Hva slags jobb har en EBP/HON/GGL/GS/ETC?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 02. sept 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel noe mange med bonusfeber lurer på.
    Hva slags jobb, bakgrunn og industri er det som ligger bak de svært sagnomsuste super-elite statusene?

    De jeg kjenner som er eller har vært er ukependlerne og flyr dyre ruter (WF) + diverse hastemøter langt langt vekk..

    Del gjerne det du vet. De som har et slikt kort kan også sende meg en pm om de vil dele anonymt :) De fra forumet jeg har møtt sier jeg ingenting om uten tillatelse åpenbart..
     
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    En venn av meg oppnådde Pandion for noen år siden fordi han (da) jobbet i IBM og var bl.a. pålagt å pendle mellom 3 kontorer i ulike land hver uke.. Like etter at han oppnådde Pandion så ble han langtidssykemeldt.. :confused: Så han hadde bare den statusen i en periode.
     
    Ursa liker dette
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel de høyt på strå. Direktører eventuelt en meget god selger. Eventuelt tekniker som skal dekke et meget dyrt og snevert produkt som kun han kan fikse.
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke heeelt sikker på om ebp kan sammenlignes med hon/ggl, eller engang gs. Kanskje med etc, etc...
    Men hvordan oppnå svartkort er meget enkel: reise noe inn i helvete mye, lenge, langt unna og helst uplanlagt.
    Jeg reiser 150-200 dager i året, rimelig over alt hvor de har asfalterte rullebaner og møblerte hotell. Mitt ansvar er IT-innovasjon som innebærer konferanser, standardiseringsmøter, designsesjoner, myndighetsmøter osv. Veldig variert og morsomt. Hvis man er tekno-nerd vel og merke. Jeg har reist på dette nivået i over 20 år men har kun fulgt flyforum etter at SAS var så snille å sende meg et svartkort med sølvkråke for fire år siden. Da måtte jeg google hva dette var for noe rart, og ble hengende fast her inne ;)
     
    Misterix, RoadKing, FastLane and 20 others like this.
  5. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jobb? Joda, det det er sunt å jobbe litt av og til. Men den viktigste grunnen til reisingen er kanskje: no kids no wife just a freebird! :D:D:D
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm...
    Klarer ikke helt å se at noen kjører seg opp til ebp på hobbyreising. I alle fall ikke hvis man bor i litt mer sentrale strøk av verden. Hvis man først legger 3-400k/år på flybilletter for ren fornøyelse, så bør man nok spre det ut på en måte som gir MYE mer fornøyelse per krone. Men pri-1 hadde vært å flyttet fra is-og-steinrøysa til behageligere klima.
    (Ser ut av vinduet på høstregnet. Hutre... :confused: )
     
    Kjakan liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Var en som det ble skrevet om tidligere. Servicetekniker i Finnmark, kun fullfleks WF kjøpt samme dag.
    Var ikke EBG engang pga anbudsruter og plutselig kom kråkekortet i posten. Må ha vært en artig dag å hente posten :)
     
    RoadKing, geddi and mathiasfe like this.
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner til en tidligere EBP, toppstilling i Norges-avdelingen i et større internasjonalt industrikonsern. Reisemønsteret besto av ukentlige turer til London, samt turer på kort varsel til hvor som helst.

    Utenom det, så ser jeg for meg at en del IT-spesialister med en sær nisje fint kan klatre til toppen.

    Oppsummert, du har en jobb som er mer en livsstil enn en jobb. Fritid kan du se langt etter.
     
    kiev liker dette
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,232
    Bonuspoeng:
    113
    Fun facts: i fjor (og dermed i år) var det 852 ebp i Norge, ut av 2000 totalt. De fleste var i Stavanger (surprise...), men morsomt nok var det relativt mange i Trondheim. Langt over hva befolkningstall skulle tilsi. Min avdeling bidro vel med fem av disse...
    Med innsparingene i Oljå og ellers i industrien, så vil trolig to ting skje: reduksjon i kravet for å oppnå ebp, og jevnere fordeling av ebp over norden.
    Skal bli interessant å se utviklingen fremover, og vi får håpe SAS klarer å reise kjerringa :)
     
    Fredrik81 and miura like this.
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Daglig leder i kreativt byrå i Stockholm la sitt sorte kort på bordet her om dagen.
     
    Shyneno liker dette
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har snakket med 1 norsk HON. Han var leder for gruvedriften til et stort norsk konsern. Dette førte han rundt omkring til spesielt Afrika og Sør-Amerika, som da ble booket i Lufthansa Biz.
     
    geddi liker dette
  12. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,175
    Bonuspoeng:
    93
    IT-konsulenter med oppdrag (et par år) i utlandet, som velger å ukependle, klarer også å kvalifisere seg til EBP. Fikk faktisk nytt skrapelodd ett år etter at jeg sluttet å pendle også (hadde dog en del turer på privaten + noen jobbreiser).

    "Skrapelodd" fordi kortet jeg fikk det andre året var ørnen på selve kortet påført med nettopp samme belegget som på skrapelodd. Etter to uker i kortholderen var fuglen fløyet....
     
    RoadKing and Fredrik81 like this.

Del denne siden