Når jeg reiser har jeg gjerne verdier for 100k+ i håndbagasjen. Sekken min blir ofte dratt til sides for ekstra sjekk, og jeg har tenkt noen ganger hva som skjer om sekken deiser i bakken. Vil Avinor eller vekterselskapet ta ansvar for erstatning eller må jeg ta det på min forsikring?
Det er nok ditt problem vil jeg tro. Har vel vært caser hvor dyre klokker har blitt borte, gjerne i forbindelse med at vedkommende har fått en ekstra kontroll, og tror flyplassen fraskriver seg alt ansvar.
Borte er en ting, men om det går et objektiv til 20.000 i bakken når vekter løfter sekken er en litt annen situasjon. Må jo være tilfeller der ute hvor ting har blitt ødelagt i sikkerhetskontrollen, så kunne vært artig å høre hvordan det løses.
Vekterne er forsikret når de tar i bagasjen din. Som objektiv og pcer. Hvis du selv mister den i bakken når du tar det ut, antar jeg det er din skyld. Har selv ikke deiset noe i bakken, men en kollega mistet en Macbook i bakken en gang... mvh Gammel Flyplass vekter
Avinor er nok flinke med forsikring men for skade utenfor Europa/Japan/Oz/USA er rekken av argumentasjon, papirarbeid og tid du må gjennom for å få penger overført trolig uhorvelig lang; så jeg vil anbefale å ha separat verdisakforsikring dersom verdien overstiger dekning i reiseforsikring. Men det antar jeg du allerede har. Har hatt noen små hendelser og det har vanligvis bare vore; sorry mac. Skade om bord er enklere å ordne da flyselskaper er mer villige til å respondere på klage/erstatning.
Cluet er vel å ikke ha dårlig tid, så du kan si ifra om dette er spesielt sårbart/dyrt etc, og be dem være ekstra forsiktig og passe på det, men at du gjerne kan vente. Som antydet over lettest i den vestlige verden. Er det jobbting har de forsikring. Er det privat må du vurdere hva du tar med hvor. Mister de ting i bakken vil jeg si det er uaktsom og erstatningsbetinget, men det å ha rett og få rett er to forskjellige ting, selv i Norge.
Når fotobaggen min blir tatt til side, så er det veldig få som vil pakke det sammen igjen. Da dem fleste spør om det er kostbart. Blei tatt til side i FRA for et par år siden å hadde da med dykke hus etc i trillebaggen da sikkerthetsvakten spurte hva det kostet. Når jeg sa hva nypris va, sa han: I touch nothing, you pack sir! Skal også sies det at jeg ikke hatt noen problemer med at mitt utstyr har blitt hantert ruff.