Jeg spurte om dette i en av referatene i min Costa Rica tur, men en forklaring uteble, så jeg prøver på nytt i egen tråd. Scenario: Fly lander og ankommer gate, flybridge legges ut og døren til kabinen åpnes. En representant for kabinen, åpner døren og en av bakkemannskapet står på flybridge. I noen tilfeller sier de hei og hå. I noen tilfeller utveksles papirer. I noen tilfeller overrekkes sogar en pakke og noen papirer. Hva slags prosedyre er det som foregår her egentlig? Hva er det de snakker om? Vær og vind? Noen som vet?
I utgangspunkt er det ikke behov for å overlevere noe som helst. På flygninger med mellomlanding bekreftes transittpax, og dette skal også stemme før boarding begynner. Enkelte flyselskap har kanksje praksis for å levere oversikt for retur etc, men dette er ikke almenn praksis i hvert fall. En annen ting er før takeoff. Da skal loadsheet leveres til cockpit for signatur og CIL (Cabin Information List) til purser. Her fremgår det status, assistansebehov, antall pax/klasse etc. Slik var det i hvert fall før. Mulig noe av dette er automatisert nå.
Bakkepers.: Hei og velkommen til xxx! Crew: Hei selv, og takk for sist! Alt vel? Bakkepers.: Jo takk, så vel som det kan bli. Hatt en fin tur håper jeg? Crew: Alltid! Bakkepers.: Så bra, godt å høre. Så... eh... Ja: er Scandipendler ombord, og i tilfelle; har han dårlig tid? Crew: Nei, jeg har faktisk ikke sett han på en stund. Bakkepers.: OK, da lar vi dem gå, minn dem på høydeforskjellen mellom flyet og broen. Vi snakkes! Crew: Cheerio!
Hvis det er bare vås, så blir jeg rent forbanna. Da vi landet i BCN i går, så stod tosken på land og våsa med gåsa i døra i det som virket som en liten evighet, og vi hadde et fly å rekke. Før takeoff må de gjerne jabbe så mye de vil, så lenge jeg har min Champagne. Har jabbingen ved ankomst ingen formell funksjon, burde en gått ut av flyet og til side for å flørte, slik at vi passasjerer som har annet å bestille kan komme i land.
Du som er såpass verdensvant burde da kjenne til den spanske kulturen.. først blablabla og deretter mer blablabla.. og så vurderer man om det er riktig tid for mer blablabla eller å faktisk utrette noe..
Hehe.. nei ikke jeg heller.. Har et år i Spania på rullebladet så har lært at mañana i prinsippet ikke betyr "i morgen". Det betyr bare "ikke i dag" ..