Hvem har ansvar for skade i sikkerhetskontrollen?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av thecoldfish, 01. juli 2016.

  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Når jeg reiser har jeg gjerne verdier for 100k+ i håndbagasjen. Sekken min blir ofte dratt til sides for ekstra sjekk, og jeg har tenkt noen ganger hva som skjer om sekken deiser i bakken.

    Vil Avinor eller vekterselskapet ta ansvar for erstatning eller må jeg ta det på min forsikring?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ditt problem vil jeg tro.

    Har vel vært caser hvor dyre klokker har blitt borte, gjerne i forbindelse med at vedkommende har fått en ekstra kontroll, og tror flyplassen fraskriver seg alt ansvar.
     
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Borte er en ting, men om det går et objektiv til 20.000 i bakken når vekter løfter sekken er en litt annen situasjon.

    Må jo være tilfeller der ute hvor ting har blitt ødelagt i sikkerhetskontrollen, så kunne vært artig å høre hvordan det løses.
     
  4. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Vekterne er forsikret når de tar i bagasjen din. Som objektiv og pcer. Hvis du selv mister den i bakken når du tar det ut, antar jeg det er din skyld. Har selv ikke deiset noe i bakken, men en kollega mistet en Macbook i bakken en gang...

    mvh
    Gammel Flyplass vekter
     
    Are and thecoldfish like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Avinor er nok flinke med forsikring men for skade utenfor Europa/Japan/Oz/USA er rekken av argumentasjon, papirarbeid og tid du må gjennom for å få penger overført trolig uhorvelig lang; så jeg vil anbefale å ha separat verdisakforsikring dersom verdien overstiger dekning i reiseforsikring. Men det antar jeg du allerede har.

    Har hatt noen små hendelser og det har vanligvis bare vore; sorry mac. Skade om bord er enklere å ordne da flyselskaper er mer villige til å respondere på klage/erstatning.
     
    Last edited: 22. juni 2018
    thecoldfish liker dette
  6. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Se der, inside information. Takker!
     
  7. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Har forsikring opp til 150k, var bare litt nysgjerrig.
     
    Edvard liker dette
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Cluet er vel å ikke ha dårlig tid, så du kan si ifra om dette er spesielt sårbart/dyrt etc, og be dem være ekstra forsiktig og passe på det, men at du gjerne kan vente.

    Som antydet over lettest i den vestlige verden. Er det jobbting har de forsikring. Er det privat må du vurdere hva du tar med hvor.

    Mister de ting i bakken vil jeg si det er uaktsom og erstatningsbetinget, men det å ha rett og få rett er to forskjellige ting, selv i Norge.
     
  9. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Når fotobaggen min blir tatt til side, så er det veldig få som vil pakke det sammen igjen. Da dem fleste spør om det er kostbart.
    Blei tatt til side i FRA for et par år siden å hadde da med dykke hus etc i trillebaggen da sikkerthetsvakten spurte hva det kostet. Når jeg sa hva nypris va, sa han: I touch nothing, you pack sir! :)

    Skal også sies det at jeg ikke hatt noen problemer med at mitt utstyr har blitt hantert ruff.
     
    Are liker dette

Del denne siden