Hva har en gått glipp av?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Spielhaug, 31. okt 2020.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Er i det filosofiske hjørnet...
    Med tanke på at Amex kom i hus i 2018, og man da fikk øynene opp for at det fantes kort som gir statuspoeng også, så spør man seg jo hva har man gått glipp av opp igjennom tidene?
    Så det korte (pun!) spørsmålet blir da, når begynte kortselskapene å tilby kredittkort med statusopptjening?
    Oppfølgingen blir da når startet man med kort som ga «vanlige» poeng?
    Til slutt, hvor lenge har Amex hatt CT?
     
    Edvard liker dette
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt sikker på når (SAS) AmEx kom i Norge, men kort som gir statuspoeng er vel ganske nytt. Kom vel med MasterCard Premium om jeg ikke husker feil.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
  4. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    En ting man (jeg) har gått glipp av er SVG - IAH (ligger noen reisebrev her inne). I slutten fikk man gullkort for en tur med denne.
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens opportunity cost, ved å plassere (økt) forbruk på å sanke CT og EuroBonus poeng.

    Om dere automagisk samler dette på utgifter som uansett er løpende er det jo fint, men min følelse er at det ofte er en push for å treffe tallene – og dette fører til mer penger ut av lommeboken. Penger og tid som kunne vore investert annerledes.

    Ser det er en underholdningsverdi, engasjement i spillteori, litt skattejakt og drømmer på gang – men lurer på om tiden brukt på denne hobbyen har noen ren økonomisk gevinst.

    Det kommer vel an på hva du ellers bruker kvelden din på. Alle bonusbillettene kan selvfølgelig kjøpes for penger, på 10 minutter. Dunno, jeg har ikke regnet på dette og heller aldri opparbeidet meg noen CT.

    «Det bringer meg videre til den andre trenden; fokuset på bonuspoeng. No worries, jeg forstår moroa og hvorfor folket driver med dette, men problemet kommer når du blir litt blind på forbruket lagt ned får å få de poengene.

    Klart, om du henter opp en fullpris Lufthansa First flight og måler den mot hvor mange poeng/kroner/tid du måtte snekre sammen for samme ruta, kan det kanskje føles verdt det.

    Men jeg er ikke sikker på at det er den beste strategien for hverken økonomi, frihet eller gode opplevelser på sikt.» – utdrag fra dette innlegget.
     
    Maggie and NoLimit like this.
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Husker det inlegget, ja. Det er vel et spørsmål som du sier, om hvor flink en er til å rute faste utgifter til kortbruk. Og å holde seg unna «luksusfellen» ved å kjøpe bare for å tjene bonuspoeng.
    Klarer man det, så er gevinsten for vår del svært gunstige flybilletter til å besøke slekt innenriks. Når det drar på seg 10k for hele familien, så skal det ikke så stor innsats til for å tilsvarende tjene opp 35.000 EBP som betaler tilsvarende tur.
    Vi har forsåvidt også karret til oss en tur i SQ F, og det var gøy det. Men du har et poeng med at det er mye jobb som ligger bakom. Men spør du om jeg noen sinne hadde kjøpt den F-billetten med penger, så er nok svaret nei.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden