Hva gjør jeg nå..... Valg av bonusprogram.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Kenneth82, 14. febr 2024.

1. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ble en bonusjeger rett før korona brøyt ut og har satset alt på EuroBonus. Målet har alltid vært å ta med min bedre halvdel på t/r bonusreiser til USA på first. AMEX klarte å gi meg 40 000 stauspoeng i fjor og ble oppgradert til gull som jeg fikk veldig godt utbytte av i fjor og hadde det rett hyggelig på LH sine lounger på FRA og jeg kommer til å kose meg på de samme loungene i år.

Jeg har jo innsett at status og lounge har blitt en motivasjon for meg. Med *A så har jeg følt at de har en lounge i hver havn og at jeg var godt dekket uansett reisemål og flyselskap. Nå som SAS bytter allianse er jeg litt i tvil om jeg skal fortsette å være med på jaktlaget. EB gir jo meg max uttelling med tanke på opptjening av poeng og status gjennom AMEX og MC, jeg har ikke ett reisemønster, jobb eller økonomi til å oppnå status ved kun å fly, så å bytte til et annet program som ikke har de samme mulighetene til opptjening med kort blir en stor ulempe.

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i hva overgangen fra *A til FB har og si for meg. 95% av alle mellomlandinger jeg har hatt de siste årene har vært på CPH og FRA. Jeg trenger gode råd fra erfarne bonusjegere nå

Feqzz liker dette
  2. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,634
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er lounge som er viktig bør du avgjere bonusprogram etter kva for flyselskap du flyr mest med. Er det Star Alliance (for pengar) du kjem til å fly etter allianseskiftet bør du nok finne eit alternativt program der.

For bonusturar med CT for poeng du tener på kredittkort, (Via)Trumf etc. har du nok ikkje noko reelt alternativ til å halde fram med SAS. Skal du ta med din betre halvdel på F tur til Sambandsstatane bør du imidlertid få opp farten, for i SkyTeam er det få selskap som opnar for F for andre enn kundar av eige statusprogram. So langt eg har funne er Garuda det einaste. Dei opna nyleg for at FB kunne booke F hjå dei. Uvisst om SAS EB får same moglegheita.

AirMags liker dette
  3. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge du er Eurobonus gold vil du jo fortsatt ha tilgang til SAS sine lounger i de skandinaviske landene, så OSL, CPH, ARL vil være dekket. Dersom du connecter med FB-partnere vil de ofte ha lounger i sine hub’er, feks KLM-lounge på AMS. Det interessante spørsmålet er derimot om EBG og/eller EBD vil gi tilgang hos allianseselskap. Her er det i tillegg individuelle forskjeller mellom selskapene så dette gjenstår å kartlegge

4. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan fikk du til det kunststykket?

Uansett, jeg er litt i samme båt som deg og min tanke er at å være medlem i et bonusprogram uten at du har et eller flere kredittkort i programmet er ganske dødfødt, for da må du i praksis fly inn både status og poeng. Hvis du kan opprettholde EBG vil du jo fortsette å ha loungetilgang hos SAS, samt hva enn tilganger du får som Skyteam Elite Plus (med noen unntak, looking at you Delta..). Hvis First (med Lufthansa antar jeg?) til junainten er målet ditt har du dårlig tid etterhvert, men hvis du kan leve med business ser ikke verden så ille ut der borte i SkyTeam. Vi må bare lære oss å navigere AMS og CDG i stedet for FRA, men det kan ikke være så vanskelig.

5. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    jeg fikk også 40k i fjor

6. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Da kan jeg jo spørre deg også: hvordan fikk du til det? Gjorde Amex feil over hele linjen? Jeg holdt på å ikke få mine i det hele tatt og måtte til slutt etterlyse dem.

7. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Ved en feil er vel svaret her. Noen får 0 i perioden sin andre 40k.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,871
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått 40k på 4 måneder.
    Teorien min er at de gjør noen grep for å justere i forhold til EB perioden, det gir noen merkelige utslag.
    En annen teori er at når man har hatt kortet fra før og sagt opp, så ligger det igjen i systemet på et vis, slik at man får poengene både for det gamle og det nye.
    For min del vil det vise seg i oktober. Hvis jeg da igjen får 20k poeng, så er det sistnevnte teori som holder vann.
    Det overrasker meg egentlig ikke, for amex har vist mange ganger at de er helt ute å kjøre i den teknologiske utviklingen.

Sykkelthor liker dette
  9. AirMags

AirMags Medlem

Likes mottatt:
    506
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er så vanskelig å få til å fly F hos de andre selskapene så tenker jeg det må være interessant å skaffe seg amerikansk AmEx for å så kunne flytte bonuspoengene over i de bonusprogrammene man vil benytte seg av. Da står man litt mer fritt til hvilken allianse man tilhører.

https://insideflyer.no/forums/threads/kredittkort-i-usa-uten-statsborgerskap.20098/

Del denne siden