Jeg skal fly til FRA-PEK og har noen timer å slå i hjel i F- terminalen til Lufthansa. Noen tips til hva som er det mest ekslusive man kan hive i seg. Har ikke peiling på Champagne og den slags, men vil gjerne prøve det mest eksklusive som finnes
Ingen eksklusive champagner i FCT. Den dyreste de har er rundt 450kr på polet. Bedre i luften, men har litt å gå på der også. Whiskey- og spritutvalget får andre uttale seg om.
De har er vanvittig utvalg whiskey og cognac, men jeg husker ingen navn i farta. Hvid de har Ludvig XIV konjakk er den steikdyr.
Usikker på hva som er dyrest på den listen, men Glenfiddich 21 er nok blant det dyreste. (1500,- på polet) Jeg tipper kanskje de har noen cognac`er som er dyrere. Hvis de har Ron Zacapa rom der, så burde du prøve alt de har av Zacapa. (Det er ikke så veldig dyrt, men veldig godt)
Denne kan anbefales. Sjekka polpris, rundt 2000kr. Var veldig fornøyd med den, men likte også Hennesy X.O. som var cognac alternativet jeg havnet på.
Jeg syns for såvidt det er et greit spørsmål å stille her. Hvis tilbudet tilsier at de har drikker som er langt unna ens vanlige prisklasse, så kan det være gøy å prøve det, selv om det nødvendigvis ikke er det beste. Det er værre å stille det spørsmålet på FCT.
Enig, har nå sjekket litt og kommet frem til ar det er Glenmorangie Signet, ligger på ca 1500kr på polet.
Jeg regner med at "hive i seg" er figurlig, og ikke bokstavelig ment Whiskey, Cognac, Armanac, osv skal en alltid bruke tid på. Siden du ikke betaler for det (eller egentlig: allerede har betalt for det) trenger du ikke drikke alt -eller bestille dobbel, -hvis du får dårlig tid. Hvis du liker røykt/torvsmak, prøv noen Islay eller Highland som har tørket malten med torvrøyk. hvis du vil ha etter malt-, blomster-, urter- og fruktsmaker: gå for Lowland og Speyside. Whiskey er destillert øl. Husk å bruke nesen å "smake med" også. Se om du kan finne noen ølsmaker i dem..... og så vil det ofte være smaker fra fatlagringen, -sødme og frukt fra sherryfat, litt "kant"/ skarphet fra garvesyrene i eik osv. Jeg regner med at det finnes en kompetent bartender der. Du kan jo spørre om å få en liten smak (altså ikke hele standarddrinker) av et utvalg fra en produsent, eller ett distrikt (Mange merker har jo 10 års- 12 års-, 17 års- osv. Noen har "single cask", noen har signerte "Destillers selection" osv). Jeg tror i hvert fall jeg hadde gått for en hyggelig opplevelse i stedet for å "makse" i forhold til prisen på polet. For øvrig, Cognac / Armanac er destillert vin. Så mye av den samme tilnærmingen kan brukes der. Om noen skulle lure: min favoritt whiskey er "Glengoyne 21 yr" og favoritt Cognac er "Pierre Ferrand" ( de har to-tre varianter, alle er gode). Sistnevnte er ikke spesielt dyr, men jeg anbefaler alle å smake når de får anledning.
Do kan jo hyre inn noen medlemmer av styret til Norges Idrettsforbund som konsulenter. Et par av dem trenger muligens en ny jobb snart uansett.
Her tenker jeg også "volume for money". Flere av champagnene på FCT har firesifrede prislapper, og det er lettere å være lykkelig og bevisst etter å ha prøvesmakt seg gjennom totalt sett en halvflaske+ med champagne enn ditto div sprit?