Hvilket kredittkort burde jeg velge ifb.m husbygging!?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Scholl, 22. juli 2024.

  1. Scholl

    Scholl Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,
    Har prøvd å lese litt men finner ikke noe utfyllende svar.

    Jeg skal til å bygge nytt hus og lurer på å skaffe meg kredittkort for å dra inn litt fordeler/poeng siden det kommer til å gå ut litt penger fra konto her!

    Jeg har sett på SAS MC Premium og SAS Amex Premium/Elite
    Er det noen andre jeg burde se nærmere på?

    Er det det slik at jeg kan få utbygger til å dele opp regning så kan jeg gå i butikk å dra kort samt få poeng på det!?

    F.eks hvis jeg kan dra kort for 100k i butikk 3 ganger i måneden, blir det full opptjening av poeng sålenge jeg betaler ut brukt kreditt mellom hver gang eller er det begrensinger her!?


    Eventuelt andre tips ifb.m husbygging og kredittkort?


    Jeg tenker i hovedsak å bruke bonuspoeng på reiser til Asia i vinterhalvåret.
    Hvordan booker jeg reise med eurobonus poeng hos selskap i StarAlliance?
    Går alt via SAS eller hos det aktuelle selskap?

    -Scholl
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom du kan handle hos en som tar Amex så ville jeg prioritert det for å få en eller to CT (men man må også opptjene nok poeng til å klare å utnytte de, går fort 150-200000 peong for en tur (to personer med en CT). eurobonusguiden.no har en god del info om kredittkortstrategi...

    Det kommer an på kredittgrensen din hva du kan klare å trekke på en måned. SAS MC har både kredittgrense og månedlig forbruk på kortet så det er ikke bare å betale inn beløpet for å kunne dra det for 100k ekstra..

    Bonusbill med Star A. (til 31.8) og Skyteam (fra 1.9) bestilles uansett hos SAS.
     
    Preference liker dette
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og velkommen til forum!
    1. Høyst tvilsomt om utbygger lar deg betale med kredittkort. Enkelte frittstående bedrifter lar deg gjøre det, feks hvis du har egen avtale med rørlegger, men tror ikke totalentreprenører lar deg gjøre det. Men det må du nesten spørre de direkte om. Kan være du er heldig.
    2. Faktura kan betales via BillKill for en månedlig avgift. Der kan du benytte Amex eller Strawberry MC for å få poeng.
    3. Innkjøp av «innbo» kan du gjøre på ViaTrumf.no. Der kan du tjene masse trumf og senere konvertere trumf til Eurobonuspoeng. IKEA, Bad.no, Rum21 og Elektroimportøren er gode steder.
    4. Jeg ville gått for Amex Elite pga høyest poengopptjening. Deretter SAS MC Premium.
     
  4. Scholl

    Scholl Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar!
    Skal sjekke ut eurobonusguiden. Den var jeg ikke klar over!

    Kan jeg dra nytte av fordel med CT som reiser alene? Altså billett til redusert pris eller lignende?
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Du får 50% rabatt på poengprisen både hvis du reiser alene og hvis du reiser sammen med en til
     
    Scholl liker dette
  6. Scholl

    Scholl Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei og takk for svar!

    1. Kan være vanskelig ja, men jeg kan høre.

    2. Så hvis jeg betaler faktura på f.eks tomta til 750.000,- via BillKill med ett Amex Elite kort, så samler jeg poeng på hele summen!?
    Er det en fast avgift eller % av beløp?

    3. ViaTrumf har jeg sett på, å der kan jeg nok handle endel.
    Renger med jeg kan koble opp eventuelt Amex kort for å utnytte det der også!?

    4. Ja, heller litt mot Amex Elite sålenge jeg kan utnytte det max.
     
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Av det du må handle fysisk i en byggshop, er Obs bygg bra. De har stort sett best priser, og tar amex. Pluss coop medlemsrabatt.
     
    Storbaba liker dette
  8. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Slår et slag for å handle fliser hos Norfloor. Ikke den billigste sjappa, men vi fikk veldig god hjelp, og man får 100 eurobonuspoeng per 100kr såfremt kredittkortet man betaler med er registrert gjennom shoppingportalen (eurobonus.shopping), i tillegg til de vanlige poengene gjennom kortet selv.
     
    Are and Nordlands like this.
  9. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    593
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt veste tips er snakk kår det gjelder matrialinnkjøp er snakk med selger hos MAXBO. De kan også ordne kundekonto slik at du får rabatt. MAXBO tar også AMEX. Et annet tips er at Jula godtar AMEX på nett.
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Oppi alt dette, ikke glem at gode forhandlinger, kjøp på salg og gode valg av løsninger sannsynligvis kan gi besparelser som gjør det mulig å kjøpe first på cash basis. Hvis du også får brukt Amex et det en fordel, men ha fokus på cash og kostnader.
     
    Scholl, Are and Nordlands like this.
  11. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    838
    Likes mottatt:
    2,629
    Bonuspoeng:
    93
    Det lønner seg også fort å være medlem i huseier-foreninger:
    Obos-medlemmer får hos Maxbo 15% på maling og 10% på alt annet
    Huseierne-medlemmer får hos Monter/Optimera opptil 45% rabatt.

    Jeg er medlem i disse to og sparer lett inn medlemsavgiftene bare på å handle til småprosjekt, og kun det som uansett er billigst i disse butikkene.
     
    KVTL and mathiasfe like this.
  12. Scholl

    Scholl Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for mange gode tips!

    Jeg ligger å vipper mellom Amex Elite eller Amex Premium + SAS MC.
    Føler det kan være greit med ett kort ekstra til de plasser som ikke tar Amex..

    Kredittgrense er vel litt usikkert, men har lest meg frem til at det kanskje er mulighet å få økt grensen til en enkeltbetaling!?
    Som f.eks hvis jeg får faktura på tomta til 750k og betaler den via KillBill (Blir litt gebyr) Da får jeg en god slant poeng og eventuelt 2 CT med en gang.

    Jeg reiser ganske sjeldent med fly i Europa.
    Jeg pleier derimot å ta meg en tur til Asia på vinterhalvåret.

    Eventuelt andre alternativ til kort nr.2 hvis jeg går for Amex Elite?
    Føler ikke at jeg kan rettferdiggjøre kostnad for Elite + SAS MC da jeg pr.d.d ikke har noe høyt forbruk!?
     
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel mer enn høyt nok forbruk det neste året ;)
    Jeg ville nok valgt å gå for Elite og SAS mc premium, og så nedgradere fra Elite til SAS Amex premium som gir lavere årskostnader over tid. Du vil da fortsatt opptjene en CT i året til f.eks. Asia-tur.
     
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det går jo ikke lenger uten å betale full månedsavgift for det første året. Amex har begynt med bindingstid
     
  15. Scholl

    Scholl Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Joda, forbruket kommer nok.
    Kommer jeg igang med bygging i høst/vinter så kan jeg jo forsåvidt ha Elite ett års tid fra nå å heller nedgradere mot slutten av prosessen.

    Er det enda liv i vervekampanjen som gikk forrige måned montro?
     

Del denne siden