Hva leser du på tur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Larata, 25. mai 2015.

  1. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Prøver å kombinere all reisingen med litt dypere forståelse av verden og hvorfor den har blitt som den har blitt! Trenger litt råd utover "byguider"

    Kan på det sterkeste anbefale:

    1. Hvis byen fikk bestemme(Jam E. Hansen) Hva gjør en by til en by?

    2. Donau(Claudio Magris) Trolig den tyngste reiseskildringen jeg har lest
     
    EB and tommy777 like this.
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål. Har en Kindle i lommestørrelse, den og brilleetuiet (som også huser stjålne Radisson-penner) får plass i høyre lomme på allværsjakka. Kan ikke reise uten dette. På Kindle ligger det biografier over fotografer - leser for tiden en om Diane Arbus. Det er filosofi, historie og mye annet som krever litt ekstra konsentrasjon - som jeg av en eller annen grunn finner på en flytur. Ellers går det ofte i litt lettere stoff; gjerne svensk krim; Håkan Nesser, Henning Mankell, Johan Theorin er blant favorittene. Da i papir, slik at de kan gis videre etter at de er lest. Men de ligger i såfall i kofferten, på flyet er det som sagt kun Kindle som gjelder.

    En liten off-topic. Eller kanskje ikke. Det virket på meg som om SAS tror at de skal kunne gå over til å distribuere aviser og blader digitalt. Jeg ser definitivt poenget, og det er et flott tilbud til de som gidder drasse på en Ipad. For oss som bruker en liten mobiltelefon, er det ikke fullt så gøy. Dessuten tror jeg (og en del folk som vet mer om slikt, enn det jeg gjør, har jeg registrert), at tablets ala Ipad er på vei ut. Dels erstattet av gigantiske telefoner som bøyer seg når du setter deg på dem, dels av dedikerte lesebrett med evigvarende batterikapasitet - og dels av mye mindre laptop'er. Det gjør en fremtidig satsning på tablets som medieplattform ombord på fly, ubegripelig.

    Men snart har vi vel en utbrettbar telefon som løser hele problemet for en stund.

    Lesetips; på vei til India er det naturligvis William Dalrymple som gjelder. Eller på vei til hvilket som helst annet sted.
     
    tommy777 liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er nærmest altetende når det gjelder lesestoff, både hjemme og på flyet, men for min del går det i kun papirformat. Jeg leser litt magasiner (bil, teknologi, reising etc.) og litt aviser (fortrinnsvis DN og lokalaviser), men for meg er det først og fremst bøker som gjelder. Har vel en 500-600 bøker i lesestua hjemme og dette tallet øker stadig.

    Jeg leser en god del biografier og annet stoff fra den andre verdenskrig, men også reiseskildringer og andre historiebøker. Det blir også en god del krim og annen fiksjon og det går i en fin blandings av bøker på norsk og engelsk. Viss det er en bok jeg venter på som jeg kanskje har lest om så er det som oftest lettest å skaffe seg denne på engelsk. For meg er det nesten ingenting som å sette seg ned (hjemme eller på reise) med en ny etterlengtet murstein av ei bok :)

    Skal jeg ut på tur så velger jeg som oftest å ta med meg en avis eller to, kanskje ett magasin og en paperback eller tre, avhengig av hvor lenge jeg skal være borte. Jeg må alltid ha minst en bok i håndbagasjen ellers blir det abstinenser.

    Til slutt et lite hjertesukk vedrørende det samme som @Brunello også nevner; Jeg reiser vanligvis kun med en mobiltelefon og savner papiravisene hos SAS, men har selvfølgelig forstått at jeg er en dinosaur som bare må innse at jeg heller får kjøpe meg en avis selv. Og jeg skal vel overleve det også...
     
    Larata, tommy777 and Brunello like this.
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må si meg enig med @Bruello. Jeg finner en helt spesiell konsentrasjon på fly. Det er perfekt å sitte i sin egen liten boble å lese pensum. Finner en ro som jeg aldri har klart å finne på en lesesal.

    Forøvrig finner jeg krigshistorie spesielt spennende. Og gjerne bøker om det landet jeg er på vei til.
     
    Larata and Brunello like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Brunello liker dette
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Tablets er jo helt konge. For personlig konsum bruker jeg nesten bare iPaden.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men ikke til å lese bøker. Jeg kan lese bøker på Kindle i timesvis, samt blader og bøker uten problem. En tablet er som en TV, du blir tvert i trynet etter noen timer y
     
    LN-MOW liker dette
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Bøker nei, aviser JA.
     
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Min kindle er med overalt. Har en Paperwhite - ikke sikker på om det er den Tommy mener, men jeg elsker min. Foretrekker mest 'lettere' lesestoff som avslapning.

    Padda er stort sett også med - fin for aviser, magasiner og blader. Suverent for meg i dalstroka bortafør å kunne få feks. Pondus på utgivelsesdagen.

    Legg til min lille Mp3-spiller, så driter jeg i det meste som finnes av underholdningssystemer ombord.
     
  10. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Har null konsentrasjon til å lese på fly eller mens jeg er på reise. Det har jeg forsøkt, men jeg sporer raskt av.
    Men en bok, helst noe fra virkeligheten leses gjerne ved strandkanten.
     
  11. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Støydempet musikk på øret og en bok, ombord på fly, gir en veldig fin ramme for boklesing ja. De siste par årene har jeg stort sett lest diverse Haruki Murakami-bøker, utelukkende i lufta. Alt etter hvor lange flyturer det er snakk om og hvor ofte jeg reiser så kan det da ta litt tid å komme igjennom en bok, men da gjelder det bare å sørge for å alltid ha en upcoming flight. :)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,589
    Bonuspoeng:
    293
    Kindle og lett litteratur. Ikke noe tung og dypsindig som krever at hjernebarken svinger, men enkel action som f.eks Tom Clancy eller Jo Nesboe.
    Da SAS i sin tid lanserte internet ombord (+10 aar siden) var jeg oppriktig interessert, men beklager, hverken IFE eller internet kan slaa en god bok, en drink og en reclining seat.
    Enig i at det blir smaatt med avis paa mobil, men jeg syns det funker, og sa slipper jeg a stresse med de svaere haugene med papir.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,589
    Bonuspoeng:
    293
    Kindl... Er forovrig det beste som har hendt siden Harley Davidson :)
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    En bok er en bok. Ikke en Kindle. Det er en fysisk papirdings man har med og som man blar i. Evt bare går man og bærer på den på stranda for å se kul ut.

    Jeg leser ingen sånne flinkis bøker. Jeg leser mest om vold, promp og f*enskap. Mye Stephen King, vikingsagaer etc. Noe som får blodpumpa i gang og smilet frem.

    Ser iblant på litt serier på IFE. Evt film hvis skjermen er stor og bra. Ellers blir det mest å lytte til Dr.D.R.E, OnkelP og ymse popmusikk. Evt Country eller Springsteen.

    Elefanten er yngre og leser Ole Brum på iPad.
     
    no-backpacker and Joachim like this.
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Well that explains the nickname ;)

    Jeg må si meg enig med @MadsVaHa - jeg finner en helt spesiell ro om bord, til å faktisk lese pensum (når man må sånt)
    Nå i sommer ser jeg for meg at jeg skal få lest ferdig "Thinking fast and slow" av Daniel Kahnemann. Eller rettskrivingstriologien til Per Egil Hegge :p

    Ja, jeg er like tørrpinne som jeg høres ut som.
     
    RoadKing liker dette
  16. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    La meg avkrefte det med de samme; man bærer IKKE en Kindle på stranda for å se kul ut... Kindle er for nerder. De følges ofte av digre lesebriller.
     
    no-backpacker liker dette
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vi jo enige. Det er bøker jeg kan gå og slenge med på stranda. Sammen med en stor øl og flip flops.
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
    Last edited: 15. juni 2018
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,589
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tar gjerne Kindle med paa stranda, jeg kan kanskje kvalifisere til aa vaere nerd yrkesmessig, men jeg bruker ikke briller :)
     
    tommy777 liker dette
  20. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Sa det samme før. Men som lesehest er det bare så deilig å kunne ha 20-30 bøker i sidelomma på cargoshortsen. Og tilgang til omtrent ubegrenset fler til en rimelig penge.
     

Del denne siden