Hjelp til riktige flyreiser for opptjening til gull.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av kimrob, 13. okt 2019.

  1. kimrob

    kimrob Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei alle sammen,

    Ny på forumet her, men det er på sin plass etter mange år med reiser og litt over snittet inntr i bonuspoeng / programmer.

    Etter 1 år med jobb i utlandet, hvor jeg av forskjellige årsaker måtte bruke poengene på Ethiopian sitt bonusprogram Sheba Miles, falt jeg dessverre i status fra EBD (Diamant) til EBG (gull) hos SAS.

    Jeg har altså gullstatus nå og min opptjeningsperiode går til 29.02.20, så litt under 6 mnd igjen. Jeg har nå skarve 8775 poeng, men skal ha en tur til Stuttgart snart og en rett etterpå til Paris, begge med SAS. Nå blir ikke det så veldig mange poeng isolert sett, så det betyr at jeg må "jobbe" litt for å få 45.000 poeng.

    Jeg hadde tenkt at jeg kunne ta type 3-4 reiser frem til 29 februar neste år, for å være sikker på å få gullstatus. Selv om jeg har reist mye, er jeg meget svak på å kalkulere / vite hva ulike reiser kan gi av poeng osv. Jeg kan lite om de forskjellige bookingklasser, lite om hva eventuelle transit kan være med på å gi meg flere poeng osv.

    Derfor en stor bønn fra meg: Er det noen som kan komme med "lette" forslag til type reiser jeg bør bestille for god opptjening. Gjerne forslag på reisebestillinger som ikke krever en doktorgrad å forstå, men enkle tips til reisemål / bookingklasse for god opptjening slik at jeg kan nå gull.

    Det beste er selvfølgelig tips på mest mulig rimelige reiser, selv om det f. eks vil bety maange mellomlandinger osv.!

    På forhånd takk :)
     
    chrt liker dette
  2. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Vet ikke budsjettet ditt, men LH F til HKG, SIN, GRU etc er hva jeg pleier å gjøre en gang i året når det er på salg fra OSL (ca 20.000,- pr pers) og får ca 40.000 poeng
     
    chrt liker dette
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Bestill Amex Elite og se om status-poengene dette inn på flekken, skjedde med meg, men kan ikke garantere det men sjansen er ganske så stor. Hvis poengene detter inn på ett blunk så er du i mål tipper jeg, da blir det i hvertfall mindre stress angående dette problemet :)
     
    chrt liker dette
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Skaff deg SAS Amex elite (årskostnad på 4k) + Sas MC Premium (årspris 1495). 20k på Amex og 1k i mnd på SAS mc (12k i året, gir deg ca 4-5k før de 6 mnd er omme, litt avhengig av flaks og timing). Antall poeng: ca 25k. Da mangler du 12-13k. By på upgrades for de to flygningene til Stuttgart og Paris (forutsatt at det ikke allerede er i pluss). Skulle gi deg ca 4000 poeng ekstra, kontra go. Da mangler du inntil 8k ca. 1-2 reiser i melkerute i plus til Gdansk eller Tyskland, ca 2,5k per t/r, gir rundt 5k EBP, så du må nok ha 2 turer. Da ender du opp med kostnad på 5k i fly + 1,5k for SAS MC, og Amex kan du si opp innen tre måneder før perioden din er omme og faktisk "låne" gratis.

    Et alternativ som er enklere og lenger forut i tid er å gå for SAS MC P nå og så gå for den flygningen med TAP til Torronto, og så gå for Amex elite neste år, når du er inne i ny periode. Som du ser, skal det litt til økonomisk for å fly inn 20k poeng. Så sånn sett er de 4k til Amex ganske rimelige, hvis alternativet er at du må fly de 20k inn.

    Du kan evt snu det, slik at du tar amex nå før perioden din er over, og sier opp når perioden er over (og du har fått gull), og så bestille TAP-flygningen inn i ny periode. Dog ville jeg prøvd å gå for et F&F-tilbud i pluss, da vil en flygning til HKG eller LAX koste deg 6-7k og gi minst 16k poeng. Så heller supplere med en plus-flygning til Tyskland eller Gdansk. Vil tro du da lett tjener opp de 5k i mellomlegg kontra Tap-tilbudet.

    Jeg personlig går for Amex + Sas (ila et helt år gir det meg 32k, altså må jeg fly inn 13k). Da bestiller jeg en tur i plus på F&F, betaler som regeler inntil 6k til HKG eller LAX (gir mest poeng, for det er lengst) og får som regel 16-17k poeng. Totalkostnad ca 11,5k.
     
    chrt liker dette
  6. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Hei @kimrob
    Synes du stiller et godt og detaljert spørsmål som gir andre muligheter til å svare bra!
    Du skriver dog litt lite om hva du evt. kunne tenke deg å reise på:

    Noen reiser fordi selve flyturen (og poeng/status) er selve målet, herunder raske turer i Plus til Gdansk, Tyskland, London med et stopp eller to på veien. For å få flest mulig poeng (pr. krone og anvendt tid!), så bør du helst fly pluss. Så om du ønsker Oktober-fest i tyskland, en fotballkamp i London, en shoppingtur i Polen og kanskje en Berliner-bolle, så kan det nok vanke 20-24K poeng for priser rundt 10-15K kroner. Er du glad i helgeturer og heller reise ofte er nok dette løsningen.

    Har du lyst og tid til langtur, så er det vel bare Business og First som er raske poeng, men alternativer er også Pluss på SAS lengste distanser med poeng 15-17K alt etter som... Akkurat nå er det et tilbud for SØLV-medlemmer (som avsluttes i dag!!) så du kan jo få en billett i pluss til nevnte steder for rundt 7K kroner. Sjekk ut tilbudstråden til SAS.

    Skulle materialisten i deg ønske at GULL er bedre enn å måtte være ute å fly, så kan du forsøkte deg på kort-triksene (Amex + SEB mastercard) eller gå til innkjøp av avisabbonementer / strømbytter og andre tjenester hvor poengene kommer mer eller mindre inn i løpet av en uke eller to måneder...

    Lykke til med gulljakten!
     
    Last edited: 14. okt 2019
    Xflipper and Sonictravel like this.
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dobbeltpost...
     
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Stygt redd for at det hjelper lite med avisabonnementer, strømbytter og andre tjenester ettersom disse bare gir ekstrapoeng og ikke statuspoeng.
     
    chrt liker dette

Del denne siden