Hva feiler det dere, da?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jonkebassen, 10. okt 2018.

  1. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Så var et kapittel lukket, og et nytt, ikke så utbredt skulle begynne. Det var tid for Air China, denne gangen i C.

    9E350E2D-F015-4876-BD65-0144146ACAEE.jpeg

    D0D30382-2CAD-489B-B0EE-F823FAA83B91.jpeg

    FD025610-0A7A-4415-AF74-30B65541B1CD.jpeg

    Flyvemaskinen som skulle frakte oss til PEK var i dag en A330. Air China har også en tidligere avgang fra BKK til PEK, men denne var satt opp med 737-800, og da var valget enkelt.

    Air China kjører 2-2-2 seating, men disse setene er lie-flat og det er dermed MULIGHETER for å sove litt. Setet er noe annerledes enn deres 787-9, men hvordan jeg vet det kommer vi tilbake til.

    8557C82B-662A-437A-882D-A3BE6103200D.jpeg

    17453ACB-E4C2-415D-B6F2-E496D6D7D0D2.jpeg

    Før avgang ble det utdelt slippers og teppe, noe som holder i massevis for en slik flight. Flytiden var på 4 t 30 minutt, og det var rikelig. Vi tok av på rutetid, og landet like så. Det er ikke så mye å rapportere om, men servicen var helt enestående. Crewet var hele tiden blide og imøtekommende og overrasket stort.

    9D0AD012-7722-4BEA-BC91-577B82066E1C.jpeg

    0D1B9F8C-4C1D-4254-BE3B-4D8212F9F9E6.jpeg

    Det ble i Beijing fjernparkering etter 30 minutt på bakken, og det førte også til VIP-buss. Det ble ikke etterfulgt, og dermed var hele poenget vekke.
     
    SAJblue, geddi, Upsaker and 9 others like this.
  2. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Så da var vi i Beijing igjen. Siden vi ikke skulle ut av flyplassen trengte vi heller ikke transit-visum. Det vi derimot trengte var nye boarding-pass. Vi landet døgnville kl 07.30 og det bar(tunga beint i munnen nå) rett i transit-skranken. "You no have?"
    "You have to wait to 09.00"

    Gode råd var dyre og ettersom det ikke fantes NOEN muligheter for å enten få BP, komme seg gjennom med mobilt BP eller få hjelp så ble det en benk i en times tid. Når klokken så ble ni trippet vi glad og fornøyd til skranken. Her skrev de på flightnr, setenr, gatenr og boarding time før de ga oss billetten. Well, hello there. En ting er at jeg ikke blir nevneverdig irritert iom jeg har betalt 3000 kr for billetten, men om en person hadde betalt dyre dommer for denne billeten hadde blitt behandlet slik, da hadde begeret rent over.

    Deretter tok vi oss en svipptur til Air China-loungen. Hvem har tilgang? Folk med *-F og.... priority pass-kunder. Planen var et day-room, men denne drømmen brast i tråd med boarding passene. Vi fant oss hver sin øl, hver sin stol og litt tålmodighet.

    02A4801E-86EE-41B8-A380-2EE6602ED71B.jpeg

    6F750B72-EBCE-44CF-94A8-BE8A99706D44.jpeg

    Ved boarding klokken 12 spaserte vi bort til gaten vår. Der sto fuglen og kvitret. Dessverre hadde den fått problemer på overferdselen fra Munchen, og dermed ble boarding utsatt i 1 t 30 min. En boogie-tur tilbake til den trauste loungen og enda en pils.

    445E6191-F565-4C95-BB28-6B9544D3044F.jpeg

    9D3DB5EA-99F6-4B42-8D81-32C15C6AE69C.jpeg

    "Excuse me sir, your flight has been cancelled" kom plutselig en dame å fortalte, og da ble jo det enda en hurratur. "Follow me" fulgte hun opp med, før vi fikk lov å hive oss med mannen i gata.

    Vi måtte deretter gjennom immigrasjonen for å få hentet ut bagasjen, og deretter sjekke inn denne igjen. Åja.... er det noe som skurrer? VI HAR JO IKKE VISUM. Okei, hva gjør vi da? Da var sannelig gode råd enda dyrere, om mulig. Okei. Gjennom sikkerhetskontrollen. Opp trappen, smiske med en kamerat. Gjennom sikkerhetskontrollen. Snakke med våre "gode" kamerater i transfer-skranken. Fylle ut 24-timers visum. Kverrulere med dårlig engelsktalende.

    *Parrallelt i telefonen*

    Vi ble oppringt av LH F Hotline som kunne tilby oss PEK - MUC i F med Air China. Ene i reisefølget var ivrig, og svarte ja på dette. Hun hadde holdt billettene, men ikke utstedt de. ABORT MISSION, skrek jeg til damen, som neppe skjønte hva som traff henne.

    "Is there any flights with SQ F?"
    "Weeeell...there is one from SIN to FRA this evening"
    "GO GO GO"

    Noe slik forløp samtalen seg, og det var veldig sytalaust.

    Så da var vi tilbake til transfer-skranken.

    "Sorry, but we have a flight in 1 hour, can you please help us with our luggage?"
    "The check in closes in 20 minutes and you wont make it"
    "The lady over here says we cant make it, can you possibly send our luggage for us?"
    "I DID NOT SAY THAT"

    Her kom heldigvis en kjekk, engelsktalende dame i mellom og uttrykte velvillig at hun skulle gjøre alt for å få ordnet dette.

    "Go catch your plane and I will make sure your luggage will make it back home"

    Nytt boardingpass, og BOOM så var vi plutselig på vei til SIN med Air China.

    B88DA72A-D0C5-4CAD-95BF-B5899C05D066.jpeg

    57BB73F8-23B6-4E7F-AED7-963D08907ACC.jpeg

    E085DB0F-DB80-4832-949B-CAB4A28A4D5B.jpeg
     
    Baldrick, Hilde, Mg15 and 23 others like this.
  3. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Herlige beskrivelser. Nesten så jeg blir svett selv.
     
    Jonkebassen liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,300
    Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Herre, for en tur :)
     
    Jonkebassen liker dette
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,415
    Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte småhumre når jeg leste siste innlegget. Bra formuleringer :D

    Ble vel en bra endring dette med SQ F når dere allerede har fløyet LH F (rette veien, altså tur)?
     
    Jonkebassen liker dette
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member Moderator

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,294
    Bonuspoeng:
    183
    Histore with en twist der altså :):)
     
    Jonkebassen liker dette
  7. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    TOUCHDOWN i Singapore på rutetid. Hjemmefra ble det meldt om tynne legger. Det betydde at jeg måtte innom et apotek for noe leggdempende, som medførte mindre tid til å drikke DomP. Eller, jeg erindrer at jeg egentlig drakk nok.

    På bakken i Singapore ble det et skytrain til terminal 3, en snartur innom en SQ-desk for nye boarding-pass og invitasjon til TPR. Etter et par minutt gikk det i ordne, og dæven døtte nå var jeg tørst.

    Spol sju timer tilbake:
    Tre slitne gutter er klar for å boarde flyet til Singapore. Vi er småsvette, vi er småsliten og vi er smågretne. Men mest av alt er vi lettet. Mine to reisekamerater vet ikke hva som venter dem, men takket være våre eminente forumister har jeg en viss aning. Vi snakket om løst og fast i det vi boardet mot Singapore, men ingen av de to andre hadde noen store nevneverdige holdepunkt for SQ F. OG DET ER AKKURAT SLIK JEG LIKER DET. De hadde jo allerede prøvd ut LH F, så kunne det egentlig bli bedre? Lets see about that.

    97210BC5-299E-481F-87A9-7389508CFA3F.jpeg

    Vi ble godt mottatt, og ble utfyllende forklart om loungene på veien gjennom til det aller helligste. Etter Upsaker(hvordan tagger man?)s eminente reisebrev hadde jeg skjønt at TPR var en smule oppskrytt. Og det var vel en grei skildring. For det dempet mine forventninger KRAFTIG og det gjorde at oppholdet ble mye bedre enn forventet.

    Vi gjorde som Di Derre og fant oss et bord, innerst i hjørnet, ble servert menyen og spurt om noe leskende. Det ble 3 glass DomP for å sparke fra. Det gikk fint, og like etter kom matbestillingen.

    For min del ble det en fantastisk kylling til "forrett", som var så saftig at selv ikke Lerum hadde servert lignende kvalitet. Påfyll av DomP og en Singapore Sling. Hovedrett? Assorted Satay. Denne var imotsetning til rapportene her veldig god. Saftig kjøtt og god saus. Det kan dog være mine preferanser og krav som er annen en dere andres.

    7FEE1D81-9DD1-4B00-B898-FB9D07DF5D03.jpeg

    C72411B8-57E6-4FF7-BA95-35C66648D2AA.jpeg

    Vi hadde to timer i loungen her, og som rapportert er stemningen litt kirkegård. Det er litt uglesett å gjøre noe annet enn å småhviske og det er vel i det store og heile ikke så vanlig å snakke i det hele tatt. To timer var et passelig antall timer, men vi kjente på abstinenser etter champagne når vi gikk fra gaten til vi kom ombord i flyet.

    A03FB80F-FAAF-476A-8920-6B93B0032A76.jpeg

    Totalinntrykket og totalopplevelsen var mye bedre enn forventet. Vi hadde det helt strålende, men jeg tror det kan settes i sammenheng med at vi var 3 stykker ilag, det var fylt opp i TPR og alle var serviceinnstilte. Vi ble hele tiden vartet opp og fikk tømt et par-tre flasker på de to timene vi brukte der.

    Vi ble hentet i det de begynte å boarde, og vi trengte vel egentlig tiden. Sikkerhetskontroll av typen grundig ble utført, hvor vi ble bedt om å låse opp koden på telefonen og skru på pc-en.

    I det vi fullførte bragden med å låse opp mobiltelefonen var det kun en gang som skilte oss fra vår store drøm. Dobbelseng, skinnseter, bamser og trange toalett.

    F8563454-B72D-410D-B973-5D0F84228487.jpeg

    D6F05BC8-F2BC-4FA8-AAEC-12FC86F9FC82.jpeg

    61DFE181-0CF6-405C-BE93-42AD9D90393E.jpeg

    Vi ble hilst velkommen av tre hyggelige flyvertinner, og det ble umiddelbart servert champagne. Would you like DomP or Krug? Krug, of course, var det bastante svaret. Vi fikk de tre siste setene i kabinen, og ble satt på 3A, 3C og 3D. Resten av kabinen var okkupert av Singapore sin statsminister og hans entourage, så stemningen brygget vel ikke opp til fest nødvendigvis.

    0DD85C65-56B9-425A-9450-C45D7479AA19.jpeg

    B1674DE8-0701-4F92-A9AA-7E04B09AD36B.jpeg

    CFC1B7F6-F7C0-4E20-B24B-C9AC86A8283B.jpeg

    4C7D0611-E131-4D37-A7A6-27905C6A3B59.jpeg

    65D294DA-A3D4-4F21-8462-6169140FF90D.jpeg

    Setet er jo presentert før, men hva gjør vel det? Det er utrolig lekkert, er godt å sitte i og har en åpen følelse til tross for muligheten til å lukke den. Det er jo serveringsluker og dører, men muligheten er der, samtidig som suitene ikke er parallelle gjør at man ikke stirrer inn på naboen.

    F93ECE76-9083-4A28-9A74-5BF87DFAC393.jpeg

    Vi fortsatte Krug-kjøret og før vi tok av hadde vi vel rundet 2 flasker.

    E967D09B-C5B9-4FF8-9FBD-103A74804881.jpeg

    A3A44A33-4978-4474-BF98-E0BF0E303961.jpeg

    Etter take off tok det 15 minutter før neste Krug-glass ble servert. Vi fikk velge fritt fra menyen, og både pastaen, fisken og biffen var aldeles strålende. Til middagen ble det servert oss en Singapore Sling og jeg fikk det tøffe valget om jeg ville ha DomP eller Krug. Both?, svarte jeg undrende og jammen med kom de begge på bordet.

    925169E9-4B16-4122-AA1D-FB939838F995.jpeg

    B54BF623-4720-417D-B876-7E0266B7B7C3.jpeg

    1661A9C0-9238-48DB-8CC8-7CD0FF83549B.jpeg

    95492DE2-1FBF-435F-8DB9-3C47ADF7DD2A.jpeg
     
    Last edited: 24. okt 2018
  8. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    1107EAD9-4815-478D-87BF-EF431406AF6A.jpeg

    Etter middag fikk jeg plass til en dessert som også var av typen god, og deretter kan jeg erindre at jeg har gått for å skifte til pysj. Denne var i størrelsen gigantisk og passet særdeles dårlig. Men herr statsminister(stor S?) tjener jo tross alt 2 $ dollz i året, så hva har jeg å skulle sagt?

    ACAF97D8-14F8-4981-954B-123D026F33E7.jpeg

    12ED7504-7823-4E90-98C4-413337A18792.jpeg

    Vi sov en 8 timer av den 13 timers lange flyturen og det var egentlig helt perfekt. Vi våknet to timer før landing og da ble det servert vafler.

    0B94A4A8-91AD-4105-85AA-FD0F0F9ED3CC.jpeg

    655D484F-2270-4C9D-80D8-E9DFA0797E38.jpeg

    ALDELES NYDELIG VAR DE.

    Landingen var like praktfull og plutselig var vi på bakken i FRANKFURT. Uten noe særlig henting eller bevertning ble det traskeskoene på, og endeløs gåing mot B-gates.

    EE675035-489E-4DA0-9453-7457827E33BC.jpeg

    I passkontrollen var det fullstendig kaos og reisefølget fikk oppleve den berømte tunnellen. Gjennom den, og gjennom sikkerhetskontrollen.

    B4C1447B-C3B8-4600-AEE1-C0CBD941A4DA.jpeg

    I forhold til lounge-situasjonen prøvde vi oss i FCL ettersom vi skulle ha flydd LH F. "You can try the Senator Lounge further away". Litt dådyr-øyne og en forklaring av situasjonen senere og VIPPS så var tonen en annen.

    603F0CBF-CECA-4970-AA27-C84CE7D5C163.jpeg

    2DF17EC1-88D0-4C3F-95AE-A77D3E074F31.jpeg

    "Yes, you are allowed to use our lounge" smilte de falsk og slapp oss inn. Fyllesyke som vi var gjorde vi særdeles lite ut av oss. Det ble et par rundstykker med bacon og et glass juice før jeg ble servert verdens tammeste Cola Zero.

    3264DD6B-37B8-4FD2-B3E7-9D739E0CD5DC.jpeg

    En halvtime før flyet gikk til Oslo bevegde vi oss mot B42, som er lengst fra hele Frankfurt, og det ble også der en liten forsinkelse. Melkeruten hjem, og vipps så var vi et par opplevelser rikere, en bagasje fattigere og noen kilo tyngre.

    993E83BE-FB1B-4D77-9E36-3DC6CBEB3479.jpeg
     
  9. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    736
    Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    163
    Fantastisk !
     
    Jonkebassen liker dette
  10. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, så absolutt. Kommer et mer utdypende innlegg imorgen om hvordan vi opplevde forskjellene.
     
  11. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Et par spm:

    Iom at flyet ble kansellert, vi ble forsinket og kom hjem med null og niks har jeg et par spm:

    - Er det 600 euro vi har krav på i kompensasjon?
    - Skal vi klage til SAS eller LH?
    - Jeg hadde separat flybillett fra OSL til AES som selvsagt røk i tusen biter. Kan jeg kreve forsikringsselskapet mitt for denne?

    Ellers noe annet av system vi kan ta i bruk her?
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    2,010
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Ekspertene må gjerne korrigere meg, men her vil jeg tro at flighten med CA som dere takket nei til vil være styrende.

    Forøvrig veldig kjekt å følge dere! Flotte bilder og herlige beskrivelser, akkurat som forrige gang:cool: Ser frem til neste gang du skal ut på vift:D
     
  13. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Kansellering gir i utgangspunktet en ubetinget rett til kompensasjon etter EU 261/2004, så fremt kanselleringen ikke skyldes «extraordinary circumstances». Som @watchaddicted nevner er det imidlertid av betydning om dere ble booket om til avgang «at the earliest opportunity» eller «at the passenger's convenience». Sistnevnte kan medfører at retten til kompensasjon faller bort, avhengig av flere forhold, blant annet om dere uansett ville ankommet den endelige destinasjonen for sent. Kravet skal i så fall rettes til Lufthansa, det var de som kansellerte. Hva gjelder om du kan rette krav til forsikringselskapet om den separate billetten fra OSL, avhenger det av forsikringsvilkårene dine. Jeg vil i alle fall kunne få dekket utgiftene til «innhenting av reiserute» etter min reiseforsikring!

    Ellers, takk for flott reisebrev! :)
     
    Jonkebassen and Sonictravel like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk endelig lest hele greien fra A til Å. Takk for et veldokumentert reisebrev fra noe som ser ut som en riktig så fin tur :)
     
    Jonkebassen liker dette
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,337
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Har du forresten sjekket om dere ble booket om fra awardklasse til en poeng-givende klasse? :cool: Kan bli en del fine, flotte grunnpoeng av det..
     
    Jonkebassen and Chrisbgg like this.
  16. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, vi har jo blitt booket om til J og F, som vel er poenggivende klasser. Er det bare å registrere det på retro-eb-siden og satse på at de dukker opp?

    Hvordan gikk det med deg, @Upsaker ?
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    De klarte å finne en O-billett hos meg på Lufthansa, men jeg fikk 4200 poeng for OSL-FRA og SIN-DPS. Tror den første ombookingen til TG C ville gitt poeng hele veien.
     
    Kristian liker dette
  18. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Der kom det inn poeng en halvtime etter jeg hadde registrert de.

    SIN - FRA: 12.800 poeng
    PEK - SIN: 5.600 poeng
    FRA - OSL: 2.000 poeng

    :)
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Jackpot!
     
    rkvalvaa liker dette
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Åh, herre, éi av fleire formuleringar eg flira godt av! For eit reisebrev! Strålande :)

    Var ingen i staben heller fysne på å bli med gutta boys på Krug-køyret? Det er vel (nesten) grunn nok til å boykotte heile landet?
     

Del denne siden