Hva slags mat vil du helst ha ombord på fly?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 29. febr 2016.

  1. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Tok ikke bilde, men Swiss serverte en aldeles nydelig biff i C fra LAX til ZRH i november.
    Det er faktisk det beste biffmåltidet jeg har fått i et fly.
    Ellers må jeg også si at biffen til SAS fra OSL-EWR var absolutt et godt stykke kjøtt.

    Jeg er biffelsker av rang, så velger alltid det om det er på menyen, så har helt sikkert gått glipp av mye annen god mat om bord....
     
    Jørgen liker dette
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @Tore. Gi meg ett saftig kjøttstykke med et godt glass rødvin til, så har jeg det som plommen i egget. Dette gjelder forsåvidt på bakken også.
     
    Jørgen liker dette
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    What they said..
     
  4. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg fløy business fra Japan og hjem i januar, ble jeg presentert for og gikk gjennom en fancy meny. Alt smakte godt, og det så i tillegg godt ut. Allikevel hadde jeg mest lyst på en diger hamburger, chips og øl - noen timer etter det fancy måltidet :)
    Sist uke fløy jeg i plus til/fra Athen. Da fikk vi noe laksegreier ned (så mer ut som postei) og muligens laksegreier opp (så ut og smakte som ihjelsalta makrell). Det var litt slitsomt...
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Av og til skulle jeg ønske at de heller kunne komme rundt i kabinen med flere store bakker på vogna. Sånn buffe opplegg. Så kunne man ta litt av hvert av det man hadde lyst på.
    Kanskje litt enklere på Air India (som vel gjør dette) hvor alt er gryteretter og det eneste du trenger ved siden av er ris?

    Men SAS har gjort dette på frokostserveringen før. Og en stund gjorde de vel det samme på andre måltidet på dagflighter. Men det var vel ikke så mye forskjellig å velge i på sistnevnte etter hva jeg husker.

    Har fortsatt tilgode å få servert kebab ombord. Det kunne smakt deilig etter flere timer i en lounge med tilhørende bedrikkelse....
     
    Henrik and Edin like this.
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    De første gangene jeg fløy SAS business (oh, the days...) til London gikk de også med tralle og kokkeforkle (oh, the days 2) og bygde opp tallerkenen din etter ønske. Det var som regel bare en hovedrett, men det var kanskje biff, og så valgte du tilbehør.

    OH... the days....!!!!

    Men på den tiden kostet jo en business billett tur/retur London det samme som... uhm... det samme som de fortsatte å gjøre til de sluttet business fullstendig og det samme som... uhm... SAS Plus Flex med kald potetsalat i pappkasse og musserende koster i dag. Skal si det går fremover :)
     
    RoadKing and Jørgen like this.
  7. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Lette fiskeretter, gjerne type i retning sushi/sahsimi/ceviche med soyasaus passer bra i luften. Forfriskende med musserende til. Av kjøtt har jeg best erfaring med mørkere kjøtt, gjerne med sopp, god saus og potetmos. Litt kraftige smaker. Har ikke så mye erfaring fra LH, men Turkish hadde jo både både en slags kebab og en god biff og også lam, sjølvsagt. Dessuten veldig mange forretter og ikke minst en overdådig dessertvogn. På charter for veldig mange år siden husker jeg å sette spesielt stor pris på en veldig god karbonade med brun saus og en utmerket sjokolademousse. Så tror på en måte på to ytterkanter her - enten helt friskt og lett - type rå fisk og musserende, eller rødt kjøtt og kraftig rødvin. Det som ligger imellom, type kylling, pasta blir det som på utenlandsk heter "bland".
     
    Edin liker dette
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Forsto ikke helt denne.

    Det er vel opplest og vedtatt at alle smakene blir mildere i luften. Sushi smaker jo lite (mener jeg) med mindre man dynker den hardt i soya og wasabi. Men hvis det er fiskesmaken man går etter vil jo den være mindre fremtredende i luften.

    Derfor jeg tenker mer i retning av at en kraftig gryte med kjøtt og kraftig saus er mer passende i luften.

    Skal vi ikke alle bare være enige om at biff stroganoff er det beste i luften? :p:D:oops::rolleyes:o_O:cool:;):confused::)
     
    Larata liker dette
  9. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Nå smaker jo sushi heller ikke så mye på bakken da - så forskjellen blir ikke så stor ;-) Men tenker mer i retning for de som vil ha noe lett og mildt, sammen med lettere (boblende) drikke. Selv har jeg flere ganger kjøpt med meg sushi og tatt med som niste for å spise om bord, det har vært utmerket. Ellers enig i at kraftig rødt kjøtt i ymse utgaver er veldig bra i lufta, såvel som på bakken. Men det er jo en del som ikke er så glad i denslags... Curry er vel også et bra alternativ, bortsett fra lukten.
     
  10. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, tror www.omakase.no ville fått deg til å revurdere. Jeg skal der i kveld, fortsatt 6 ledige plasser. Får bl.a servert kortreist blåfinnetunfisk: http://www.byas.no/article/verdens-...blir-den-til-sushi-1-56d7fc396f5e815b008b456f

    Tilbake til trådens innhold:
    Som en som samler på 3* michelinrestauranter (https://insideflyer.no/forums/threads/tegernsee-og-oktoberfest.4152/) så ønsker jeg SQs satsing velkommen.

    Men, og det er er stort men, om de ikke kan gjøre det skikkelig, så kan de la være. Litt alla priority boarding. Det innebærer at FA må være i stand til å lage det skikkelig med den tiden, og det utstyret, de har om bord. Her skorter det fort på begge deler.
     
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ganske enkel i matveien og setter pris (det jeg synes er) gode smaker, enten det er en burger fra gatekjøkkenet på hjørnet eller en multi-retter fra en high-end restaurant. Visuelt setter jeg også pris på flotte presentasjoner. Mine beste materfaringer er:

    First
    Etihad (med kokk ombord)

    Business
    Qatar

    Økonomi
    British Airways operated by Comair

    Lounge
    Etihad Premium Lounge, Abu Dhabi, Terminal 1/3, Heathrow Terminal 4
     
    Bizflyer liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Synes SAS berre kan bygge om trallene sine til pølsevogner. Brød under(eventuelt lomper) også berre ha ein type kokt og ein type steikt, og berre dundre på gjennom kabinen. Og med penga dei sparer på dette i plus, så kan dei kjøre pølse og champis, ala bubbledog!
     
    Last edited: 07. mai 2018
    Edvard, Blaa, DanH and 3 others like this.
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Bubbledogs in the air by SAS. Det hadde vært noe.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden