne siden